Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Erasmiaan

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Er was voor zover ik begrijp geen sprake van kwaadsprekerij door mij, maar door jou.
:bobo ik schrijf op dat je kwaad spreekt. Je draait het om en vindt het feit dat ik dat zeg kwaadsprekerij. Dat wordt door mij weerlegd, maar nu ben je zo zeer in je eigen gedachtegang gaan geloven dat de zaak is omgedraaid... nogmaals :bobo
Ik zeg alleen dat ik de GBS een kwalijke organisatie vindt, waarvan ik het bestaan zeer betreur, omdat deze voor tweedracht zorgt
Exact datgene benoem je weer wat ik kwaadsprekerij noem. Ik stop met je aanleiding te geven om deze lelijke, ongefundeerde zaken te herhalen.
Iedereen mag zelf weten wat hij van de GBS vindt en ik vind het heus prima dat er heel veel mensen zijn die het niet met mij eens zijn.
Iedereen mag zelf weten wat hij vindt, maar... wel binnen de begrenzing van Gods Woord. En van deze lasterlijke, onvoldoende onderbouwde taal zal ook rekenschap moeten worden gegeven. En ik voel het als mijn plicht om dit te weerspreken. Ik vraag me echt af waar je mee bezig bent als je het bestaan van een Bijbelstichting betreurt, hoe je het ook oneens kunt zijn met een visie op een vertaling.
DDD

Bericht door DDD »

Als iemand zonder reden opschrijft, dat ik kwaad spreek, dan vind ik dat inderdaad kwaadsprekerij. Dat lijkt mij geen heel wonderlijke benadering.

Dan over de GBS. Ik betreur ook het bestaan van de GGiN. Ook al wordt daar het Evangelie verkondigd. En al doe ik geen uitspraak over wiens schuld de kerkscheuring is.

Wie het vatten kan, vatte het.
Laatst gewijzigd door DDD op 13 jun 2018, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Mannetje schreef:
DDD schreef:
Mannetje schreef:
DDD schreef:
En verder zie ik een voortdurende uitstroom van leden van de GG naar andere kerken, omdat de GG naar rechts opschuiven. Die enkele middengemeenten zoals Bodegraven die moedig volhouden, worden nu zelfs als links getypeerd. Het moet niet gekker worden.
Waar baseer je op dat Bodegraven een middengemeente is? Welke gemeente zou dan nog links moeten zijn?
De gemeente Bodegraven is een traditionele middengemeente. Net als Leiderdorp, Zeist, Soest, Zoetermeer en weet ik niet al.

Traditionele linkerflankgemeenten zijn er ook. Die zijn deels uitgestorven/ van kleur veranderd, zoals in Vlaardingen en Apeldoorn, dankzij de inspanningen van een predikant. En sommige houden stand, zoals Arnhem en Lelystad.

Ik ben het met je eens dat in het huidige spectrum het midden en de linkerflank verdwijnt, doordat de regels van de rechterflank het plaatselijke gemeenten heel moeilijk maken om hun traditionele achterban te binden. Die vertrekt dus, helaas.
Bodegraven stond ruim 40 jaar geleden helemaal niet als midden bekend, maar als gemeente waarvan gezegd werd: "Als je daarheen gaat, ga je bij de kerk weg." Dus ik wil vooral weten waarop je baseert dat Bodegraven een middengemeente is/was. Aangeven dat het zo was, dat is natuurlijk geen onderbouwing.
Aha.

Het kan best zijn dat ik me op dat punt vergis. Ik weet niet beter (ik kom daar uit de buurt) dat ds. Bac een gewone eenvoudige middenpredikant was, en dat de gemeente helemaal geen anderssoortige gemeente was dan naburige gemeenten als Woerden, Boskoop en Moerkapelle.

Maar als ik mij daarin vergis, dan is dat wel mogelijk. Van Zeist weet ik toevallig iets meer, vandaar dat ik daar op aansloeg, maar in Bodegraven ben ik niet zo heel erg bekend.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ds. Bac was een man van het midden, absoluut. Maar de gemeente niet...
Idem voor Moerkapelle.

Zeist ken ik dan weer niet.
- Niet meer zo actief -
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Als iemand zonder reden opschrijft, dat ik kwaad spreek, dan vind ik dat inderdaad kwaadsprekerij. Dat lijkt mij geen heel wonderlijke benadering.

Dan over de GBS. Ik betreur ook het bestaan van de GGiN. Ook al wordt daar het Evangelie verkondigd. En al doe ik geen uitspraak over wiens schuld de kerkscheuring is.

Wie het vatten kan, vatte het.
Van alle kerken na de Roomse Katholieke kerk is het ontstaan te betreuren (hoewel noodzakelijk ivm de dwalingen). Als je alleen om die reden het bestaan betreurt is het geen goede vergelijking met de GBS. Overigens stop ik die discussie. Ik heb wel je opmerkingen gemeld bij de moderators. Ik vind het een ernstige zaak dat je zo over deze organisatie spreekt. Zonderling heeft je daar in het verleden ook al eens op gewezen.
DDD schreef:Aha.

Het kan best zijn dat ik me op dat punt vergis. Ik weet niet beter (ik kom daar uit de buurt) dat ds. Bac een gewone eenvoudige middenpredikant was, en dat de gemeente helemaal geen anderssoortige gemeente was dan naburige gemeenten als Woerden, Boskoop en Moerkapelle.

Maar als ik mij daarin vergis, dan is dat wel mogelijk. Van Zeist weet ik toevallig iets meer, vandaar dat ik daar op aansloeg, maar in Bodegraven ben ik niet zo heel erg bekend.
Toch wel apart dan, deze stelligheid en superlatief:
Die enkele middengemeenten zoals Bodegraven die moedig volhouden, worden nu zelfs als links getypeerd. Het moet niet gekker worden.
Wat betreft het verleden van Zeist; bedoel je in de tijd van ds. Van Reenen? Of ds. Roelofsen? Ds. Van Oordt?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Erasmiaan schreef:
DDD schreef:Die enkele middengemeenten zoals Bodegraven die moedig volhouden, worden nu zelfs als links getypeerd. Het moet niet gekker worden.
Wat betreft het verleden van Zeist; bedoel je in de tijd van ds. Van Reenen? Of ds. Roelofsen? Ds. Van Oordt?
Ja, inderdaad, dat vraag ik me ook af...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig

Bericht door Mistig »

Jantje schreef: Ja, maar dat is toch logisch? Verwacht jij dan dat bij de eerstvolgende Synode ds. Zondag preses wordt en ds. Beens scriba?
Dat zou ik nog eens prachtig vinden...
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:
Jantje schreef: Ja, maar dat is toch logisch? Verwacht jij dan dat bij de eerstvolgende Synode ds. Zondag preses wordt en ds. Beens scriba?
Dat zou ik nog eens prachtig vinden...
Ik denk niet dat de kans groot is dat dit ook daadwerkelijk gebeuren zal.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Charles

Bericht door Charles »

Mannetje schreef:
Jantje schreef: Ik geloof dat het linkerdeel ook wel linkser aan het worden is hoor. Er zijn gemeenten waar men geen hoed meer op wil zetten naar de kerk en kritiek levert op alles en iedereen.
Waar draagt men geen hoed meer?
Kritiek leveren gebeurt in de volle breedte, dat is niet typisch links.
Ik ken wel een GerGem waar diverse meisjes / jonge meiden geen hoed meer op hebben en waar (kerkenraads)vrouwen in broek bij het schoolplein staan van de "reformatorische" school.
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

Kan iemand pogen een objectief antwoord te geven op de vraag hoe het komt dat binnen de gereformeerde gezindte de Gereformeerde Gemeenten het meest besproken en bediscussieerd worden? Kijk op dit forum, kijk op Refoweb. Ook het nieuws over deze kanselruil zet weer veel digitale pennen in beweging. Waardoor zien we dat verschijnsel bij nieuws uit andere kerkverbanden beduidend minder? CGK, HHK...je kunt deze kerkverbanden geen onbetrokken leden verwijten. Dus dat is het niet.
Wat wel?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ken je kerkverband. Dan weet je het antwoord.
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

Herman schreef:Ken je kerkverband. Dan weet je het antwoord.
Leg uit.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Roeline schreef:
Leg uit.
Ik vermoed dat de Gereformeerde Gemeente op beide forums sterk vertegenwoordigd is, zowel links, midden, als ook rechts. Overigens stemt mij deze verdeeldheid binnen de Gereformeerde Gemeente wel tot zorg. Want als de discussie tussen de GG-forummers een afspiegeling is van de verdeeldheid binnen de gehele Gereformeerde Gemeenten, is het droevig gesteld met mijn kerkverband.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Schapenkop

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Schapenkop »

-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Dus omdat hij niet bevindelijk genoeg preekt, klopt er iets niet in zijn prediking? Wat een onzin zeg. Hij preekt Gods Woord op een duidelijke manier zodat het ook voor de kinderen en degenen die van buiten de kerk komen en voor de eerste keer een kerkdienst bijwonen, te begrijpen is. Hij gebruikt ook woorden uit het gezelschapsleven, maar hij legt die wel altijd uit. De bevinding is niet het geen wat hét belangrijkste is in een preek. En ja, de ene preek (bijvoorbeeld afgelopen zondagavond H.C. zondag 23) heeft meer bevindelijks in zich als een preek over Handelingen 3.
Ik ken de betreffende predikant niet, maar als DIA voor zijn gevoel iets mist, dan is daar toch niets mis mee? Het beoordelen van preken is nu eenmaal subjectief, omdat er geen objectieve maatstaven daarvoor zijn.
Een dominee kan de volle waarheid preken maar de diepere bevindelijke wegen laten liggen en daar doel ik meer op. Ik zeg niet dat ds. Janse daarmee de waarheid niet preekt. Zijn preken zijn zelfs aangenaam en wel boeiend om te beluisteren, maar het gaat er zo vaak over dat men niets mist in wat gezegd wordt, maar in wat niet gezegd wordt. Daar ligt het punt dan.
Ik ben benieuwd, wat mis je dan concreet?

Zelf ben ik van mening dat bevindelijke taal alleen Bijbels is als ze ook concreet is. Met algemene vage bevindelijke taal kan ik niet zoveel, vaak komt dat eerder uit boekjes dan uit doorleving. Wel kan ik wat met bevinding die heel concreet over Gods werk in mensenlevens vertelt en daarmee aantoont wat geloof en bekering als vruchten van het werk van God betekenen.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Roeline schreef:
Leg uit.
Ik vermoed dat de Gereformeerde Gemeente op beide forums sterk vertegenwoordigd is, zowel links, midden, als ook rechts. Overigens stemt mij deze verdeeldheid binnen de Gereformeerde Gemeente wel tot zorg. Want als de discussie tussen de GG-forummers een afspiegeling is van de verdeeldheid binnen de gehele Gereformeerde Gemeenten, is het droevig gesteld met mijn kerkverband.
Zoals @Jongere recent nog zei, Refoforum is geen afspiegeling van een doorsnee kerkganger binnen de GG. Ik denk dat dit niet ver buiten de waarheid ligt.
Jantje schreef:Dat kan theoretisch misschien waar zijn, maar iedereen weet dat het in de praktijk anders werkt. Als de Gereformeerde Gemeente uit plaats x besluit om de HSV in de diensten te gebruiken, dan zal er geen één predikant zijn die in een dienst waarin hij voorgaat, hiermee toestemt. En volgens mij krijg je als kerkenraad toch wel een tik op de vingers bij gebruik van de HSV.
Ik denk dat je jezelf hier weleens flink in kan vergissen.
(~)
Plaats reactie