Die vraag hoeft toch helemaal niet zo moeilijk te zijn? Niet alles is ook werkelijk wat het lijkt. Het begin lijkt goed, maar het blijkt dan achteraf geen wedergeboorte te zijn, omdat men niet tot een bewuste overgang in Christus komt.Johann Gottfried Walther schreef:Hoe dan met het zaad dat verstikt wordt ? Dat ontkiemt ook, dus er zou in jou visie wedergeboorte zijn? Maar het heeft geen goede afloop...Ad Anker schreef:In dit verband heb ik in het verleden Lukas 8:15 wel gebruikt. De Heere Jezus gebruikt daar het beeld van het zaad. Het zaad komt in de goede aarde, gaat ontkiemen en na verloop van tijd zijn de vruchten zichtbaar. Zo is het in de wedergeboorte. Gods Geest opent het hart. Op dat moment weet een wedergeboren nog niet alles. Door de prediking en de toepassing van de Heilige Geest wordt meer en meer geleerd. Dus in die zin komt het mij niet vreemd over.Ambtenaar schreef:Het hele idee van een toeleidende weg tot Christus na de wedergeboorte kom mij vreemd over.
Juist de gelijkenis van het zaad, haalt Owen aan in kader van de leer van de voorbereidingen.
Ik vind die visie niet juist, maar eerlijk gezegd niet heel problematisch zolang (belangrijke voorwaarde!) niemand wordt bevestigd in zijn staat, en verteld wordt dat wel goed zit - of goed komt, terwijl met toch nog niet bewust Christus kent. En zolang iemand niet zelf gaat denken: 'ik ben best wel eens ontroerd als ik een preek hoor of een psalmvers zing, dat kan een niet-wedergeborene niet zomaar hebben, en dus ben ik op de goede weg, en zal de Heere het ook wel afmaken.'