Dat zeker. Maar op het moment dat de Heere Zich ontfermt is de zondaar nog dood. Dus verloren. En pas achteraf zal de tot het leven gebrachte persoon zeggen, toen en toen ontfermde Hij Zich over mij. Maar ik was nog dood.Geert schreef:Maar zeker zal (!) gaan leven. We belijden het elke dienst "... Die niet zal laten varen de werken Zijner handen".Lilian1975 schreef:Eerlijk gezegd vind ik vraag of een dode zondaar nog dood is geredeneer. We proberen hiermee alles logisch passend te maken. Het is misschien een flauwe. Maar toen de Heere Jezus Zich over het dochtertje van Jairus ontfermde werd ze pas levend nádat de Heere zei; sta op. M.a.w. het feit dat God bezig is met de dode zondaar, maakt niet dat die leeft.Posthoorn schreef:Het is prettig als je dat allemaal zo zeker weet. Maar als een God met een zondaar begint, is deze dan nog dood? Dat is de vraag natuurlijk. Als in de Bijbel gesproken wordt over de noodzaak van het in Christus zijn, waar valt de weg tót Christus dan onder? De een zegt: dat is allemaal nog het werk van de dode zondaar. De ander zegt: hoe kan een dode zondaar God zoeken?CvdW schreef:Dus een dwaalleer. Staat niet ergens in de Bijbel dat we van zulken niet afstand moeten nemen?
Etc. etc.
Hij of zij zal nooit zeggen toen ik dood was, was ik al levend. Was ik al opnieuw geboren. En Wie zag het dochtertje van Jairus toen ze tot leven was verwekt (opnieuw was geboren ahw) als eerste? Juist Degene Die haar het leven gaf. De Zaligmaker! Ze zag Hem niet pas toen er allerlei dingen gebeurd waren. Nee zij hoorde Zijn Stem en werd levend gemaakt door Hem en zag Hem.