Ik denk dat @liz boer bedoelt dat we de geschiedenis van Esther niet mogen vergeestelijken. Hooguit kunnen we er lijnen uittrekken. Wanneer de gang naar Gods genadetroon wordt vergeleken met "Kom ik om, zo kome ik om", dan kan daar een vergeestelijking in zitten, namelijk: Esther ging naar Ahasveros, zo gaat de zondaar tot God. Die vergeestelijking is niet de bedoeling.olfie schreef:Waar baseer je dat op als ik het vragen mag? Dat was mij niet bekend. Een koning met en naar de wetten van Meden en Perzen die niet herroepen zou kunnen worden.liz boer schreef:Je gebruikt Esters woorden... die ze uitsprak toen ze naar een ditator ging
En zo zijn Gods wetten ook onherroepbaar, Zijn voorzegde straf kómt. Zijn genade ís waarachtig.
Hij schénkt genade, dat ligt niet in het schap om af te halen, in je zak te steken, zo veel als je maar wilt en zo vrolijk van het leven te genieten.. nee Hij wil dat je steeds terug komt. "Mijn duive zijnde in de kloven der steenrotsen, doe Mijn uw stem horen, want uw stem is Mij liefelijk". En alleen Hij weet wat Zijn beminde nodig heeft en wat tot Zijn eer strekt.
Maar "Sion is van God begeerd", daar ligt het fundament en niet andersom, en dat is maar gelukkig ook.
Leestip, met vooral de verwijzing naar de laatste twee alinea's:
https://www.jbgg.nl/jouwvraag/esther/, Laurens Kroon beantwoord daar deze vraag.