Geestelijke doodstaat

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19205
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:Verder begint het ware geloof niet met een bewuste kennis van een persoonlijke Zaligmaker maar meer dat er ( tot grote verwondering van de verslagen zondaar) vergeving bij God is. Maar ach daar is vergeving....dat geeft hoop in de wanhoop.
Zo komt er plaats voor de Heere Jezus Christus en kennis van Hem in Zijn Namen,ambten enz. Als het zaad gezaaid wordt in de goede aarde is er niet dadelijk een wonderboom. De Heere Jezus waarschuwt in die gelijkenis voor snelle groei. Geen diepte van aarde...Maar het zaad ontkiemt,groeit en brengt vruchten voort.(valt echt niet allemaal samen).
Kijk, daar heb je het. Dit ga jij allemaal inlezen in de Westminster Confessie, terwijl het er niet in staat. Zo kan een ieder zijn eigen oudvaders creëren...
Toch nog maar een poging om mijn punt wat duidelijker te maken. Gisteravond las ik een preek van Spurgeon en las daar iets wat ik toch jullie niet wil onthouden. (Komt uit de Spurgeon reeks van Boekhout deel 14 eerste preek)
De titel van de preek is: Het geloof en haar kenmerken over Joh4:48.
Spurgeon haalt uit deze geschiedenis 3 stadia van het ware geloof.
1. Zoekend geloof
2. Geloof dat het Woord waar is.
3. Het verzekerde geloof.

Hij zegt daar o.a. het volgende van.
Spurgeon schreef:Als het geloof in de ziel begint, dan is het als een mosterdzaadje. Gods kinderen worden niet als reuzen geboren. Zij zijn eerst baby's en omdat zij baby's in de genade zijn, staat ook hun genade als het ware in de kinderschoenen.Geloof is maar een klein kind als God het voor de eerste maal geeft.
................................
Hij heeft nog niet het geloof dat hem laat zeggen: "Mijn zonden zijn vergeven", maar hij heeft genoeg geloof te weten dat Christus de zonden kan vergeven.
................................
zoekend geloof zal de mens dwingen aan te kloppen bij de deur van genade.

(En als Spurgeon over de zekerheid spreekt zegt hij o.a.)
Ach ik ken vele arme schepselen die wel naar deze fase zouden willen opklimmen, maar zij willen er al meteen komen. Zij zijn zoals de man, die een ladder wil beklimmen zonder op de onderste sporten te staan.

Verzekering is als een bloem. eerst moet u de bol poten, de naakte en misschien wel onoogelijke bol van het geloof, en mettertijd zult u de bloem verkrijgen. Het verschrompelde zaad van een klein geloof groeit op en dan hebt u het rijpe koren in de aar van volle verzekering van het geloof.
Dit is toch niet veel anders dan wat ik zei in de post die Posthoorn, zonderling enz. sterk bekritiseerde.....en Spurgeon is geen GG'er maar wel (voor een groot deel) een volgeling van de leer van Westminster.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 7303
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:
Spurgeon schreef:Als het geloof in de ziel begint, dan is het als een mosterdzaadje. Gods kinderen worden niet als reuzen geboren. Zij zijn eerst baby's en omdat zij baby's in de genade zijn, staat ook hun genade als het ware in de kinderschoenen.Geloof is maar een klein kind als God het voor de eerste maal geeft.
................................
Hij heeft nog niet het geloof dat hem laat zeggen: "Mijn zonden zijn vergeven", maar hij heeft genoeg geloof te weten dat Christus de zonden kan vergeven.
................................
zoekend geloof zal de mens dwingen aan te kloppen bij de deur van genade.
Ik denk dat Spurgeon hier te veel zegt.
(En als Spurgeon over de zekerheid spreekt zegt hij o.a.)
Ach ik ken vele arme schepselen die wel naar deze fase zouden willen opklimmen, maar zij willen er al meteen komen. Zij zijn zoals de man, die een ladder wil beklimmen zonder op de onderste sporten te staan.

Verzekering is als een bloem. eerst moet u de bol poten, de naakte en misschien wel onoogelijke bol van het geloof, en mettertijd zult u de bloem verkrijgen. Het verschrompelde zaad van een klein geloof groeit op en dan hebt u het rijpe koren in de aar van volle verzekering van het geloof.
Over de verzekering op zich zijn we het toch niet oneens? Alleen benadrukken Zonderling en ik dat er geen (rechtvaardigend) geloof is voordat Christus is geopenbaard aan de ziel. Of Spurgeon dat uiteindelijk ook bedoelt, weet ik niet.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1543
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Jeremiah »

Brakel over het verzekerde geloof:

De natuur van het geloof bestaat niet in de verzekering, dat is een grote misvatting buiten en tegen het Woord, dat het geloof noemt een komen tot Jezus, een aannemen van Hem, een uitzien naar Hem, een zich aan Hem toevertrouwen, een leunen, een verlaten op Hem; maar nooit een verzekerd zijn van deel aan Hem te hebben, en zalig te zullen worden.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 19451
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 7303
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Posthoorn »

Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 19451
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door helma »

Ja dat vond ik ook. Onbegrijpelijk dat hij geen beroepen krijgt
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door eilander »

Hier iets weggehaald. Het is m.i. niet wenselijk om over persoonlijke zaken van predikers te gaan speculeren.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 5187
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Johann Gottfried Walther »

http://www.prekensite.nl/lezingen-detail/71

Heilszekerheid bij de Puriteinen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Johannes S »

Jeremiah schreef:Brakel over het verzekerde geloof:

De natuur van het geloof bestaat niet in de verzekering, dat is een grote misvatting buiten en tegen het Woord, dat het geloof noemt een komen tot Jezus, een aannemen van Hem, een uitzien naar Hem, een zich aan Hem toevertrouwen, een leunen, een verlaten op Hem; maar nooit een verzekerd zijn van deel aan Hem te hebben, en zalig te zullen worden.
Ik lees dit nu verschillende keren maar begrijp niet wat er bedoelt wordt, met name de laatste regel.

Wat wordt bedoelt met de 'natuur van het geloof'?
En waarom bestaat verzekerd zijn deel aan Christus te hebben en zalig te zullen worden daar niet uit?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 10210
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door J.C. Philpot »

Johannes S schreef:
Jeremiah schreef:Brakel over het verzekerde geloof:

De natuur van het geloof bestaat niet in de verzekering, dat is een grote misvatting buiten en tegen het Woord, dat het geloof noemt een komen tot Jezus, een aannemen van Hem, een uitzien naar Hem, een zich aan Hem toevertrouwen, een leunen, een verlaten op Hem; maar nooit een verzekerd zijn van deel aan Hem te hebben, en zalig te zullen worden.
Ik lees dit nu verschillende keren maar begrijp niet wat er bedoelt wordt, met name de laatste regel.

Wat wordt bedoelt met de 'natuur van het geloof'?
En waarom bestaat verzekerd zijn deel aan Christus te hebben en zalig te zullen worden daar niet uit?
Ik lees het zo:
* De natuur/kern van het geloof is het toevlucht nemen tot Christus
* De verzekering van het geloof behoort niet tot de natuur / kern van het geloof

Dus: de verzekering kan ontbreken, terwijl (de natuur / kern van) het echte geloof toch aanwezig is.

Dezelfde mening als ds. Pieters hier verwoord: https://cip.nl/64858-ds-w-pieters-te-ve ... schadelijk (zekerheid is niet noodzakelijk om zalig te sterven, wel het ware geloof).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Johannes S »

J.C. Philpot schreef:
Johannes S schreef:
Jeremiah schreef:Brakel over het verzekerde geloof:

De natuur van het geloof bestaat niet in de verzekering, dat is een grote misvatting buiten en tegen het Woord, dat het geloof noemt een komen tot Jezus, een aannemen van Hem, een uitzien naar Hem, een zich aan Hem toevertrouwen, een leunen, een verlaten op Hem; maar nooit een verzekerd zijn van deel aan Hem te hebben, en zalig te zullen worden.
Ik lees dit nu verschillende keren maar begrijp niet wat er bedoelt wordt, met name de laatste regel.

Wat wordt bedoelt met de 'natuur van het geloof'?
En waarom bestaat verzekerd zijn deel aan Christus te hebben en zalig te zullen worden daar niet uit?
Ik lees het zo:
* De natuur/kern van het geloof is het toevlucht nemen tot Christus
* De verzekering van het geloof behoort niet tot de natuur / kern van het geloof

Dus: de verzekering kan ontbreken, terwijl (de natuur / kern van) het echte geloof toch aanwezig is.

Dezelfde mening als ds. Pieters hier verwoord: https://cip.nl/64858-ds-w-pieters-te-ve ... schadelijk (zekerheid is niet noodzakelijk om zalig te sterven, wel het ware geloof).
Hartelijk dank J.C.Philpot. Dat schept wel enigszins duidelijkheid. Ik ga er eens verder over nadenken.
Ik ben een keer jaren geleden toen ik zoekende was (in het duister tastte is misschien een betere omschrijving) bijzonder vertroost door een boekje van u ;) Het boekje: 'Wat is het dat een zondaar zalig maakt?'
Philpot wordt wel gerekend tot de hypercalvinisten, waar ik normaal gesproken niet zo van ben, hij gaf in dat boekje aan dat een zondaar zalig wordt omdat God het wil. Tot op het moment dat ik het las kon het voor mij niet, maar toen ik dat las gloorde er op en kreeg ik troost.
Maar dat is iets persoonlijks. Over doodsstaat gesproken, we zijn van nature geestelijk dood, we missen het contact met God sinds de zondeval, maar aan de andere kant wel de oproep tot bekering en geloof. Door die oproep heen werkt God de bekering en het geloof, door Zijn Woord en Geest.
Doden zullen horen de stem van de Zoon van God en die ze gehoord hebben zullen leven.

Laten we wel uitzien naar zekerheid.
Rom.8:38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, 39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 10210
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door J.C. Philpot »

Johannes S schreef:Hartelijk dank J.C.Philpot. Dat schept wel enigszins duidelijkheid. Ik ga er eens verder over nadenken.
Ik ben een keer jaren geleden toen ik zoekende was (in het duister tastte is misschien een betere omschrijving) bijzonder vertroost door een boekje van u ;) Het boekje: 'Wat is het dat een zondaar zalig maakt?'
Philpot wordt wel gerekend tot de hypercalvinisten, waar ik normaal gesproken niet zo van ben, hij gaf in dat boekje aan dat een zondaar zalig wordt omdat God het wil. Tot op het moment dat ik het las kon het voor mij niet, maar toen ik dat las gloorde er op en kreeg ik troost.
Maar dat is iets persoonlijks. Over doodsstaat gesproken, we zijn van nature geestelijk dood, we missen het contact met God sinds de zondeval, maar aan de andere kant wel de oproep tot bekering en geloof. Door die oproep heen werkt God de bekering en het geloof, door Zijn Woord en Geest.
Doden zullen horen de stem van de Zoon van God en die ze gehoord hebben zullen leven.

Laten we wel uitzien naar zekerheid.
Rom.8:38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, 39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Beste broeder,
Ik ben zelf ook geen hyper-calvinist, maar de Christocentrische bevindelijkheid van J.C. Philpot spreekt mij wel aan. Het boekje dat u noemt heb ik niet gelezen, maar ik heb van meerdere kanten gehoord dat mensen hierdoor gezegend zijn. Ik wil het binnenkort ook eens lezen.

Mooi om te horen hoe de Heere u vertroost heeft door dit boekje. Zijn Naam en zijn wegen zijn wonderbaar! En laten we inderdaad naar de zekerheid staan, in het vertrouwen dat de Heere gewillig is om deze zekerheid te geven, veel gewilliger nog dan dat wij zijn om het te ontvangen!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5836
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:
Johannes S schreef:Hartelijk dank J.C.Philpot. Dat schept wel enigszins duidelijkheid. Ik ga er eens verder over nadenken.
Ik ben een keer jaren geleden toen ik zoekende was (in het duister tastte is misschien een betere omschrijving) bijzonder vertroost door een boekje van u ;) Het boekje: 'Wat is het dat een zondaar zalig maakt?'
Philpot wordt wel gerekend tot de hypercalvinisten, waar ik normaal gesproken niet zo van ben, hij gaf in dat boekje aan dat een zondaar zalig wordt omdat God het wil. Tot op het moment dat ik het las kon het voor mij niet, maar toen ik dat las gloorde er op en kreeg ik troost.
Maar dat is iets persoonlijks. Over doodsstaat gesproken, we zijn van nature geestelijk dood, we missen het contact met God sinds de zondeval, maar aan de andere kant wel de oproep tot bekering en geloof. Door die oproep heen werkt God de bekering en het geloof, door Zijn Woord en Geest.
Doden zullen horen de stem van de Zoon van God en die ze gehoord hebben zullen leven.

Laten we wel uitzien naar zekerheid.
Rom.8:38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, 39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Beste broeder,
Ik ben zelf ook geen hyper-calvinist, maar de Christocentrische bevindelijkheid van J.C. Philpot spreekt mij wel aan. Het boekje dat u noemt heb ik niet gelezen, maar ik heb van meerdere kanten gehoord dat mensen hierdoor gezegend zijn. Ik wil het binnenkort ook eens lezen.

Mooi om te horen hoe de Heere u vertroost heeft door dit boekje. Zijn Naam en zijn wegen zijn wonderbaar! En laten we inderdaad naar de zekerheid staan, in het vertrouwen dat de Heere gewillig is om deze zekerheid te geven, veel gewilliger nog dan dat wij zijn om het te ontvangen!
Prachtig geschreven beste vrienden. Volkomen mijn instemming!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Johannes S »

Dank voor uw woorden @J.C.Philpot en @pierre27 ook.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
KDD
Berichten: 2074
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door KDD »

Onderwijs:
Thomas Boston schreef:
Laten wij nu vervolgens onderzoeken, wat de zondaar kan doen om zichzelf te
herstellen in de weg van het Evangelie. Het is mogelijk dat u denkt dat gij, hoewel u
niet alles door uzelf alleen kunt doen, omdat Jezus Christus u toch hulp aanbiedt, het
uit uzelf kunt omhelzen en gebruiken tot uw herstelling. Maar, o zondaar! zijt er van
overtuigd dat u de genadekracht van Christus absoluut nodig hebt; want waarlijk, daar
is hulp aangeboden, maar u kunt die niet aannemen. Er is een touw uitgeworpen om
zondaars, die schipbreuk geleden hebben, aan land te trekken, maar, helaas! zij
hebben geen handen om het te grijpen. Zij zijn als zuigelingen die te vondeling zijn
gelegd in het open veld, die van honger moeten sterven, hoewel hun voedsel bij hen
ligt, tenzij iemand het hun in de mond steekt. Om natuurlijke mensen hiervan te
overtuigen, laat het worden aangemerkt:

Ten eerste. Hoewel Christus in het Evangelie wordt aangeboden, kunnen zij toch in
Hem niet geloven. Zaligmakend geloof is het geloof van Gods uitverkorenen, de
bijzondere gave van God aan hen, in hen gewerkt door Zijn Geest. De zaligheid wordt
aangeboden aan hen die in Christus willen geloven; maar hoe kunt gij geloven (Joh.
5:44)? Zij wordt aangeboden aan hen die tot Christus willen komen, maar niemand
kan tot Hem komen, tenzij dat de Vader hem trekke. Zij wordt aangeboden aan hen die
op Hem willen zien, als opgeheven aan de stang van het Evangelie (Jes. 45:22). Maar
de natuurlijke mens is geestelijk blind (Openb. 8:17), en wat betreft de dingen die des
Geestes Gods zijn, hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden
(1 Kor. 2:14). Nee, wie ook maar wil, hij is welkom; laat hem komen (Openb. 22:17).
Maar daar moet een dag Zijner heirkracht komen voor de zondaar, voordat hij
gewillig zal zijn(Psalm 110:3).

Ten tweede. De mens heeft van nature niets waarmee hij de hulp die aangebracht
wordt door het Evangelie, kan gebruiken tot zijn herstel. Hij is weggeworpen in een
staat van toorn, maar hij is aan handen en voeten gebonden, zodat hij de koorden van
liefde die hem toegeworpen worden in het Evangelie, niet kan aangrijpen. De
allervernuftigste ambachtsman kan niet werken zonder gereedschap, en de
allerkundigste musicus kan ook niet goed spelen op een instrument dat ontstemd is.
Hoe kan iemand geloven, hoe kan iemand zich bekeren, wiens verstand duisternis is
(Ef. 5:8), wiens hart een stenen hart is, onbuigzaam, ongevoelig (Ezech. 36:26), wiens
genegenheden geheel ongeregeld en verward zijn; die afkerig is van het goede en
geneigd tot het kwade? De armen van natuurlijke vermogens zijn te kort om
bovennatuurlijke hulp te bereiken. Daarom zijn zij die het meeste in dezelve
uitmunten, dikwijls het meest vervreemd van geestelijke dingen. Gij hebt deze dingen
voor de wijzen en verstandigen verborgen (Matth. 11:25).

Ten derde. De mens kan geen zaligmakende verandering in zichzelf werken. Toch
moet hij echter zo veranderd zijn, want anders kan hij noch geloven, noch zich
bekeren, noch ooit de hemel zien. Er kan geen werking zijn zonder een geschikt
grondbeginsel. Geloven, zich bekeren en dergelijke, zijn de vruchten van de nieuwe
natuur en zij kunnen nooit voortgebracht worden door de oude verdorven natuur. Nu,
wat kan de natuurlijke mens dan doen in deze zaak? Hij moet wedergeboren zijn,
wedergeboren tot een levende hoop, maar zoals het kind niet werkzaam kan zijn bij
zijn eigen verwekking, zo kan de mens ook niet actief zijn in zijn eigen
wedergeboorte, maar slechts passief. Het hart is voor Christus gesloten. De mens kan
het niet openen; alleen God kan dat doen door Zijn genade (Hand. 16:14). Hij is dood
door de zonden; hij moet levend gemaakt worden, opgewekt uit zijn graf. Wie kan dat
doen, dan God Zelf? (Ef. 2:1,5). Hij moet geschapen worden in Christus Jezus tot
goede werken (Ef. 2:10). Dit zijn werken waar een almachtige kracht voor nodig is, en
zij kunnen door geen kleinere kracht gedaan worden.

Ten vierde. De mens in zijn verdorven staat, is totaal onbekwaam om iets te doen wat
waarlijk goed is, zoals wij hiervoor al uitgebreid bewezen hebben. Hoe kan hij dan het
Evangelie gehoorzamen? Zijn natuur is precies tegenovergesteld aan het Evangelie.
Hoe kan hij uit zichzelf instemmen met het heilsplan en het aangeboden geneesmiddel
aannemen? De verdorvenheid van de menselijke natuur toont onfeilbaar de totale
onbekwaamheid aan om zichzelf op enigerlei wijze te genezen. En wie van het een
overtuigd is, moet noodzakelijk het andere toegeven, want zij staan en vallen tezamen.
Als al het door Christus gekochte aangeboden zou worden aan de onwedergeboren
mens voor één goede gedachte, dan kan hij daarover niet beschikken: Niet dat wij van
onszelven bekwaam zijn iets te denken als uit onszelven (2 Kor. 3:5). Als het door
Christus gekochte aangeboden zou worden op voorwaarde van een goed woord, dan
geldt nochtans: Hoe kunt gij goede dingen spreken, daar gij boos zijt (Matth. 12:34).
Nee, als het aan uzelf zou worden overgelaten om te kiezen wat het gemakkelijkste is,
dan zegt Christus Zelf tot u: Zonder Mij kunt gij niets doen (Joh. 15:5).

Ten vijfde. De natuurlijke mens kan niet anders dan het aanbieden van de Heere om
hem te helpen weerstaan, hoewel die tegenstand in de uitverkorenen door bekerende
genade onfeilbaar wordt overwonnen. Kan het stenen hart voor iets anders kiezen dan
de slag te weerstaan? Er is niet alleen een onvermogen, maar ook een vijandigheid en
hardnekkigheid in de wil van de mens van nature. God weet, o natuurlijk mens, (of gij
het weet of niet) dat gij hard zijt, en uw nek een ijzeren zenuw is en uw voorhoofd
koper (Jes. 48:4), en dat u alleen overwonnen kunt worden door Hem, Die de koperen
deuren gebroken en de ijzeren grendelen in stukken gehouwen heeft. Daarom is het
zulk een zwaar werk om een zondaar te bekeren. Soms schijnt hij gevangen te zitten
in het net van het Evangelie, maar toch ontglipt hij weer. De haak kreeg hem vast,
maar hij worstelt totdat hij weer los is, en gaat heen met een bloedende wond.
Wanneer door hen die arbeiden om te baren, van hem goede hoop is opgevat, dat
Christus een gestalte in hem zal krijgen, dan wordt er dikwijls niets dan wind
voortgebracht. Het bedrieglijke hart zoekt menige uitvlucht om een Zaligmaker te
vermijden en de mens te beroven van zijn eeuwige gelukzaligheid. Zo ligt de
natuurlijke mens verzonken in een staat van zonde en toorn, totaal onbekwaam om
zichzelf te herstellen.
Plaats reactie