Als je echt behouden wil worden, dan wordt je dat ook

memento

Als je echt behouden wil worden, dan wordt je dat ook

Bericht door memento »

Ik hoorde pas de uitdrukking: 'Als je echt behouden wil worden, dan wordt je dat ook'.

Veel jeugd, maar ook volwassenen, zitten vaak met de vraag: ik wil best behouden worden, maar hoe moet dat? Ik voel niets van mn zonden. Geld voor hen de genoemde uitdrukking? En houdt dat dan in dat als zij volharden in het zoeken van God, dat zij ook in Hem hun zaligheid vinden zullen?
Lassie

Bericht door Lassie »

Als je echt behouden wilt worden dan wordt je dat ook! Zekers te weten, als je er zelf ook wat doet.

Als je op je stoel blijft zitten en je zegt: hoe moet ik nou behouden worden? dan denk ik van: uit je stoel komen en daar wat aan gaan doen!!
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door memento
Ik hoorde pas de uitdrukking: 'Als je echt behouden wil worden, dan wordt je dat ook'.

Veel jeugd, maar ook volwassenen, zitten vaak met de vraag: ik wil best behouden worden, maar hoe moet dat? Ik voel niets van mn zonden. Geld voor hen de genoemde uitdrukking? En houdt dat dan in dat als zij volharden in het zoeken van God, dat zij ook in Hem hun zaligheid vinden zullen?

Klopt helemaal,zo eenvoudig is het nou.Hen die oprecht zoeken naar God zullen Hem vinden,op dat Hij zich wil laten vinden .
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Lassie
Als je echt behouden wilt worden dan wordt je dat ook! Zekers te weten, als je er zelf ook wat doet.

Als je op je stoel blijft zitten en je zegt: hoe moet ik nou behouden worden? dan denk ik van: uit je stoel komen en daar wat aan gaan doen!!
En verder?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Majorca

Bericht door Majorca »

Zo oppervlakkig gezegd, vind ik het maar een rare en onbijbelse uitdrukking.

Rom 9:

16 Zo [is] [het] dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.

Anderzijds is er een willen dat door God Zelf gewerkt wordt. Uiteraard is dat tot zaligheid:

Openbaring 22:
17 De Geest en de Bruid zeggen: Kom! Hij die het hoort zegge: Kom! en wie dorst heeft kome, en alwie wil neme omniet van het levenswater.
Majorca

Bericht door Majorca »

als je zelf wat moet doen, is het hopeloos verloren. Uit u geen goed meer in der eeuwigheid.
Lassie

Bericht door Lassie »

Oorspronkelijk gepost door Egbert

En verder?
opzien naar God.
Lassie

Bericht door Lassie »

Oorspronkelijk gepost door Majorca

als je zelf wat moet doen, is het hopeloos verloren. Uit u geen goed meer in der eeuwigheid.
De Heere zegt in de Bijbel: Bekeert u/je/jullie.

Iemand die zonder zonden leeft heeft geen God nodig!! toch?
Majorca

Bericht door Majorca »

De dwaze maagden wilden echt behouden worden, en ze riepen Heere laat ons binnen!

Maar ze werden buitengesloten.

Onze wil is verdorven en wij willen helemaal niet behouden worden met behoud van Gods recht. En als we al behouden willen worden (van nature) dan is het ons alleen te doen om de straf te ontlopen, en niet om God Zelf.

Kortom, er moet een Goddelijk wonder gebeuren van wedergeboorte.

En dan gaat gelden wat in Psalm 110 zo mooi staat:

3 Uw volk zal zeer gewillig zijn op den dag Uwer heirkracht, in heilig sieraad; uit de baarmoeder des dageraads zal U de dauw Uwer jeugd zijn.
memento

Bericht door memento »

Orck, wat jij zegt is allemaal wel waar. Maar wat zou jij tegen betreffende groep mensen zeggen? Het gaat hier tenslotte niet om een onverschillige groep...

Natuurlijk is wedergeboorte nodig. En natuurlijk moet dat gepredikt worden. Maar er is toch ook nog de zijde van 's mensen verantwoordelijkheid?
appie

Bericht door appie »

Christus heeft het zelf gezegd:
"Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage."

Maar dat wil niet zeggen wij ons pas met God en zijn Woord mogen/moeten bezig houden wanneer we de werkzaamheden van de Heilige Geest in ons voelen!

"Strijd om in te gaan."

Inspanning staat niet tegenover genade.
Wel verdienste en genade.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door appie
Christus heeft het zelf gezegd:
"Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage."

Maar dat wil niet zeggen wij ons pas met God en zijn Woord mogen/moeten bezig houden wanneer we de werkzaamheden van de Heilige Geest in ons voelen!

"Strijd om in te gaan."

Inspanning staat niet tegenover genade.
Wel verdienste en genade.
een met appie.
we zijn geen stok en geen blok.
De Heere laat geen bidder staan.
Mocht het ware gebed maar geboren worden in onze binnenkamer.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Iemand die zonder zonden leeft heeft geen God nodig!! toch?
Hand. 17:28: "Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij". Adam en Eva konden in hun gelukzalige staat ook niet zonder God leven. Wat moet een schepsel zonder zijn Schepper? Zonder God te zijn is vreselijk ook al zou je zonder zonde leven!
opzien naar God
Daar zijn velen die tot God bidden, velen die onder de prediking zitten, maar toch niet in waarheid opzien tot God. Niet een ieder die Heere Heere roept en allerlei zaken doet in Zijn Naam zal zalig worden.
'Als je echt behouden wil worden, dan wordt je dat ook'.
Majorca haalde al de gelijkenis van de 5 wijze en vijf dwaze maagden aan. Er zijn velen die behouden willen worden, maar met behoud van hunzelf en op hun eigen wijze, al moet het ten koste gaan van Gods recht en eer. Velen, zelfs ongelovigen stellen zich een mooie hemel voor en hopen dat ze er in zullen komen. Maar Sion wordt door recht verlost. De schuld zal betaald moeten worden.

Het gaat maar om deze ene vraag:
Waarom wil je behouden worden? Of zoals ds. G. Wisse het zei:

"Daar is nog iets. Dikwijls beluistert men als volgt: "Och, ik bid al zo lang en ik blijf toch maar onbekeerd; ik wacht, en ik wacht al, maar er gebeurt niets." 't Zou kunnen zijn, dat uw bidden en wachten slechts uit verkeerde beweegredenen was; ge wilt misschien graag naar... de hemel? Juist; anders niets? Naar de hemel? Wilt ge ook even gaarne, dat God verheerlijkt wordt?
Desnoods ook, als ge naar de hel moest? Ja, is dat willen naar de hemel gaan wel echt bij u? Wat zoudt ge daar willen doen? Ga met die vragen naar God zelf, om door Hem u te laten onderzoeken.

Want o, al die mensen, die zo gaarne bekeerd willen worden; het is te vrezen, dat er velen onder zijn, die nog eens eerst wat anders zullen moeten leren; nl. niet willen.
En die daar ZO om bidden; is dat bidden wel bidden? Is dat waarlijk een roepen, dat toch God heerlijkheid in u krijge? Gaat het daarbij nu werkelijk om God, en niet ten eerste om u?
Zie, uw bidden om een zaak kan wel eens zelf een stuk openbaring van een verkeerde toestand zijn; als nl. zulk bidden niet is een roepen om Gods wil en om de opluistering Zijner deugden. Neem, als ge twijfelt, het zekere boven het onzekere. 't Is beter honderd maal gebeden om iets, wat al reeds aanwezig is in beginsel, dan dat het niet aanwezig is en ge niet of kwalijk bidt"
(De Droefheid naar God, ds. G. Wisse)

Als een mens gericht is geworden op God. Als God op de troon is gekomen, in plaats van de mens. Dan is het niet om de hemel te doen, noch om behoudenis, maar om Gods eer en eeuwig bij God te zijn. Welnu, als dat zo is, als je DAAR je vreugde en zaligheid in vindt:

Als je zegt:
"Die God is onze zaligheid"

Dan zal je ook zalig worden, sterker: Dan BEN je het reeds.

[Aangepast op 29/11/04 door Refojongere]
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De dwaze maagden wilden behouden worden na de terugkomst van de bruidegom. Ze waren te laat. Net als die slaaf die nog niet gerekent had op de terugkomst van zijn heer.

Noem mij eens 1 persoon die God zocht en Hem niet vond?
Noem mij eens 1 persoon die zijn zaligheid bij God zocht en het daar niet vond?
Noem mij eens een persoon die tervergeefs zijn hulp van God verwachte?

En de dominee zei zondag ook weer:
Als je zondebezef bestaat uit angst voor de hel, dan is het geen ware zondebezef.
Als je zondebezef bestaat uit spijt over de problemen die er van kwamen, dan is het niet de juiste zondebezef.

En dat is zo onbijbels. Waren de Nineveeërs niet bekeerd omdat ze de straf van God vreesden? Was David niet de man die vele malen hulp bij God zocht en kreeg nadat hij zichzelf ontzettend in de stront had geholpen?

Dat is nu de liefde van God! Onverdiende genade. Zelfs wanneer je het alleen maar gaat om je eigen hagje te redden. De ware oprechte droefheid en de rechte kijk op Gods gerechtigheid openbaart zich pas in het voortgaande genadeleven en zelfs dan gaan we nog vaak de mist in. Zeker niet voor de wedergeboorte en ook niet altijd even recht bij Gods volk. Het blijven mensen van vlees en bloed, tot de dood toe.

De wedergeboorte is iets totaal buiten ons om. Daar vallen wij terecht gezegt buiten. Maar wedergeboorte is de kracht Gods wanneer er het evangelie wordt gepreekt. En dat mist tegenwoordig: Het evangelie. De joden een steen des aanstoots en de grieken een dwaasheid. Maar dat is het middel dat God gebruikt om mensen te bekeren en wedergeboren te maken.

Het effect van deze leer is dat de prediking er op gericht is om de ware droefheid te promoten. Een mens krijgt weer grond in zichzelf. Misschien kan hij wel ware oprechte droefheid werken. De afwezigheid van bekering wordt verweten aan de onoprechtheid van de toehoorders. Ik vind dat eigenlijk heel gemeen. Het gaat om geloof dat Jezus je kan verlossen. Op die grond zijn ook de mensen verlost in het N.T. Niet om hun oprechte droefheid al was bijvoorbeeld de vrouw die Jezus voeten met tranen wastte wel oprecht bedroeft, maar waarom: Omdat ze het ongelooflijke geloofde namelijk dat ze verlossing van haar zonde kreeg, niet om haar tranen, maar omdat Jezus gekomen was om dit werk op aarde te doen. En dat brak haar stenen hart en deed haar ter aarde storten voor Jezus om Hem te loven met haar tranen.

[Aangepast op 29/11/04 door Kaw]
Majorca

Bericht door Majorca »

Refojongere,

dat is een heel mooi stukje van ds. Wisse!
Dat is tenminste een Schiftuurlijk-bevindelijk geluid!

Ik vond het leerzaam, ook om tot mezelf mee in te keren.

Bedankt!
Plaats reactie