Kwestie Opheusden

Objectief

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Objectief »

Even de feiten op een rijtje:

De telcommissie bestond uit leden. Hiervoor werden de leden aangewezen die op de eerste zeven rijen in het middenschip zaten en in de vakken links en recht daarnaast. Zij werden opgehaald door kerkenraadsleden toen de eerste groepen leden hadden gestemd en kon worden gestart met het maken van stapels stembiljetten en de telling. Dit werd gedaan onder leiding en toezicht van de kerkenraadsleden.

De stembiljetten waren ongenummerd.

Het aantal aanwezige leden die de presentielijst hebben getekend is niet bekendgemaakt.

De voorzitter van de leden vergadering was Dr. W. Verboom uit Vriezenveen (Universitair docent Chemie). Hij is tevens voorzitter van de classicale commissie.

De twee andere leden van de classicale commissie, de ouderlingen Klaassen en Van der Tang, waren ook aanwezig.

Eén van de diakenen is docent Kerkrecht van de predikantenopleiding GGiN.

Twee kerkenraadsleden zijn Raad van Bestuur van onder ons bekende instellingen.
Wet en Evangelie

Bericht door Wet en Evangelie »

Het aantal uitgebrachte stemmen, geldig of ongeldig of blanco, zijn wel bekend. Het aantal handtekeningen op de presentielijsten is niet bekend. Uit berekeningen blijkt dat het aantal aanwezigen bij de ouderlingenverkiezingen anders is dan bij de diakenenverkiezingen. Dit kan niet kloppen.[/quote]

Op het forum, maar ik mis bij de ouderlingen de ongeldige stemmen. Bij de diakenen staat op het forum de geldige, blanco en ongeldige, maar bij de ouderlingen alleen uitgebrachte stemmen en blanco.
Verder begint het bij mij vermoeiing des geestes te worden.....[/quote]

Bij de ouderlingenstemming zijn geen ongeldige stemmen uitgebracht zover mij bekend.
Denk

Bericht door Denk »

kerkespraek schreef:Hoe ging het stemmen tellen in de gemeente te Opheusden? Weet iemand dit?
Ook met een telcommissie of telden de kerkenraadsleden de stembriefjes?
Er was gewoon een telcommissie met leden die willekeurig uit de gemeente zijn gehaald. Alles in gecontroleerd en in de gaten gehouden.
Denk

Bericht door Denk »

Laag schreef:
Zita schreef:Ik vind het eerlijk gezegd best wel een beetje vervelend hoe gepoogd wordt de eerlijkheid van de gang van zaken rond de kerkenraadsverkiezing in Opheusden in twijfel te trekken. Is dat nou echt nodig? Is dat opbouwend? Is dat feitelijk te controleren? Volgens mij alledrie niet, en mij lijkt het dan beter om er vanuit te gaan dat de kerkenraad rond deze verkiezing naar eer en geweten heeft gehandeld, en niet zulke suggestieve berichten te plaatsen.
Mee eens, het begint mij te duizelen. De een zegt dit, de ander dat...
Ik ben zelf van de telcomissie geweest en weet zeker dat het tellen door zowel de leden als de kerkenraadsleden, naar eer en geweten is gebeurd.
Met de totale telling is er ergens een fout in de berekening gemaakt en dat moet gecontroleerd worden. Maar laten we aub. niet de integriteit van de kerkenraadsleden in twijfel trekken en laten we respect hebben voor het ambt dat ze bekleden.
Objectief

Bericht door Objectief »

Het klopt inderdaad dat bij de ouderlingenstemming geen ongeldige stemmen zijn uitgebracht.

Gelet op de geconstateerde discrepanties roept e.e.a. de nodige vragen op over het telproces en de gehanteerde noodzakelijke vierkantcontroles.

Op basis van de stemmen zoals die zijn bekendgemaakt (en door diverse leden zijn genoteerd) is de conclusie:

Ouderlingen:
Meetellende stemmen: 3737
Drempelwaarde: 312
Eén ouderling kreeg 313 stemmen en dus bijna op de drempelwaarde.

Diakenen:
Meetellende stemmen: 8609
Drempelwaarde: 308
Eén diaken kreeg 308 stemmen, dus exact de drempelwaarde.
Eén diaken kreeg 298 stemmen en het is dus discutabel of hij feitelijk wel is gekozen.
Laag

Bericht door Laag »

Denk schreef:
Laag schreef:
Zita schreef:Ik vind het eerlijk gezegd best wel een beetje vervelend hoe gepoogd wordt de eerlijkheid van de gang van zaken rond de kerkenraadsverkiezing in Opheusden in twijfel te trekken. Is dat nou echt nodig? Is dat opbouwend? Is dat feitelijk te controleren? Volgens mij alledrie niet, en mij lijkt het dan beter om er vanuit te gaan dat de kerkenraad rond deze verkiezing naar eer en geweten heeft gehandeld, en niet zulke suggestieve berichten te plaatsen.
Ik ben zelf van de telcomissie geweest en weet zeker dat het tellen door zowel de leden als de kerkenraadsleden, naar eer en geweten is gebeurd.
Met de totale telling is er ergens een fout in de berekening gemaakt en dat moet gecontroleerd worden. Maar laten we aub. niet de integriteit van de kerkenraadsleden in twijfel trekken en laten we respect hebben voor het ambt dat ze bekleden.
Dank, en sterkte. Het valt niet mee in een verdeelde gemeente te kerken. Onbewust heeft het invloed op het doen en denken richting medegemeenteleden en kerkeraadsleden.
Denk

Bericht door Denk »

Laag schreef:
Denk schreef:
Laag schreef:
Dank, en sterkte. Het valt niet mee in een verdeelde gemeente te kerken. Onbewust heeft het invloed op het doen en denken richting medegemeenteleden en kerkeraadsleden.
Dank u.
Trouwens mijn excuses voor de spelfouten... Ik hou het forum tussendoor in de gaten en wil dan net te snel reageren, met als gevolg een paar spelfouten.
Het is inderdaad niet eenvoudig om in deze verdeelde gemeente te kerken. Ik hoop echt dat de rust snel wederkeert, want de impact is echt groot. Zowel op mij als persoon, mijn gezin en iedereen die ik ken uit deze gemeente. Ik heb nooit verwacht na al die jaren lidmaatschap, dat we in zo'n ernstige situatie terecht zouden komen.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar de duivel gaat rond als een briesende leeuw....
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Denk schreef:Ik durf het bijna niet te zeggen, maar de duivel gaat rond als een briesende leeuw....
Beste Denk,
Dat mag wat mij betreft zeker gezegd worden.

Efeziërs 6:12
Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed (ook niet tegen dominees, kerkernaadsleden of kerkleden, JCP), maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Objectief

Bericht door Objectief »

Na alle commotie die er de afgelopen maanden al is ontstaan, zingt er in de Betuwe nu wederom een verhaal rond en dit keer over vermeende procedure- en telfouten waarvan niemand, met uitzondering van de forumlezers, weet waar het nu precies over gaat. Dit kunnen we er gewoon niet bij hebben!

Met alle respect voor ambt en staat van de commissie- en kerkenraadsleden: dit hadden kunnen worden voorkomen door te kiezen voor uiterste zorgvuldigheid en volledige transparantie. Gezien de maatschappelijke functie van de verschillende ambtsdragers mogen we dat ook, redelijkerwijs, verwachten.

Het zou verstandig zijn geweest om:

*Tijdens de vergadering alle kerkenraadsleden samen met de commissie, voor een ieder zichtbaar, op het podium te laten blijven zitten;

*Een groep ambtsdragers uit de classis te selecteren voor leiding en toezicht op het stem- en telproces;

*Genummerde stembiljetten uit te reiken

*Iets meer tijd te besteden aan de uitslag/telling d.m.v. eenvoudige vierkantcontroles
bcbroek

Bericht door bcbroek »

Het is wel fijn dat de andere comissieleden (dhr. van der Tang, dhr. Klaassen) bij de ledenvergadering waren. Anders moest drs. Verboom de leiding op zich nemen... Het zal zeker moeilijk zijn voor hem!
bcbroek

Bericht door bcbroek »

En nog een vraagje over gisteren...

Waarom is mijn bericht geknipt? Ik ben het er niet mee eens. En vooral die naam van de persoon waar ik een bericht over geschreven heb. Het geeft me te denken... Marsnikker - dhr. M. M********
eilander
Moderator

Re: RE: Re: Kwestie Opheusden

Bericht door eilander »

bcbroek schreef:En nog een vraagje over gisteren...

Waarom is mijn bericht geknipt? Ik ben het er niet mee eens. En vooral die naam van de persoon waar ik een bericht over geschreven heb. Het geeft me te denken... Marsnikker - dhr. M. M********
Vissen naar iemands identiteit is hier niet gewenst, evenals suggesties hierover.
Fiene

Bericht door Fiene »

het verwerken van de stemmingsuitslag en gang van zaken doet opgeld voor het spreekwoord:"waar rook is, is vuur" , helaas, dit had inderdaad voorkomen kunnen worden door echt alle mogelijk vorm van twijfel te vermijden door zorgvuldigheid. Daar nu satan als een briesende leeuw bij te halen, is m.i. een groot woord: dit is slechts te wijten aan onverstandig menselijk handelen.
Laag

Bericht door Laag »

Psalm 80 : 11

Behoud ons, HEER der legermachten,
Zo zullen w' ons voor afval wachten;
Zo knielen w' altoos voor U neer.
Getrouwe Herder, breng ons weer;
Verlos ons, toon ons 't lieflijk licht
Van Uw vertroostend aangezicht.

Laten we ons hier maar mee bezig houden.
Hermanus

Bericht door Hermanus »

Is het niet hoog tijd dit topic te sluiten?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Gesloten