Doorn in het vlees

jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Grace
Oorspronkelijk gepost door jacob
Beste Jacob,

Gods kind is verantwoordelijk voor zijn daden. Gods kind heeft de opdracht om door de geest de begeerlijkheden van het lichaam te doden.

Is Gods kind dan zonder zonde? nee, maar dat ligt onder zijn eigen verantwoordelijkheid.

Maar waar lees jij, Jacob, in de bijbel dat God Zijn kinderen een zonde als doorn in het vlees geeft. Graag een Bijbels onderbouwde posting.

mvrgr, Grace
nou dat wil ik ook niet beweren grace. Wat ik wel wil beweren is dat de duivel niets liever wil dan dat een mens zondigt. Verder wil ik me er ver van houden dat God die doorn werkt. De duivel slaat met vuisten en niet God. Ik heb het daarom ook over verzoekingen. En dat weet jij net zo goed als ieder ander dat er zonden zijn, ook na ontvangen genade waar het heel moeilijk tegen strijden is. NIet om dat goed te praten maar we moeten wel de werkelijkheid onder ogen willen zien.
Hoe wel ik ook hier niet van uit wil gaan, is het duidelijk dat je zegt dat de doorn een 'verzoeking' is en geen 'zonde'. Het is zo geeft het gedeelte aan een zwakheid in zijn vlees en niet iets wat van buitenaf komt. Een verzoeking komt altijd van buiten af. Een verzoeking kan niet in je vlees zelf zitten.

mvrgr, Grace

laten we het bijbelgedeelte er eens bij pakken.

1 ¶ Te roemen is mij waarlijk niet oorbaar; want ik zal komen tot gezichten en openbaringen des Heeren.
2 Ik ken een mens in Christus, voor veertien jaren (of het geschied zij in het lichaam, weet ik niet, of buiten het lichaam, weet ik niet, God weet het), dat de zodanige opgetrokken is geweest tot in den derden hemel;
3 En ik ken een zodanig mens (of het in het lichaam, of buiten het lichaam geschied zij, weet ik niet, God weet het),
4 Dat hij opgetrokken is geweest in het paradijs, en gehoord heeft onuitsprekelijke woorden, die het een mens niet geoorloofd is te spreken.
5 Van den zodanige zal ik roemen, doch van mijzelven zal ik niet roemen, dan in mijn zwakheden.
6 Want zo ik roemen wil, ik zal niet onwijs zijn, want ik zal de waarheid zeggen; maar ik houde daarvan af, opdat niemand van mij denke boven hetgeen hij ziet, dat ik ben, of dat hij uit mij hoort.
7 En opdat ik mij door de uitnemendheid der openbaringen niet zou verheffen, zo is mij gegeven een scherpe doorn in het vlees, namelijk een engel des satans, dat hij mij met vuisten slaan zou, opdat ik mij niet zou verheffen.8 Hierover heb ik den Heere driemaal gebeden, opdat hij van mij zou wijken.
9 En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Zo zal ik dan veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij wone.
10 Daarom heb ik een welbehagen in zwakheden, in smaadheden, in noden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus’ wil; want als ik zwak ben, dan ben ik machtig.

ik zou niet weten hoe een vuistslag van binnenuit komt. Misschien een beetje simpel van mij. Maar het gaat om een gemene daad van de duivel.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik weet wel zeker als we straks bij hem mogen zijn, dan zullen we ons niet meer druk maken over die doorn maar zullen we ons drukmaken om de Heere voor eeuwig te loven en te prijzen. Dat zal een eeuwigheidstaak zijn
Majorca

Bericht door Majorca »

ik denk zeker dat een zondige geneigdheid, zoals homosexualiteit, een doorn kan zijn.
Grace

Bericht door Grace »

Het blijft moeilijk omdat er staat een doorn in zin vlees. Ik kan hieruit niet opmaken dat het een zonde is of een verzoeking. Ook een gebrek of ziekte of een beproeving wordt niet genoemd, maar dat ligt meer in de hand lijkt mij. Ik hoop van de week iets meer te kunnen zeggen. Moet er even rustig naar kunnen kijken.

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Grace

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
ik denk zeker dat een zondige geneigdheid, zoals homosexualiteit, een doorn kan zijn.
Dit heb ik inderdaad ook eens gehoord. Omdat hij natuurlijk niet getrouwd was. Ik vind het echter onvoorstelbaar dat de Heere zo iemand uitkiest met deze gevoelens op zo een belangrijke post in Zijn Koninkrijk.

mvrgr, Grace
Majorca

Bericht door Majorca »

Dit heb ik inderdaad ook eens gehoord. Omdat hij natuurlijk niet getrouwd was. Ik vind het echter onvoorstelbaar dat de Heere zo iemand uitkiest met deze gevoelens op zo een belangrijke post in Zijn Koninkrijk.

mvrgr, Grace

nee, ik zeg ook niet dat Paulus dit had. Maar iemand van nu zou het wel kunnen hebben, en het valt wmb wel onder de noemer "doorn".

Paulus had gewoon een spraakgebrek. Zeer waarschijnlijk.
Grace

Bericht door Grace »

mvrgr, Grace

nee, ik zeg ook niet dat Paulus dit had. Maar iemand van nu zou het wel kunnen hebben, en het valt wmb wel onder de noemer "doorn".

Paulus had gewoon een spraakgebrek. Zeer waarschijnlijk.
Waar baseer je dat spraakgebrek op dan?

mvrgr, Grace
Majorca

Bericht door Majorca »

spraakgebrek: hij zegt zelf dat hij niet wel ter tale is. Kan niet slaan op een gebrek aan taalvaardigheid: hij wist zich prima uit te drukken. Kan wel slaan op een gebrek aan het spraakapparaat (of te wijl, de manier van spreken).

Niet goed zien of blind is onwaarschijnlijk omdat hij tenten maakte, een precisie werkje waar je je ogen goed bij kan gebruiken. Ook ondernam hij allerlei reizen waar in die tijd een goed gezichtsvermogen onontbeerlijk voor was.

Verder ben ik het met Barryvrouw eens dat het expres opengelaten wordt in de Bijbel, zodat we allemaal onze eigen "doorn" in kunnen vullen.

Maar goed, de vraag is hier of dat ook een zonde kan zijn. Ik denk het wel. Als Paulus het elders heeft over zwakheid van het vlees, bedoelt hij mi. toch wel zondige geaardheid.
jacob

Bericht door jacob »

gebeurd niet vaak orckie. Maar volgens mij denken we hier nu precies hetzelfde over. Is weer wat anders als BIJNA hetzelfde.
MB

Bericht door MB »

In de literatuur is veel bekend dat mensen vochten (ook in materiele zin) met satan.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door jacob
gebeurd niet vaak orckie. Maar volgens mij denken we hier nu precies hetzelfde over. Is weer wat anders als BIJNA hetzelfde.
mooi zo; het gaat de goede kant op!
Grace

Bericht door Grace »

De gedachte van 'de doorn=een zonde' moeten we dus zonder meer afwijzen, hoewel we er niet direct een vers of een tekst voor hebben. Het is namelijk onaannemelijk dat God satan zou toestaan op die manier de apostel lastig te vallen. We hebben de opdracht om de dingen te bedenken die boven zijn en zou God Paulus in moeilijkheden brengen om dit te kunnen doen?! Uit heel het leven van de apostel blijkt trouwens hoe Godgewijd hij heeft geleefd en hoe heel zijn hart altijd naar de dingen van God uitging.

We zullen dan toch wel aan een lichamelijk lijden moeten denken, dat door een engel van satan werd veroorzaakt (zie voor dit laatste: Johannesbrief 1 en 2 en Lukas 13:16). Dat het een pijnlijk iets geweest is laat zich afleiden uit de woorden "om mij met vuisten te slaan".
Ik blijf er bij dat er veel voor de gedachte te zeggen is, dat het hier om een oogkwaal van de apostel ging. Waarom:
1. Omdat Paulus in Gl 4:15 schrijft, dat de Galaten zo mogelijk hun ogen uitgerukt en ze hem gegeven zouden hebben. Dan is het aannemelijk dat er iets met zijn ogen mis was, want dit is niet een staande uitdrukking.
N.B. Als de verzoeking waarover de apostel in Gl 4:14 spreekt ziet op dezelfde "doorn in het vlees": dat volgt uit dat vers nog eens te meer dat het om een lichamelijke kwaal ging.
2. Omdat Paulus slechts hoogst zelden zelf schreef. Hij liet dat bijna altijd door anderen doen. En toen hij een keer zelf schreef, maakte hij volgens de nieuwe vertaling van het NBG zijn verontschuldiging voor de grote letters die hij op papier zette (Galaten 6:11). De Statenvertaling heeft daar de uitroep 'Hoe grote brief' staan. Het woord voor 'letter' en voor 'brief' is namelijk gelijk. Dat kan er op zien, dat het schrijven hem veel inspanning gekost heeft, want zo groot is de brief aan de Galaten nu ook weer niet. En dat kan weer veroorzaakt zijn door een oogkwaal.
3.Omdat Paulus toen hij voor de Hoge Raad te Jeruzalem stond de hogepriester niet herkende.

Met zekerheid valt er niets te zeggen en we moeten er ons tevreden mee stellen dat God het niet nodig geacht heeft ons hierover nader in te lichten.

In Galaten 4:14 gaat het om een verzoeking die er voor anderen in zijn vlees of in zijn lichamelijke toestand was gelegen. Welnu, dat kan ook slaan op een lichamelijke kwaal, die de apostel er niet aangenaam doet uitzien en waardoor ze hem zouden kunnen verachten. Letterlijk staat er echter nergens dat de apostel een oogkwaal had. We kunnen slechts een poging tot verklaring wagen.

Het kan ook zijn dat hij irritatie had aan zijn ogen. En in dat geval gaat jouw opmerking over de tentenmaker niet op Majorca!

mvrgr, Grace
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

'een doorn in het vlees'

Wat was die doorn? Dat lezen we toch in hetzelfde vers 'een engel des satans'.

Natuurlijk moeten we oppassen om met deze tekst in de hand de zonde, vooral onze boezemzonde, goed te praten of erger te handhaven. Dat kan nooit! Dan is de andere taal van Paulus 'het kwade wat ik niet wil dat doe ik' ons vreemd.

Toch begrijp ik de moeite van Jacob wel, want hoe verklaren we dan deze twee parallelteksten:

Toen stond de satan op tegen Israel, en hij porde David aan, dat hij Israel telde. (1 Kron. 21:1)

En de toorn des HEEREN voer voort te ontsteken tegen Israel; en Hij porde David aan tegen henlieden, zeggende: Ga, tel Israel en Juda. (2 Sam. 24:1)

Waartoe port de satan ons niet allemaal op? Ook hier past voorzichtigheid, namelijk dat wij zélf schuldig zijn, aan iedere zonde die we doen. Toch is hij de mensenverleider van de beginne. Zo had ook Paulus last van deze 'verleider' en hoe satan hem porde? Ik weet het niet, maar laat ons gebed zijn 'leid ons niet verzoeking en verlos ons van de boze'.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

mvrgr, Grace
P.S.
De geslachtslijn van Christus was ook niet zo fraai...

Overigens komt m.i. bij Paulus naar boven dat er idd gave der onthouding is.
Een gave waar ik best jaloers op kan wezen.
Is nu overigens te laat...:D
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e

mvrgr, Grace
P.S.
De geslachtslijn van Christus was ook niet zo fraai...

Overigens komt m.i. bij Paulus naar boven dat er idd gave der onthouding is.
Een gave waar ik best jaloers op kan wezen.
Is nu overigens te laat...:D
het is beter te trouwen dan te branden, zei Paulus, dus je bent niet te laat, maar hebt de goede keus gedaan!
Plaats reactie