Misschien zijn er ook activiteiten wat wel een christelijke basis heeft ?Jantje schreef:Sorry, @DDD, dat had ik niet zo bedoeld.![]()
Waarom heb ik hetzelfde gedaan dan jou?
Het is heel logisch dat de SGP daar tegen stemde. Want er kwamen allerlei goddeloze cabaretiers in dat betreffende cultuurhuis (waar nu overigens de VGG kerkt, maar dat geheel terzijde).
Natuurlijk is dat een reden om de eigen voorkeur leidend te laten zijn! Er is immers geen partij die dichter bij Gods Woord staat dan de SGP!
Algemene Politieke Beschouwingen
-
Re: Algemene Politieke Beschouwingen
-
SGP heeft een andere benadering van zaken aanpakken dan CU, maar of dat christelijker is laat ik buiten beschouwing, het gaat om de daden niet alleen maar om woorden...Laag schreef:En waar baseert u dat op tov de SGP?DDD schreef:Om een beetje in jouw lijn te blijven:
Er is geen partij die dichter bij Gods Woord staat dan de ChristenUnie!
Maar dat geheel terzijde.
Het ging over de taal, en de rest is bijzaak.
- Wandelende
- Inactief
Het zal ongetwijfeld met de geografische ligging te maken hebben. Ik kan er zo een rijtje aanwijzen. Uit meerdere GG's. Dat rijtje is langer geworden sinds Seger de scepter zwaait.Jantje schreef:Los daarvan ken ik ook in het geheel geen enkel persoon die lid is van de CU (laat staan het CDA) en die in de GG kerkt, laat staan een dominee.
CDA kom ik niet tegen, maar ook dat sluit ik niet uit.
Het overgrote deel lijkt wel SGP te stemmen.
(~)
Huh, een aanval? Hoe kom je daar nu toch weer bij. Ik constateer alleen dat je hele ouderwetse taal gebruikt. En volgens mij zegt de formulering die ik aandroeg precies hetzelfde, alleen in Nederlands dat iedereen gebruikt. En nee, het is niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.Jantje schreef:Op deze 'aanval' ga ik niet in. Je weet namelijk heel goed dat het gros van de predikanten in de (O)GG(iN) deze uitdrukking bezigt, en ik merk er geen één 'oubollig' woord in op. Maar dat zegt wellicht meer over mij dan over jouw (of andersom).Luther schreef:Het zou wel goed zijn als de predikant die anno 2018 de dingen zo formuleert, een poging zou wagen om normaal Nederlands te spreken, en niet onnodig oubollig en verheven als je hier opschrijft. Dat zet een predikant ook op afstand van de meeboddende gemeente, die zo ook niet spreekt.Jantje schreef:Dus het is niet goed als de dominee zondags bidt: "Gedenk nog aan hen die in 's lands vergaderzalen voor Uw Naam wensen uit te komen?"
Het moet niet gekker worden...
Je kunt ook zo formuleren: "We bidden U ook voor de politici en bestuurders van ons land, in het bijzonder voor hen die hun werk vanuit Uw Woord willen doen."
Jouw hedendaagse taal is soms dusdanig geformuleerd dat je het voor tweeërlei uitleg kunt opvatten. Dus in die zin zegt 'hedendaagse bewoording' ook niet alles, maar dat geheel terzijde.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
De formulering die Jantje gebruikt, kan elk kind begrijpen. Tegenwoordig lijkt men over elk woord, dat een beetje 'oud' klinkt, te struikelen.Luther schreef:Huh, een aanval? Hoe kom je daar nu toch weer bij. Ik constateer alleen dat je hele ouderwetse taal gebruikt. En volgens mij zegt de formulering die ik aandroeg precies hetzelfde, alleen in Nederlands dat iedereen gebruikt. En nee, het is niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.Jantje schreef:Op deze 'aanval' ga ik niet in. Je weet namelijk heel goed dat het gros van de predikanten in de (O)GG(iN) deze uitdrukking bezigt, en ik merk er geen één 'oubollig' woord in op. Maar dat zegt wellicht meer over mij dan over jouw (of andersom).Luther schreef:Het zou wel goed zijn als de predikant die anno 2018 de dingen zo formuleert, een poging zou wagen om normaal Nederlands te spreken, en niet onnodig oubollig en verheven als je hier opschrijft. Dat zet een predikant ook op afstand van de meeboddende gemeente, die zo ook niet spreekt.Jantje schreef:Dus het is niet goed als de dominee zondags bidt: "Gedenk nog aan hen die in 's lands vergaderzalen voor Uw Naam wensen uit te komen?"
Je kunt ook zo formuleren: "We bidden U ook voor de politici en bestuurders van ons land, in het bijzonder voor hen die hun werk vanuit Uw Woord willen doen."
Jouw hedendaagse taal is soms dusdanig geformuleerd dat je het voor tweeërlei uitleg kunt opvatten. Dus in die zin zegt 'hedendaagse bewoording' ook niet alles, maar dat geheel terzijde.
Je laatste zin haalt je vorige bijdrages wel wat onderuit he. Ik ken de plaatselijke situatie vrij goed. Wil er best over pb’en. Open op,het forum wordt het beetje persoonlijk voor mensen uit de betreffende gemeente.DDD schreef:Er zijn natuurlijk nog veel meer argumenten. NRC (meen ik) heeft ooit een artikel geschreven over het functioneren van de SGP in Reimerswaal, en ik werd op afstand schaamrood, om maar in de juiste sfeer te blijven. Welk een droefenis. Het was werkelijk erg. En ik meen dat de raadsleden zich ook nog niet eens verwaardigden een behoorlijk antwoord te geven op eventuele vragen.Zeeuw schreef:Dus omdat de SGP tegen Podium Reimerswaal stemde is reden CU te stemmen?DDD schreef:@Jantje:
Dat eerste is op de persoonEn daarnaast is hier het spreekwoord over de pot en de ketel van toepassing.
Verder had ik het tegen jou alleen over het mijns inziens rare taalgebruik, en niet over standpunten. En ik heb ook niet beweerd dat jij ChristenUnieleden kent. Ik ken overigens tientallen mensen die in de GG kerk(t)en en ChristenUnie stemmen, dus wellicht moet je wat beter rondvragen.
In Reimerswaal stemde de SGP volgens mij tegen het plaatselijk cultuurhuis. Ik vraag me af of dat op andere plaatsen ook zou gebeuren. Maar goed, dat weet ik niet. Ik ben daar niet zo mee bekend. De SGP in mijn woonplaats was altijd vrij gematigd.
Niemand heeft hier gezegd dat het niet logisch is dat dominees voor de SGP bidden, maar het ging er nu om of dat een reden is om de eigen voorkeur leidend te laten zijn in het gebed.
Ik ga ervan uit dat je of de plaatselijke situatie kent of betere argumenten hebt dan deze. Of beide.
Nee het was heel erg.
Overigens kan ik niet echt zeggen dat de ChristenUnie daar nu veel beter is. Maar goed.
-
- Verbannen
Ik heb het uiteraard over een ander topic. En je kúnt weten welk.Luther schreef:Huh, een aanval? Hoe kom je daar nu toch weer bij. Ik constateer alleen dat je hele ouderwetse taal gebruikt. En volgens mij zegt de formulering die ik aandroeg precies hetzelfde, alleen in Nederlands dat iedereen gebruikt. En nee, het is niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.Jantje schreef:Op deze 'aanval' ga ik niet in. Je weet namelijk heel goed dat het gros van de predikanten in de (O)GG(iN) deze uitdrukking bezigt, en ik merk er geen één 'oubollig' woord in op. Maar dat zegt wellicht meer over mij dan over jouw (of andersom).Luther schreef:Het zou wel goed zijn als de predikant die anno 2018 de dingen zo formuleert, een poging zou wagen om normaal Nederlands te spreken, en niet onnodig oubollig en verheven als je hier opschrijft. Dat zet een predikant ook op afstand van de meeboddende gemeente, die zo ook niet spreekt.Jantje schreef:Dus het is niet goed als de dominee zondags bidt: "Gedenk nog aan hen die in 's lands vergaderzalen voor Uw Naam wensen uit te komen?"

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Kijk, er zijn heus wel feiten op te noemen van de Zeeuwse SGP-afdelingen, die niet goed te praten zijn. Maar als je hoort dat de SGP-ChristenUnie in Rotterdam op zondag overlegde over de coalitie, dan vind ik dat ook een veeg teken...Zeeuw schreef:Je laatste zin haalt je vorige bijdrages wel wat onderuit he. Ik ken de plaatselijke situatie vrij goed. Wil er best over pb’en. Open op,het forum wordt het beetje persoonlijk voor mensen uit de betreffende gemeente.DDD schreef:Er zijn natuurlijk nog veel meer argumenten. NRC (meen ik) heeft ooit een artikel geschreven over het functioneren van de SGP in Reimerswaal, en ik werd op afstand schaamrood, om maar in de juiste sfeer te blijven. Welk een droefenis. Het was werkelijk erg. En ik meen dat de raadsleden zich ook nog niet eens verwaardigden een behoorlijk antwoord te geven op eventuele vragen.Zeeuw schreef:Dus omdat de SGP tegen Podium Reimerswaal stemde is reden CU te stemmen?DDD schreef:@Jantje:
Dat eerste is op de persoonEn daarnaast is hier het spreekwoord over de pot en de ketel van toepassing.
Verder had ik het tegen jou alleen over het mijns inziens rare taalgebruik, en niet over standpunten. En ik heb ook niet beweerd dat jij ChristenUnieleden kent. Ik ken overigens tientallen mensen die in de GG kerk(t)en en ChristenUnie stemmen, dus wellicht moet je wat beter rondvragen.
In Reimerswaal stemde de SGP volgens mij tegen het plaatselijk cultuurhuis. Ik vraag me af of dat op andere plaatsen ook zou gebeuren. Maar goed, dat weet ik niet. Ik ben daar niet zo mee bekend. De SGP in mijn woonplaats was altijd vrij gematigd.
Niemand heeft hier gezegd dat het niet logisch is dat dominees voor de SGP bidden, maar het ging er nu om of dat een reden is om de eigen voorkeur leidend te laten zijn in het gebed.
Ik ga ervan uit dat je of de plaatselijke situatie kent of betere argumenten hebt dan deze. Of beide.
Nee het was heel erg.
Overigens kan ik niet echt zeggen dat de ChristenUnie daar nu veel beter is. Maar goed.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Je zou bijna denken dat SGP'ers gewoon mensen zijn he.
Het gaat niet over struikelen. Maar dit is niet nodig. Je kunt gewoon Nederlands spreken.Laag schreef:De formulering die Jantje gebruikt, kan elk kind begrijpen. Tegenwoordig lijkt men over elk woord, dat een beetje 'oud' klinkt, te struikelen.Luther schreef:Het zou wel goed zijn als de predikant die anno 2018 de dingen zo formuleert, een poging zou wagen om normaal Nederlands te spreken, en niet onnodig oubollig en verheven als je hier opschrijft. Dat zet een predikant ook op afstand van de meeboddende gemeente, die zo ook niet spreekt.Jantje schreef:Dus het is niet goed als de dominee zondags bidt: "Gedenk nog aan hen die in 's lands vergaderzalen voor Uw Naam wensen uit te komen?"
Het woord 'gedenken': in dit verband niet helder.
nog: Waarom staat dit woord ertussen?
's Lands...: waarom onnodig de tweede naamval gebruiken. Dit is geen staande uitdrukking.
Vergaderzalen: oubollig woord voor parlementsgebouw en gemeenteraadszaal. Is hier helemaal niet nodig.
Wensen: wat betekent dat in dit verband? Je komt voor de naam van de Heere uit, of je doet dat niet.
Kortom: een uitdrukking die inderdaad wel gebruikt wordt, maar die onnodige afstand schept. Die een bepaalde mate van eerbied wil tonen, maar daardoor voor een deel van de gemeente, en zeker voor gasten van buiten, eerder protserig dan eerbiedig overkomt. Latren we vooral kinderen en jongeren leren dat we in gewone Nederlandse woorden tot de Heere mogen spreken in het gebed. Niet plat of populair, maar wel begrijpelijk.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
- Verbannen
Ik zeg maar niks meer; dat lijkt me verstandiger.

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Nou, ik zou toch wel graag willen weten of je begrijpt dat zo'n formulering voor veel mensen lachwekkend en oneerbiedig overkomt.
Ik vind dit echt gezocht. Sorry, ik lees het met verbazing.Luther schreef:Het gaat niet over struikelen. Maar dit is niet nodig. Je kunt gewoon Nederlands spreken.Laag schreef:De formulering die Jantje gebruikt, kan elk kind begrijpen. Tegenwoordig lijkt men over elk woord, dat een beetje 'oud' klinkt, te struikelen.Luther schreef:Het zou wel goed zijn als de predikant die anno 2018 de dingen zo formuleert, een poging zou wagen om normaal Nederlands te spreken, en niet onnodig oubollig en verheven als je hier opschrijft. Dat zet een predikant ook op afstand van de meeboddende gemeente, die zo ook niet spreekt.Jantje schreef:Dus het is niet goed als de dominee zondags bidt: "Gedenk nog aan hen die in 's lands vergaderzalen voor Uw Naam wensen uit te komen?"
Het woord 'gedenken': in dit verband niet helder.
nog: Waarom staat dit woord ertussen?
's Lands...: waarom onnodig de tweede naamval gebruiken. Dit is geen staande uitdrukking.
Vergaderzalen: oubollig woord voor parlementsgebouw en gemeenteraadszaal. Is hier helemaal niet nodig.
Wensen: wat betekent dat in dit verband? Je komt voor de naam van de Heere uit, of je doet dat niet.
Kortom: een uitdrukking die inderdaad wel gebruikt wordt, maar die onnodige afstand schept. Die een bepaalde mate van eerbied wil tonen, maar daardoor voor een deel van de gemeente, en zeker voor gasten van buiten, eerder protserig dan eerbiedig overkomt. Latren we vooral kinderen en jongeren leren dat we in gewone Nederlandse woorden tot de Heere mogen spreken in het gebed. Niet plat of populair, maar wel begrijpelijk.
-
- Verbannen
Ga jij de komende weken maar eens alle kerken op de Veluwe (O)GG(iN) en op de Betuwe af. Je zult je hoogst 'verbazen', vermoed ik.DDD schreef:Nou, ik zou toch wel graag willen weten of je begrijpt dat zo'n formulering voor veel mensen lachwekkend en oneerbiedig overkomt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik denk dat hij zich niet zal verbazen, omdat hij het al wel weet. Maar het is een bepaalde versterking van je standpunt, als je verbazing kunt laten gelden. In de trant van "dat dát er nog is... dat is echt antiek". Het is een debattechniek.Jantje schreef:Ga jij de komende weken maar eens alle kerken op de Veluwe (O)GG(iN) en op de Betuwe af. Je zult je hoogst 'verbazen', vermoed ik.DDD schreef:Nou, ik zou toch wel graag willen weten of je begrijpt dat zo'n formulering voor veel mensen lachwekkend en oneerbiedig overkomt.