Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bruna
Berichten: 1764
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Bruna »

Bezorgd schreef:
refo schreef:
Roeline schreef:
Roeline schreef: Het voelt toch min of meer als een motie van wantrouwen richting die kerkenraden.
Begrip voor je redenering. Ben het grotendeels met je eens. Ik bedoelde dit: een kerkenraad verkrijgt net als het curatorium al dan niet vrijmoedigheid om iemand door te sturen. Ik geloof dat dat ook biddend gebeurt. Volgens mij zien ze dat zelf niet als een soort voorselectie in de zin van: minder zwaarwegend dan het curatorium. Naast het erkennen van de Godsregering kan ik me bij meerdere afgewezen kandidaten goed voorstellen dat je dan als kerkenraadslid weleens denkt: wat ziet het Curatorium dan niet wat wij zien?
Stel: een ouderling geeft te kennen de roeping tot het predikantenambt te hebben. Wat doe je dan als kerkenraad?
Doorsturen.
De vraag is zelfs of de 'competenties' voor een ouderling anders moeten zijn dan voor een predikant. Brakel zegt dat ze dezelfde zijn.
Dus als ouderling roeping ervaart tot predikambt moet het curatorium echt zwaarwegende argumenten hebben om voor zo iemand de toegang tot de opleiding te blokkeren. En toch gebeurd het meer dan eens.
Toch is dit wel het kardinale punt. Veel mensen ervaren discrepantie tussen het aantal aanmeldingen en de toegelatenen.
Een kerkenraad zal bij een broeder-ouderling maar ook andere leden die een attest willen niet snel weigeren. Met als reden dat in Rotterdam de deskundigen zitten (zo wordt gedacht) en aan ons zal het niet liggen (we willen geen onenigheid hier ter plaatse).
Een voorbeeld hiervan is dat een lid voor de tweede keer een attest kreeg van zijn plaatselijke gemeente en van het curatorium een brief kreeg dat hij niet hoefde te komen omdat hij de vorige keer al was afgewezen om de toen genoemde reden. En de reden ging dan niet over het feit dat men roeping over kon nemen of niet.
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef:
Doorsturen.
De vraag is zelfs of de 'competenties' voor een ouderling anders moeten zijn dan voor een predikant. Brakel zegt dat ze dezelfde zijn.
Dus als ouderling roeping ervaart tot predikambt moet het curatorium echt zwaarwegende argumenten hebben om voor zo iemand de toegang tot de opleiding te blokkeren. En toch gebeurd het meer dan eens.
Het curatorium heeft, zoals blijkt, zwaarwegende redenen om iemand niet tot de opleiding toe te laten. Anders zou iedereen die wordt aangedragen tot de opleiding worden toegelaten.
Schapenkop
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 nov 2015, 12:09

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Schapenkop »

Het punt is vooral dat veel mensen, waaronder ik toch wel een beetje moedeloos worden. Ik weet dat er veel mensen zijn die elke dag hartelijk hun gebed opzenden naar de hemel, maar ook hun zorgen hebben over de werkwijze. Ik ben helemaal voor het bestaan van een curatorium (of toetscommissie of hoorcollege, het is maar hoe je het noemt) en ik geloof dat God een God van orde is. Punt is 1: Bij orde hoort ook een soort van transparantie. Het is nu zo'n schimmig proces geworden. Geef bijv. wat openheid over het aantal aanmeldingen. Maandag werden er geen studenten aangenomen, maar hoeveel gesprekken waren er? 1,5, 50? Punt 2: ik vind het niet ordelijk dat het curatorium zijn eigen opvolgers kiest. Laat elke classis bijv. een predikant afvaardigen. Net als bij synodes. Punt 3: wat betreft Theologische School mis ik bij sommige studenten soms puur en authentiek geestelijk leven. Soms denk ik: wat heb je nu echt zelf van God geleerd en wat uit de boekjes? Mijn ervaring is dat juist zij die echt met God leven zich niet van wollige taal en schemas voorzien, maar met liefde en in eenvoudige taal de grote werken van Heere verkondigen! De column van ds. Belder afgelopen week sloeg daarbij de spijker op zijn kop.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door DDD »

Voor zover ik weet, kiest de synode de leden van het curatorium. De voordracht van het curatorium wordt ook niet altijd overgenomen.

Mijns inziens wordt er hier veel te geestelijk over het curatorium gesproken. Wat daar gebeurt, hangt nauw samen met kerkpolitiek. Dat is evident in de uitkomsten.

@Bruna:
Als een kerkenraad een attest geeft en het curatorium niet, hoeft dat niet te betekenen dat de kerkenraad geen onenigheid wil. Het kan ook heel goed zijn dat de kerkenraad zich niet in het standpunt van het curatorium kan vinden.
Schapenkop
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 nov 2015, 12:09

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Schapenkop »

Het curatorium vraagt zelf zijn opvolgers, anders zouden ds. Van der Heiden en Karens nooit als emeriti nog in het curatorium kunnen zitten. Ds. C. Harinck heeft op dit punt ook wel eens kritiek gegeven.
Bruna
Berichten: 1764
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Bruna »

DDD schreef:Voor zover ik weet, kiest de synode de leden van het curatorium. De voordracht van het curatorium wordt ook niet altijd overgenomen.

Mijns inziens wordt er hier veel te geestelijk over het curatorium gesproken. Wat daar gebeurt, hangt nauw samen met kerkpolitiek. Dat is evident in de uitkomsten.

@Bruna:
Als een kerkenraad een attest geeft en het curatorium niet, hoeft dat niet te betekenen dat de kerkenraad geen onenigheid wil. Het kan ook heel goed zijn dat de kerkenraad zich niet in het standpunt van het curatorium kan vinden.
@DDD: dat klopt wat je schrijft en is een goede aanvulling op wat ik heb geschreven. Het komt echter wel voor, hoeveel dat weet ik niet.
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Mistig »

Schapenkop schreef:Het curatorium vraagt zelf zijn opvolgers, anders zouden ds. Van der Heiden en Karens nooit als emeriti nog in het curatorium kunnen zitten. Ds. C. Harinck heeft op dit punt ook wel eens kritiek gegeven.
Ds. Van der Heiden en Ds. Karens zijn door de synode benoemt.
Evenals de andere curatoriumleden.

Echter, als er tussentijds opvolgers aandienen, zijn dit altijd mensen die als secundi al door de synode waren benoemd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
De Haas
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 feb 2011, 11:37

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door De Haas »

Schapenkop schreef:Het curatorium vraagt zelf zijn opvolgers, anders zouden ds. Van der Heiden en Karens nooit als emeriti nog in het curatorium kunnen zitten. Ds. C. Harinck heeft op dit punt ook wel eens kritiek gegeven.
Onzin. Zowel ds. Van der Heiden als ds. Karens zijn door de synode benoemd. Ook in andere deputaatschappen zitten predikanten soms nog een kortere tijd na hun emeritaat. Nieuwe deputaten (en dus ook nieuwe curatoren) worden door de synode benoemd.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Roeline »

refo schreef:
Stel: een ouderling geeft te kennen de roeping tot het predikantenambt te hebben. Wat doe je dan als kerkenraad?
Uiteraard ligt dat heel gevoelig maar als je als kerkenraad niet eerlijk durft te zijn en het vervelende nee-moeten-zeggen aan het curatorium overlaat, dan ben je als kerkenraad totaal verkeerd bezig in mijn optiek. Je laat je eigen ouderling bungelen. Natuurlijk, er kan een vriendschapsband zijn, een gunfactor en sympathie, in dat geval vind ik het anders. Dan kun je als medekerkenraadslid misschien niet helemaal objectief oordelen.

Feit is dat er diverse gemeenten zijn die meer dan eens mannen doorsturen die tot op heden nooit werden aangenomen.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door DDD »

Het zou interessant zijn om eens op een rijtje te zetten uit welke gemeenten de kandidaten van de laatste 20 jaar zijn gekomen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Het zou interessant zijn om eens op een rijtje te zetten uit welke gemeenten de kandidaten van de laatste 20 jaar zijn gekomen.
Ik schat in dat uit Genemuiden, Hendrik-Ido-Ambacht en Opheusden er naar verhouding de meesten komen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Karel1994
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jun 2017, 10:45

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Karel1994 »

Jantje schreef:
DDD schreef:Het zou interessant zijn om eens op een rijtje te zetten uit welke gemeenten de kandidaten van de laatste 20 jaar zijn gekomen.
Ik schat in dat uit Genemuiden, Hendrik-Ido-Ambacht en Opheusden er naar verhouding de meesten komen.
Nou, voor de nieuwsgierigen ;D

https://www.gergeminfo.nl/application/f ... 5-2018.pdf
Leon
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 aug 2017, 12:44

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Leon »

Correctie: Sorry DDD. Had je opmerking niet goed gelezen. ik dacht dat je het had over de aanmeldingen.
Laatst gewijzigd door Leon op 30 mei 2018, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door pierre27 »

Karel1994 schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Het zou interessant zijn om eens op een rijtje te zetten uit welke gemeenten de kandidaten van de laatste 20 jaar zijn gekomen.
Ik schat in dat uit Genemuiden, Hendrik-Ido-Ambacht en Opheusden er naar verhouding de meesten komen.
Nou, voor de nieuwsgierigen ;D

https://www.gergeminfo.nl/application/f ... 5-2018.pdf
Mooie aanvulling. Valt best wel mee he:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Karel1994
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jun 2017, 10:45

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Karel1994 »

pierre27 schreef:
Karel1994 schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Het zou interessant zijn om eens op een rijtje te zetten uit welke gemeenten de kandidaten van de laatste 20 jaar zijn gekomen.
Ik schat in dat uit Genemuiden, Hendrik-Ido-Ambacht en Opheusden er naar verhouding de meesten komen.
Nou, voor de nieuwsgierigen ;D

https://www.gergeminfo.nl/application/f ... 5-2018.pdf
Mooie aanvulling. Valt best wel mee he:)
Snelle zoekactie levert op: Amersfoort 3, Genemuiden en Nunspeet 4, Hendrik-Ido-Ambacht 6.
De inschatting was behoorlijk goed....
Plaats reactie