GBS

Brbndr

Re: GBS

Bericht door Brbndr »

Jantje schreef:https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... s&start=60

Naar aanleiding van deze bovenstaande discussie:
DDD schreef:Natuurlijk waren er ook predikanten die de kwalijke gevolgen van de geest van de GBS reeds van het begin af doorzagen. En het kan ook goed zijn dat een middendominee als Van Haaren meende dan maar beter als voorzitter te kunnen optreden dan deze geesten geheel en al los te laten in de kerk.

Maar de gevolgen van de GBS-gedachten zijn moeilijk te overschatten. De GG hadden er vanaf het begin krachtig afstand van moeten nemen. Nu zijn er in de loop der jaren 100000 leden vertrokken, terwijl vóórdat de GG de GBS steunden, de gemeenten groeiden en wervend waren. Daar zitten ook menselijke aspecten aan, maar het streven naar een zo duistere vertaling voor alle kerkgangers, of zij er nu iets van begrijpen of in het geheel niet, kan niet in de gunst van de Heere zijn.
Nederlands is een tweede taal voor me maar ik waardeer en leer van de Statenvertaling en de Kantekeningen. Als ik iets in de King James niet goed begrijp neem ik de Statenvertaling om te helpen. (ik meen dat met de duistere vertaling de statentaling bedoeld wordt)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Brbndr schreef:

DDD schreef:Natuurlijk waren er ook predikanten die de kwalijke gevolgen van de geest van de GBS reeds van het begin af doorzagen. En het kan ook goed zijn dat een middendominee als Van Haaren meende dan maar beter als voorzitter te kunnen optreden dan deze geesten geheel en al los te laten in de kerk.

Maar de gevolgen van de GBS-gedachten zijn moeilijk te overschatten. De GG hadden er vanaf het begin krachtig afstand van moeten nemen. Nu zijn er in de loop der jaren 100000 leden vertrokken, terwijl vóórdat de GG de GBS steunden, de gemeenten groeiden en wervend waren. Daar zitten ook menselijke aspecten aan, maar het streven naar een zo duistere vertaling voor alle kerkgangers, of zij er nu iets van begrijpen of in het geheel niet, kan niet in de gunst van de Heere zijn.
correlatie is natuurlijk lang geen oorzaak
"Nu zijn er in de loop der jaren 100000 leden vertrokken"
Honderdduizend!
Er kan ook sprake zijn van "de grote afval". Ik heb meermalen naar de brochure van wijlen ds. van Haaren gewezen.
Opmerkelijk is de steeds toenemende ergernis aan de wat men noemt 'oude waarheid'.
Lees eens met aandacht wat ds. van Haaren hier signaleert en waar hij voor waarschuwt.
Het was toen tijdens de groten geestelijke en morele omwentelingen eind jaren '60

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... te-afval/0
Dit is een pdf-bestand, deze brochure is ook te lezen op theologienet

Ik geloof, hoewel ik meerdere malen op deze brochure heb gewezen, dat niemand het eigenlijk ter harte neemt.
Men ziet het even en leeft door. Of er geen ernstige boodschap is te lezen, of dat het ONS niet aangaat.

KLEIN CITAATJE:
Paulus spreek t dus over de zalig e toe -
komst voor Gods Kerk . Maar dan waarschuwt
hij voor een gevaar . Want hij zegt dit : "Dat
ge dan toch nie t haastiglij k bewogen wordt
v an verstand , of verschrikt , noch door
geest, noch door woord, noch door zendbrief,
als van ons geschreven, also f de Dag
van Christu s aanstaande ware. "
De apostel"wi l zeggen: "Di e Dag komt,
dat is vast. " Dat is onloochenbaar en hij
ziet er verlangend naar uit . "Maar denkt
erom," zo zegt hij, "het is niet zo, dat di e
Dag van Christus aanstaande is . Daar zal
nog heel wat moeten gebeuren. " En dan gaat
de apostel zeggen, wat er allemaal nog gebeuren
moet, voordat Christus wederkomt.
Neen, wij gaan. er niet diep op in , wij
trekke n zo maar enkele lijnen . Hij zegt: "Dat
niemand u verleid e op enigerlei wijze, want
die komt niet - d.w.z. die Dag van Christus -
die komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen
zij en tenzij, dat geopenbaard zij de
mens der zonde , de zoon des verderfs , di e
zich tegenstelt en verheft boven al wat God
genaamd of als God geëerd wordt." Dus vóór
die heerlijke Dag van Christus aanbreekt,
zal er een grote afval komen en zal de antichrist
geopenbaard worden.
Hij heeft het over de grot e afval . Dat is
vanzelf een grot e afval van de Waarheid,
die naar de godzaligheid is , een verloochen
daarvan, een zich verweren daartegen.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 27 jul 2018, 20:28, 3 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Ik zou graag argumenten horen waarop je bovenstaande beweringen baseert en waarom je de GBS zo verafschuwt. -DIA- heeft dit ook al gevraagd, maar ik zie absoluut niet in waarop je al de bovenstaande beweringen baseert.
Misschien kun je even melden aan welke afzonderlijke beweringen je denkt bij dit verzoek. Volgens mij is het duidelijk waarom ik de GBS een verkeerde stichting vind. De stichting zorgt voor twisten en muiterij in kerken, voert actie tegen begrijpelijke Bijbelvertalingen onder de vlag van een zuivere Bijbelvertaling, die echter vrijwel niemand goed begrijpt, inclusief de kern van zijn achterban. Zelfs ik vind sommige teksten lastig te lezen, terwijl ik voor een niet-theoloog toch een enorme Bijbelkennis heb en heel taalvaardig ben.

Daar komt bij dat ik zo nu en dan GBS-aanhangers hoor preken die zelf de tekstbetekenis maar matig kunnen volgen, nog even los van de toepassing, die natuurlijk ook steeds fantasierijker wordt naarmate het tekstbegrip afneemt. Al kan het zijn dat daartussen een ander dan oorzakelijk verband bestaat. Zoals hierboven staat: een verband hoeft niet perse oorzakelijk te zijn. Mensen die vrij met de feiten omgaan, zijn wellicht ook vrijer in hun toepassing.

Dominees zijn immers ook mensen.

En verder heb ik jarenlang mijns inziens rare tot uiterst wonderlijke stukken in Standvastig gelezen. De enige scribenten waarvan ik mij herinner dat deze daarop een uitzondering vormden, waren de heer Scholten en tot op zekere hoogte ds. De Jong. De heer Scholten had in ieder geval een onderbouwde mening, en ds. de Jong nuanceerde soms enigszins.

Dit lijkt me wel weer voldoende voor twee pagina's onderling gesprek.
liz boer

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
Brbndr schreef:

correlatie is natuurlijk lang geen oorzaak
"Nu zijn er in de loop der jaren 100000 leden vertrokken"
Honderdduizend!
Er kan ook sprake zijn van "de grote afval". Ik heb meermalen naar de brochure van wijlen ds. van Haaren gewezen.
Opmerkelijk is de steeds toenemende ergernis aan de wat men noemt 'oude waarheid'.
Lees eens met aandacht wat ds. van Haaren hier signaleert en waar hij voor waarschuwt.
Het was toen tijdens de groten geestelijke en morele omwentelingen eind jaren '60

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... te-afval/0
Dit is een pdf-bestand, deze brochure is ook te lezen op theologienet

Ik geloof, hoewel ik meerdere malen op deze brochure heb gewezen, dat niemand het eigenlijk ter harte neemt.
Men ziet het even en leeft door. Of er geen ernstige boodschap is te lezen, of dat het ONS niet aangaat.
Dat de GBS leden weggaan heeft mi niets met de grote afval te maken, wel de verdeeldheid, de haarkloverij tussen twee gemeente die beiden claimen de oude waarheid aan te hangen. De vele die zonder Christus leven... vroom of goddeloos, in of buiten de kerk.
De secularisering binnen de kerk, dat zie bij het beroepen van een predikant, de kansen worden berekend er worden allerlei analyses op losgelaten. Dat zie je in meer zaken terug. De Heere Jezus zegt ook: Waar zal ik nog geloof vinden?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef: Dat de GBS leden weggaan heeft mi niets met de grote afval te maken, wel de verdeeldheid, de haarkloverij tussen twee gemeente die beiden claimen de oude waarheid aan te hangen. De vele die zonder Christus leven... vroom of goddeloos, in of buiten de kerk.
De secularisering binnen de kerk, dat zie bij het beroepen van een predikant, de kansen worden berekend er worden allerlei analyses op losgelaten. Dat zie je in meer zaken terug. De Heere Jezus zegt ook: Waar zal ik nog geloof vinden?
Zulke opmerkingen zijn dodelijk. Een teken dat we het niet willen zien. En er ook de verbanden uit het oog verliezen.

PS ik las het iets te snel We zien dus wel degelijk de verbanden. Hoewel ik het verlaten van, en de toenemende vijandschap tegen de 'oude waarheid' niet los kan zien van de grote afval.
liz boer

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef: Dat de GBS leden weggaan heeft mi niets met de grote afval te maken, wel de verdeeldheid, de haarkloverij tussen twee gemeente die beiden claimen de oude waarheid aan te hangen. De vele die zonder Christus leven... vroom of goddeloos, in of buiten de kerk.
Zulke opmerkingen zijn dodelijk. Een teken dat we het niet willen zien. En er ook de verbanden uit het oog verliezen.

PS ik las het iets te snel We zien dus wel degelijk de verbanden. Hoewel ik het verlaten van de 'oude waarheid' niet los kan zien van de grote afval.
Ja en nu nog wat gaan we er mee doen?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:

PS ik las het iets te snel We zien dus wel degelijk de verbanden. Hoewel ik het verlaten van de 'oude waarheid' niet los kan zien van de grote afval.
Merkt op! Waakt en bidt, opdat gij niet in verzoeking valt.
Dat geldt ook mij.
liz boer

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:

Waakt en bidt, opdat gij niet in verzoeking valt.
Dat geldt ook mij.
Ja mooi dat is het wat de Heere ons aanreikt en de geestelijke wapenrusting.
Refoforum2017

Bericht door Refoforum2017 »

Het bezwaar zit hem volgens mij niet in het werk wat de GBS doet. Ik vind dat goed en mooi werk en ik sta ook achter het doel om de Statenvertaling te handhaven. Het probleem is volgens mij dat de GBS een veel te smalle stichting is. Bestuursleden kiezen elkaar en het zit allemaal aan de rechterflank, terwijl er ook predikanten uit het midden en zelfs links in de gereformeerde gezindte zitten, die het werk ook steunen, maar door hun ligging nooit in het bestuur komen. Als het bestuur breder wordt zullen de gevraagde hertalingen en wijzigingen ook sneller doorgevoerd worden. Dat is noodzakelijk en wenselijk. Er is nu een bepaalde starheid bij het bestuur, door zelfs een vraag van de synode van de Ger. Gem. naast zich neer te leggen. Dat roept vervreemding op, wat niet nodig zou moeten zijn. Maar de Statenvertaling kan gewoon de Statenvertaling blijven, zei het met een doorlopend onderzoek en aanpassing van de taal naar de huidige taal. Zoals in het begin van de Statenvertaling ook gebeurde.
DDD

Bericht door DDD »

Hoe kom je er bij dat die predikanten het werk van de GBS ook steunen? Dat is nogal een boude uitspraak.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Hoe kom je er bij dat die predikanten het werk van de GBS ook steunen? Dat is nogal een boude uitspraak.
Jij beweert ook dat er duizenden leden van de Gereformeerde Gemeenten vertrokken zijn omdat de GBS te standvastig (zo heet overigens ook het blad van de GBS) is. Dat vind ik een boude uitspraak die nergens op gebaseerd is.

https://www.rd.nl/kerk-religie/gg-vrage ... n-1.338355
Hier wordt niet ontkend dat de GBS af en toe té beetje standvastig is. Maar dat neemt absoluut niet weg dat ik het met het overige gedeelte in bovenstaande link ook van harte eens ben. Daarom steun ik de GBS ook zo van harte.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Hoe kom je er bij dat die predikanten het werk van de GBS ook steunen? Dat is nogal een boude uitspraak.
Jij beweert ook dat er duizenden leden van de Gereformeerde Gemeenten vertrokken zijn omdat de GBS te standvastig (zo heet overigens ook het blad van de GBS) is. Dat vind ik een boude uitspraak die nergens op gebaseerd is.

Hier wordt niet ontkend dat de GBS af en toe té beetje standvastig is. Maar dat neemt absoluut niet weg dat ik het met het overige gedeelte in bovenstaande link ook van harte eens ben. Daarom steun ik de GBS ook zo van harte.
Ik heb wel een verband gelegd, maar niet gezegd dat mensen daar bewust om vertrokken zijn. Het gaat om de geest van de GBS die rondwaart. En die zorgt voor vervreemding bij de mensen die tot de meer gematigde stroming van de GG behoorden.

Het is evident dat het overgrote deel van de vertrokken leden is vertrokken naar kerken waar dit conservatisme minder nadrukkelijk aanwezig was/is.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
Jantje schreef:

Ik heb wel een verband gelegd, maar niet gezegd dat mensen daar bewust om vertrokken zijn. Het gaat om de geest van de GBS die rondwaart. En die zorgt voor vervreemding bij de mensen die tot de meer gematigde stroming van de GG behoorden.

Het is evident dat het overgrote deel van de vertrokken leden is vertrokken naar kerken waar dit conservatisme minder nadrukkelijk aanwezig was/is.
Wellicht met als excuses dat ze het woord niet meer verstonden. Maar wie vertrekt is al een station verder. Die willen meer ruimte voor het vlees. De prediking is hun te eng, en dat is de reden. Dan heeft men wel een vroom excuus! Prik er eens door!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Wellicht met als excuses dat ze het woord niet meer verstonden. Maar wie vertrekt is al een station verder. Die willen meer ruimte voor het vlees. De prediking is hun te eng, en dat is de reden. Dan heeft men wel een vroom excuus! Prik er eens door!
Tuurlijk, gooi ze allemaal maar op één hoop, doe maar net alsof er geen worstelingen aan vooraf zijn gegaan, geen gebeden gebeden. Wie vertrekt is al afgeschreven. Houdt die lichtvaardige zwartmakerij nou nooit op?
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Wellicht met als excuses dat ze het woord niet meer verstonden. Maar wie vertrekt is al een station verder. Die willen meer ruimte voor het vlees. De prediking is hun te eng, en dat is de reden. Dan heeft men wel een vroom excuus! Prik er eens door!
Tuurlijk, gooi ze allemaal maar op één hoop, doe maar net alsof er geen worstelingen aan vooraf zijn gegaan, geen gebeden gebeden. Wie vertrekt is al afgeschreven. Houdt die lichtvaardige zwartmakerij nou nooit op?
Volgens mij gooit @DDD ze ook op één hoop. Volgens mij gaan alle leden die de Gereformeerde Gemeenten verlaten naar een progressiever kerkverband. Dus het is de reinste onzin om de GBS daar de schuld van te geven. Ik denk eerder dat het aan de tijdgeest lag die zich in de jaren '60 ontwikkelde, tot op dit ogenblik toe.
Laatst gewijzigd door Jantje op 27 jul 2018, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie