Standen in het genadeleven

Lilian197

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Lilian197 »

Geert schreef:
Lilian1975 schreef:
Posthoorn schreef:
CvdW schreef:Dus een dwaalleer. Staat niet ergens in de Bijbel dat we van zulken niet afstand moeten nemen?
Het is prettig als je dat allemaal zo zeker weet. Maar als een God met een zondaar begint, is deze dan nog dood? Dat is de vraag natuurlijk. Als in de Bijbel gesproken wordt over de noodzaak van het in Christus zijn, waar valt de weg tót Christus dan onder? De een zegt: dat is allemaal nog het werk van de dode zondaar. De ander zegt: hoe kan een dode zondaar God zoeken?
Etc. etc.
Eerlijk gezegd vind ik vraag of een dode zondaar nog dood is geredeneer. We proberen hiermee alles logisch passend te maken. Het is misschien een flauwe. Maar toen de Heere Jezus Zich over het dochtertje van Jairus ontfermde werd ze pas levend nádat de Heere zei; sta op. M.a.w. het feit dat God bezig is met de dode zondaar, maakt niet dat die leeft.
Maar zeker zal (!) gaan leven. We belijden het elke dienst "... Die niet zal laten varen de werken Zijner handen".
Dat zeker. Maar op het moment dat de Heere Zich ontfermt is de zondaar nog dood. Dus verloren. En pas achteraf zal de tot het leven gebrachte persoon zeggen, toen en toen ontfermde Hij Zich over mij. Maar ik was nog dood.
Hij of zij zal nooit zeggen toen ik dood was, was ik al levend. Was ik al opnieuw geboren. En Wie zag het dochtertje van Jairus toen ze tot leven was verwekt (opnieuw was geboren ahw) als eerste? Juist Degene Die haar het leven gaf. De Zaligmaker! Ze zag Hem niet pas toen er allerlei dingen gebeurd waren. Nee zij hoorde Zijn Stem en werd levend gemaakt door Hem en zag Hem.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Lilian1975 schreef:
Zaad in deze gelijkenis is het beeld van het Woord van God dat op verschillende manieren zijn uitwerking heeft . Anders krijg je inderdaad wat JWG aanhaaslt. Maar gaat geenszins over de wedergeboorte. Het Woord wordt door o.a. Calvijn ook wel het zaad der wedergeboorte genoemd.
Op zich doet dat niets af van wat ik aangaf. Calvijn schrijft ook over boetvaardigheid en de vergeving van zonden. De boetvaardigheid wordt geboren uit het geloof, zegt hij. Het geloof begint dus bij Calvijn niet met de vergeving der zonden.

Het raakt wel deze discussie, vandaar dat ik het hier noem.
liz boer

Bericht door liz boer »

Ad Anker schreef:
Lilian1975 schreef:
Zaad in deze gelijkenis is het beeld van het Woord van God dat op verschillende manieren zijn uitwerking heeft . Anders krijg je inderdaad wat JWG aanhaaslt. Maar gaat geenszins over de wedergeboorte. Het Woord wordt door o.a. Calvijn ook wel het zaad der wedergeboorte genoemd.
Op zich doet dat niets af van wat ik aangaf. Calvijn schrijft ook over boetvaardigheid en de vergeving van zonden. De boetvaardigheid wordt geboren uit het geloof, zegt hij. Het geloof begint dus bij Calvijn niet met de vergeving der zonden.

W a brakel zegt idd ook dat het geloof voorop gaat, wedergeboorte geloof en bekering, dus als je levendgemaakt wordt geloof je dat God een waarmaker van Zijn Woord is, in Zijn belofte, deze beloften zijn ten voordeel, maar ook ten oordeel (...) totdat ik Uw vijanden gezet heb tot een voetbank van Uw voeten.
Nou als je levend gemaakt bent ga je dat geloven.
Ook krijg je ogen, een dode kan niet zien, die ogen zien wie hij is zonder Christus, ook je zonden ga je zien. Je ziet wat God gedaan heeft. om je te redden en dat jij die redding veracht. Dat je in vijandschal leeft...
Ook oren, dode zullen horen de stem van de Zoon van God en die ze hoort zal leven.
Ook krijg je gevoel, schaamte schuld maar ook blijdschap omdat Christus de weg gegaan is die jij verdiend heeft.

Het zaad valt dan in goede aarde en brengt vrucht voort... zou het dan zijn dat de prediking, het zaad, vrucht voort brengt in een wedergeboren hart? Dat deze gelijkenis niet duidt op bekering, maar oo de hoorders? Wel of niet levend gemaakt? Is het voor het valt al beslist?
Zomaar wat gedachten
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Ad Anker schreef:
Lilian1975 schreef:

Ik kom hier nog op terug. Maar weet niet of dat vandaag of morgen lukt. Maar jij haalde deze gelijkenis in het kader van wedergeboorte aan. Dat na wedergeboorte een toeleidende weg tot Christus .Je bent het er Wel mee eens dat het over het Woord en de uitwerkingen hier gaat?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Lilian1975 schreef:
Ad Anker schreef:
Lilian1975 schreef:

Ik kom hier nog op terug. Maar weet niet of dat vandaag of morgen lukt. Maar jij haalde deze gelijkenis in het kader van wedergeboorte aan. Dat na wedergeboorte een toeleidende weg tot Christus .Je bent het er Wel mee eens dat het over het Woord en de uitwerkingen hier gaat?
Zeker. Ik snap niet dat het zo'n vraagstuk is. Het geloof is uit het gehoor. God zendt zijn Woord, Gods Geest opent het hart (goede aarde)=wedergeboorte en door het geschonken geloof komen er vruchten waarbij de 3 stukken van de Catechismus heel Schriftuurlijk zijn. Kent men direct Christus? Neen. Ontvangt nen weldaden uit Christus. Jazeker! Zie zondag 2.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Ad Anker schreef:
Lilian1975 schreef:

Beste Ad,
Ik heb nog niet aan deze discussie deelgenomen, maar haak even in op de woorden die ik hierboven gecursiveerd heb.
Hoe bedoel je dit: 'Het geloof begint bij Calvijn niet met de vergeving der zonden'?
Kun je dit uitleggen, want ik vind het een merkwaardige uitspraak. Vergeving van zonden is toch onlosmakeiijk met het geloof verbonden? En dat is toch zeker ook het geval bij Calvijn!?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ds. D. Heemskerk in zijn boek 'geloof en vrucht':

Het geloof begint dus niet met de vergeving der zonden, maar werkt in het hart de boetvaardigheid of het heilzame berouw, de droefheid naar God, volgens Calvijn. Hij zegt dan ook : 'zij echter, die menen dat de boetvaardigheid veeleer aan het geloof voorafgaat dan daaruit voortkomt, of daardoor voortgebracht wordt gelijk de vrucht door de boom, hebben haar kracht nooit gekend en laten zich door een al te licht bewijs tot dit gevoelen brengen.'
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Ad Anker schreef:Ds. D. Heemskerk in zijn boek 'geloof en vrucht':

Het geloof begint dus niet met de vergeving der zonden, maar werkt in het hart de boetvaardigheid of het heilzame berouw, de droefheid naar God, volgens Calvijn. Hij zegt dan ook : 'zij echter, die menen dat de boetvaardigheid veeleer aan het geloof voorafgaat dan daaruit voortkomt, of daardoor voortgebracht wordt gelijk de vrucht door de boom, hebben haar kracht nooit gekend en laten zich door een al te licht bewijs tot dit gevoelen brengen.'
Het lijkt me dat dit een citaat is uit Boek 3, hoofdstuk 3, paragraaf 1. In de vertaling van C.A. De Niet staat daar: "Sommigen zijn van mening dat de bekering eerder aan het geloof voorafgaat dan dat zij uit het geloof voortvloeit of daaruit voortgebracht wordt als een vrucht uit een boom, maar die hebben nooit begrepen wat bekering werkelijk inhoudt, en worden door wel zwakke argumenten op die gedachte gebracht."

Iets eerder in die paragraaf schrijft hij: "Er kan geen verschil van mening over bestaan dat de bekering niet alleen direct op het geloof volgt, maar er ook uit geboren wordt". Dan gaat het over heiliging en niet over rechtvaardiging.
Zonderling

Nu nog graag uit Calvijn zelf.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 06 aug 2018, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Calvijn schreef:Verder, evenals de haat jegens de zonde, die het begin is der boetvaardigheid, voor ons de eerste toegang opent tot de kennis van Christus, die zich aan geen anderen vertoont dan aan ellendige en terneergeslagen zondaren, die zuchten, bekommerd en belast zijn, hongeren, dorsten, en van smart en ellende verkwijnen (Jes. 61:1) (Matth. 11:5) (Luc. 4:18), zo moeten wij streven naar de boetvaardigheid zelf, ons ganse leven ons op haar toeleggen en haar tot het einde toe najagen, indien Wij in Christus willen staande blijven. (Inst. III, II, 20)
Zonderling

Posthoorn schreef:
Calvijn schreef:Verder, evenals de haat jegens de zonde, die het begin is der boetvaardigheid, voor ons de eerste toegang opent tot de kennis van Christus, die zich aan geen anderen vertoont dan aan ellendige en terneergeslagen zondaren, die zuchten, bekommerd en belast zijn, hongeren, dorsten, en van smart en ellende verkwijnen (Jes. 61:1) (Matth. 11:5) (Luc. 4:18), zo moeten wij streven naar de boetvaardigheid zelf, ons ganse leven ons op haar toeleggen en haar tot het einde toe najagen, indien Wij in Christus willen staande blijven. (Inst. III, II, 20)
Dat is duidelijk. Dat de doorleving van de vergeving van zonden nauw verbonden is aan de boetvaardigheid, is buiten alle twijfel. Maar mijn vraag ging over iets anders, namelijk of gezegd kan worden (en door Calvijn gezegd is) dat het geloof niet begint met de vergeving van zonden.
AnJa

Bericht door AnJa »

Ditbenik schreef:

Het lijkt me dat dit een citaat is uit Boek 3, hoofdstuk 3, paragraaf 1. In de vertaling van C.A. De Niet staat daar: "Sommigen zijn van mening dat de bekering eerder aan het geloof voorafgaat dan dat zij uit het geloof voortvloeit of daaruit voortgebracht wordt als een vrucht uit een boom, maar die hebben nooit begrepen wat bekering werkelijk inhoudt, en worden door wel zwakke argumenten op die gedachte gebracht."

Iets eerder in die paragraaf schrijft hij: "Er kan geen verschil van mening over bestaan dat de bekering niet alleen direct op het geloof volgt, maar er ook uit geboren wordt". Dan gaat het over heiliging en niet over rechtvaardiging.

Wat Ditbenik nu citeert van Calvijn, plaatste ik op 28 juli in het topic: "spreuk vd dag"
AnJa schreef:"Wie menen dat bekering eerder aan het geloof vooraf gaat dan dat zij uit geloof voortvloeit, hebben nooit begrepen wat bekering inhoudt."

~Joh. Calvijn
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Zelfs Calvijn wordt met een dogmatische bril gelezen. Hoe aardig om te lezen. Mijn punt is helder denk ik?

Ds. Heemskerk heeft zijn citaten uit boek 3 blz 71 van Sizoo.
Zonderling

Ad Anker schreef:Zelfs Calvijn wordt met een dogmatische bril gelezen. Hoe aardig om te lezen. Mijn punt is helder denk ik?

Ds. Heemskerk heeft zijn citaten uit boek 3 blz 71 van Sizoo.
Ho, ho... in het citaat spreekt Calvijn immers niet van de vergeving van zonden en ook niet over de verhouding tussen geloof en vergeving van zonden. Dus, dan is mijn vraag toch alleszins gerechtvaardigd hoe jij / ds. Heemskerk tot deze stelling komt?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Calvijn schreef:1. Ofschoon wij reeds in zeker opzicht geleerd hebben, hoe het geloof Christus bezit en wij door het geloof zijn goederen genieten, zou dit toch nog duister zijn, indien er niet aan toegevoegd werd een uitlegging van de werkingen, die we gevoelen. Niet ten onrechte wordt de hoofdinhoud van het evangelie gesteld in boetvaardigheid en vergeving van de zonden. Wanneer men dus die twee hoofdstukken zou weglaten, zou iedere verhandeling over het geloof nuchter en verminkt zijn en daarom nagenoeg zonder nut. Daar nu Christus ons beide dingen schenkt en wij beide door het geloof verkrijgen, namelijk de vernieuwing des levens en de genadige verzoening, eist de manier en de orde van het onderricht, dat ik over beide op deze plaats aanvang te handelen. En het meest voor de hand zal voor ons liggen de overgang van het geloof naar de boetvaardigheid; want wanneer we dit hoofdstuk goed kennen, zal des te beter blijken, hoe de mens alleen door het geloof en uit louter genade gerechtvaardigd wordt en toch van de genadige toerekening van de gerechtigheid de daadwerkelijke heiligheid des levens (om haar zo te noemen) niet, gescheiden wordt. Dat echter de boetvaardigheid niet alleen terstond volgt op het geloof, maar ook daaruit geboren wordt, moet buiten geschil zijn. Want daar de genade en de vergeving door de prediking van het evangelie daarom wordt aangeboden, omdat de zondaar, bevrijd van de tirannie van Satan, het juk van de zonde en de ellendige dienstbaarheid van de misdrijven, tot het Koninkrijk Gods overga, kan voorzeker niemand de genade des evangelies aanvaarden, zonder dat hij van de dwalingen van zijn vroeger leven zich begeeft op de rechte weg, en al zijn ijver aanwendt tot de overdenking van de boetvaardigheid. Zij echter, die menen, dat de boetvaardigheid veeleer aan het geloof voorafgaat dan daaruit voortkomt, of daardoor voortgebracht wordt gelijk de vrucht door de boom, hebben haar kracht nooit gekend en laten zich door een al te licht bewijs tot dit gevoelen brengen. (Inst. III, III, 1).
Plaats reactie