Gereformeerde Gemeenten

Herman
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Dit is voer voor harde koppen en koude harten ja.
refo

Bericht door refo »

Terri schreef:Met wat een akelig taalgebruik zet je de 'vertrekkers' weg. Je doet nu precies waar Dubbeldam voor waarschuwt....
Ja.
" Ik kom nog veel rijke Christusprediking tegen voor een door de wet gedode en tot op de grond afgebroken zondaar", zegt ze. Misschien is dat het probleem juist wel. Er hoeft niemand tot de grond afgebroken te worden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marion schreef:N.a.v. opiniestuk Wim Dubbeldam
En toch....., ondanks dit alles voel ik me van harte thuis in de GG en vind ik er vaak onder de prediking een zegen voor mijn ziel!! En eerlijk gezegd wordt ik dat eindeloze gezanik over de GG soms spuugzat. Ik luister echt wel kritisch. Maar wat men er soms voor karikaturen van schetst kan ik werkelijk niet meemaken. Ik kom nog veel rijke Christusprediking tegen voor een door de wet gedode en tot op de grond afgebroken zondaar. Ik heb in de achterliggende jaren zo'n kleine 15 personen gesproken die het in de GG te benauwd vonden. En waar zat de pijn? Een aversie tegen een prediking van genade op grond van recht. Een prediking waarin de wet dodend werkt en geen ruimte laat voor de vrome mens. Men wilde als gelovige behouden worden en niet als een goddeloze. En nu zitten ze elders. Tot in de hoogste boom bekeerd en dik gelovig. En ze spreken nog net niet met doodsverachting over het kerkverband waar ze uitkomen. Is er nu werkelijk zoveel mis met de GG, of begint er steeds meer mis te raken met een deel van de leden van de GG?
Denk je werkelijk dat mensen denken zoals je nu verwoordt? Weet je dat zeker? Hebben ze dat zo tegen je gezegd, dat ze zalig willen worden buiten Gods gerechtigheid om? Heb je de vragen die Dubbeldam stelt werkelijk eerlijk gewogen?
Zomaar wat vragen die bij me opkwamen...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het wel met het opinie-artikel eens.

Hij vergeet nog dat er een generatie predikanten is die bijzonder geoefend is in manipulatie en heerszucht. En dat leidt tot problemen als de kerkenraden niet goed wakker zijn.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Marion schreef:N.a.v. opiniestuk Wim Dubbeldam
En toch....., ondanks dit alles voel ik me van harte thuis in de GG en vind ik er vaak onder de prediking een zegen voor mijn ziel!! En eerlijk gezegd wordt ik dat eindeloze gezanik over de GG soms spuugzat. Ik luister echt wel kritisch. Maar wat men er soms voor karikaturen van schetst kan ik werkelijk niet meemaken. Ik kom nog veel rijke Christusprediking tegen voor een door de wet gedode en tot op de grond afgebroken zondaar. Ik heb in de achterliggende jaren zo'n kleine 15 personen gesproken die het in de GG te benauwd vonden. En waar zat de pijn? Een aversie tegen een prediking van genade op grond van recht. Een prediking waarin de wet dodend werkt en geen ruimte laat voor de vrome mens. Men wilde als gelovige behouden worden en niet als een goddeloze. En nu zitten ze elders. Tot in de hoogste boom bekeerd en dik gelovig. En ze spreken nog net niet met doodsverachting over het kerkverband waar ze uitkomen. Is er nu werkelijk zoveel mis met de GG, of begint er steeds meer mis te raken met een deel van de leden van de GG?
Ik ben het hier van harte mee eens en sluit me er volledig bij aan.
Een aantal jaren geleden is er vanuit de hoek van bewegingen als 'Jij daar!' en dergelijke, ook een dusdanige (zoals @Marion hierboven beschrijft) reactie geweest die de (O)GG(iN) in een dusdanig kwaad daglicht stelde, alsof er in die kerkverbanden nauwelijks mensen tot bekering kwamen.

Ik vond het echter heel hoopgevend dat er in de krant van vandaag ook een artikel stond over iemand die zich, vanuit de GKV heeft aangesloten bij de kerk van @DIA's dominee. Daar hoor je de forummers hier niet over...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

Een mix aan gevoelens bij mij en ik moet ze even kwijt.

Allereerst denk ik dat het een zekere trendbreuk is dat het RD zo open aandacht aan deze zaak geeft. In mijn beleving is dit in het verleden anders geweest. Soms terecht, soms onterecht werd het RD wel smalend een GerGemkrant genoemd. Dat de krant er bijvoorbeeld in meegaat dat een verslag van de Generale Synode eerst nagezien wordt door betrokken afgevaardigden of moderamenleden is denk ik vrij tekenend en werd/wordt lang niet altijd begrepen door mensen uit andere kerkverbanden. Ik vind het opzich een goede stap dat er meer openheid en, om het zo maar te zeggen, onbevangen journalistiek lijkt te komen. Ik vind dat het RD ook niet anders kan en mag, wil ze zichzelf serieus nemen.

Van sommige inhoudelijke argumenten van G.W. Dubbeldam kan ik niet zeggen dat hij ongelijk heeft, zij het met pijn. Zijn toon is ook zeer liefdevol en met zijn oproep om elkaar vast te houden stem ik van harte in.

Tegelijk vervult de publicatie van deze brief me met veel zorg. Gewoon, omdat de Gereformeerde Gemeenten ook mij zo lief zijn en ik zo bang ben dat mensen zich nu nog sterker voelen staan in hun antipathie tegen de prediking. Want dát vind ik zo lastig: ja, er is vaak veel pijn bij mensen die (overwegen te) vertrekken. Maar ik bespeur ook zo ontzettend veel wereldzin en af willen van het zogenaamd knellende juk, juist bij een aanzienlijk deel van de vertrekkende doelgroep. Ik probeer eerlijk te kijken, echt. Maar als ik kijk wie er uit onze gemeente zijn vertrokken vanwege hun "grote zorg over de prediking" en hoe ik ze bijna allemaal stap voor stap de inrichting van hun leven zie veranderen... dan geeft me dat ontzettend te denken.

Ik denk eerder dat sommige (neiging tot) scheefgroei in de prediking dáár een reactie op is dan andersom.
Laatst gewijzigd door Roeline op 27 sep 2018, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Laag

Bericht door Laag »

DDD schreef:Ik ben het wel met het opinie-artikel eens.

Hij vergeet nog dat er een generatie predikanten is die bijzonder geoefend is in manipulatie en heerszucht. En dat leidt tot problemen als de kerkenraden niet goed wakker zijn.
Dat voel ik in mijn hart ook! Manipulatie, ik wil God manipuleren om nog wat te zijn voor Hem, en die heerszucht is ook enorm, ik op de troon, en God eraf...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Als het zo erg is gesteld met de prediking als Gert Wim schrijft dan zal ik maar geen preken van prekenweb meer luisteren.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ik dacht dat jij tegen karikaturen was? PrekenWeb heeft een groot team vrijwilligers en heeft niets te maken met dit stuk. Flauw.

Ook stelt de schrijver vragen n.a.v. ervaringen met kerkverlaters en beschrijft niet eens uitgebreid zijn eigen mening.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 27 sep 2018, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
GGotK

Bericht door GGotK »

Open gesprekken
Naar aanleiding van gesprekken met bezwaarden binnen de Gereformeerde Gemeenten kom ik tot een aantal vragen. Daarbij realiseer ik me dat ze soms wat te generaliserend zijn. Niettemin worden ze wel door velen gesteld:

Staat in de prediking de aanbieding van Christus en Zijn beloften nog wel centraal? Is prediking nog wel echt proclamatie van het heil?

Is de kritiek misschien terecht dat er binnen ons kerkverband hypercalvinistische invloeden te bespeuren zijn, waardoor het Evangelie onder een stolp wordt geplaatst?

Is de grote aandacht (door de hoofdstroom van de predikanten) voor het ”eigene van de Gereformeerde Gemeenten” misschien vooral een strijd om als kerkverband het bestaansrecht te rechtvaardigen? Wordt er daardoor niet te veel uit angst gepreekt, gemediteerd en gehandeld?

Is er daarom nog wel sprake van Schriftuurlijk-bevindelijke prediking? Komt de prediking nog echt op vanuit de tekst? Of is er sprake van een prediking waarin de tekst vooral wordt vergeestelijkt en waarin de prediker vooral aandacht heeft voor Gods weg met Zijn volk, inclusief een vaststaande standenleer en beleving van de heilsfeiten, zonder een grondige tekstuitleg?

Is er nog wel ruimte voor onbevangen vragen van de nieuwe generatie, die opgroeit in een wereld waarin blijvende toetsing aan Gods Woord noodzakelijker is dan instandhouding van eigen tradities?
etc etc

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dhr Dubbeldam al deze vragen van bezwaarden als retorische vragen stelt in zijn opiniestuk. Oftewel, hij is zelf een bezwaarde binnen de GG. Dat mag, maar zeg dat dan gewoon.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Erasmiaan schreef:Als het zo erg is gesteld met de prediking als Gert Wim schrijft dan zal ik maar geen preken van prekenweb meer luisteren.
Hoezo niet?
(~)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wandelende schreef:
Erasmiaan schreef:Als het zo erg is gesteld met de prediking als Gert Wim schrijft dan zal ik maar geen preken van prekenweb meer luisteren.
Hoezo niet?
Gert Wim heeft bar veel vragen bij de prediking. Naar een prediking die niet opkomt uit de Schrift, waar Christus niet centraal staat, enz., enz., wil ik niet luisteren.
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

GGotK schreef:Open gesprekken
Naar aanleiding van gesprekken met bezwaarden binnen de Gereformeerde Gemeenten kom ik tot een aantal vragen. Daarbij realiseer ik me dat ze soms wat te generaliserend zijn. Niettemin worden ze wel door velen gesteld:

Staat in de prediking de aanbieding van Christus en Zijn beloften nog wel centraal? Is prediking nog wel echt proclamatie van het heil?

Is de kritiek misschien terecht dat er binnen ons kerkverband hypercalvinistische invloeden te bespeuren zijn, waardoor het Evangelie onder een stolp wordt geplaatst?

Is de grote aandacht (door de hoofdstroom van de predikanten) voor het ”eigene van de Gereformeerde Gemeenten” misschien vooral een strijd om als kerkverband het bestaansrecht te rechtvaardigen? Wordt er daardoor niet te veel uit angst gepreekt, gemediteerd en gehandeld?

Is er daarom nog wel sprake van Schriftuurlijk-bevindelijke prediking? Komt de prediking nog echt op vanuit de tekst? Of is er sprake van een prediking waarin de tekst vooral wordt vergeestelijkt en waarin de prediker vooral aandacht heeft voor Gods weg met Zijn volk, inclusief een vaststaande standenleer en beleving van de heilsfeiten, zonder een grondige tekstuitleg?

Is er nog wel ruimte voor onbevangen vragen van de nieuwe generatie, die opgroeit in een wereld waarin blijvende toetsing aan Gods Woord noodzakelijker is dan instandhouding van eigen tradities?
etc etc

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dhr Dubbeldam al deze vragen van bezwaarden als retorische vragen stelt in zijn opiniestuk. Oftewel, hij is zelf een bezwaarde binnen de GG. Dat mag, maar zeg dat dan gewoon.
Dat is toch algemeen bekend?
Het is wel een heel handige vorm zo, om namens veel anonieme vraagstellers te spreken. Ook wel wat lafjes. Zo van: "Buurvrouw, ik heb last van uw hond en de rest van de straat is 'm ook spuugzat".
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Erasmiaan schreef:
Wandelende schreef:
Hoezo niet?
Gert Wim heeft bar veel vragen bij de prediking in de GG. Naar een prediking die niet opkomt uit de Schrift, waar Christus niet centraal staat, enz., enz., wil ik niet luisteren. En prekenweb is oa van hem en daar staan dus alleen GG-preken op. Waar hij nota bene zoveel vragen bij heeft.
BJD

Bericht door BJD »

Flauwer ga ik ze niet lezen vandaag denk..
Plaats reactie