Gereformeerde Gemeenten

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

@DDD, ik heb ook moeite met zo'n tekst. Maar het stoort me echt enorm dat je zo'n meditatie 'aperte onzin' en 'dit soort flauwekul' noemt. Ik zou je echt willen vragen hier onmiddelijk mee te stoppen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Dit wordt door veel GG predikanten gelukkig ook niet geleerd. GGiN leert dit niet, CGK leert dit niet,OGG ken ik niet goed genoeg om daar een uitspraak over te doen, HHK leert dit niet.
Calvijn en Luther leren dit niet, de 3FvE leren dit niet, puriteinen leren dit niet,Nadere reformatoren leren dit niet.
Prof G Wisse en ds I Kievit worden wel eens aangehaald dat zij dit zouden leren maar dat is ook niet waar.
..........en de Schrift leert dit niet.

Dit is een nieuwe ( tweede helft twintigste eeuw) leer die ds Schot in de SB schrijft. Hij is dus best wel modern en Schriftkritisch :OO3
Klopt wat Huisman zegt: het komt alleen in delen van de GG voor; en zo hier en daar bij sommige OGG/GGiN/HHK predikanten met GG-wortels. Dit artikel sticht veel verwarring.
In het blad Om Sions Wil (dat eveneens vorige week verscheen) beschrijft ds. W. Pieters (dacht ik) het nut van Goede Vrijdag voor het bevindelijk leven. Hij doet dit door royaal te citeren uit de catechismusverklaring van Van der Groe, zondag 15 en (een aparte preek over) vraag en antwoord 43. Aanbevolen.

@Eilander: het is overigens geen meditatie.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2901
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Ik denk dat er velen in de GG ook moeite hiermee hebben. Ik begrijp dus echt niet waarom zoiets in de SB verschijnt. De kwalificaties van DDD zou ik toch niet voor mijn rekening willen nemen.
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

DDD schreef:
Overigens ben ik het met Mistig eens dat ik zoiets ook nog nooit gehoord heb. Ik ben benieuwd of dat voor Mistig zo blijft. Ik heb eigenlijk geen idee welke predikanten dergelijke gedachten hebben. Het is in ieder geval door de redactie gekomen, dus er moeten meer predikanten zijn met deze gedachten.
Nee, sterker nog: In de afgelopen dagen werd er vanaf de kansel op de inhoud van deze meditatie gewezen.
Het is een wezenlijk onderdeel van de prediking van onze huidige predikant.
Dus dat is wel eens moeilijk als je zulke zaken nooit gehoord hebt. Bovendien heb ik het ook nooit gemist eigenlijk.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door heusden-op »

@Mistig: In de geschriften der ouden vinden we deze zaken zo niet terug. Ik lees er in DWS ook niet over. Dan moet dat toch wel te denken geven.
dam-leer
Tom
Berichten: 435
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tom »

Tiberius schreef: Klopt wat Huisman zegt: het komt alleen in delen van de GG voor; en zo hier en daar bij sommige OGG/GGiN/HHK predikanten met GG-wortels. Dit artikel sticht veel verwarring.
In het blad Om Sions Wil (dat eveneens vorige week verscheen) beschrijft ds. W. Pieters (dacht ik) het nut van Goede Vrijdag voor het bevindelijk leven. Hij doet dit door royaal te citeren uit de catechismusverklaring van Van der Groe, zondag 15 en (een aparte preek over) vraag en antwoord 43. Aanbevolen.
GGiN naar mijn idee helemaal niet. Heb de nieuwere predikanten nooit gehoord, maar kan me het niet voorstellen.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

Tom schreef:
Tiberius schreef: Klopt wat Huisman zegt: het komt alleen in delen van de GG voor; en zo hier en daar bij sommige OGG/GGiN/HHK predikanten met GG-wortels. Dit artikel sticht veel verwarring.
In het blad Om Sions Wil (dat eveneens vorige week verscheen) beschrijft ds. W. Pieters (dacht ik) het nut van Goede Vrijdag voor het bevindelijk leven. Hij doet dit door royaal te citeren uit de catechismusverklaring van Van der Groe, zondag 15 en (een aparte preek over) vraag en antwoord 43. Aanbevolen.
GGiN naar mijn idee helemaal niet. Heb de nieuwere predikanten nooit gehoord, maar kan me het niet voorstellen.
Denk dat je gelijk hebt. Het functioneert in ieder geval minder nadrukkelijk.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JCRyle »

Waarom is het stuk van Ds. Schot negatief? Wat is volgens jullie dan verkeerd/onjuist aan zijn visie?
(Gewoon ter informatie en interesse)
CvdW
Berichten: 2992
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

huisman schreef:
Jeremiah schreef:
Charles schreef:Wie het vatte kan die vatte het.


Afbeelding
Zo maar even een vraag, wordt dit ook in andere kerkverbanden geleerd?

Dit wordt door veel GG predikanten gelukkig ook niet geleerd. GGiN leert dit niet, CGK leert dit niet,OGG ken ik niet goed genoeg om daar een uitspraak over te doen, HHK leert dit niet.
Calvijn en Luther leren dit niet, de 3FvE leren dit niet, puriteinen leren dit niet,Nadere reformatoren leren dit niet.
Prof G Wisse en ds I Kievit worden wel eens aangehaald dat zij dit zouden leren maar dat is ook niet waar.
..........en de Schrift leert dit niet.

Dit is een nieuwe ( tweede helft twintigste eeuw) leer die ds Schot in de SB schrijft. Hij is dus best wel modern en Schriftkritisch :OO3
Ik hoor niet alle GG predikanten. In deze gemeente wordt een beperkt groepje uitgenodigd.
Het lijkt mij vreemd dat het wel in de Saambinder staat, maar dat veel GG predikanten er niet achter staan. Waarom heet het blad Saambinder?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ik deel bovenstaande meningen absoluut niet. En een groot gedeelte van de Ger. Gem.-gemeenten die een beroep uitbrachten op ds. Schot in de achterliggende 11 jaren, ook niet, denk ik (kijk Gergeminfo.nl er maar op na).

Wat een negativiteit weer zeg... Volgens mij hebben we de achterliggende jaren nog niet zo'n groot negativisme waargenomen op Refoforum.nl als de achterliggende 5 dagen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2213
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

heusden-op schreef:@Mistig: In de geschriften der ouden vinden we deze zaken zo niet terug. Ik lees er in DWS ook niet over. Dan moet dat toch wel te denken geven.
De onderscheiden zaken worden wel degelijk teruggevonden bij oudvaders. En sinds wanneer is DWS de leidraad of iets te denken moet geven of niet?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1479
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeremiah »

Nogmaals de vraag: kan deze manier van denken of beleven worden teruggevonden bij de puriteinen? Of is dit echt iets Nederlands?
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door heusden-op »

@GGotK: Bewijs het eens met citaten.
dam-leer
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

heusden-op schreef:@GGotK: Bewijs het eens met citaten.
Ja, graag een paar voorbeelden. Dat zou verhelderend kunnen zijn in de discussie in dit topic.
Tuinman
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:24

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tuinman »

GGotK: Bewijs het eens met citaten.
De Schotse oudvaders zoals Erskine, Gray, McCheyne en Boston kennen de feestdagen zoals Kerst in de kerk al niet, laat staan de in dit artikel beschreven ervaringen rond de heilsfeiten.
Plaats reactie