Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat gevoel bekroop mij ook. Hoe groot zijn je zorgen als je zegt preken van alle predikanten te (willen) verspreiden via Prekenweb? Als het echt waar is dat Christus niet gepreekt wordt, enz., dan zou ik die preken niet verspreiden cq. niet willen horen. Als het inderdaad maar een accentverschil is dan begrijp ik dat je de preken toch verspreidt, maar dan is inderdaad de vraag hoe serieus de zorgen zijn.
Hou toch eens op PrekenWeb erbij te betrekken, dat heeft hier niets mee te maken. Blijkbaar wil of kan je niet inhoudelijk op het stuk ingaan en moet de persoon er steeds bij betrokken worden.
In zaken mischien niet. In de kerk wel. Daar doen leer en leven ertoe.Erskinees schreef:Hou toch eens op PrekenWeb erbij te betrekken, dat heeft hier niets mee te maken.
eilander schreef:Helemaal goed, Ad. Geen probleem.Ad Anker schreef:Eilander, no hard feelings. Ik was inderdaad ook best scherp, snap je kriebels en zit hier ook niet om maar wat te schrijven. Ik ben de laatste die je tegen je haren in wil strijken.Ik twijfel hier ook over, en ik heb zeker niet de hele tekst van Dubbeldam willen verdedigen. Maar het ging mij er inderdaad om om niet alle critici op één hoop te gooien en vooral om degenen die nog het dichtst bij je staan, serieus te nemen. Of ze nu zijn overgegaan naar de HHK of naar de OGGiN.Ad Anker schreef:Deze zin zet mij wel aan het denken:Is dat echt zo? Is er onderscheid tussen mensen die innerlijk vervreemd waren en mensen die zich verbonden voelen maar toch oprechte zorgen hebben. Ik wil alle kritische mensen niet op één hoop gooien maar vind dit toch lastig. Als ik het artikel lees, met de quotes die hier zijn aangehaald met termen als hypercalvinisme, is er nog wel sprake van Schriftuurlijk-bevindelijke prediking, bestaansrecht willen rechtvaardigen, angst... Is er dan geen sprake van innerlijke vervreemding en heeft/had ds. van Eckeveld dan niet juist een terecht punt?En zo praat je dus langs elkaar heen: ds. Van Eckeveld heeft het voornamelijk over mensen die innerlijk al vervreemd waren aan 'het eigene van de GG', Dubbeldam schrijft over de mensen die zich daaraan verbonden voelen maar toch oprechte zorgen hebben. Dat laatste is ook veel moeilijker.
In het bedrijfsleven is het ook verstandig om met mensen die uit vrije wil vertrekken, een gesprek te hebben. Dan kunnen ze vrijuit praten over wat er beter zou kunnen. Richt je dan op de eventuele goede tips. Maar als je slager bent, en ze willen liever bij de bakker werken kun je dat gerust naast je neer leggen.
Jongens, mooie reacties zo en positief hoe jullie op elkaar reageren. Om heel even bij het bedrijfsleven te blijven, bij veel vertrekkers is hun vertrek geen verrassing maar meer een logische stap. Ik bedoel ermee dat je dat vaak aan ziet komen. Ik denk dat het inderdaad goed is dat je met vertrekkers het gesprek aan gaat waarom ze gaan of willen gaan. Kun je alleen maar beter uit komen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Op prekenweb zie je ook de stromingen vertegenwoordigd, al is het wel meest eenzijdig. Ik kan iedereen aanraden de preken van b.v. ds. xxx te beluisteren, of die van ds. xxx. Deze hebben, en vooral die van ds. xxx hebben echt bevindelijke diepgang.Erskinees schreef:Hou toch eens op PrekenWeb erbij te betrekken, dat heeft hier niets mee te maken. Blijkbaar wil of kan je niet inhoudelijk op het stuk ingaan en moet de persoon er steeds bij betrokken worden.
Vergelijk, voor de helderheid, eens een preek van ds. xxx met een nieuwe generatie, als bv. ds. xxx of ds. v.d. Net. Dan zijn het echt geen accentverschillen, maar inhoudelijke verschillen. Bij de eerstgenoemde predikanten valt op dat ze ernstig oproepen tot bekering, uitgaan van de ernst van de gevallen mens in zijn doodstaat, terwijl dat in de andere kant meer oppervlakkig aan de orde komt. Ik meen dit echt zo te beluisteren. En niet alleen ik, zodat het niet is dat ik me slechts wat zou inbeelden. Hier zijn meer mensen over verontrust.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 28 sep 2018, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Verbannen
Ik zal maar net doen of ik de namen niet gelezen heb. Want dit noem ik nou 'rechts uit de bocht vliegen'. 

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Natuurlijk niet. Hij wil zich op een voorzichtige wijze uitdrukken en daardoor wil hij de verschillen niet op voorhand zo benadrukken dat het onoverkomenlijk wordt. Als je zegt dat de verschillen wezenlijk zijn, dan is de reden om in het kerkverband te blijven weg.Posthoorn schreef:Deze passage kan ik niet helemaal plaatsen. Bedoelt Dubbeldam dat er wat betreft de door hem uitgesproken zorgen slechts accentverschillen zijn? Hoe serieus zijn de zorgen dan eigenlijk?Gert-Wim Dubbeldam schreef:Zou er niet meer ruimte moeten zijn voor open en eerlijke gesprekken over de prediking, binnen kerkenraden, tussen ambtsdragers onderling en tussen gemeenteleden en ambtsdragers? Ik doel dan op gesprekken op basis van vertrouwen en liefde, ook als er accentverschillen zijn.
-
- Verbannen
Dan slaat het hele artikel dus nergens op en voel je je niet thuis binnen 'de bandbreedte' van de kerk.Herman schreef:Natuurlijk niet. Hij wil zich op een voorzichtige wijze uitdrukken en daardoor wil hij de verschillen niet op voorhand zo benadrukken dat het onoverkomenlijk wordt. Als je zegt dat de verschillen wezenlijk zijn, dan is de reden om in het kerkverband te blijven weg.Posthoorn schreef:Deze passage kan ik niet helemaal plaatsen. Bedoelt Dubbeldam dat er wat betreft de door hem uitgesproken zorgen slechts accentverschillen zijn? Hoe serieus zijn de zorgen dan eigenlijk?Gert-Wim Dubbeldam schreef:Zou er niet meer ruimte moeten zijn voor open en eerlijke gesprekken over de prediking, binnen kerkenraden, tussen ambtsdragers onderling en tussen gemeenteleden en ambtsdragers? Ik doel dan op gesprekken op basis van vertrouwen en liefde, ook als er accentverschillen zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dat begrijp ik niet. Dit is gewoon na te luisteren. We kunnen verwijzen naar PrekenWeb. (en vanzelf naar alle andere gepubliceerde preken van de predikanten uit de GG) Ik wilde het hier alleen maar bij PrekenWeb houden. Dan wordt het minder breed, en toch helder wat ik bedoel.Jantje schreef:Ik zal maar net doen of ik de namen niet gelezen heb. Want dit noem ik nou 'rechts uit de bocht vliegen'.
Nou Dia.. Je gooit wel veel olie op het vuur. Ik heb deze predikanten (ds. H en VDN) niet vaak gehoord. Toch geloof ik niet dat je kan stellen dat deze prediking oppervlakkig is. Dat vind ik een beetje lasterlijk. Het is ook lastig te wederleggen. Maar ik ken de prediking niet goed genoeg om er verder op in te gaan.
Als iets niet centraal staat is het er nog wel. Ik lees dus niet dat Christus niet gepreekt wordt. Dat kan je de schrijver niet aanrekenen. Ik meen dat jij onlangs ds. Verhoef aanraadde. Volkomen mee eens. Dat is de oude bevindelijke prediking waar Christus centraal staat. Dan denk ik ook aan ds. De Leeuw. Ik hoor ze graag, helaas zijn ze er niet vaak.
Toch bestaat er ook heel veel zakelijke bevinding. De weg wordt dan soms uitvoerig zakelijk beschreven. Christus echt wel gepreekt. Maar Christus staat niet centraal. De proclamatie van het heil staat niet voorop. Herken je dat?
Dit staat niet in het opiniestuk. Ik lees alleen: "Staat in de prediking de aanbieding van Christus en Zijn beloften nog wel centraal? Is prediking nog wel echt proclamatie van het heil?"Erasmiaan schreef: Als het echt waar is dat Christus niet gepreekt wordt, enz., dan zou ik die preken niet verspreiden cq. niet willen horen.
Als iets niet centraal staat is het er nog wel. Ik lees dus niet dat Christus niet gepreekt wordt. Dat kan je de schrijver niet aanrekenen. Ik meen dat jij onlangs ds. Verhoef aanraadde. Volkomen mee eens. Dat is de oude bevindelijke prediking waar Christus centraal staat. Dan denk ik ook aan ds. De Leeuw. Ik hoor ze graag, helaas zijn ze er niet vaak.
Toch bestaat er ook heel veel zakelijke bevinding. De weg wordt dan soms uitvoerig zakelijk beschreven. Christus echt wel gepreekt. Maar Christus staat niet centraal. De proclamatie van het heil staat niet voorop. Herken je dat?
Je doet nu wel het zelfde als Dubbeldam. Je bent verontrust, en betrekt daar meer verontrusten bij. En jij doet dat als bewijs van je gelijk (zodat ik me niet slechts wat zou inbeelden). Ik weet niet hoe sterk dat is. En ik weet niet of Dubbeldam dat zo bedoelt, overigens.-DIA- schreef:Op prekenweb zie je ook de stromingen vertegenwoordigd, al is het wel meest eenzijdig. Ik kan iedereen aanraden de preken van b.v. ds. Schipaanboord te beluisteren, of die van ds. J. Karels. Deze hebben, en vooral die van ds. Schipaanboord hebben echt bevindelijke diepgang.Erskinees schreef:Hou toch eens op PrekenWeb erbij te betrekken, dat heeft hier niets mee te maken. Blijkbaar wil of kan je niet inhoudelijk op het stuk ingaan en moet de persoon er steeds bij betrokken worden.
Vergelijk, voor de helderheid, eens een preek van ds. Schipaanboord met een nieuwe generatie, als bv. (Mods: als het wenselijk is de namen weg te laten schrap die dan maar) Dan zijn het echt geen accentverschillen, maar inhoudelijke verschillen. Bij de eerstgenoemde predikanten valt op dat ze ernstig oproepen tot bekering, uitgaan van de ernst van de gevallen mens in zijn doodstaat, terwijl dat in de andere kant meer oppervlakkig aan de orde komt. Ik meen dit echt zo te beluisteren. En niet alleen ik, zodat het niet is dat ik me slechts wat zou inbeelden. Hier zijn meer mensen over verontrust.
Ik vind het onderscheid wat je maakt niet wenselijk, overigens. Ik vind het ook niet kloppen. Je beschrijft een onderscheid in diepgang, dat zijn toch geen inhoudelijke verschillen?
Laatst gewijzigd door Ad Anker op 28 sep 2018, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
We blijven maar staren op namen. Dat is niet mijn bedoeling, maar op het inhoudelijke. Als voorbeeld kun je wel eens ter verduidelijking een naam noemen. Ik ga natuurlijk niet de personen achter die preken veroordelen. Wel attent maken op de verschillen, en wat tot verontrusting leidt.Tom schreef:Nou Dia.. Je gooit wel veel olie op het vuur. Ik heb deze predikanten (ds. H en VDN) niet vaak gehoord. Toch geloof ik niet dat je kan stellen dat deze prediking oppervlakkig is. Dat vind ik een beetje lasterlijk. Het is ook lastig te wederleggen. Maar ik ken de prediking niet goed genoeg om er verder op in te gaan.Dit staat niet in het opiniestuk. Ik lees alleen: "Staat in de prediking de aanbieding van Christus en Zijn beloften nog wel centraal? Is prediking nog wel echt proclamatie van het heil?"Erasmiaan schreef: Als het echt waar is dat Christus niet gepreekt wordt, enz., dan zou ik die preken niet verspreiden cq. niet willen horen.
Ad Anker schreef:Je doet nu wel het zelfde als Dubbeldam. Je bent verontrust, en betrekt daar meer verontrusten bij. En jij doet dat als bewijs van je gelijk (zodat ik me niet slechts wat zou inbeelden). Ik weet niet hoe sterk dat is. En ik weet niet of Dubbeldam dat zo bedoelt, overigens.-DIA- schreef:Op prekenweb zie je ook de stromingen vertegenwoordigd, al is het wel meest eenzijdig. Ik kan iedereen aanraden de preken van b.v. ds. Schipaanboord te beluisteren, of die van ds. J. Karels. Deze hebben, en vooral die van ds. Schipaanboord hebben echt bevindelijke diepgang.Erskinees schreef:Hou toch eens op PrekenWeb erbij te betrekken, dat heeft hier niets mee te maken. Blijkbaar wil of kan je niet inhoudelijk op het stuk ingaan en moet de persoon er steeds bij betrokken worden.
Vergelijk, voor de helderheid, eens een preek van ds. Schipaanboord met een nieuwe generatie, als bv. ds. C. Harinck of ds. v.d. Net. (Mods: als het wenselijk is de namen weg te laten schrap die dan maar) Dan zijn het echt geen accentverschillen, maar inhoudelijke verschillen. Bij de eerstgenoemde predikanten valt op dat ze ernstig oproepen tot bekering, uitgaan van de ernst van de gevallen mens in zijn doodstaat, terwijl dat in de andere kant meer oppervlakkig aan de orde komt. Ik meen dit echt zo te beluisteren. En niet alleen ik, zodat het niet is dat ik me slechts wat zou inbeelden. Hier zijn meer mensen over verontrust.
Ik vind het onderscheid wat je maakt niet wenselijk, overigens. Ik vind het ook niet kloppen. Je beschrijft een onderscheid in diepgang, dat zijn toch geen inhoudelijke verschillen?
Mee eens, het is vooral op basis van je eigen horen DIA dat je deze conclusie trekt, dus ik ben wel geen moderator maar haal a.u.b. die namen weg. Stel je even voor wanneer je die dominee bent en je leest dat ene DIA uit Rijssen jou niet bevindelijk vindt preken...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
- Wandelende
- Inactief
Eerlijke Evangelieverkondiging en het aanbieden van Christus' kruisverdienste voor gevallen zondaren afdoen als "oppervlakkig" en het duiden op "inhoudelijke verschillen", vind ik bijzonder pijnlijk om te lezen en te merken. Je doet daarmee niet de predikers tekort, maar wel Gods Woord dat zij namens hun Zender mogen uitdragen.-DIA- schreef:Vergelijk, voor de helderheid, eens een preek van ds. x met een nieuwe generatie, als bv. ds. x of ds. x. (Mods: als het wenselijk is de namen weg te laten schrap die dan maar) Dan zijn het echt geen accentverschillen, maar inhoudelijke verschillen. Bij de eerstgenoemde predikanten valt op dat ze ernstig oproepen tot bekering, uitgaan van de ernst van de gevallen mens in zijn doodstaat, terwijl dat in de andere kant meer oppervlakkig aan de orde komt.
edit: namen verwijderd uit quote.
(~)
-DIA- schreef:Op prekenweb zie je ook de stromingen vertegenwoordigd, al is het wel meest eenzijdig. Ik kan iedereen aanraden de preken van b.v. ds. Schipaanboord te beluisteren, of die van ds. J. Karels. Deze hebben, en vooral die van ds. Schipaanboord hebben echt bevindelijke diepgang.Erskinees schreef:Hou toch eens op PrekenWeb erbij te betrekken, dat heeft hier niets mee te maken. Blijkbaar wil of kan je niet inhoudelijk op het stuk ingaan en moet de persoon er steeds bij betrokken worden.
Vergelijk, voor de helderheid, eens een preek van ds. Schipaanboord met een nieuwe generatie, als bv. ds. C. Harinck of ds. v.d. Net. (Mods: als het wenselijk is de namen weg te laten schrap die dan maar) Dan zijn het echt geen accentverschillen, maar inhoudelijke verschillen. Bij de eerstgenoemde predikanten valt op dat ze ernstig oproepen tot bekering, uitgaan van de ernst van de gevallen mens in zijn doodstaat, terwijl dat in de andere kant meer oppervlakkig aan de orde komt. Ik meen dit echt zo te beluisteren. En niet alleen ik, zodat het niet is dat ik me slechts wat zou inbeelden. Hier zijn meer mensen over verontrust.
Inderdaad DIA, dit is geen olie op het vuur maar gewoon man en paard.
De verschillen zijn wezenlijk van aard aan het worden. De groep mensen die dit verschil nog kan horen lijkt met de dag kleiner te worden..