Gereformeerde Gemeenten

Mistig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
GGotK schreef:
Jantje schreef:
GGotK schreef:Hoe komt het dat er tegenwoordig bijna geen oudvaders meer worden voorgelezen tijdens leesdiensten binnen de GG? Ook preken van ds Kersten hoor je niet vaak meer. Is dit een goede of slechte ontwikkeling? Worden er ook preken voorgelezen van hedendaagse predikanten van buiten de GG?
Dit is absoluut niet waar. Er zijn zat gemeenten waar hedendaagse predikanten of reeds overleden predikanten uit de laatste 20 jaar uit den boze zijn. En er zijn ook gemeenten die alleen maar preken van hedendaagse dominees lezen.
Ik denk dat het een goed is dat de ouderling bij elke preek afweegt of het voor iemand die laag geschoold is en voor jongeren te begrijpen is. Het moet wel duidelijk zijn. Af en toe een preek van een oudvader mag best, maar wissel dat dan af met een preek van bijvoorbeeld ds. S.W. Janse (om maar iemand te noemen).
Ik wist niet dat er van ds SW Janse al een prekenbundel was voor leesdiensten.
Wat dacht je van Prekenweb? Daar lezen het linksere deel der Gereformeerde Gemeenten heel veel preken van...
Niet alleen het linksere deel. Bij ons worden bijna altijd preken gelezen van Prekenweb. Op de laatste 3 maanden na dan.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD

Bericht door DDD »

Op moederdag was de morgenpreek anders ook van Prekenweb
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Bij ons worden er met enige regelmaat oudvaders gelezen. Daarnaast leest men hedendaagse predikanten, ook vanaf prekenweb.nl of leespreken.nl.
Het valt mij op dat er best regelmatig citaten van de reformatoren of van oudvaders in hedendaagse preken zijn verwerkt. Of dat feitelijk ook juist is, weet ik niet, maar in onze gemeente valt het mij wel op bij het luisteren. Bezoekende predikanten citeren ook met regelmaat.
(~)
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Niets mis mee, maar is er sinds de tijd van de oudvaders dan geen enkel waarachtig licht opgestaan?
Marion

Bericht door Marion »

DDD schreef:Enkel is heel iets anders dan voor het merendeel en verder verbaas ik mij erover dat er nog gemeenten zijn waar überhaupt preken van dominee Kersten worden voorgelezen. Ik betwijfel of er veel mensen zijn die daar iets van begrijpen.
Wat de stijl betreft ben ik het helemaal met je eens. Maar voor de inhoud zou het toch jammer zijn als deze preken niet meer gelezen worden. Ook de preken van JW Kersten zijn heel onderwijzend, zeker uit het boekje: de wijnstok en de ranken. Die zou ik iedereen aanraden.
GGotK

Bericht door GGotK »

Marion schreef:
DDD schreef:Enkel is heel iets anders dan voor het merendeel en verder verbaas ik mij erover dat er nog gemeenten zijn waar überhaupt preken van dominee Kersten worden voorgelezen. Ik betwijfel of er veel mensen zijn die daar iets van begrijpen.
Wat de stijl betreft ben ik het helemaal met je eens. Maar voor de inhoud zou het toch jammer zijn als deze preken niet meer gelezen worden. Ook de preken van JW Kersten zijn heel onderwijzend, zeker uit het boekje: de wijnstok en de ranken. Die zou ik iedereen aanraden.
Tussen GH Kersten en JW Kersten schijnt een behoorlijk verschil te liggen. Of dat werkelijk ook zo is, is de vraag.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Wat heb jij toch tegen de preken van ds. Kersten? :quoi
GerGem

Bericht door GerGem »

Marion schreef:
Ik heb eens een preek horen lezen uit 2 Korinthe 12. van JWK
Daar zegt hij o.a. dat dobbelstenen niet zondigen.
Maar natuurlijk meer. Maar dat is me wel wat bij gebleven
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

GGotK schreef:Tussen GH Kersten en JW Kersten schijnt een behoorlijk verschil te liggen. Of dat werkelijk ook zo is, is de vraag.
Verschil valt wel mee. JW schrijft een voorwoord bij de Catechismus-verklaringen van zijn vader waarin hij de 52 preken hartelijk aanbeveelt.
Wel moet worden vastgesteld dat JW later wat verschoven is. De stijl is wat directer en pastoraler geworden, ongeloof wordt aangewezen en dogmatiek gaat wat naar de achtergrond -maar niet gewijzigd. Bij zijn vriend ds. L. Huisman zie je dezelfde stijl terug.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 29 mei 2018, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

GGotK schreef:
Marion schreef:
Tussen GH Kersten en JW Kersten schijnt een behoorlijk verschil te liggen. Of dat werkelijk ook zo is, is de vraag.
Petrus en Johannes waren ook heel verschillend.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Ik raad een ieder aan de preken van Ds JW Kersten te luisteren die op prekenweb staan. Daar zit zo ontzettend onderwijs in. Zijn stijl is absoluut uniek.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Jeremiah schreef:Ik raad een ieder aan de preken van Ds JW Kersten te luisteren die op prekenweb staan. Daar zit zo ontzettend onderwijs in. Zijn stijl is absoluut uniek.
Heel authentiek. Net als zijn vader.
GGotK

Bericht door GGotK »

GJdeBruijn schreef:
GGotK schreef:Tussen GH Kersten en JW Kersten schijnt een behoorlijk verschil te liggen. Of dat werkelijk ook zo is, is de vraag.
Verschil valt wel mee. JW schrijft een voorwoord bij de Catechismus-verklaringen van zijn vader waarin hij de 52 preken hartelijk aanbeveelt.
Wel moet worden vastgesteld dat JW later wat verschoven is. De stijl is wat directer en pastoraler geworden, ongeloof wordt aangewezen en dogmatiek gaat wat naar de achtergrond -maar niet gewijzigd. Bij zijn vriend ds. L. Huisman zie je dezelfde stijl terug.
Dat is binnen de GG wel een behoorlijk puntje hoor, getuige ook dat in een behoorlijk aantal GG's de 1 wel en de ander niet gelezen wordt. Ds Huisman is trouwens een verhaal (en een website) apart.
GGotK

Bericht door GGotK »

Delftenaar schreef:Niets mis mee, maar is er sinds de tijd van de oudvaders dan geen enkel waarachtig licht opgestaan?
Er wordt hier in iedere discussie wel door de 1 of de ander (welke ligging dan ook) een oudvader erbij gehaald om het gelijk of ongelijk te bewijzen. Dus oudvaders worden door velen, welke ligging dan ook, als een soort ijkpunt gezien of iets 'goed' of 'niet goed' is. De vragen die dan rijzen zijn o.a. deze :
1. was er meer kennis der Schriften bij oudvaders dan heden en zo ja hoe komt dat?
2. Waarom is de trend dan dat er minder oudvaders worden gelezen tijdens leespreken?
3. Waren de (dogmatische) verschillen tussen de oudvaders veel kleiner dan de verschillen binnen de gereformeerde gezindte nu?
etc.
DDD

Bericht door DDD »

Marion schreef:
Ja maar die zijn veel eenvoudiger te begrijpen. Die zou ik zelf ook rustig voorlezen. Ik had het over G.H. Kersten.
Plaats reactie