Kwestie Opheusden

Zegge
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 mar 2018, 17:34

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Zegge »

Homework schreef:
Thuisvrouw schreef:Objectief, mag ik vragen welk bezwaarschrift in voorgaande posts word bedoeld?
Zo te horen heeft Objectief wel erg veel achtergrondinformatie over de betreffende stukken Thuisvrouw.

Ik ga er verder niet op in, ik begrijp sowieso de bedoeling van het stuk niet en heb er blijkbaar helemaal niets van begrepen.
Objectief schreef: Als je vervolgens het document wilt kwalificeren als “persbericht” heb je er niets - maar dan ook helemaal niets - van begrepen.
Dank je voor het compliment, ik zou echt aan mezelf gaan twijfelen als ik de bedoeling van dit stuk wel zou begrijpen. Volgens mij kan het 5e en 9e gebod dan wel uit de Tien Geboden.
Helaas hoor ik inderdaad veel dat het bezwaarschrift alleen maar meer onrust en verwarring heeft gezaaid in de gemeente van Opheusden. De oorzaak van de problemen wordt eenzijdig bij de kerkenraad gelegd. We mogen vrezen dat hierdoor partijschappen ontstaan doordat het merendeel van de leden juist zeer verslagen zou zijn als de kerkenraad aftreedt en zich niet meer verkiesbaar stelt. Laten we bidden dat de Heere uitkomst mag geven. "Gods is Rechter die het beslist. Die als aller Oppervoogd, deze vernedert en dien verhoogd".
Laatst gewijzigd door Zegge op 02 mei 2018, 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Auto »

Hoe kan een kerkenraad vergaderen, want ze zouden toch aftreden?
Zegge
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 mar 2018, 17:34

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Zegge »

Auto schreef:Hoe kan een kerkenraad vergaderen, want ze zouden toch aftreden?
De kerkenraad is demissionair totdat er nieuwe verkiezing plaats heeft gevonden en de nieuwe kerkenraad bevestigd is.
Homework
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 apr 2018, 12:32

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Homework »

Zegge schreef: Helaas hoor ik inderdaad veel dat het bezwaarschrift alleen maar meer onrust en verwarring heeft gezaaid in de gemeente van Opheusden. De oorzaak van de problemen wordt eenzijdig bij de kerkenraad gelegd. We mogen vrezen dat hierdoor partijschappen ontstaan doordat het merendeel van de leden juist zeer verslagen zou zijn als de kerkenraad aftreedt en zich niet meer verkiesbaar stelt. Laten we bidden dat de Heere uitkomst mag geven. "Gods is Rechter die het beslist. Die als aller Oppervoogd, deze vernedert en dien verhoogd".
Helemaal mee eens Zegge, het bezwaarschrift staat daarmee haaks op de verklaringen die dominee van Voorden zelf meerdere malen heeft afgelegd.

Over de partijschappen gesproken, uiteraard zal Objectief zeggen dat het bezwaarschrift niet tot partijschappen zal leiden omdat er duidelijk in de brief staat dat dat niet de bedoeling is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door eilander »

eilander schreef:Het lijkt mij goed om, zoals jullie zelf ook al voorstellen, dit deel van de discussie als afgerond te beschouwen.
!!
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Thuisvrouw »

Goedemorgen

Uiteraard ga ik niet verder in dit onderdeel van de discussie. Het enige wat ik weten wou welk bezwaarschrift er bedoeld werd. Het enige 'bezwaarschrift' wat ik ooit onder ogen kreeg, is de brief te lezen op pagina 15 van dit forum. Waarover ik al eerder gepost heb.

Daarom vroeg ik over welk bezwaarschrift het nu ging. Daar ik over de brief van pagina 15 een naar gevoel kreeg, omdat mij een beeld opgedrongen werd van onze geachte consulent waarin ik hem niet herken. Een beeld dus van een man wiens prediking een dorre opsomming van feiten genoemd werd en zijn geestelijke bevindingen in twijfel getrokken werden. Er werden zelfs edeverklaringen over verlangt.

Waar ik naar toe wil is dus dit. Als er mensen zijn die een andere kant van het verhaal laten zien, hetzij op dit forum, hetzij in een bezwaarschrift of wat dan ook zou ik daar persoonlijk zeer blij mee zijn, daar er dan tenminste geschaafd word aan de eenzijdige berichtgeving over de dominee.

Nogmaals denk ik in medeleven aan de leden en kerkenraad sleden die hier verdriet van omdragen en wens hen sterkte. Ook de dominee wens ik van harte toe dat hij goede tijd mag hebben in Leerdam en dat voor hem een rustige periode mag aanbreken waarin hij mag arbeiden.

De schare zei van de prediking van Jezus, '' Deze rede is hard, wie kan dezelve horen? De discipelen zeiden ervan dat het de woorden des Eeuwigen levens waren. Ik wens een ieder de Geest toe die het dorre tot leven maakt want Zijn woorden zijn Geest en Leven.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wet en Evangelie »

Zegge schreef:
Objectief schreef:
Thuisvrouw schreef:
kerkespraek schreef:We zagen op de site van kerktijden.nl dat ds. Weststrate uit Elspeet dinsdag 15 mei en ds. Krijgsman uit Arnemuiden maandag 21 mei hopen voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Opheusden. Tijdens de dienst van ds. Weststrate zal er tevens bediening plaatsvinden van de Heilige Doop. Laten we wel in ons achterhoofd houden dat ds. Van Voorden dit anders gedaan zou hebben, maar nu een andere gemeente moet gaan dienen en dat langs een bedroevende weg.
Ja inderdaad... Het moet voor hemzelf ook een zware gang zijn.. Ik vind het persoonlijk heel aangrijpend. Soms denk ik weleens of de andere dominees daar nog onbevangen kunnen staan, wetende wat er gebeurd is. Het moet voor hen ook dubbel voelen denk ik dan.
Dat denk ik ook wel eens Thuisvrouw. Er is erg veel wijsheid en tact nodig in woordkeuze enz. bij het dienen van deze gemeente!

Ds. Van der Tang preekte gisteren in Opheusden uit Psalm 14:
2 De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
3 Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een.
7 Och, dat Israëls verlossing uit Sion kwame! Als de HEERE de gevangenen Zijns volks zal doen wederkeren, dan zal zich Jakob verheugen, Israël zal verblijd zijn.

Er is geen tact nodig om de hele gemeente en ieder individu te wijzen op de schuld die bij ieder mens is. De dominee gaf het juist aan: "ieder die denkt dat een ander slechter is dan zichzelf, is nog niet op de juiste plek gekomen"
Ik hoorde dat Ds. van der Tang alleen over het 7e vers van Psalm 14 gesproken heeft in Opheusden. Waarom dan vers 2 en 3 hier ook genoemd?
Weet Zegge misschien ook nog het thema en de punten?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door eilander »

Wet en Evangelie schreef:Ik hoorde dat Ds. van der Tang alleen over het 7e vers van Psalm 14 gesproken heeft in Opheusden. Waarom dan vers 2 en 3 hier ook genoemd?
Weet Zegge misschien ook nog het thema en de punten?
De prediking gaat om het brengen van een rijk evangelie voor arme zondaren, niet om een tijdrede over de situatie Opheusden en al helemaal niet om het afgeven van een statement van ‘waar sta ik als predikant’. Alsjeblieft zeg… moeten we echt zó naar een preek luisteren??
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Thuisvrouw »

Als er inderdaad zo naar de prediking geluisterd werd, zowel in het heden en verleden had dit topic er niet geweest noch 'kwestie opheusden'.... noch een losgemaakte predikant, noch brieven noch bezwaarschriften.

Arme zondaren zijn met andere dingen bezig
Objectief
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 apr 2018, 10:54

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Objectief »

Thuisvrouw schreef:Goedemorgen

Uiteraard ga ik niet verder in dit onderdeel van de discussie. Het enige wat ik weten wou welk bezwaarschrift er bedoeld werd. Het enige 'bezwaarschrift' wat ik ooit onder ogen kreeg, is de brief te lezen op pagina 15 van dit forum. Waarover ik al eerder gepost heb.

Daarom vroeg ik over welk bezwaarschrift het nu ging. Daar ik over de brief van pagina 15 een naar gevoel kreeg, omdat mij een beeld opgedrongen werd van onze geachte consulent waarin ik hem niet herken. Een beeld dus van een man wiens prediking een dorre opsomming van feiten genoemd werd en zijn geestelijke bevindingen in twijfel getrokken werden. Er werden zelfs edeverklaringen over verlangt.

Waar ik naar toe wil is dus dit. Als er mensen zijn die een andere kant van het verhaal laten zien, hetzij op dit forum, hetzij in een bezwaarschrift of wat dan ook zou ik daar persoonlijk zeer blij mee zijn, daar er dan tenminste geschaafd word aan de eenzijdige berichtgeving over de dominee.

Nogmaals denk ik in medeleven aan de leden en kerkenraad sleden die hier verdriet van omdragen en wens hen sterkte. Ook de dominee wens ik van harte toe dat hij goede tijd mag hebben in Leerdam en dat voor hem een rustige periode mag aanbreken waarin hij mag arbeiden.

De schare zei van de prediking van Jezus, '' Deze rede is hard, wie kan dezelve horen? De discipelen zeiden ervan dat het de woorden des Eeuwigen levens waren. Ik wens een ieder de Geest toe die het dorre tot leven maakt want Zijn woorden zijn Geest en Leven.
Goedemorgen Thuisvrouw,

Goed om te lezen dat je niet weet om welk bezwaarschrift het gaat. Het is namelijk een intern document dat uitsluitend is bestemd voor leden van de GGiN Opheusden. En dus geen “persbericht”.

Het is een waardig, objectief document van acht pagina’s (opgesteld op 12-04-2018) waarin een groep leden bezwaar aantekent tegen de gevolgde kerkelijke weg tussen Nieuwjaarsdag en heden. Verder worden de zorgen uitgesproken over de ontstane situatie en wordt een kerkrechtelijk zuiver voorstel gedaan over “hoe nu verder? “

De individuele leden konden het document ook gebruiken om op persoonlijke titel bezwaar aan te tekenen.

Tot dan toe werd de situatie inderdaad zeer eenzijdig belicht. In het bezwaarschrift wordt de vinger op de zere plek gelegd en worden de zaken heel concreet benoemd op basis van feiten en omstandigheden met een stevige onderbouwing van de standpunten. Uit de postings in deze topic kun je opmaken wat er dan gebeurt.. Inderdaad: de waarheid is hard!

Als reactie op de opmerking: “Waar ik naar toe wil is dus dit. Als er mensen zijn die een andere kant van het verhaal laten zien, hetzij op dit forum, hetzij in een bezwaarschrift of wat dan ook zou ik daar persoonlijk zeer blij mee zijn, daar er dan tenminste geschaafd word aan de eenzijdige berichtgeving over de dominee” kan ik je geruststellen: er ruimschoots aan deze wens voldaan!

Ik ben inderdaad vrij gedetailleerd op de hoogte van de achtergrondinformatie. Naar mijn mening is het besluit dat de kerkenraad hierover gaat nemen bepalend voor de loop van de geschiedenis van de GGiN Opheusden..
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wet en Evangelie »

Zegge schreef:
Auto schreef:Hoe kan een kerkenraad vergaderen, want ze zouden toch aftreden?
De kerkenraad is demissionair totdat er nieuwe verkiezing plaats heeft gevonden en de nieuwe kerkenraad bevestigd is.
Hoe lang mag/kan een kerkenraad eigenlijk demissionair zijn? Is er al een nieuwe kerkenraadsverkiezing aangekondigd?
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Thuisvrouw »

Objectief schreef:
Thuisvrouw schreef:Goedemorgen

Uiteraard ga ik niet verder in dit onderdeel van de discussie. Het enige wat ik weten wou welk bezwaarschrift er bedoeld werd. Het enige 'bezwaarschrift' wat ik ooit onder ogen kreeg, is de brief te lezen op pagina 15 van dit forum. Waarover ik al eerder gepost heb.

Daarom vroeg ik over welk bezwaarschrift het nu ging. Daar ik over de brief van pagina 15 een naar gevoel kreeg, omdat mij een beeld opgedrongen werd van onze geachte consulent waarin ik hem niet herken. Een beeld dus van een man wiens prediking een dorre opsomming van feiten genoemd werd en zijn geestelijke bevindingen in twijfel getrokken werden. Er werden zelfs edeverklaringen over verlangt.

Waar ik naar toe wil is dus dit. Als er mensen zijn die een andere kant van het verhaal laten zien, hetzij op dit forum, hetzij in een bezwaarschrift of wat dan ook zou ik daar persoonlijk zeer blij mee zijn, daar er dan tenminste geschaafd word aan de eenzijdige berichtgeving over de dominee.

Nogmaals denk ik in medeleven aan de leden en kerkenraad sleden die hier verdriet van omdragen en wens hen sterkte. Ook de dominee wens ik van harte toe dat hij goede tijd mag hebben in Leerdam en dat voor hem een rustige periode mag aanbreken waarin hij mag arbeiden.

De schare zei van de prediking van Jezus, '' Deze rede is hard, wie kan dezelve horen? De discipelen zeiden ervan dat het de woorden des Eeuwigen levens waren. Ik wens een ieder de Geest toe die het dorre tot leven maakt want Zijn woorden zijn Geest en Leven.
Goedemorgen Thuisvrouw,

Goed om te lezen dat je niet weet om welk bezwaarschrift het gaat. Het is namelijk een intern document dat uitsluitend is bestemd voor leden van de GGiN Opheusden. En dus geen “persbericht”.
dat is goed nieuws!! Aan mijn zijde is dus het voornemen van de opstellers om het binnen de gemeente opheusden te houden gelukt!! Al geef ik toe dat ik het wel graag zou willen lezen, ben ook maar mens.. Maar beter dat het 'binnenshuis' blijft

Het is een waardig, objectief document van acht pagina’s (opgesteld op 12-04-2018) waarin een groep leden bezwaar aantekent tegen de gevolgde kerkelijke weg tussen Nieuwjaarsdag en heden. Verder worden de zorgen uitgesproken over de ontstane situatie en wordt een kerkrechtelijk zuiver voorstel gedaan over “hoe nu verder? “

De individuele leden konden het document ook gebruiken om op persoonlijke titel bezwaar aan te tekenen.

Tot dan toe werd de situatie inderdaad zeer eenzijdig belicht. In het bezwaarschrift wordt de vinger op de zere plek gelegd en worden de zaken heel concreet benoemd op basis van feiten en omstandigheden met een stevige onderbouwing van de standpunten. Uit de postings in deze topic kun je opmaken wat er dan gebeurt.. Inderdaad: de waarheid is hard!
Zeker!!! Ach, de mensen die van stevige onderbouwingen houden met standpunten zullen je dan ook niet in de wielen rijden!!

Als reactie op de opmerking: “Waar ik naar toe wil is dus dit. Als er mensen zijn die een andere kant van het verhaal laten zien, hetzij op dit forum, hetzij in een bezwaarschrift of wat dan ook zou ik daar persoonlijk zeer blij mee zijn, daar er dan tenminste geschaafd word aan de eenzijdige berichtgeving over de dominee” kan ik je geruststellen: er ruimschoots aan deze wens voldaan!
Waarvoor hartelijk dank!!!

Ik ben inderdaad vrij gedetailleerd op de hoogte van de achtergrondinformatie. Naar mijn mening is het besluit dat de kerkenraad hierover gaat nemen bepalend voor de loop van de geschiedenis van de GGiN Opheusden..
Ik wil je dan ook veel sterkte toewensen in dezen samen met de andere leden en dank voor het antwoord.
Objectief
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 apr 2018, 10:54

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Objectief »

Graag gedaan, Thuisvrouw. Dank voor je woorden!
Objectief
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 apr 2018, 10:54

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Objectief »

Wet en Evangelie schreef:
Zegge schreef:
Auto schreef:Hoe kan een kerkenraad vergaderen, want ze zouden toch aftreden?
De kerkenraad is demissionair totdat er nieuwe verkiezing plaats heeft gevonden en de nieuwe kerkenraad bevestigd is.
Hoe lang mag/kan een kerkenraad eigenlijk demissionair zijn? Is er al een nieuwe kerkenraadsverkiezing aangekondigd?
De huidige kerkenraad blijft in functie tot en met de laatste eredienst voor die waarin de nieuwe kerkenraad wordt bevestigd. Dit is ook zo per brief met de gemeeenteleden gecommuniceerd bij de vorige verkiezing.

Er is nog geen nieuwe kerkenraadsverkiezing aangekondigd. Naar verwachting zal deze week nadere berichtgeving vanuit de kerkenraad volgen.
Neeltjuh
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2018, 22:43

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Neeltjuh »

Objectief schreef:Het is een waardig, objectief document van acht pagina’s (opgesteld op 12-04-2018) waarin een groep leden bezwaar aantekent tegen de gevolgde kerkelijke weg tussen Nieuwjaarsdag en heden. Verder worden de zorgen uitgesproken over de ontstane situatie en wordt een kerkrechtelijk zuiver voorstel gedaan over “hoe nu verder? “
Ik wil me niet in de discussie mengen, maar wil wel even dit zeggen. Ik kan het niet over mijn hart krijgen om dat bezwaarschrift objectief te laten noemen, omdat dit bezwaarschrift alle schuld op de kerkenraad schuift en er van enig evenwicht geen sprake is.
Gesloten