Misschien komt het zo over, maar het is een verzonnen verhaaltje dus gewoon onzin.Erasmiaan schreef:Het gaat om de manier waarop je er over praat. Daarin wordt helaas liefde en respect gemist. Het niveau van de kanttekeningen is erg hoog en staat vol geestelijke lessen. Als er dan een misslag is - waarvoor overigens geldt dat ze dat in die tijd echt dachten - dan spreek je er niet op zo’n denigrerende manier over, vind ik. Hoe praat je over de fouten van je liefhebbende ouders?liz boer schreef:Dat verhaal over die raven is echt grote onzin raven voeren hun jongen net als andere vogels!Jeremiah schreef:Wat een denigerende, arrogante, onrespectvolle, droevige post. Wat een niveau weer...liz boer schreef: zoveel onzin nog nooit gehoord.
dat verhaal is onzin.
over de rest zeg ik dit niet.
GBS
Re: GBS
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Dit beweerde jij :Het gaat er om dat de HSV in combinatie met de kanttekeningen van Psalm 19 vers 4 niet klopt. En dat is vreemd. Want de kanttekeningen zijn geschreven op basis van de oorspronkelijke tekst. nu zeg ik dat het niet zo is en nu moet ik opeens de BMU erbij gaan halen...Jantje schreef:@liz boer: volgens mij valt het met de onduidelijkheid wel mee, als je maar onderzoekt en leest, dan kom je al een heel eind.
Richteren 20 vers 33
Toen maakten zich alle mannen Israëls op uit hun plaatsen en schikten den strijd te Baäl-Thamar (59); ook brak Israëls achterlage op uit haar plaats, na de ontbloting (60) van Geba (60).
59. Westwaarts van Gibea gelegen, naar uitwijzen van de kaarten.
60. Dat is, nadat de stad van het krijgsvolk, dat nu van dezelve was afgetrokken, ontbloot was. Anders: uit de beemden, wiezen, maden, weiden.
61. Dat is, Gibea
De Bijbel met Uitleg schrijft bij vers 33 tot en met vers 36:
Bij Baäl-Thamar houdt het vluchtende leger (van Israël) halt en keert het zich tegen de Benjamieten. Er ontbrandt een hevige strijd. Als de Benjamieten Gíbea hebben verlaten (na ontbloting van Geba (Gíbea)), komen ook de soldaten die in hinderlaag liggen (vers 29) in actie. De Benjamieten beseffen dat ze in een val zijn gelopen. De Israëlieten behalen een grote overwinning. Totaal worden 25.100 Benjamieten gedood.
Psalm 147 vers 9
Die het vee zijn voeder (15) geeft, aan de jonge raven (16) als zij roepen.
15. Hebreeuws: zijn brood.
16. Hebreeuws: de zonen der raaf. Zie de aanttekeningen van Job 39 vers 3.
De Bijbel met Uitleg schrijft hierbij:
Ook bekommert Hij Zich over de dieren en zorgt dat zij te eten krijgen. Zelfs het gekras van de hongerige jonge raven hoort Hij. Met het woordje 'die' wordt God de Schepper dus bedoeld en geen boer (zoals jij beweert).
Job 39 vers 3
Wie bereidt de raaf (b) haar kost (6) als haar jongen (7) tot God schreeuwen (8), als zij dwalen (9) omdat er geen eten is?
b. Zie Psalm 147 vers 9 en Matthéüs 6 vers 26: Aanziet de vogelen des hemels, dat zij niet zaaien noch maaien, noch verzamelen in de schuren, en uw hemelse Vader voedt nochtans dezelve; gaat gij dezelve niet zeer veel te boven?.
6. Het Hebreeuwse woord betekent eigenlijk den kost die met jagen gekregen wordt.
7. Hebreeuws: geborenen.
8. Dat is, als zij in hun nest schreeuwen om aas; hetwelk een geroep tot God genaamd wordt, omdat God voor het voedsel der jonge raven zorg draagt. Men schrijft dat zij in het eerst, omdat zij wit paddenhaar hebben, van de ouden verlaten worden, totdat zij zwart zijn, en intussen wonderbaarlijk van God gespijsd worden met zekere wormpjes, die in het nest uit hun drek groeien. Vergelijk Psalm 147 vers 9.
9. Te weten omtrent het nest van de moeder verlaten zijnde.
De Bijbel met Uitleg schrijft hierbij:
God zegt dat Hij de jonge raven eten geeft als zij daarom schreeuwen. Dit staat overigens ook in kanttekening 8 vermeld, als ze van hun moeder verlaten worden, 'van God gespijsd worden met zekere wormpjes'.
en deze kanttekening kan echt niet, Romeinen 2: 21 Die dan een ander leert, 50leert gij uzelven niet? Die predikt dat men niet stelen zal, 51steelt gij?
50 Namelijk gehoorzamen en doen hetgeen gij een ander leert, gelijk blijkt uit het volgende.
51 Dat is, trekt gij het goed van een ander door behendige wegen en kwade listen tot u? Gelijk de Joden hiervan altijd zeer berucht zijn geweest en nog zijn,
Jantje, de vraag is, wat betekenen de kanttekeningen hierboven? En zijn die op de grondtaal gebaseerd?Jantje schreef:@liz boer: volgens mij valt het met de onduidelijkheid wel mee, als je maar onderzoekt en leest, dan kom je al een heel eind.
Anders: uit de beemden, wiezen, maden, weiden.
Dat is, trekt gij het goed van een ander door behendige wegen en kwade listen tot u? Gelijk de Joden hiervan altijd zeer berucht zijn geweest en nog zijn.
Men schrijft dat zij in het eerst, omdat zij wit paddenhaar hebben, van de ouden verlaten worden, totdat zij zwart zijn, en intussen wonderbaarlijk van God gespijsd worden met zekere wormpjes, die in het nest uit hun drek groeien.
Misschien wil je na al dit geweld (ik heb de keren dat je het woord 'onzin' gebruikt niet geteld) ook nog eens een voorbeeld geven van wat je bijzonder positief heeft aangesproken in de kanttekeningen.liz boer schreef:(...)de kanttekeningen zijn mij net zo dierbaar als dat jij zegt (...)
Over je naaste moet je alleen goed gerucht verspreiden, ik zou zeggen dat dit ook wel voor een geschrift geldt. Welk doel dient het om nu net alle minpunten op te gaan noemen? Ik vraag me ook af waar je zo snel vandaan haalt... of verzamel je ze?
Lees trouwens hier (Maerlant) iets over de stand van de wetenschap over de jonge raven ten tijde van het ontstaan van de SV: http://www.volkoomen.nl/dieren/raaf.htm
Het is dus geen onzin, maar een waarneming vanuit de biologie.
Raven zijn ideale ouders. Ze zijn zich van hun plicht bewust en voor hun taak berekend. Ook onderling muntten ze uit door grote huwelijkstrouw. Zelfs in de winter houden ze van elkaars gezelschap. Hoor of zie je hem, dan is zij in de buurt. Hij streelt haar met de snavel en zij kietelt hem onder de kin, dan ‘zoenen’ ze. Ze vliegen paarsgewijze, behalve dan de jonge, ongepaarde vogels. Het is een van de vroegste broeders, al in februari is er een nest en in dat nest komen ze alle jaren terug. In maart zijn er vier tot zes lichtblauwe groenachtige eieren. Na een drie weken komen ze uit. Al gauw na het uitkomen slapen de ouders niet meer bij het nest. De jongen worden door beide ouders onophoudelijk gevoed, maar blijven klagen. Als er gevaar is blijven de ouders op hun post en laten het voedsel hoog in de lucht nog in het nest vallen.Herman schreef:Lees trouwens hier (Maerlant) iets over de stand van de wetenschap over de jonge raven ten tijde van het ontstaan van de SV: http://www.volkoomen.nl/dieren/raaf.htm
. Dat is, als zij in hun nest schreeuwen om aas; hetwelk een geroep tot God genaamd wordt, omdat God voor het voedsel der jonge raven zorg draagt. Men schrijft dat zij in het eerst, omdat zij wit paddenhaar hebben, van de ouden verlaten worden, totdat zij zwart zijn, en intussen wonderbaarlijk van God gespijsd worden met zekere wormpjes, die in het nest uit hun drek groeien. Vergelijk Psalm 147 vers 9.
Ik weet niet waar je het over hebt
Je verwijt de kanttekenaren een verhaal te verzinnen. Ze sluiten echter aan bij de stand van de biologische wetenschap uit de 15e eeuw.liz boer schreef:Ik weet niet waar je het over hebt
omdat ik de Bijbel chronologisch bestudeerd heb met KT en de BMU en kwam tot de conclusie dat er fouten in staan, ik spaar ze niet op, maar heb ze onderzocht,eilander schreef:Misschien wil je na al dit geweld (ik heb de keren dat je het woord 'onzin' gebruikt niet geteld) ook nog eens een voorbeeld geven van wat je bijzonder positief heeft aangesproken in de kanttekeningen.liz boer schreef:(...)de kanttekeningen zijn mij net zo dierbaar als dat jij zegt (...)
Over je naaste moet je alleen goed gerucht verspreiden, ik zou zeggen dat dit ook wel voor een geschrift geldt. Welk doel dient het om nu net alle minpunten op te gaan noemen? Ik vraag me ook af waar je zo snel vandaan haalt... of verzamel je ze?
Jantje beweerde dat de kantekeningen op de grondtaal gebaseerd zijn, nou dat bestrijdt ik.
De kantekeningen geven inzicht in bepaalde teksten, maar zijn niet onfeilbaar zoals de Heilige Schrift,
De HSV werd ook als onzuiver gekenmert om psalm 19 vers 4 Geen spraak en geen woorden zijn er, waar hun stem niet wordt gehoord.
HSV Geen spreken is er, geen woorden zijn er, hun stem wordt niet gehoord.
in de grondtekst staat letterlijk: er is geen stem van hen dat hij wordt gehoord.
A
-
- Verbannen
Je kunt het ook niet willen weten, @liz boer.
Ik hoop dat je je onrespectvolle reacties met betrekking tot de zeer bijbelgetrouwe en waardevolle kanttekeningen van de Statenvertaling terug zal nemen.
Romeinen 2 vers 21
Die dan een ander leert, leert (50) gij uzelven niet? Die predikt dat men niet stelen zal, steelt (51) gij?
50. Namelijk gehoorzamen en doen hetgeen gij een ander leert, gelijk blijkt uit het volgende.
51. Dat is, trekt gij het goed van een ander door behendige wegen en kwade listen tot u? Gelijk de Joden hiervan altijd zeer berucht zijn geweest en nog zijn, Matthéüs 23 vers 14.
Ik citeer ook Matthéüs 23 vers 14 maar. Ik vind het vreemd dat je die tekst niet meegenomen hebt, want deze stond ook in kanttekening 51 vermeld als verwijstekst. En daarmee kom je ook gelijk tot degene die de kanttekenaren bedoelen, als het gaat om de zin: Gelijk de Joden hiervan altijd zeer berucht zijn geweest en nog zijn.
Matthéüs 23 vers 14
Wee u, gij schriftgeleerden en farizeeën, gij geveinsden; want gij eet de huizen der weduwen op, en dat onder den schijn van lang te bidden; daarom zult gij te zwaarder oordeel ontvangen.
Ik hoop dat je je onrespectvolle reacties met betrekking tot de zeer bijbelgetrouwe en waardevolle kanttekeningen van de Statenvertaling terug zal nemen.
Romeinen 2 vers 21
Die dan een ander leert, leert (50) gij uzelven niet? Die predikt dat men niet stelen zal, steelt (51) gij?
50. Namelijk gehoorzamen en doen hetgeen gij een ander leert, gelijk blijkt uit het volgende.
51. Dat is, trekt gij het goed van een ander door behendige wegen en kwade listen tot u? Gelijk de Joden hiervan altijd zeer berucht zijn geweest en nog zijn, Matthéüs 23 vers 14.
Ik citeer ook Matthéüs 23 vers 14 maar. Ik vind het vreemd dat je die tekst niet meegenomen hebt, want deze stond ook in kanttekening 51 vermeld als verwijstekst. En daarmee kom je ook gelijk tot degene die de kanttekenaren bedoelen, als het gaat om de zin: Gelijk de Joden hiervan altijd zeer berucht zijn geweest en nog zijn.
Matthéüs 23 vers 14
Wee u, gij schriftgeleerden en farizeeën, gij geveinsden; want gij eet de huizen der weduwen op, en dat onder den schijn van lang te bidden; daarom zult gij te zwaarder oordeel ontvangen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
In de tijd van dat de kanttekeningen opgesteld werden waren en geen schriftgeleerden en farieeën in de buur en toch zeggen de KT dat joden nob berucht zijn om hun kwade listen. maar ik stop, ik wilde alleen aangeven dat de TK niet op de grondtaal gebaseerd zijn en dat schijnt niet te mogen wel mag je zeggen dat de HSV onbetrouwbaar is en gevaarlijk. ik hou er mee op.Jantje schreef:Je kunt het ook niet willen weten, @liz boer.
Romeinen 2 vers 21
Matthéüs 23 vers 14
In die link staat niet dat de raven hun jongen niet voeden ik heb het dik gedrukt.Herman schreef:Je verwijt de kanttekenaren een verhaal te verzinnen. Ze sluiten echter aan bij de stand van de biologische wetenschap uit de 15e eeuw.liz boer schreef:Ik weet niet waar je het over hebt
Jammer dat je hier niet een voorbeeld van geeft. Ik had zo graag nog iets positiefs willen lezen, maar nee...eilander schreef:Misschien wil je na al dit geweld (...) ook nog eens een voorbeeld geven van wat je bijzonder positief heeft aangesproken in de kanttekeningen.liz boer schreef:(...)de kanttekeningen zijn mij net zo dierbaar als dat jij zegt (...)
Je leest niet goed. Herman haalt Maerlant aan, dan moet je wel dat gedeelte lezen natuurlijk.liz boer schreef:In die link staat niet dat de raven hun jongen niet voeden ik heb het dik gedrukt.Herman schreef:Je verwijt de kanttekenaren een verhaal te verzinnen. Ze sluiten echter aan bij de stand van de biologische wetenschap uit de 15e eeuw.liz boer schreef:Ik weet niet waar je het over hebt
De kanttekeningen zijn niet geinspireerd. Ze zijn zeker heel waardevol, maar in de uitleg van een groot deel van Openbaring kan ik me echt niet vinden. En zo zijn er nog meer dingen. Je mag daar toch best wel kritisch naar kijken?
eilander schreef:Je leest niet goed. Herman haalt Maerlant aan, dan moet je wel dat gedeelte lezen natuurlijk.liz boer schreef:In die link staat niet dat de raven hun jongen niet voeden ik heb het dik gedrukt.Herman schreef:Je verwijt de kanttekenaren een verhaal te verzinnen. Ze sluiten echter aan bij de stand van de biologische wetenschap uit de 15e eeuw.liz boer schreef:Ik weet niet waar je het over hebt
je bedoeld dit?Uit Maerlant; ‘Corvus dat is de raaf als ik meen. Alles is zwart dat hij aanheeft. Al ze broedt, dan brengt hij haar eten wat hij nooit vergeet. Ons schrijft Sint Augustijn dat als zijn jongen uitgekomen zijn dat hij ze niet wil kennen totdat het zwarte zal beginnen, zeven dagen, zeggen de wijzen, leven ze al zonder spijs totdat de zwarte pluimen uitkomen, dan wil hij zich over hen ontfermen en geeft hen dat ze tekort kwamen, dit is beproefd menige keer’. De raaf houdt de mond van hun jongen dicht als ze janken. Ze geeft ze niet eerder voedsel dan dat ze ziet dat ze zwartheid hebben in hun veren. Ravenjongen worden met de dauw des hemels gevoed in de tijd dat ze nog geen zwarte veren hebben. Ze leven dus eerst van de dauw des hemels. De jonge worden de zevende dag zwart. Die zwart worden voedt ze met al haar kracht en sterkte. Ze hebben vele jongen en, omdat er zoveel zijn, gooien ze sommigen weg.
Mogelijk wordt dit veroorzaakt doordat de ouderen, na het uitkomen, niet meer bij het nest slapen. Dit zie je ook in de Bijbel: Psalm 147:9, ‘die het vee zijn voeder geeft, de jonge raven als ze roepen”. Bij Job lees je: “Wie bereidt de raaf haren kost, als haar jongen tot God schreeuwen, als ze dwalen, omdat er geen voedsel is?’ In het Duits heet een slechte moeder Rabenmutter, -vater. Dit ook wel naar Gezang 7:2: ‘hij hoort de jonge raven’.
Men heeft er wel Joël 2: 32 bij gehaald waar iedereen die de naam van de Heer aanroept zalig zal worden zodat dit voor de jonge raven een goed lot voorspelde. Dit ging de meeste toch wel te ver zodat ze het zinnebeeldig verklaarden. De raven waren de heidenen en de jonge raven de christen geworden heidenen.
In ieder geval heeft men uit de teksten gehaald dat oude raven hard waren voor hun jongen. Men heeft er dit wel op gevonden dat de ouders van de jongen schrokken om dat er in plaats van deftige zwartrokken onooglijke kale witte wezentjes voor de dag kwamen. Ze dachten dat het hun kroost niet was en vluchtten daarom geërgerd weg. Nu zou God in hun ellende voorzien hebben door uit hun uitwerpselen muggen en vliegen te laten komen, waarvan ze konden eten totdat hun veren gegroeid waren en de echte kleur voor de dag kwam en de ouders hun dwaling inzagen en hun taak weer aanvaardden. Anderen menen dat ze zo vergeetachtig waren. Dit weer in verband met het gedrag bij Noach. Of dat de oude raven hun jongen uit het nest jagen om ze te leren vliegen.
Vondel, Gebroeders;
‘Die ’t stomme vee voer en ravenaas bestelt
In ’t wezennest, heeft weer en wind in zijn geweld’. (het nest der jonge raven)
Mou dit is poetisch en ik geloof niet dat dit wetenschappelijk is, bovendien psalm nog een keer geeft die boer zijn vee dan ook geen eten?
Psalm 147 vers 9 die het vee zijn voeder geeft, de jonge raven als ze roepen”
maar nu stop ik echt het is geen onwil als ik niet meer reageer.