Gereformeerde Gemeenten

Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Waarom? Zo duidelijk is dat voor de buitenwacht niet hoor; zeker niet voor de seculiere samenleving.
Volgens wikipedia heeft de gemeente Barneveld 57.563 inwoners. De gemeente Amsterdam heeft 859.732 inwoners. Volgens hetzelfde wikipedia zegt 17% Amsterdammers christen te zijn. Dat zijn 146.154 mensen. Er zijn dus 2,5 maal zoveel christenen in Amsterdam dan inwoners in de gemeente Barneveld.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Gijs Diederik schreef:
FlyingEagle schreef:Volgens evangelist Krijgsman zijn er meer christenen in Amsterdam dan in Barneveld.
In de Barneveldse megakerken denkt men daar waarschijnlijk heel anders over.
Waarschijnlijk zei hij, dat hij meer christenen in Amsterdam kent dan in Barneveld.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:
Gijs Diederik schreef:
FlyingEagle schreef:Volgens evangelist Krijgsman zijn er meer christenen in Amsterdam dan in Barneveld.
In de Barneveldse megakerken denkt men daar waarschijnlijk heel anders over.
Waarschijnlijk zei hij, dat hij meer christenen in Amsterdam kent dan in Barneveld.
In Amsterdam zijn bij de laatst gehouden verkiezingen 19.515 stemmen uitgebracht op confessionele partijen (CDA, CU, SGP) en in Barneveld 16.762.

Dus zo evident is dat verschil helemaal niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Nee. Maar Amsterdam wordt niet tot de Biblebelt gerekend en Barneveld wel. En ik geloof dat, als je aan een onchristelijke vraagt in welke stad er meer christelijke mensen wonen, die persoon toch Barneveld zal noemen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1983
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Nee. Maar Amsterdam wordt niet tot de Biblebelt gerekend en Barneveld wel. En ik geloof dat, als je aan een onchristelijke vraagt in welke stad er meer christelijke mensen wonen, die persoon toch Barneveld zal noemen.
Voor sommige mensen is alleen een blanke met een zwart pak een christen, voor anderen horen daar ook mensen bij met een zwarte huid en een wit pak.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
Jantje schreef:Nee. Maar Amsterdam wordt niet tot de Biblebelt gerekend en Barneveld wel. En ik geloof dat, als je aan een onchristelijke vraagt in welke stad er meer christelijke mensen wonen, die persoon toch Barneveld zal noemen.
Voor sommige mensen is alleen een blanke met een zwart pak een christen, voor anderen horen daar ook mensen bij met een zwarte huid en een wit pak.
Precies. Vandaar dat ik het ook noem. Ik kan de aangezwengelde discussie van @GGotK dan ook niet meemaken. Alsof Amsterdam hét Sodom van Nederland zou zijn en men in Barneveld allemaal christen is (in de ware zin van het woord). Sorry, maar dan doe je Amsterdam toch te kort en (...).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
gallio schreef:
Jantje schreef:Nee. Maar Amsterdam wordt niet tot de Biblebelt gerekend en Barneveld wel. En ik geloof dat, als je aan een onchristelijke vraagt in welke stad er meer christelijke mensen wonen, die persoon toch Barneveld zal noemen.
Voor sommige mensen is alleen een blanke met een zwart pak een christen, voor anderen horen daar ook mensen bij met een zwarte huid en een wit pak.
Precies. Vandaar dat ik het ook noem. Ik kan de aangezwengelde discussie van @GGotK dan ook niet meemaken. Alsof Amsterdam hét Sodom van Nederland zou zijn en men in Barneveld allemaal christen is (in de ware zin van het woord). Sorry, maar dan doe je Amsterdam toch te kort en (...).
Niet overdrijven allemaal. De biblebelt wordt natuurlijk bepaald aan de hand het aantal christenen, relatief gezien ten opzichte van totaal van de bevolking. Als je het dan over de absolute aantallen gaat hebben, kan er zomaar spraakverwarring ontstaan. Dat heeft niet gelijk te maken met een beperkte visie op wie nu precies een christen is.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

olfie schreef:
Ambtenaar schreef:
FlyingEagle schreef:Volgens evangelist Krijgsman zijn er meer christenen in Amsterdam dan in Barneveld.
Dat lijkt me evident.
christenen of Christenen?
Daar zit geen verschil tussen. Een christen is altijd iemand die van Christus is. Eigenlijk wordt mi. de term christen niet juist gebruikt.
(~)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wandelende schreef:
olfie schreef:
Ambtenaar schreef:
FlyingEagle schreef:Volgens evangelist Krijgsman zijn er meer christenen in Amsterdam dan in Barneveld.
Dat lijkt me evident.
christenen of Christenen?
Daar zit geen verschil tussen. Een christen is altijd iemand die van Christus is. Eigenlijk wordt mi. de term christen niet juist gebruikt.
Zondag 12 vraag 32:
Maar waarom wordt gij een Christen genaamd ?
Omdat ik door het geloof een lidmaat van Christus en also zijn zalving deelachtig ben , opdat ik zijn naam belijde , en mijzelf tot een levend dankoffer Hem offere , en met een vrije en goede geweten dit leven tegen de zonde en den duivel strijde , en hiernamaals in eeuwigheid met Hem over alle schepselen regere.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Johann Gottfried Walther schreef:
Wandelende schreef:Daar zit geen verschil tussen. Een christen is altijd iemand die van Christus is. Eigenlijk wordt mi. de term christen niet juist gebruikt.
Zondag 12 vraag 32:
Maar waarom wordt gij een Christen genaamd ?
Omdat ik door het geloof een lidmaat van Christus en also zijn zalving deelachtig ben , opdat ik zijn naam belijde , en mijzelf tot een levend dankoffer Hem offere , en met een vrije en goede geweten dit leven tegen de zonde en den duivel strijde , en hiernamaals in eeuwigheid met Hem over alle schepselen regere.
Dat is precies wat ik bedoel.
Dat houdt voor mij in dat iedereen die niet in het antwoord van deze zondag is begrepen geen christen genoemd kan worden. En er dus geen verschil zit in christenen met een kleine letter of hoofdletter. Je bent dus een christen (van Christus) of je bent het niet, een tussenweg is er niet.
(~)
GGotK
Berichten: 2213
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
gallio schreef:
Jantje schreef:Nee. Maar Amsterdam wordt niet tot de Biblebelt gerekend en Barneveld wel. En ik geloof dat, als je aan een onchristelijke vraagt in welke stad er meer christelijke mensen wonen, die persoon toch Barneveld zal noemen.
Voor sommige mensen is alleen een blanke met een zwart pak een christen, voor anderen horen daar ook mensen bij met een zwarte huid en een wit pak.
Precies. Vandaar dat ik het ook noem. Ik kan de aangezwengelde discussie van @GGotK dan ook niet meemaken. Alsof Amsterdam hét Sodom van Nederland zou zijn en men in Barneveld allemaal christen is (in de ware zin van het woord). Sorry, maar dan doe je Amsterdam toch te kort en (...).
1. Ik had licht schertsend de volgende vraag gesteld: Durven wij onze refodorpen te verlaten om de promotie bij te wonen in het goddeloze Amsterdam, of lezen we het wel in de krant?
2. De bewering dat mensen in Amsterdam slechter zouden zijn dan inwoners van Barneveld of andere vergelijkingen zijn door jou
gemaakt, niet door mij. Bovendien ben ik zelf een stedeling.
3 Waarom zouden we Nineve wel een goddeloze stad mogen noemen en Amsterdam niet?
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door olfie »

GGotK schreef:
Jantje schreef:
gallio schreef:
Jantje schreef:Nee. Maar Amsterdam wordt niet tot de Biblebelt gerekend en Barneveld wel. En ik geloof dat, als je aan een onchristelijke vraagt in welke stad er meer christelijke mensen wonen, die persoon toch Barneveld zal noemen.
Voor sommige mensen is alleen een blanke met een zwart pak een christen, voor anderen horen daar ook mensen bij met een zwarte huid en een wit pak.
Precies. Vandaar dat ik het ook noem. Ik kan de aangezwengelde discussie van @GGotK dan ook niet meemaken. Alsof Amsterdam hét Sodom van Nederland zou zijn en men in Barneveld allemaal christen is (in de ware zin van het woord). Sorry, maar dan doe je Amsterdam toch te kort en (...).
1. Ik had licht schertsend de volgende vraag gesteld: Durven wij onze refodorpen te verlaten om de promotie bij te wonen in het goddeloze Amsterdam, of lezen we het wel in de krant?
2. De bewering dat mensen in Amsterdam slechter zouden zijn dan inwoners van Barneveld of andere vergelijkingen zijn door jou
gemaakt, niet door mij. Bovendien ben ik zelf een stedeling.
3 Waarom zouden we Nineve wel een goddeloze stad mogen noemen en Amsterdam niet?
Ik ben het volledig eens met loos van God kan met en zonder vroom sausje. Ik moest ook even denken aan de verwoesting van Sodom en Gomorra, daar is toch relatie tussen uitleving en oordeel in onderscheid tot andere steden. Al moeten we Gods vrijmacht laten staan want "Maar gij, indien gij u niet bekeerd zo zult gij insgelijks vergaan".
Wandelende schreef:
olfie schreef:
Ambtenaar schreef:
FlyingEagle schreef:Volgens evangelist Krijgsman zijn er meer christenen in Amsterdam dan in Barneveld.
Dat lijkt me evident.
christenen of Christenen?
Daar zit geen verschil tussen. Een christen is altijd iemand die van Christus is. Eigenlijk wordt mi. de term christen niet juist gebruikt.
Mee eens, ik bedoelde het vooral in de uitdrukking 'het is niet al Israël wat Israël genaamd wordt'.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Boazkerk GG Sliedrecht wordt uitgebreid
De Boazkerk van de gereformeerde gemeente (gg) in Sliedrecht –langs de A15– wordt de komende tijd ingrijpend verbouwd. Vanaf zondag hebben de diensten plaats in de christelijke gereformeerde kerk Beth-El aan de Kerkbuurt, deelt H. J. Bleijerveld, tweede voorzitter van de kerkenraad, mee. De diensten beginnen om 11.30 en 18.30 uur.
De verbouwing, waarvan de kosten ongeveer 2,5 miljoen euro bedragen, zal zo’n negen maanden in beslag nemen. In de herfstvakantie begint de aannemer en hebben er heiwerkzaamheden plaats. Deze week starten de werkzaamheden van de vrijwilligers.
Aan twee kanten van de kerk wordt een stuk bijgebouwd. Er komt een galerij met 316 zitplaatsen en een zaal, waar ruimte is voor ongeveer 100 zitplaatsen. Deze kan door middel van een schuifwand bij de kerkzaal betrokken worden. Een deel van de gevel moet verwijderd en opnieuw geplaatst worden.
Het was niet mogelijk om dichtbij het kerkgebouw meer parkeerruimte te realiseren. Wel is met Stichting Sportaccommodatie Benedenveer overeengekomen dat er ’s zondags een groot aantal parkeerplaatsen bij de Sporthal gebruikt mag worden – waarvan nu al gebruikgemaakt wordt.
Bij de instituering op 2 december 2011 telde de Sliedrechtse gemeente ongeveer 400 leden en beschikte de nieuwe Boazkerk over meer dan voldoende zitplaatsen (565). Inmiddels telt de gemeente circa 1100 (doop)leden. De sterke groei heeft onder andere te maken met de vestiging van jonge gezinnen in Sliedrecht-West en de regionale functie.
Als de verbouwing van de Boazkerk klaar is, beleggen de christelijke gereformeerden van Beth-El er tijdelijk hun diensten in verband met de bouw van hún nieuwe kerkgebouw (zie het bericht hiernaast).


Nieuwbouw CGK Beth-El Sliedrecht
De bouwcommissie van de christelijke gereformeerde kerk (cgk) Beth-El in Sliedrecht hoopt dat de sloop van de huidige kerk en bouw van de nieuwe in 2019 kan beginnen. Dat deelde woordvoerder Aartje Dekker deze week mee.
Beth-El besloot eind vorig jaar tot nieuwbouw op huidige plaats van de kerk, aan de Kerkbuurt in het centrum. Op dit moment wordt op basis van de schetsontwerpen overleg gevoerd met architect, gemeente en technische adviseurs. Na afstemming is het voornemen het verdere ontwerptraject in te gaan, met de bedoeling een vergunning aan te vragen.
Het huidige kerkgebouw dateert uit 1935 en telt ongeveer 1550 zitplaatsen. De nieuwe kerk zal circa 1000 zitplaatsen gaan tellen. Door slim ontwerp kunnen er, zo nodig, zo’n 200 zitplaatsen bij komen. Een kleinere kerkzaal betekent dat er meer ruimte komt voor zalen, consistorie en keuken. Alleen het orgel wordt behouden. Dat wordt opgeslagen en in de nieuwe kerk weer opgebouwd. Tijdens de nieuwbouw kunnen de kerkgangers terecht in de Boazkerk van de gereformeerde gemeente, die tegen die tijd vergroot is. 


...aldus het RD van deze dag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JCRyle »

Droevig om te lezen dat een bepaalde gemeente groter moet bouwen én daardoor een andere gemeente kleiner!
Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Volgens mij komt de groei uit de GG niet door overgekomen CGK’ers.
Plaats reactie