Precies. Als separatie je op je zwakke plek raakt is dat geen vreugdevolle ervaring. Anders gezegd: niet te pruimen om de uitdrukking van Marion nog maar eens te gebruiken.Mannetje schreef:Als ik heel eerlijk ben: als mensen zo graag een scherpe prediking horen, dan vraag ik mij af of de scherpte henzelf wel raakt...GJdeBruijn schreef:Ik pruim ook geen separatie. Ik hoop dat iedereen daar last van heeft.
Gereformeerde Gemeenten
-
- Berichten: 2198
- Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37
Re: Gereformeerde Gemeenten
- Wandelende
- Inactief
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43
Re: Gereformeerde Gemeenten
Om nog maar te vergeten dat een separerende preek meerdere gevoelens, belevingen en ervaringen op kan roepen?GJdeBruijn schreef:Precies. Als separatie je op je zwakke plek raakt is dat geen vreugdevolle ervaring. Anders gezegd: niet te pruimen om de uitdrukking van Marion nog maar eens te gebruiken.Mannetje schreef:Als ik heel eerlijk ben: als mensen zo graag een scherpe prediking horen, dan vraag ik mij af of de scherpte henzelf wel raakt...GJdeBruijn schreef:Ik pruim ook geen separatie. Ik hoop dat iedereen daar last van heeft.
(~)
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Er zijn er ook die geen separerende prediking willen horen en alle predikanten die te veel separende zaken aan de orde stellen in de preken en lessen trekken uit de schriftverklaring als rechts beschouwen. Men wil tegenwoordig alleen maar meer de tekstverklaring zelf horen. Maar als er ook maar één keer een geestelijke les uit wordt getrokken (@DIA noemt dat altijd bevinding.), wordt men gepikeerd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Gereformeerde Gemeenten
Daar zou je goed gelijk in kunnen hebben. Dat mag iedereen zich wel afvragen.Mannetje schreef:Als ik heel eerlijk ben: als mensen zo graag een scherpe prediking horen, dan vraag ik mij af of de scherpte henzelf wel raakt...GJdeBruijn schreef:Ik pruim ook geen separatie. Ik hoop dat iedereen daar last van heeft.
Maar het kan ook zijn dat mensen het graag horen omdat het voluit Bijbels is.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Jantje schreef:Er zijn er ook die geen separerende prediking willen horen en alle predikanten die te veel separende zaken aan de orde stellen in de preken en lessen trekken uit de schriftverklaring als rechts beschouwen. Men wil tegenwoordig alleen maar meer de tekstverklaring zelf horen. Maar als er ook maar één keer een geestelijke les uit wordt getrokken (@DIA noemt dat altijd bevinding.), wordt men gepikeerd.
Het erge is dat juist ook vanuit bevindelijke hoek er heel scherp gereageerd wordt op sterk separerende predikers.
Predikanten als ds Harinck of ds Kattenberg die heel sterk de nadruk leggen op de kennis van Christus en juist niets van de mens meenemen worden vaak veracht en verguist.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Inderdaad.Bezorgd schreef:Jantje schreef:Er zijn er ook die geen separerende prediking willen horen en alle predikanten die te veel separende zaken aan de orde stellen in de preken en lessen trekken uit de schriftverklaring als rechts beschouwen. Men wil tegenwoordig alleen maar meer de tekstverklaring zelf horen. Maar als er ook maar één keer een geestelijke les uit wordt getrokken (@DIA noemt dat altijd bevinding.), wordt men gepikeerd.
Het erge is dat juist ook vanuit bevindelijke hoek er heel scherp gereageerd wordt op sterk separerende predikers.
Predikanten als ds Harinck of ds Kattenberg die heel sterk de nadruk leggen op de kennis van Christus en juist niets van de mens meenemen worden vaak veracht en verguist.
Dat komt mede omdat de prediking van bijvoorbeeld ds. Harinck sterk de nadruk legt op de verantwoordelijkheid van de mens. Vanuit bevindelijke hoek hoort men graag liever een prediking die sterker de nadruk legt op de onmogelijkheid aan 's mensen kant. Zo denkt men het lijdelijk afwachten te kunnen veroorloven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Gereformeerde Gemeenten
Natuurlijk is het dubbel. Het is heel heilzaam als alles buiten Christus je wordt afgenomen, maar daarmee is het nog geen zaak van vreugde, op het moment zelf. Achteraf kan het wel zijn "Het is goed voor mij verdrukt te zijn geweest."Paal schreef:Daar zou je goed gelijk in kunnen hebben. Dat mag iedereen zich wel afvragen.Mannetje schreef:Als ik heel eerlijk ben: als mensen zo graag een scherpe prediking horen, dan vraag ik mij af of de scherpte henzelf wel raakt...GJdeBruijn schreef:Ik pruim ook geen separatie. Ik hoop dat iedereen daar last van heeft.
Maar het kan ook zijn dat mensen het graag horen omdat het voluit Bijbels is.
Met de woorden uit Hebreeën 12:11 "En alle kastijding als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengenen, die door dezelve geoefend zijn."
Maar ik voel altijd wel enige argwaan als mensen "dwepen" met een scherpe prediking. Dan vraag ik me echt af of die scherpe prediking henzelf pijn doet, of dat het de anderen nog eens goed gezegd wordt.
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Klopt hoor. Helemaal eens.Mannetje schreef:Natuurlijk is het dubbel. Het is heel heilzaam als alles buiten Christus je wordt afgenomen, maar daarmee is het nog geen zaak van vreugde, op het moment zelf. Achteraf kan het wel zijn "Het is goed voor mij verdrukt te zijn geweest."Paal schreef:Daar zou je goed gelijk in kunnen hebben. Dat mag iedereen zich wel afvragen.Mannetje schreef:Als ik heel eerlijk ben: als mensen zo graag een scherpe prediking horen, dan vraag ik mij af of de scherpte henzelf wel raakt...GJdeBruijn schreef:Ik pruim ook geen separatie. Ik hoop dat iedereen daar last van heeft.
Maar het kan ook zijn dat mensen het graag horen omdat het voluit Bijbels is.
Met de woorden uit Hebreeën 12:11 "En alle kastijding als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengenen, die door dezelve geoefend zijn."
Maar ik voel altijd wel enige argwaan als mensen "dwepen" met een scherpe prediking. Dan vraag ik me echt af of die scherpe prediking henzelf pijn doet, of dat het de anderen nog eens goed gezegd wordt.
Maar kijk uit dat je om die reden een separerende prediking niet verwerpt. En daarmee de mensen die het graag horen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wat verstaan we in deze discussie onder separeren? Wáár van vals scheiden? Groot van klein scheiden?Bezorgd schreef:Jantje schreef:Er zijn er ook die geen separerende prediking willen horen en alle predikanten die te veel separende zaken aan de orde stellen in de preken en lessen trekken uit de schriftverklaring als rechts beschouwen. Men wil tegenwoordig alleen maar meer de tekstverklaring zelf horen. Maar als er ook maar één keer een geestelijke les uit wordt getrokken (@DIA noemt dat altijd bevinding.), wordt men gepikeerd.
Het erge is dat juist ook vanuit bevindelijke hoek er heel scherp gereageerd wordt op sterk separerende predikers.
Predikanten als ds Harinck of ds Kattenberg die heel sterk de nadruk leggen op de kennis van Christus en juist niets van de mens meenemen worden vaak veracht en verguist.
Waar begint separeren en waar eindigt pastoraat?
Wanneer spreken we over het weiden van lammeren en wanneer over het hoeden van de schapen?
Wat is melk- en wat is vaste spijze?
Ik heb wel eens gehoord van een predikant die was geleerd om "... ,... , de lammeren melk en de schapen vaste spijze te geven".
Het is nogal wat om een lammetje te dwingen schaap te worden omdat hij er anders níet bij hoort.
Hij moet niet klein gehouden worden maar wel met zorg groot gebracht worden, de weg gewezen worden en dan zal de Grote Herder hen leiden op een rechte weg waar de dwaas niet dwalen kan.
En die weg te onderscheiden van alle andere wegen, dat zou ik betitelen als separeren.
"mén".. Daar maak je wel een vrij makkelijk onderscheid tussen de ware gelovigen en de huichelaars of niet?Jantje schreef:Dat komt mede omdat de prediking van bijvoorbeeld ds. Harinck sterk de nadruk legt op de verantwoordelijkheid van de mens. Vanuit bevindelijke hoek hoort men graag liever een prediking die sterker de nadruk legt op de onmogelijkheid aan 's mensen kant. Zo denkt men het lijdelijk afwachten te kunnen veroorloven.
Zowel het remonstrants aannemen als het huichelachtig afwachten zijn klippen.
Gods kinderen leren dít wel: geen mens kan iets aannemen tenzij het van God gegeven is. Gode in Christus als Grond tot lof. En dan is de onmogelijkheid aan de kant van de mens níet tot eer maar wél tot troost en eer van God.
Hij heeft ons écht niet nodig, ook dat nagelschrapseltje niet.. en nee.. dan níet afwachten want als Hij het geplantte uittrekt, dan komt dat roepen er écht. Het geloof is een gave Gods die middelijk ontvangen wordt, maar hoe vaak niet juist dán wanneer bij ons alles vastloopt of dood lijkt te zijn. Als de nacht het donkerst is, dan licht de dag ;-)
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Re: Gereformeerde Gemeenten
In ieder geval zou ik de aanbeveling voor het lezen/luisteren van de preken van beide Kerstens willen onderstrepen. Ik denk ook dat hun werk een betere aanbeveling verdient dan dat 'velen het niet kunnen pruimen'. Ik ben bang dat zo'n aanbeveling ervoor zorgt dat de liefhebbers meer gaan lezen maar de genoemde 'tegenstanders' alleen maar minder. Dat is nou net het tegenovergestelde van wat we moeten bereiken.
Zoals terecht opgemerkt ligt er veel geestelijk onderwijs in. Met een verrassende frisheid zoals je die vandaag niet zo vaak meer tegenkomt.
Zoals terecht opgemerkt ligt er veel geestelijk onderwijs in. Met een verrassende frisheid zoals je die vandaag niet zo vaak meer tegenkomt.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Die scherpe reactie komt meer vanuit de visie op de toe-eigening van het heil dan dat men gepikeerd is door de door jou genoemde separatie. Hoe komt men tot Christus, in welke weg. Door de ene predikant worden daar 'zwaardere' gronden voor aangelegd dan door de andere.Bezorgd schreef:Jantje schreef:Er zijn er ook die geen separerende prediking willen horen en alle predikanten die te veel separende zaken aan de orde stellen in de preken en lessen trekken uit de schriftverklaring als rechts beschouwen. Men wil tegenwoordig alleen maar meer de tekstverklaring zelf horen. Maar als er ook maar één keer een geestelijke les uit wordt getrokken (@DIA noemt dat altijd bevinding.), wordt men gepikeerd.
Het erge is dat juist ook vanuit bevindelijke hoek er heel scherp gereageerd wordt op sterk separerende predikers.
Predikanten als ds Harinck of ds Kattenberg die heel sterk de nadruk leggen op de kennis van Christus en juist niets van de mens meenemen worden vaak veracht en verguist.
- FlyingEagle
- Berichten: 2901
- Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
- Locatie: air
Re: Gereformeerde Gemeenten
Toch wil in hier opmerken dat het zeker een vreugde kan zijn als alles buiten Christus je wordt afgenomen. Als je ervaren mag dat niks van jezelf meer helpen kan en mag leunen op de kruisverdienste van Christus.Mannetje schreef:Natuurlijk is het dubbel. Het is heel heilzaam als alles buiten Christus je wordt afgenomen, maar daarmee is het nog geen zaak van vreugde, op het moment zelf. Achteraf kan het wel zijn "Het is goed voor mij verdrukt te zijn geweest."
Re: Gereformeerde Gemeenten
Hier hebben we de waarheid. Toch is er ook een volk dat veroordeeld zich onder een ontdekkende preek zet. En al veroordeeld de preek je, en het wonderlijke is dat je voor een praatje dat geen ontdekking kent, en mensen maar gerust stelt, dat dat volkje (het is niet zo groot) toch niet voor de hele wereld zich door een mensje laat gerust stellen. Dat volkje spreekt soms het hele leven: Spreekt Gij tot mijn ziel... En waar spreekt Hij? Daar waar de mens op het diepst vernederd wordt (toch niet zo aangenaam hè?) en God op het hoogst verheerlijkt. Dat is ontdekking, dat is beschamend, dat wijst de schuld aan, en dat geeft een wonderlijke gewaarwording als dan eens iets van de heerlijkheid van een Onbekende wordt vernomen. Vreemde mensen toch? We kennen ze bijna niet meer, ook niet in dit stadje. Soms moet je wel vragen; Waar kan ik nog naartoe die het verstaat? Of is de ervaring hier anders?Brbndr schreef:Dat is zo - want de vijandschap daar tegen zit in een ieder van ons. We willen niet niets worden ... ook niet na ontvangen genadeMannetje schreef:Als ik heel eerlijk ben: als mensen zo graag een scherpe prediking horen, dan vraag ik mij af of de scherpte henzelf wel raakt...GJdeBruijn schreef:Ik pruim ook geen separatie. Ik hoop dat iedereen daar last van heeft.
En ja, er zijn ook mensen die zich nog wel graag onder een scherpe preek zetten en daar het 'echte' in mensen te zien. Maar als we daaronder gerust kunnen voortgaan lijkt me dat ook een hachelijke zaak. En tenslotte blijft het een zaak om eerst bij jezelf te blijven.
Ik zie hierboven ook wat opmerkingen maar ik ga daar nu even niet op in, hoewel het wel de moeite waard is om er iets van te zeggen, maar niet te veel in één keer.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Re: Gereformeerde Gemeenten
Een schoolvoorbeeld waarin de wet wel zeer zwaar wordt aangezet maar het evangelie nauwelijks aan de orde komt. En dat onder de noemer 'eerlijk' een 'separerend'. Dat strookt niet met de bijbelse opdracht om een goede boodschap te verkondigen, namelijk verlossing tegen de dood en het oordeel door de Heere Jezus waar het zwaartepunt aan de andere kant ligt.-DIA- schreef:Hier hebben we de waarheid. Toch is er ook een volk dat veroordeeld zich onder een ontdekkende preek zet. En al veroordeeld de preek je, en het wonderlijke is dat je voor een praatje dat geen ontdekking kent, en mensen maar gerust stelt, dat dat volkje (het is niet zo groot) toch niet voor de hele wereld zich door een mensje laat gerust stellen. Dat volkje spreekt soms het hele leven: Spreekt Gij tot mijn ziel... En waar spreekt Hij? Daar waar de mens op het diepst vernederd wordt (toch niet zo aangenaam hè?) en God op het hoogst verheerlijkt. Dat is ontdekking, dat is beschamend, dat wijst de schuld aan, en dat geeft een wonderlijke gewaarwording als dan eens iets van de heerlijkheid van een Onbekende wordt vernomen. Vreemde mensen toch? We kennen ze bijna niet meer, ook niet in dit stadje. Soms moet je wel vragen; Waar kan ik nog naartoe die het verstaat? Of is de ervaring hier anders?
En ja, er zijn ook mensen die zich nog wel graag onder een scherpe preek zetten en daar het 'echte' in mensen te zien. Maar als we daaronder gerust kunnen voortgaan lijkt me dat ook een hachelijke zaak. En tenslotte blijft het een zaak om eerst bij jezelf te blijven.
Ik zie hierboven ook wat opmerkingen maar ik ga daar nu even niet op in, hoewel het wel de moeite waard is om er iets van te zeggen, maar niet te veel in één keer.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Laten degenen die het hiermee eens het maar zeggen. Ik denk dat het dan een hele lange rij van namen wordt.Herman schreef: Een schoolvoorbeeld waarin de wet wel zeer zwaar wordt aangezet maar het evangelie nauwelijks aan de orde komt. En dat onder de noemer 'eerlijk' een 'separerend'. Dat strookt niet met de bijbelse opdracht om een goede boodschap te verkondigen, namelijk verlossing tegen de dood en het oordeel door de Heere Jezus waar het zwaartepunt aan de andere kant ligt.
© -DIA- 18-05-2024: 32800