Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

-DIA-

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef: Vroeger was het niet beter!
Nee niet in alles: Het waren dezelfde mensen die boos en verkeerd waren, maar toch is er iets veranderd. Iets ongrijpbaars. Heel ons volk (en ik mag wel zeggen, heel Europa) lijkt er mee besmet. Jongeren weten niet anders. Maar ik roep nu de oudere generatie tot getuige. Mensen zijn veranderd: Mensen verdragen minder, hebben 'kortere lontjes', zijn sneller boos, staan meer op hun rechten, zijn minder bereid om naar 'de ouden' te luisteren. Ik spreek nu wel in het algemeen. Er zijn nog altijd uitzonderingen onder ons.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Laag

Bericht door Laag »

-DIA- schreef:
Nee niet in alles: Het waren dezelfde mensen die boos en verkeerd waren, maar toch is er iets veranderd. Iets ongrijpbaars. Heel ons volk (en ik mag wel zeggen, heel Europa) lijkt er mee besmet. Jongeren weten niet anders. Maar ik roep nu de oudere generatie tot getuige. Mensen zijn veranderd: Mensen verdragen minder, hebben 'kortere lontjes', zijn sneller boos, staan meer op hun rechten, zijn minder bereid om naar 'de ouden' te luisteren. Ik spreek nu wel in het algemeen. Er zijn nog altijd uitzonderingen onder ons.
Ik ben geen oude van dagen.....
Maar, volgens mij is het niet zo moeilijk om DIA te begrijpen, denk ik dan.
Tegenwoordig moet alles ter discussie staan, zelfs het ter discussie staan, moet ter discussie staan. Alles onder invloed van internet, waar gediscussieerd wordt op de millimeter, waar verbondsvisie op verbondsvisie wordt geponeerd, doopvisies, verkiezingvisies, scheppingsvisies, enz. Ik kan goed begrijpen dat jongeren en ouderen totaal de weg kwijt raken.
Er wordt wel eens gezegd: er zal een geslacht opstaan, dat Jozef niet gekend heeft.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Nee niet in alles: Het waren dezelfde mensen die boos en verkeerd waren, maar toch is er iets veranderd. Iets ongrijpbaars. Heel ons volk (en ik mag wel zeggen, heel Europa) lijkt er mee besmet. Jongeren weten niet anders. Maar ik roep nu de oudere generatie tot getuige. Mensen zijn veranderd: Mensen verdragen minder, hebben 'kortere lontjes', zijn sneller boos, staan meer op hun rechten, zijn minder bereid om naar 'de ouden' te luisteren. Ik spreek nu wel in het algemeen. Er zijn nog altijd uitzonderingen onder ons.
Het is opmerkelijk dat daar juíst soms ook ouderen onder zijn. Er zijn veel ouderen die zich (ook) niks (meer) willen laten gezeggen (zeker niet door een jonger iemand (bijvoorbeeld een jonger kerkenraadslid)). Dat vind ik ook tekenend aan deze tijd.

Maar ik blijf altijd Psalm 72 vers 5 aanhalen in zulke zaken:
Zij zullen U vrezen, zolang (11) de zon en maan zullen zijn, van geslacht tot geslacht.
Kanttekening 11 zegt daarbij: Dat is, zolang als de wereld zal staan, zult Gij, o God, Uw kerk onder de regering van den Messias op aarde hebben, die U zal eren en dienen. Hebreeuws: met, bij of voor de zon, en voor het aanschijn der maan, geslacht der geslachten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio

Bericht door gallio »

Laag schreef:
....
Tegenwoordig moet alles ter discussie staan, zelfs het ter discussie staan, moet ter discussie staan. Alles onder invloed van internet, waar gediscussieerd wordt op de millimeter, waar verbondsvisie op verbondsvisie wordt geponeerd, doopvisies, verkiezingvisies, scheppingsvisies, enz. ....
Prima ontwikkeling volgens mij !! Vroeger werden de discussies door de voormannen gevoerd. Nu mag iedereen zich daar in verdiepen. Daarom ben ik nog steeds blij met RF - na meer dan 14 jaar leer ik nog steeds dingen die me anders waren ontgaan.
Laag

Bericht door Laag »

gallio schreef:
Laag schreef:
....
Tegenwoordig moet alles ter discussie staan, zelfs het ter discussie staan, moet ter discussie staan. Alles onder invloed van internet, waar gediscussieerd wordt op de millimeter, waar verbondsvisie op verbondsvisie wordt geponeerd, doopvisies, verkiezingvisies, scheppingsvisies, enz. ....
Prima ontwikkeling volgens mij !! Vroeger werden de discussies door de voormannen gevoerd. Nu mag iedereen zich daar in verdiepen. Daarom ben ik nog steeds blij met RF - na meer dan 14 jaar leer ik nog steeds dingen die me anders waren ontgaan.
Als ze zich alleen tot RF zouden beperken, dan was er nog hoop...
DDD

Bericht door DDD »

@DIA:

Het is lastig dat je geen antwoord geeft op de vraag, maar er omheen draait. Het zou het gesprek vergemakkelijken als je precies zei wat je wilt zeggen, en je standpunt voor zover dat mogelijk is ook zou onderbouwen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:@DIA:

Het is lastig dat je geen antwoord geeft op de vraag, maar er omheen draait. Het zou het gesprek vergemakkelijken als je precies zei wat je wilt zeggen, en je standpunt voor zover dat mogelijk is ook zou onderbouwen.
En het is ook wel beter om dit een beetje bij het topic te houden, dan allerlei afleidende, beschouwende opmerkingen tussendoor te gaan maken.
DDD

Bericht door DDD »

Wel. Mijn vraag is dus of DIA zijn algemene beschouwingen nader wil verbijzonderen naar het onderwerp van gesprek.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:Wel. Mijn vraag is dus of DIA zijn algemene beschouwingen nader wil verbijzonderen naar het onderwerp van gesprek.
Juist, dat bedoelde ik ook. Maar ik besef dat je de indruk kunt krijgen dat ik het tegen jou had.
DDD

Bericht door DDD »

O. Dat dacht ik inderdaad. Ik twijfelde al of ik iets zou zeggen over twee maten, omdat ik juist daar iets over probeerde te zeggen. Maar dat zou niet aardig zijn geweest.

Maar ik begrijp het nu weer helemaal.
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:
Heb je de woorden van Luther gelezen die ik vandaag in dit topic heb gepost? Woorden uit de 16de eeuw, dus behoorlijk belegen. En Luther was bepaald de enige niet. Dat beeld is vervaagd, en blijven vooral de goede herinneringen en daden over.
Hoe zou je dat dan plaatsen binnen het kader van je opmerking?
Hoeveel korte lontjes, onverdraagzaamheid en schandalen waren er tijdens de Kristallnacht, in Buchenwald, de hongerwinter in 1944, in 1953 toen de GG scheurde? Of zijn we dat voor het gemak maar vergeten?
Neem dat laatste, zijn het vooral niet de ´ouden´ die wel scanderen dat ´wat bij elkaar hoort, bijeengebracht moet worden´? Maar het lijkt wel of niemand van die ´ouden´ dat ook daadwerkelijk wil. Hoeveel jongeren knappen af op dergelijk gedrag? Respect en natuurlijk overwicht zijn zaken die je moet verdienen, dat kan je nooit afdwingen. Laten de ´ouden´ (degenen die het betreft) eerst maar eens beginnen om daadwerkelijk naar elkaar te luisteren, en het goede voorbeeld naar de jongeren toe voor te leven.
Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.
Ik geloof echt niet dat de huidige generatie anders is dan de vorige generaties. Mensen zijn altijd hetzelfde geweest.
liz boer

Bericht door liz boer »

Prediker 7

10 Zeg niet: Wat is er, dat de vorige dagen beter geweest zijn, dan deze? Want gij zoudt naar zulks niet uit wijsheid vragen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:Prediker 7

10 Zeg niet: Wat is er, dat de vorige dagen beter geweest zijn, dan deze? Want gij zoudt naar zulks niet uit wijsheid vragen.
Ga niet smijten met Bijbelteksten. Het is onmiskenbaar dat er een nu een andere geest heerst.
De mens op zich is en blijft wat hij is: Ten allen tijde boos... maar er zijn toch veranderingen waar te nemen,
en dat is ook wetenschappelijk te staven.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Noem eens twee wetenschappelijke onderbouwingen?
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:Prediker 7

Ga niet smijten met Bijbelteksten. Het is onmiskenbaar dat er een nu een andere geest heerst.
De mens op zich is en blijft wat hij is: Ten allen tijde boos... maar er zijn toch veranderingen waar te nemen,
en dat is ook wetenschappelijk te staven.
@Dia, wees ook eens gewoon eerlijk, niet alleen naar ons, maar vooral ook naar jezelf toe.
Het lijkt me - in alle eerlijkheid - dat liz niet met Bijbelteksten smijt, maar zou het niet zo kunnen zijn dat dit jou niet uitkomt?
Plaats reactie