Ik wil de discussie aangaan. Maar dan ben ik wel benieuwd naar waarom jij het blijkbaar niet met ds. Moerkerken eens bent.JCRyle schreef:Als je daar geen discussie over wilt voeren, dan moet je ook niet naar mijn mening vragen.Jantje schreef:Het zijn jouw woorden. Ik ben het niet met je eens.
Naar mijn mening wordt de opwas in de genade en/of de noodzaak van kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid (Zondag 1, vraag 2) gezien als standenleer.
En ik ga niet opnieuw in discussie over ds. Moerkerken, al ben ik benieuwd naar jouw mening hierover.
Voor de rest ben ik duidelijk genoeg. Jammer, dat je er voor de rest niet op in gaat.
Standen in het genadeleven
-
- Verbannen
Re: Standen in het genadeleven
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Oké toch wel een discussie. Dan mag je van mij de eerste vraag aan jou beantwoorden. Dus waarom denk jij dat ds. Moerkerken volkomen gelijk heeft? En ik ben dan vooral geïntereseerd in je onderbouwing.Jantje schreef:Ik wil de discussie aangaan. Maar dan ben ik wel benieuwd naar waarom jij het blijkbaar niet met ds. Moerkerken eens bent.
Is de brij heet?
- FlyingEagle
Het heeft iig niets met ‘de standen’ te makenJCRyle schreef:Laat ik dit nu een waardeloze posting vinden.pierre27 schreef:Gister ontmoette ik een vrouw met een baby en die baby praatte als een volwassen persoon. Heel bizar
-
- Verbannen
Ik ben nog eens wat nagelezen enzo.
Wat ds. Moerkerken hier (https://www.digibron.nl/search/detail/6 ... hristus/24) schrijft kan ik van harte ondersteunen.
Het verwarrende is alleen dat hij in zijn Heidelbergse Catechismus bij zondag 7 geheel iets anders en zelfs iets tegenstrijdigs schrijft (al gaat het daar niet volledig over de standenleer). En daar kan ik het niet mee eens zijn. Dus de zinsnede 'volkomen gelijk' was wellicht wat te hoog gegrepen.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/181 ... 5#reacties (lees ook in de reacties onderaan de extra uitgebreide antwoorden van dr. C.A. van der Sluijs en ds. C. Harinck.)
Wat ds. Moerkerken hier (https://www.digibron.nl/search/detail/6 ... hristus/24) schrijft kan ik van harte ondersteunen.
Het verwarrende is alleen dat hij in zijn Heidelbergse Catechismus bij zondag 7 geheel iets anders en zelfs iets tegenstrijdigs schrijft (al gaat het daar niet volledig over de standenleer). En daar kan ik het niet mee eens zijn. Dus de zinsnede 'volkomen gelijk' was wellicht wat te hoog gegrepen.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/181 ... 5#reacties (lees ook in de reacties onderaan de extra uitgebreide antwoorden van dr. C.A. van der Sluijs en ds. C. Harinck.)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Aan wie vraag je dit?Herman schreef:Is de brij heet?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: RE: Re: Standen in het genadeleven
Aan jou en JCRyle :-)Jantje schreef:Aan wie vraag je dit?Herman schreef:Is de brij heet?
-
- Verbannen
Aha. Nou ja, ik ben wel benieuwd naar zijn visie inderdaad. Ik hoop inderdaad dat hij reageert. Dat zou wel zo fair zijn.Herman schreef:Aan jou en JCRyle :-)Jantje schreef:Aan wie vraag je dit?Herman schreef:Is de brij heet?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Waarin spreekt ds. Moerkerken zichzelf tegen? Aan jou om dat even duidelijk te maken, zodat we ons niet door die hele lappen tekst hoeven heen te ploegen.Jantje schreef:Ik ben nog eens wat nagelezen enzo.

-
- Verbannen
Dat kost echt te veel tijd omdat allemaal te verwoorden. Ik zou dan op den duur door de bomen het bos niet meer zien. Ik zou zeggen: 'Spant u een weinig in.'Posthoorn schreef:Waarin spreekt ds. Moerkerken zichzelf tegen? Aan jou om dat even duidelijk te maken, zodat we ons niet door die hele lappen tekst hoeven heen te ploegen.Jantje schreef:Ik ben nog eens wat nagelezen enzo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Kijk, dit bedoel ik nu. Jíj wilt iets duidelijk maken, dus aan jou de taak om dat te doen. En je er niet van afmaken met: spant u een weinig in. Degene die zich moet inspannen, ben jij in dit geval.Jantje schreef:Dat kost echt te veel tijd omdat allemaal te verwoorden. Ik zou dan op den duur door de bomen het bos niet meer zien. Ik zou zeggen: 'Spant u een weinig in.'
-
- Verbannen
Tsja, het is geen eenvoudige zaak om dat te doen. Ik laat de lezer dan zelf liever het geheel lezen in plaats van dat ik het onjuist ga formuleren met het risico dat het uit zijn verband wordt gerukt. Bovendien is me ook niet geheel duidelijk hoe ds. Moerkerken de gedeelten uit beide links met elkaar kan combineren. Het zijn zoveel hoofden en zoveel zinnen. Ik meende dat het met het verschil tussen beide zijden wel meeviel. Maar dat het 'accentverschilletjes' zouden zijn (zoals ik eerder zei) is volgens mij toch erg mild uitgedrukt. Het verschil is groter dan ik dacht.Posthoorn schreef:Kijk, dit bedoel ik nu. Jíj wilt iets duidelijk maken, dus aan jou de taak om dat te doen. En je er niet van afmaken met: spant u een weinig in. Degene die zich moet inspannen, ben jij in dit geval.Jantje schreef:Dat kost echt te veel tijd omdat allemaal te verwoorden. Ik zou dan op den duur door de bomen het bos niet meer zien. Ik zou zeggen: 'Spant u een weinig in.'
Laatst gewijzigd door Jantje op 03 aug 2018, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Verwacht dan niet dat er een discussie ontstaat. Als jijzelf al niet eens de probleemstelling kunt formuleren, hoe kun je dan van anderen verlangen hierop te reageren?Jantje schreef:Tsja, het is geen eenvoudige zaak om dat te doen. Ik laat de lezer dan zelf liever het geheel lezen in plaats van dat ik het onjuist ga formuleren met het risico dat het uit zijn verband wordt gerukt. Bovendien is me ook niet geheel duidelijk hoe ds. Moerkerken de gedeelten uit beide links met elkaar kan combineren.
-
- Verbannen
De ene keer schrijft ds. Moerkerken in de Saambinder dat er geen geestelijk leven mogelijk is voor de kennis van Christus, maar de andere keer schrijft hij in zijn Catechismus dat het wel mogelijk is. Dat valt door mijn niet uit te leggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik ga zeker reageren, alleen ik vind het vreemd dat ik de opzet geven moet. Jij stelt dat je met ds. M. het eens bent. Ik vraag waarom en vooral naar je onderbouwing, daar krijg ik geen eerlijk antwoord op. Maar oké. Ik zal dan de opzet geven. Het artikel uit De Saambinder neem ik daarin mee. Dan zal ik mijn reactie geven op de veel besproken visie. Je begrijpt dat dit ik niet in mijn binnenzak heb zitten, dus even geduld.Jantje schreef:Aha. Nou ja, ik ben wel benieuwd naar zijn visie inderdaad. Ik hoop inderdaad dat hij reageert. Dat zou wel zo fair zijn.