Saambinder, Gods Woord en onze kleding

refo

Bericht door refo »

Dat staat er ja. Toch denk ik dat ik wanneer een man een kledingstuk aan doet die men 'damespantalon' noemt, deze zich meer schuldig maakt aan dat gruwel dan de dames zelf.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
luctor et emergo

Bericht door luctor et emergo »

waarschijnlijk lees jij een hele andere bijbel dan ik wat betreft witte kleding, ik lees wel dat Jezus het over wit gepleisterde graven heeft, verder moet je ook maar eens lezen wat er staat als je aan je zonden wordt ontdekt, wat betreft zwarte kleding, in jou ogen misschien maar bijzaak, volgens de Bijbel niet.
ps : lees dan wel de statenvertaling.
verder vind ik dit een eindeloze discussie, zonder enig ander doel, dan bepaalde artikelen in de saambinder weer eens onder een beschamend kritisch vergrootglas te leggen.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Oorspronkelijk gepost door luctor et emergo
waarschijnlijk lees jij een hele andere bijbel dan ik wat betreft witte kleding,
Prediker 9:8: Laat uw klederen te allen tijd wit zijn

Overigens vind ik het ook onzin dat hier over geschreven wordt in een kerkblaadje. Het zou het niet waard moeten zijn, inderdaad.

[Aangepast op 27/8/05 door jakobmarin]
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door edan
Hou het toch eenvoudig gebaseerd op Gods Woord.....
Lees Deut. 22 waarin vers 5 mensen verbiedt de kleding van het andere geslacht te dragen, voegt de Heilige Geest er aan toe: want al wie zulks doet, is den HEERE uw God een gruwel.
In de KJV staat het er (m.i.) duidelijker:

The woman shall not wear that which pertaineth unto a man, neither shall a man put on a woman's garment

M.i. moet je hier meer denken aan traverstie (beide kanten op). Het gaat veel dieper dan alleen die broek, het gaat om het hele voorkomen.

Daarnaast is de vertaling van het grondwoord met 'kleed' niet vanzelfsprekend.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

waarschijnlijk lees jij een hele andere bijbel dan ik wat betreft witte kleding, ik lees wel dat Jezus het over wit gepleisterde graven heeft, verder moet je ook maar eens lezen wat er staat als je aan je zonden wordt ontdekt, wat betreft zwarte kleding, in jou ogen misschien maar bijzaak, volgens de Bijbel niet.
ps : lees dan wel de statenvertaling.
verder vind ik dit een eindeloze discussie, zonder enig ander doel, dan bepaalde artikelen in de saambinder weer eens onder een beschamend kritisch vergrootglas te leggen.
Beste Luctor et Emergo,

Zullen we proberen de discussie inhoudelijk te voeren, anders krijgen we een discussie met hete hoofden en koude harten.

Zou jij vanuit Gods Woord wat onderbouwing willen aandragen voor hetgeen je in het door mij gequote stuk allemaal zegt?
Hartelijke groet,

Pim.

Corydoras

Bericht door Corydoras »

Hou het toch eenvoudig gebaseerd op Gods Woord.....
Lees Deut. 22 waarin vers 5 mensen verbiedt de kleding van het andere geslacht te dragen, voegt de Heilige Geest er aan toe: want al wie zulks doet, is den HEERE uw God een gruwel.
edan, 4 verzen verder staat het volgende:

9 Gij zult uw wijngaard niet met tweeërlei bezaaien; opdat de volheid des zaads, dat gij zult gezaaid hebben, en de inkomst des wijngaards niet ontheiligd worde.
10 Gij zult niet ploegen met een os en met een ezel te gelijk.
11 Gij zult geen kleed van gemengde stof aantrekken, wollen en linnen te gelijk.

Dat mag dus ook nog steeds niet?
edan

Bericht door edan »

Mij zegt dat KJV helemaal niets,
laten we het maar heel normaal bij Gods Woord houden.
daar staat het mi ook heel eenvoudig.
Ik merk bij jou dan ook een afkeren van bijbelse waarden.
luctor et emergo

beste jacobmarin, wat betreft witte kleding in prediker 9 ; 8, lees de kanttekeningen er maar op na , daar staat bij als verklaring voor wit : zuiver , rein.
lees verder aub de komplete kanttekening bij deze tekst dan wordt je hopelijk weer wakker, en ruk je niet zomaar een tekst uit zijn verband.
Lecram

Bericht door Lecram »

Mij zegt dat KJV helemaal niets,
laten we het maar heel normaal bij Gods Woord houden.
daar staat het mi ook heel eenvoudig.
Ik merk bij jou dan ook een afkeren van bijbelse waarden.
Mag het zo zijn dat andere mensen die dingen anders interpreteren dan jij?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Hoewel het enigszins off-topic is, toch nog wat over die zwarte kleding.

Geestelijke droefheid vanwege de zonden is een zaak van het innerlijk. Heel opmerkelijk vind ik altijd wat er in Maleachi over het ' in 't zwart gaan' staat:

Mal 3:14 Gij zegt: Het is tevergeefs God te dienen; want wat nuttigheid is het, dat wij Zijn wacht waarnemen, en dat wij in het zwart gaan, voor het aangezicht des HEEREN der heirscharen?

Mathew Henry merkt hierbij op;

Zij wezen er nadrukkelijk op, dat zij in het zwart gegaan hadden voor het aangezicht des HEEREN, hoewel God hen had geboden, HEM met blijdschap te dienen en vrolijk voor Zijn aangezicht te wandelen. Door hun eigen bijgeloof hadden zij de dienst des Heeren een last en verdriet gemaakt en toen over een harde dienst geklaagd; zij leden nog onder armoede en verdriet en kwamen in de wereld achteraan.
Hartelijke groet,

Pim.

memento

Bericht door memento »

En als aanvulling op Pim's posting:

Prediker 9:8 Laat uw klederen te allen tijd wit zijn, en laat op uw hoofd geen olie ontbreken
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Om even terug te komen op de openingsposting:

1. Terecht dat op bepaalde uiterlijke zaken de aandacht gevestigd wordt. Echter ik wil een predikant quoten die ik recentelijk hoorde: het gaat er niet in de eerste plaats om WAT je doet, maar WAAROM je bepaalde dingen doet.

2. De studie van dr Seldenrijk (deels ook over dit onderwerp) gaat dieper en is evenwichtiger in mijn ogen.

3. Ik mis in de artikelen van ds Sonneveld de toon van Galaten 5: 'Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.'
Hartelijke groet,

Pim.

luctor et emergo

beste pim, laten we alsjeblieft deze totaal zinloze discussie sluiten, en ons ergens anders druk om maken , morgen is het bij ons bediening van het Heilig Avondmaal, ik weet niet of dat bij jou ook zo is, maar het is zaak dat we aanmogen gaan pim, en dan op zuivere gronden, gronden die we in de Bijbel vinden pim, en niet in onszelf, als we namelijk die enige Grond niet hebben ( uit genade ), blijft het een erover praten en niet eruit.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

beste pim, laten we alsjeblieft deze totaal zinloze discussie sluiten, en ons ergens anders druk om maken , morgen is het bij ons bediening van het Heilig Avondmaal, ik weet niet of dat bij jou ook zo is, maar het is zaak dat we aanmogen gaan pim, en dan op zuivere gronden, gronden die we in de Bijbel vinden pim, en niet in onszelf, als we namelijk die enige Grond niet hebben ( uit genade ), blijft het een erover praten en niet eruit.
Je speelt het heel persoonlijk, Luctor et Emergo! Hoe is het met u? (naar: J.C. Ryle)

Bij ons wordt het Heilig Avondmaal blew ook gevierd morgen. Ik heb er lang tegen op gezien, omdat ik in mezelf niets vond... Maar gelukkig mag ik er nu naar uitzien, het is alles uit Hem!

Als deze discussie, deze materie zinloos is in het licht van het Heilig Avondmaal, dan is het toch gewoon zinloze materie? Waarom is iets alleen zinloos als het Heilig Avondmaal gevierd wordt?
Hartelijke groet,

Pim.

Gian

Bericht door Gian »

Kan iemand de artikelen scannen?
Ik ben toch eigenlijk wel benieuwd wat de gg als dresscode voorschrijft...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie