Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

eilander
Moderator

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door eilander »

Maar worden er dan nog goede boeken gelezen? Fantastisch hoor, als je een knellend juk wil voorkomen, maar ik ben benieuwd of de kinderen dan plotseling een boek van Bunyan of een goede levensbeschrijving pakken.
Wij zijn blijkbaar nog ouderwets opgevoed en geven dat nog door ook.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

eilander schreef:Maar worden er dan nog goede boeken gelezen? Fantastisch hoor, als je een knellend juk wil voorkomen, maar ik ben benieuwd of de kinderen dan plotseling een boek van Bunyan of een goede levensbeschrijving pakken.
Wij zijn blijkbaar nog ouderwets opgevoed en geven dat nog door ook.
Goede boeken dat is een punt. Die pakt men niet vanzelf. Tegelijkertijd kun je dat ook niet dwingen denk ik. Dit soort boeken wordt door onze kinderen wel met enige regelmaat 's avonds gelezen als een stukje naast de bijbel en dagboekje.
Een aantal van mijn kinderen zijn helemaal geen lezers. Net als hun opa. Ze kunnen nog geen 3 blz achter elkaar lezen. Het zit er gewoon helemaal niet in.
Dan moet je het ook niet dwingen denk ik.

Levensbeschrijvingen ben ik niet echt een voorstander van. (Komt ook weer vanuit mijn opvoeding, mijn vader vond dat je er dan teveel aan zou toetsen)
Herman
Moderator

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Herman »

Mara schreef:Ik merk wel dat er kennelijk een grote omslag is gekomen de laatste jaren, w.b. de zondagsheiliging.
Ik neem aan dat ik niet de enge ben hier die is opgevoed met het gegeven dat je niet betaalt voor iets, je geen mensen voor je laat werken.
Mijn moeder schilde de aardappels op zaterdag, braadde het vlees.
Alles om alleen maar noodzakelijke arbeid te moeten verrichten op de zondag
Niemand vond dit destijds wettisch, want vrijwel alle moeders deden dit. Sommige zetten de afwas zelfs in het teiltje in het kastje.
De Urkers voeren pas om 12 uur s'nachts uit.
Dus dat is nu grotendeels weg begrijp ik, als zelfs de dominees het niet zo nauw meer nemen en gerust tanken en door tolpoortjes rijden?
Dit is een herkenbaar punt. Ongeacht de persoonlijke praktische keuzes die je mag maken, vraag ik me af of we nog wel een radicale gerichtheid op God op zondag willen beoefenen. Of kunnen eigenlijk al onze hobby's doorgang vinden?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Maar worden er dan nog goede boeken gelezen?
Wat zijn goede boeken? Zeker voor jonge kinderen zijn er maar weinig boeken die echt leuk zijn. Ik vind het nu belangrijk dat ze plezier beleven aan lezen en daar vaardigheid in opdoen.
GGotK

Bericht door GGotK »

Zijn jullie criteria betreffende (kinder)boeken voor een zondag anders dan op de andere dagen?
Laatst gewijzigd door GGotK op 27 jul 2018, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
liz boer

Bericht door liz boer »

GGotK schreef:Zijn jullie criteria betreffende kinderboeken voor een zondag anders dan op de andere dagen?
Er is zeker verschil tussen een boek van piet prins of sjanie van duinen bijvoorbeeld.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
liz boer

Bericht door liz boer »

Ambtenaar schreef:
Wat zijn goede boeken? Zeker voor jonge kinderen zijn er maar weinig boeken die echt leuk zijn. Ik vind het nu belangrijk dat ze plezier beleven aan lezen en daar vaardigheid in opdoen.
Pim en sanneke van Lize de Fockert :haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator

Re: RE: Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Onze kinderen lezen allemaal graag en veel. Met 'goede boeken' die op zondag gelezen kunnen worden, bedoel ik dan boeken waarvan we iets kunnen leren over God, Zijn Woord, Zijn dienst, Zijn kinderen.
DDD

Bericht door DDD »

Het lijkt me niet dat de zondag daar een heel geschikte dag voor is. Waarom niet op donderdagavond? Op zondag zijn er al de kerkdiensten.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Het lijkt me niet dat de zondag daar een heel geschikte dag voor is. Waarom niet op donderdagavond? Op zondag zijn er al de kerkdiensten.
:nonnon
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Orfeo

Bericht door Orfeo »

Brbndr schreef:Het kwam er ter sprake omdat in Dordt hebben onze vaders gezegd dat we de zondag moeten houden als de oude testamentische sabbatdag.
Dat is een keuze. Het is geen Bijbels gebod om op de zondag de rustdag te houden. Amerikanen delen hun momenten van rust kennelijk anders in.
eilander schreef:Onze kinderen lezen allemaal graag en veel.
Dat is denk ik de crux. Als een iemand slecht kan lezen, dan is het niet leuk en heeft hij/zij er na afloop misschien wel niets van begrepen.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Mara

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef: Een aantal van mijn kinderen zijn helemaal geen lezers. Net als hun opa. Ze kunnen nog geen 3 blz achter elkaar lezen. Het zit er gewoon helemaal niet in.
Dan moet je het ook niet dwingen denk ik.
Ik heb er ook één bij die niet echt van boeken lezen houdt, soms als het een dun boek is.
Maar hij las wel graag stripboeken, ik had nog stapels oude Billie Turf en Sjors en Sjimmies op zolder liggen, en die las hij wel.
Ik heb de kinderen heel veel voorgelezen, luisteren lukt vaak beter, zeker als je goed voorleest.
Tegenwoordig met die luisterboeken zou je dat misschien ook kunnen proberen?
In sommige gezinnen mag de Donald Duck wel, in andere vinden de ouders dit geen verantwoorde lektuur.

Je moet kinderen ook niet wereldvreemd maken, als ze op de middelbare komen is er die verplichte boekenlijst en dan is de overgang wel heel erg groot.
Neem ze mee naar de bieb en laat ze zelf een keuze maken. Je kunt daar dan wel in sturen met een beetje tact.
Maar blijf het stimuleren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ehh... het ging over boeken lezen op zondag. Of maakt dat geen verschil?
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:Ehh... het ging over boeken lezen op zondag. Of maakt dat geen verschil?
Nee voor mij niet. De boeken die ik op zondag niet kan lezen vanwege grof taalgebruik, lees ik doordeweeks dan ook niet.
Jij doelt op een soort aansluiting op de kerkdienst, dat werkt niet op commando.
Mijn vader was heel erg streng, zeker w.b. de zondagsbesteding, maar we mochten zelf weten wat we gingen lezen.
Ik zat als kind weleens in zijn boeken te bladeren, begreep er niet zo veel van, vond de platen wel heel mooi (boeken waren vroeger vaak geïllustreerd). Zelfs toen ik jong volwassen was, liet ik zijn boekenkast ongemoeid.
Je moet er "gerijpt" voor zijn, zelf naar toe groeien.
Als mijn vader mij had gedwongen om die "zware" boeken te gaan lezen, had ik er een afkeer van gekregen.
Nu waren de kinderboeken vroeger natuurlijk veel belerender en opvoedend dan tegenwoordig.
Het goede werd beloond en het kwade werd bestraft.
Opoe bad hardop en opa praatte met zijn kleinkinderen. De wereld zag er overzichtelijk uit. Dat is nu vrijwel niet meer in een kinderboek, het moet vooral spannend en eigentijds zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dodo

Bericht door Dodo »

Wat ik altijd vreemd vond, was dat medeleerlingen soms op zondag hun huiswerk van godsdienst mochten maken en leren. Dat kon bij ons niet, toen ik jong was, en in mijn eigen gezin wilde ik dat ook niet. Het is huiswerk, ze doen het alleen omdat het moet van school.
Plaats reactie