Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

gallio

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:@Jantje, sinds wanneer wordt er in de OGGiN niet meer op de zak gepreekt?
Ow, als dat dan nog wel zo was, dan zou dat het argument om 'op de zak' te preken wel weer voeden. Ik meende dat men zelfs in de OGGiN het niet meer deed. Er was daar toch ook een dominee die er op tegen was omdat hij dan teveel geld kreeg? Ik meende dat dat ds. Klok vroeger was.
Als je dingen niet zeker weet, kun je ze beter niet zeggen.
Ik weet het zo goed als zeker. Ik heb het hier op het forum ook wel eens langs zien komen, geloof ik.
De laatste keer dat ik een OGGiN preekbeurt bijwoonde werdt door een ouderling gezegd dat de collecte bij de uitgang voor de predikant was. Dat was zo'n 6 maanden geleden schat ik.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Een dominee die "op de zak" wordt beroepen kan daarmee toch ook geen hypotheek krijgen in die gemeenten waar geen pastorie is?

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Van Ewijk schreef:
Piet Puk schreef:@Mannes en ik vind dit een droevige ontwikkeling, waarbij in mijn ogen het vertrouwen in Gods voorzienigheid en de afhankelijkheid opzij wordt geschoven
Dus als God mij een baan schenkt (om het even wat) en mij de gezondheid en het verstand geeft om te werken is dat geen voorzienigheid?
Ik vind dit een erg beperkte en vruchteloze gedachtengang.
Het beroep als predikant zowel als de andere baan zijn de desbetreffende predikant door de Heere geschonken, die daarvoor bij zijn eten ook het dankgebed uitspreekt.

Vergeet daarbij zoals eerder gezegd ook Paulus niet die benadrukte dat ieder die daartoe in staat was zijn eigen kost moest verdienen. ( 2 thess. 3:11 en 12)
Volgens mij wordt je afgezonderd tot de Heilige dienst. Dus vraag me af of je daar dan nog werk naast zou moeten doen.
liz boer

Bericht door liz boer »

Piet Puk schreef:
Van Ewijk schreef:
Piet Puk schreef:@Mannes en ik vind dit een droevige ontwikkeling, waarbij in mijn ogen het vertrouwen in Gods voorzienigheid en de afhankelijkheid opzij wordt geschoven
Dus als God mij een baan schenkt (om het even wat) en mij de gezondheid en het verstand geeft om te werken is dat geen voorzienigheid?
Ik vind dit een erg beperkte en vruchteloze gedachtengang.
Het beroep als predikant zowel als de andere baan zijn de desbetreffende predikant door de Heere geschonken, die daarvoor bij zijn eten ook het dankgebed uitspreekt.

Vergeet daarbij zoals eerder gezegd ook Paulus niet die benadrukte dat ieder die daartoe in staat was zijn eigen kost moest verdienen. ( 2 thess. 3:11 en 12)
Volgens mij wordt je afgezonderd tot de Heilige dienst. Dus vraag me af of je daar dan nog werk naast zou moeten doen.
Ik weet het niet, in Nederland is het een luxe dat een predikant zich helemaal aan de dienst van de Heere kan wijden, maar dat is niet altijd zo geweest en ook niet in alle landen gewoon...
VanPaulus lees je dat hij tentenmaker was, en van de discipelen lees je regelmatig dat ze gingen vissen...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

eilander schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:@Jantje, sinds wanneer wordt er in de OGGiN niet meer op de zak gepreekt?
Ow, als dat dan nog wel zo was, dan zou dat het argument om 'op de zak' te preken wel weer voeden. Ik meende dat men zelfs in de OGGiN het niet meer deed. Er was daar toch ook een dominee die er op tegen was omdat hij dan teveel geld kreeg? Ik meende dat dat ds. Klok vroeger was.
Als je dingen niet zeker weet, kun je ze beter niet zeggen.
De kerkenraad binnen de GGiN mag zelf beslissen of ze een predikant op de zak beroepen. De meeste predikanten binnen GGiN hebben een ondergrens in hun traktement en alles daarboven mogen ze houden. Per gemeente verschilt het overigens wat ze met de opgebracht collecte doen. [knip] Soms is het gebruikelijk om letterlijk de zak met munten/biljetten mee te geven.
windorgel

Bericht door windorgel »

Huh? Zonder te weten wat er in de zat zit? Hoe doen ze dat fiscaal??
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef:En groot nadeel van op de zak preken is bovendien het risico op fiscale ontduiking.
En de dominee kan geen boodschappen doen met de collectemuntjes. ;)
Hij kan ze naar de bank brengen en opgeven als inkomsten. Vervolgens loopt hij regelrecht door naar de supermarkt. (zonder muntjes, met pasje)
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

windorgel schreef:Huh? Zonder te weten wat er in de zat zit? Hoe doen ze dat fiscaal??
Tellen, storten en opgeven als inkomsten, de vergoeding is op deze manier over het algemeen vele malen hoger.
windorgel

Bericht door windorgel »

Het is toch veel beter en controleerbaar als de kerkenraad de storting doet bij de bank en het bedrag overmaakt?!
Gerson

Bericht door Gerson »

windorgel schreef:Het is toch veel beter en controleerbaar als de kerkenraad de storting doet bij de bank en het bedrag overmaakt?!
Tuurlijk, maar voor het principe van ‘op de zak preken’ maakt dat toch niet uit.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Mannes schreef:
windorgel schreef:Huh? Zonder te weten wat er in de zat zit? Hoe doen ze dat fiscaal??
Tellen, storten en opgeven als inkomsten, de vergoeding is op deze manier over het algemeen vele malen hoger.
Heeft de dominee er weer een zorg bij, wat hij met het geld moet doen.
Ik bedoel het echt niet spottend, maar hoe kun je nu over het gebed van Agur preken als je daarna een overdaad mee krijgt.
Dat een predikant genoeg krijgt om geen geldzorgen te hebben, vind ik reëel. Dat schijnt in sommige verbanden wel voor te komen, zulke lage traktementen. Ook niet goed. Maar, zoals ik pas hoorde, duizenden euro's voor een preekbeurt, is ook niet gezond.
- Niet meer zo actief -
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

Mannetje schreef:
Mannes schreef:
Ik bedoel het echt niet spottend, maar hoe kun je nu over het gebed van Agur preken als je daarna een overdaad mee krijgt.
Dat een predikant genoeg krijgt om geen geldzorgen te hebben, vind ik reëel. Dat schijnt in sommige verbanden wel voor te komen, zulke lage traktementen. Ook niet goed. Maar, zoals ik pas hoorde, duizenden euro's voor een preekbeurt, is ook niet gezond.
Groot gelijk! Een ds die in een auto van een ton komt aanrijden en het vervolgens gaat hebben over wereld gelijkvormig gedrag, die komt niet echt over.

6500 incl. BTW voor een zondag is inderdaad een beetje te gek.
Gerson

Bericht door Gerson »

Mannetje schreef:
Mannes schreef:
De dicipelen werden op pad gestuurd “zonder buidel en zonder male”. (lukas 22:35)
Tegenwoordig rijden ze in auto’s van meer als een ton....
Gerson

Bericht door Gerson »

@Mannus
6500 Euro? Daar geloof ik niks van.
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

Gerson schreef:@Mannus
6500 Euro? Daar geloof ik niks van.
6500 incl. Belastingen en BTW.

Die auto van een ton gaat op de zaak. (een predikant is een pseudo ondernemer) Zo is een groot gedeelte aftrekbaar. Omdat er geen privé km in gereden mag worden kopen ze er soms nog één.
Plaats reactie