Standen in het genadeleven

liz boer

Re: RE: Re: Standen in het genadeleven

Bericht door liz boer »

JCRyle schreef:
Jantje schreef:Aha. Nou ja, ik ben wel benieuwd naar zijn visie inderdaad. Ik hoop inderdaad dat hij reageert. Dat zou wel zo fair zijn.
Ik ga zeker reageren, alleen ik vind het vreemd dat ik de opzet geven moet. Jij stelt dat je met ds. M. het eens bent. Ik vraag waarom en vooral naar je onderbouwing, daar krijg ik geen eerlijk antwoord op. Maar oké. Ik zal dan de opzet geven. Het artikel uit De Saambinder neem ik daarin mee. Dan zal ik mijn reactie geven op de veel besproken visie. Je begrijpt dat dit ik niet in mijn binnenzak heb zitten, dus even geduld.
ik vind dat @Jantje juist wel eerlijk geantwoord heeft .
Laatst gewijzigd door liz boer op 03 aug 2018, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Verbannen

Re: RE: Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:
Jantje schreef:Aha. Nou ja, ik ben wel benieuwd naar zijn visie inderdaad. Ik hoop inderdaad dat hij reageert. Dat zou wel zo fair zijn.
Ik ga zeker reageren, alleen ik vind het vreemd dat ik de opzet geven moet. Jij stelt dat je met ds. M. het eens bent. Ik vraag waarom en vooral naar je onderbouwing, daar krijg ik geen eerlijk antwoord op. Maar oké. Ik zal dan de opzet geven. Het artikel uit De Saambinder neem ik daarin mee. Dan zal ik mijn reactie geven op de veel besproken visie. Je begrijpt dat dit ik niet in mijn binnenzak heb zitten, dus even geduld.
Ja zeker.
Ik ben het dus niet eens met wat ds. Moerkerken leert in H.C. Zondag 7, vraag en antwoord 20 (zie ook de link van Refoweb), maar wel met wat hij schrijft in de Saambinder. En dat vind ik nou juist zo verwarrend. Daarom weet ik niet goed welk antwoord ik moest geven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
pierre27

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door pierre27 »

FlyingEagle schreef:
JCRyle schreef:
pierre27 schreef:Gister ontmoette ik een vrouw met een baby en die baby praatte als een volwassen persoon. Heel bizar
Laat ik dit nu een waardeloze posting vinden.
Het heeft iig niets met ‘de standen’ te maken
;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
liz boer

Bericht door liz boer »

pierre27 schreef:
FlyingEagle schreef:
JCRyle schreef:
pierre27 schreef:Gister ontmoette ik een vrouw met een baby en die baby praatte als een volwassen persoon. Heel bizar
Het heeft iig niets met ‘de standen’ te maken
;)
Als je een klein btje doordenkt...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Jantje schreef:De ene keer schrijft ds. Moerkerken in de Saambinder dat er geen geestelijk leven mogelijk is voor de kennis van Christus, maar de andere keer schrijft hij in zijn Catechismus dat het wel mogelijk is. Dat valt door mijn niet uit te leggen.
Ds. Moerkerken zegt ook in de Saambinder dat er geestelijk leven voor de kennis van Christus mogelijk is. Alleen, de mens mag daarop niet blijven rusten. Hij keurt juist het standpunt af van hen die zeggen dat er géén geestelijk leven voor de kennis van Christus is.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Er zijn mensen die met de wetenschap dat er geestelijk leven is voor de kennis van Christus aan de haal gaan. Ze menen dat ze al op de weg zijn. Ze uiten ook dat ze uitziende zijn en zijn onder tranen onder prediking en sacramentsbediening. Het komt nooit verder. Vervolgens sterven ze en wordt er getreurd maar niet zonder hoop, zoals de dominee dat dan uitdrukt.

Het lijkt dan toch dat mensen stiekem rusten op de kenmerken van wedergeboorte. Dat is gevaarlijk omdat het heel goed nabijkomend werk kan zijn. Wat is het daarom belangrijk om zulke zielen in prediking en pastoraat geen rust te gunnen buiten Christus. En daar ligt wel eens een manco in de prediking, naar mijn bescheiden mening. Al mogen we daar alle schuld niet aan geven. Er is een schat aan geschriften der ouden beschikbaar waar wel helder de weg wordt gewezen, al ligt dat bij de oudvaders ook wel onderscheiden.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Het hele idee van een toeleidende weg tot Christus na de wedergeboorte kom mij vreemd over.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:Het hele idee van een toeleidende weg tot Christus na de wedergeboorte kom mij vreemd over.
In dit verband heb ik in het verleden Lukas 8:15 wel gebruikt. De Heere Jezus gebruikt daar het beeld van het zaad. Het zaad komt in de goede aarde, gaat ontkiemen en na verloop van tijd zijn de vruchten zichtbaar. Zo is het in de wedergeboorte. Gods Geest opent het hart. Op dat moment weet een wedergeboren nog niet alles. Door de prediking en de toepassing van de Heilige Geest wordt meer en meer geleerd. Dus in die zin komt het mij niet vreemd over.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ad Anker schreef:
Ambtenaar schreef:Het hele idee van een toeleidende weg tot Christus na de wedergeboorte kom mij vreemd over.
In dit verband heb ik in het verleden Lukas 8:15 wel gebruikt. De Heere Jezus gebruikt daar het beeld van het zaad. Het zaad komt in de goede aarde, gaat ontkiemen en na verloop van tijd zijn de vruchten zichtbaar. Zo is het in de wedergeboorte. Gods Geest opent het hart. Op dat moment weet een wedergeboren nog niet alles. Door de prediking en de toepassing van de Heilige Geest wordt meer en meer geleerd. Dus in die zin komt het mij niet vreemd over.
Hoe dan met het zaad dat verstikt wordt ? Dat ontkiemt ook, dus er zou in jou visie wedergeboorte zijn? Maar het heeft geen goede afloop...
Juist de gelijkenis van het zaad, haalt Owen aan in kader van de leer van de voorbereidingen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: In dit verband heb ik in het verleden Lukas 8:15 wel gebruikt. De Heere Jezus gebruikt daar het beeld van het zaad. Het zaad komt in de goede aarde, gaat ontkiemen en na verloop van tijd zijn de vruchten zichtbaar. Zo is het in de wedergeboorte. Gods Geest opent het hart. Op dat moment weet een wedergeboren nog niet alles. Door de prediking en de toepassing van de Heilige Geest wordt meer en meer geleerd. Dus in die zin komt het mij niet vreemd over.
Wat ik niet begrijp in het stuk van ds. Moerkerken, is dat hij stelt dat er toeleidende weg naar Christus is, na de wedergeboorte. In mijn beleving ben je in Christus na de wedergeboorte.

De gelijkenis die jij aanhaalt, gaat mijns inziens over geestelijke groei. Van baby-gelovige tot volwassenheid in het geloof en zelfs tot leraar die anderen leert en ondersteunt met groeien in het geloof.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:
Als het waar is wat ik denk, zou er wel een topic te wijten zijn aan het nut van deze dagen. Ik kan me uiteraard ook vergissen, natuurlijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
pierre27

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:
JCRyle schreef:
Als het waar is wat ik denk, zou er wel een topic te wijten zijn aan het nut van deze dagen. Ik kan me uiteraard ook vergissen, natuurlijk.
Vertel eens, wat denk je?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

pierre27 schreef:
Jantje schreef:
JCRyle schreef:
Vertel eens, wat denk je?
Dat het onder andere gaat over een plaats waar allerlei mensen samenkomen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
CvdW

Bericht door CvdW »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: In dit verband heb ik in het verleden Lukas 8:15 wel gebruikt. De Heere Jezus gebruikt daar het beeld van het zaad. Het zaad komt in de goede aarde, gaat ontkiemen en na verloop van tijd zijn de vruchten zichtbaar. Zo is het in de wedergeboorte. Gods Geest opent het hart. Op dat moment weet een wedergeboren nog niet alles. Door de prediking en de toepassing van de Heilige Geest wordt meer en meer geleerd. Dus in die zin komt het mij niet vreemd over.
Wat ik niet begrijp in het stuk van ds. Moerkerken, is dat hij stelt dat er toeleidende weg naar Christus is, na de wedergeboorte. In mijn beleving ben je in Christus na de wedergeboorte.
Dit wordt juist geleerd binnen de GG: wedergeboren zijn en Christus niet kennen. Verschillende mensen op RF proberen dit bij de anderen duidelijk te maken, maar dat landt niet altijd.
Die in Christus is, is een nieuw schepsel. Die in Christus niet is, is geen nieuw schepsel, maar een kind des duivels.
Dit moet je dus pastoraal ook zeggen. Geen kussetjes onder de oksel naaien.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

CvdW schreef:Dit wordt juist geleerd binnen de GG: wedergeboren zijn en Christus niet kennen. Verschillende mensen op RF proberen dit bij de anderen duidelijk te maken, maar dat landt niet altijd.
Die in Christus is, is een nieuw schepsel. Die in Christus niet is, is geen nieuw schepsel, maar een kind des duivels.
Dit moet je dus pastoraal ook zeggen. Geen kussetjes onder de oksel naaien.
Je moet natuurlijk wel de hele waarheid vertellen: in de GG wordt geleerd dat je in Christus kunt zijn (en dat moet ook), maar Hem toch nog niet kennen.
Plaats reactie