Hmm Jantje, volgens mij leert ds Bredeweg dat anders...maar die was niet zo gewild toch??Jantje schreef:@JCRyle,
Hetgeen Geeske zei en jij ondersteunt is een leer die de mens lijdelijk laat afwachten en hen een zorgeloze en afwachtende houding bezorgt. Het is waar wat Geeske zegt, als ze er ook maar bij had vermeld dat er het algemeen aanbod van genade is wat tot een ieder van ons komt (Ezechiël 33 vers 11 met de kanttekeningen). Als we alleen onmogelijkheid 's mensen kant vermelden en de eis van God laten liggen, klopt er iets niet en is het net zo goed een halve waarheid. Ik ben het helemaal met Wandelende eens. We kennen allemaal het voorbeeld van de in nood verkerende zwemmer die de boei wordt aangereikt die hem uitgestoken wordt om hem van de dood te redden. Die boei wordt hem aangereikt en gegeven door het werk van de redder.
Zo reikt God ook door Zijn Geest Zijn hand welke de in nood verkerende zondaar aanneemt door het door God geschonken geloof.
Ger Gem in Ned B.V.
Re: Ger Gem in Ned B.V.
Dat snap ik. Maar zelf en velen om mij heen leden echt door Ds. A. Wink en zijn prediking. Had jij daar helemaal geen last van?pierre27 schreef:Die herinneringen zijn te persoonlijk om ze op RF te plaatsen. Die heb ik met enkele kinderen van de Heere mogen delen.
Ik begrijp wat je bedoelt maar het is toch onwaar. Daar worden maar een soort mensen geboren - niet twee. De uitverkiezing is een deur des hoop, daar heb je gelijk in. Maar die deur is er voor iedereen die het welgemeende aanbod van genade hoort. Het is en blijft onze onwil en niet de onwil van de Heere.JCRyle schreef: Je legt het niet uit in de context.
-
. Indien wij Gods Vaderlijke zachtmoedigheid en zijn hart, dat ons gunstig is, zoeken, moeten wij in de eerste plaats de ogen tot Christus wenden, in wie alleen des Vaders hart rust (Matth. 3:17). Indien wij de zaligheid, het leven, en de onsterfelijkheid van het hemels Koninkrijk zoeken, ook dan moeten wij nergens elders heen onze toevlucht nemen, daar Hij alleen de bron des levens is, en het anker der zaligheid, en de erfgenaam van het Koninkrijk der hemelen. En waartoe dient de verkiezing anders, dan opdat wij, door de hemelse Vader aangenomen tot kinderen, door zijn gunst de zaligheid en de onsterfelijkheid zouden verwerven? Hoe gij het ook wendt en onderzoekt, gij zult inzien, dat haar uiterste doel zich niet verder uitstrekt. Daarom wordt gezegd, dat God hen, die Hij zich tot kinderen aangenomen heeft, niet verkoren heeft in henzelf, maar in zijn Christus; want Hij kon hen niet liefhebben anders dan in Hem (Ef. 1:4), en hen niet eren met het erfdeel zijns Koninkrijks dan nadat ze tevoren zijn deelgenoten geworden waren. Indien wij in Hem uitverkoren zijn, zullen wij de zekerheid van onze verkiezing niet in onszelf vinden, en zelfs niet in God de Vader, indien wij ons Hem alleen en zonder de Zoon voorstellen. Christus is dus de spiegel, waarin wij onze verkiezing behoren te aanschouwen en dat ook zonder bedrog mogen doen. Want aangezien Hij het is, in wiens lichaam de Vader besloten heeft hen in te lijven, die Hij van eeuwigheid gewild heeft, dat de zijnen zouden zijn, zodat Hij voor zijn kinderen houdt allen, die Hij erkent onder Christus' ledematen, zo hebben wij een voldoend duidelijk en vast getuigenis, dat wij in het boek des levens geschreven zijn, wanneer we gemeenschap hebben met Christus.
Klopt, door zijn karakter enz...was de preektrant van Ds Wink gewoon apart. Soms met uitspraken waarvan ik dacht...kom op, dit kan niet zomaar. Echter ook een man die veel las in tig ouder schrijvers...wanneer ik me de Bijbellezingen weer heug dan zaten er elke keer diverse predikanten uit andere kerkverbanden, met een diepgang in de preek. Het was wat dat betreft echt geen doorsnee predikant.Wandelende schreef:Bedankt.pierre27 schreef:Nope, dat was niet exemplarisch!! Dergelijke uitspraken zijn al aan meerdere predikanten gekoppeld.Wandelende schreef:A. Wink heb ik eenmaal gehoord, dus dat is een smalle basis, maar wat ik hoorde zal ik mijn leven lang niet vergeten.
Tegen zijn luisteraars: "Gij, u allemaal, zult branden, branden in de hel."
En als die zin nog in een context van genade of mogelijkheid van vergeving stond, dan zou ik het nog kunnen plaatsen. Maar helaas stonden deze zinnen in de context van het oordeel, de context dat er niets en helemaal niets meer aan te doen was. Hopeloos verloren en zonder uitzicht.
Naar verluid was hetgeen ik hoorde exemplarisch voor zijn prediking. Ik hoop dat dit niet zo was, maar ben bang van wel.
Ik kan het niet bevestigen noch ontkennen, want zoals ik al zei heb ik slechts één preek van A. Wink gehoord.
Gelukkig was die preek dan niet exemplarisch, want het was een zeer droevig geheel en tot op de dag van vandaag heb ik zelden zoiets arms gehoord.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
2 voorgaande stukjes zijn afkomstig van Calvijn. Allereerst waarschuwt hij om niet te beginnen met het redeneren vanuit de predestinatie.
Vervolgens wijst hij hoe het dan wel moet: Christus is de Weg. Het geloof dat Christus aanneemt is de spiegel van de verkiezing.
Vervolgens wijst hij hoe het dan wel moet: Christus is de Weg. Het geloof dat Christus aanneemt is de spiegel van de verkiezing.
Nee heb er nooit onder geleden maar ik kan me voorstellen dat mensen dat wel hebben gedaan. Ds Wink is helaas door de een teveel op t voetstuk gezet en door de ander teveel verketterd. Een ander voorbeeld, zo kreeg een oud collega van mij van de psycholoog te horen dat ze beter onder de prediking van Ds Goudriaan weg konden gaan omdat anders zijn vrouw helemaal gek zou worden.Hendrien schreef:Dat snap ik. Maar zelf en velen om mij heen leden echt door Ds. A. Wink en zijn prediking. Had jij daar helemaal geen last van?pierre27 schreef:Die herinneringen zijn te persoonlijk om ze op RF te plaatsen. Die heb ik met enkele kinderen van de Heere mogen delen.
Daar ben ik het mee eens, maar ik geef mensen de ruimte om iets anders te denken over de verhouding tussen verkiezing, eigen verantwoordelijkheid/ (algemeen) aanbod van genade. Ik denk dat ds Wink de doodstaat van de mens heel scherp en helder heeft uiteengezet en dat wordt nog maar weinig gehoord. Aan de andere kant is er een eenzijdigheid in die prediking die er bijna onherroepelijk toe leidt dat de lamp onder de korenmaat wordt gesteld.Wandelende schreef:Ik kan inderdaad met mijn verstand volgen dat men tot zulke redeneringen komt, vanuit de mens gedacht. Alleen het aanbod van genade komt tot allen zodat we geen enkele reden hebben om ons, net als Adam en Eva, te excuseren. U hebt het wel geweten, maar u hebt niet gewild.GGotK schreef:Dat hoor ik ook vaak genoeg binnen de GG.
Uiteindelijk worden de uitverkorenen alleen zalig, dus verstandelijk beredeneerd, begrijp ik ds Wink wel. Want welk nut heeft het aanbod van genade aan niet-uitverkorenen? Denk aan Ezau, etc etc. Kortom, ik begrijp dat je tot zulke redeneringen komt zoals ds Wink.
Daarnaast is de uitverkiezing niet voor niets door God verborgen gehouden. Wij hebben enkel te luisteren naar Zijn Woord en daarin staat de oproep tot bekering en geloof. Daarin staat de ruimte die er is in Christus. Daar lezen we de uitstorting van de Heilige Geest. En horen we over het werk van de Zoon waardoor er een weg geopend is tot God de Vader.
De uitverkiezing is van God de eerste stap, namelijk in de raad des vredes. Voor mensen is dat de laatste trap, namelijk om na wedergeboorte en zekerheid van het geloof in dankbaarheid te kunnen en mogen zeggen dat God zo'n grote weldaad voor zo'n grote zondaar heeft willen doen. Voor Gods volk zal de uitverkiezing een eeuwige dankbaarheid zijn, om het ouderwets te zeggen: Daar heb je een eeuwigheid voor nodig om dat uit te wonderen.
In dat licht bezien is de redenering van A. Wink voor mij niet te volgen.
Wat betreft het onderwerp ' verhouding tussen verkiezing, eigen verantwoordelijkheid/ (algemeen) aanbod van genade' zou ik iedereen aanbevelen, indien mogelijk, om de preek (van jaren terug) eens te beluisteren van ds van Krimpen over de koets van Salomo.
Waar is die preek te beluisteren?
Ik citeer maar even de hele post inclusief context. Daarin zeg je toch echt twee keer dat het maar de vraag is of God je wil bekeren.JCRyle schreef:Of God je wilt bekeren, dat weet je niet. Dat is een waarheid. Of het onbijbels is? Ik vind dat te sterk uitgedrukt. Je kan dit namelijk op diverse manieren uitleggen. Als hiermee bedoeld wordt dat ik dan niks hoeft te doen. Dus gewoon gaan leven zonder God en zonder Bijbel, want als God mij hebben moet dan krijgt Hij mij wel, ja dan is het onbijbels. Dat is niet wat ik uit de woorden van Geeske proefde. En inmiddels heeft zij aangegeven dat de formulering wellicht niet juist was. Ja, wij weten niet of God ons bekeren wilt. Daarom zeg ik ook dat we met de uitverkiezing geen stappen moeten zetten. Het is geen muur om tegen aan te lopen, maar een poort om door te gaan.
Vele reageerders willen - althans zo lijkt het, dat zeg ik er even bij - de uitverkiezing pas na het geloof plaatsten. Daar moeten we wel mee oppassen, want de uitverkiezing is een Schriftuurlijk gegeven. Daar mogen wij niet overheen stappen omdat het ons niet welgezind is. God heeft verkoren van eeuwigheid hen, die Hij in de tijd tot de zaligheid in Christus zal trekken. Dat geeft hoop en biedt perspectief voor een arm en verloren mensenkind. Een mens kan nog zalig worden.
Sorry, ik probeer het echt positief uit te leggen, maar dat lukt me niet. Ik lees dat je hier zegt dat de wil van God ten aanzien van je zaligheid onbekend is. Maar dat zou op grond van Gods Woord willen bestrijden.
De hele Schrift is er vol van dat de Heere onze zaligheid wil. De Drie-enige God wil niets liever. Het is echt helemaal geen vraag of God je bekeren wil. Ja, dat wil Hij! Het feit dat je Gods Woord in handen hebt, dat je Zijn Woord hoort is al een bewijs dat God je zaligheid wil. En als je gedoopt bent, is dat nog duidelijker. Dan is de God van het verbond zó nabij gekomen dat Hij Zijn Drie-enige Naam aan die van jou verbonden heeft en Zijn wil bekend gemaakt heeft, namelijk dat dit kind bestemd is voor het leven en niet voor de dood.
Alle geredeneer ten spijt, maar het plaatsen van een vraagteken achter Gods bereidwilligheid, is een miskenning van Zijn grote genade in Christus Jezus. Hij heeft Zijn Zoon gezonden, de Zoon heeft Zich gegeven, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebben. Dat bloed is zo krachtig en zo genoegzaam dat al moesten er tien werelden zalig gemaakt worden, er geen bloed tekort is. Gods verkiezing is verkiezing in Christus. Nogmaals: het is glashelder wat de Heere wil, namelijk dat de zondaar zich bekeert en leeft! Het opwerpen van de vraag, of de Heere ons wil bekeren is daarmee onbijbels en doet de Heere zo tekort.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
http://dspieters.refoweb.nl/1459696.htm
Prachtig elke keer weer te lezen, hij heeft nog ergens zo iets duidelijks opgeschreven.
Prachtig elke keer weer te lezen, hij heeft nog ergens zo iets duidelijks opgeschreven.
Als we denken over de gelijkenis van de verloren zoon. De vader wilde genadig zijn aan allebei zijn zonen. Maar de oudste zoon wilde niet. Als we onze zonden echt inleefden dan zou het ons niet verwonderen als er onwil bij de Heere was. Maar dwaze, verloren, en doemwaardig zondaren ervaren dat ondanks alles de Heere nog gewillig is. Nooit te begrijpen, alleen te bewonderen...
-
Zo is het!Brbndr schreef:Als we denken over de gelijkenis van de verloren zoon. De vader wilde genadig zijn aan allebei zijn zonen. Maar de oudste zoon wilde niet. Als we onze zonden echt inleefden dan zou het ons niet verwonderen als er onwil bij de Heere was. Maar dwaze, verloren, en doemwaardig zondaren ervaren dat ondanks alles de Heere nog gewillig is. Nooit te begrijpen, alleen te bewonderen...
Grotendeels sta ik achter JCRyle. Je ziet het gebeuren dat mensen stukjes tekst gaan citeren en dingen totaal uit het verband rukken. Of soms niet begrijpen wat een ander bedoeld.
Wat aangaande de laatste conversatie tussen Luther en JCRyle wil ik Luther wel ook even op de volgende tekst wijzen:
“Zo ontfermt Hij zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.’ Rom. 9:18
Lees eens het volgende van ds. Kohlbrugge. Een man die zowel in HHK, GG, (O)GGiN hoog wordt geacht.
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... ers-18.pdf
Wat aangaande de laatste conversatie tussen Luther en JCRyle wil ik Luther wel ook even op de volgende tekst wijzen:
“Zo ontfermt Hij zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.’ Rom. 9:18
Lees eens het volgende van ds. Kohlbrugge. Een man die zowel in HHK, GG, (O)GGiN hoog wordt geacht.
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... ers-18.pdf
Als ik me niet vergis, staat ergens in het boek van Jan Zwemer 'In conflict met de cultuur' beschreven dat er mensen waren die bevindelijk hebben mogen komen te verstaan dat zij niet uitverkoren waren.Wandelende schreef:Ik kan inderdaad met mijn verstand volgen dat men tot zulke redeneringen komt, vanuit de mens gedacht. Alleen het aanbod van genade komt tot allen zodat we geen enkele reden hebben om ons, net als Adam en Eva, te excuseren. U hebt het wel geweten, maar u hebt niet gewild.GGotK schreef:Dat hoor ik ook vaak genoeg binnen de GG.
Uiteindelijk worden de uitverkorenen alleen zalig, dus verstandelijk beredeneerd, begrijp ik ds Wink wel. Want welk nut heeft het aanbod van genade aan niet-uitverkorenen? Denk aan Ezau, etc etc. Kortom, ik begrijp dat je tot zulke redeneringen komt zoals ds Wink.
Daarnaast is de uitverkiezing niet voor niets door God verborgen gehouden. Wij hebben enkel te luisteren naar Zijn Woord en daarin staat de oproep tot bekering en geloof. Daarin staat de ruimte die er is in Christus. Daar lezen we de uitstorting van de Heilige Geest. En horen we over het werk van de Zoon waardoor er een weg geopend is tot God de Vader.
De uitverkiezing is van God de eerste stap, namelijk in de raad des vredes. Voor mensen is dat de laatste trap, namelijk om na wedergeboorte en zekerheid van het geloof in dankbaarheid te kunnen en mogen zeggen dat God zo'n grote weldaad voor zo'n grote zondaar heeft willen doen. Voor Gods volk zal de uitverkiezing een eeuwige dankbaarheid zijn, om het ouderwets te zeggen: Daar heb je een eeuwigheid voor nodig om dat uit te wonderen.
In dat licht bezien is de redenering van A. Wink voor mij niet te volgen.