Kwestie Opheusden

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Herman »

Tom schreef:Wat is er 9 april?
Kerkenraadsverkiezing.
Jason
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2018, 22:49
Locatie: Schoonhoven

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Jason »

Tom schreef:Wat is er 9 april?
ledenvergadering.
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Jan Vogel »

Ik lees in de brief: “...verwoordt regelmatig zowel mondeling als schriftelijk zijn geestelijke ervaringen (...) opnieuw deelgenoot van een bijzondere ervaring (...) een nachtelijke ervaring op Urk. Dit was zo hartinnemend ...”
Ik dacht even te maken te hebben met een evangelische voorganger... In die kringen wordt ook vaak gesproken over ervaringen.
Die ervaringen moeten dan ook getoetst worden. Bijzonder dat twee uitersten toch weer raakvlakken hebben met elkaar!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door JCRyle »

Orchidee schreef:Ik mis de oproep tot bekering!
Waarschuwen is goed maar de Enige Weg wijzen is beter!
Gods volk heeft voeding nodig!
De onbekeerden handvatten!
De onbekeerden moeten geen handvatten krijgen, maar alles uit handen geslagen worden.
Dat is mijn inziens heilzamer.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10479
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Orchidee »

Geestelijke wapenrusting is niet nodig!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door JCRyle »

Orchidee schreef:Geestelijke wapenrusting is niet nodig! Afbeelding
Niet voor de onbekeerden. Die moeten eerst leren dat ze ongeestelijk zijn. Zij weten niet hoe ze die wapens moeten gebruiken, dat gaat de Heilige Geest onderwijzen door Woord en Geest nadat men van zichzelf is afgebracht en opgericht in Christus.
kerkespraek
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 feb 2018, 15:48

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door kerkespraek »

Gijs Diederik schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Wat? Iemand uit het midden van de GG afzetten? Is dat serieus ooit ergens besproken? Wat een gekkigheid.
Er wordt beweert dat hij niet begreep dat men ds. C. Harinck niet afzette. Maar ik begrijp dat niet. Want is daar dan ooit sprake van geweest of was hij het niet met de prediking/standpunten van ds. Harinck eens?

Ik ben het overigens zeer eens. Als er iemand evenwichtig preekt, is het ds. Harinck wel.
Predikant, die in dit topic de hoofdrol is, maakt preken die samenhangen van rechtzinnige termen en uitdrukkingen, citaten van andere predikanten en ideeën als ware gebeurtenissen aanhaalt.
Heeft rond de HSV ook diverse uitlatingen gedaan die op z'n hoogst bedenkelijk zijn. (HSV vertaling vanuit de hel)
Als je in de openbrief leest over bijv. zijn rondgang langs zijn kinderen en de zaligheid. (huiveringwekkend) of de uitlatingen in Harderwijk
Hoe moet je dan zijn uitlatingen over ds. Harinck plaatsen?
Even over ds. Van Voordens uitlatingen m.b.t. ds. C. Harinck:
Ds. Van Voorden vond het onbegrijpelijk dat dominee Harinck de leer van dr. Steenblok aanviel. Het feit dat ds. C. Harinck m.b.t. dr. Steenblok spreekt van hypercalvinisme is immers ook niet terecht! Dat bedoelde ds. Van Voorden ook te zeggen. Mag dat dan niet als Ger. Gem. in Ned.-predikant? Mag ds. Harinck dan wel dr. Steenblok van hypercalvinisme betichten en dat onterecht (heeft hij ooit een goede studie gemaakt van de preken van dr. Steenblok?)
Piet Puk
Berichten: 5555
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

kerkespraek schreef:
Gijs Diederik schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Wat? Iemand uit het midden van de GG afzetten? Is dat serieus ooit ergens besproken? Wat een gekkigheid.
Er wordt beweert dat hij niet begreep dat men ds. C. Harinck niet afzette. Maar ik begrijp dat niet. Want is daar dan ooit sprake van geweest of was hij het niet met de prediking/standpunten van ds. Harinck eens?

Ik ben het overigens zeer eens. Als er iemand evenwichtig preekt, is het ds. Harinck wel.
Predikant, die in dit topic de hoofdrol is, maakt preken die samenhangen van rechtzinnige termen en uitdrukkingen, citaten van andere predikanten en ideeën als ware gebeurtenissen aanhaalt.
Heeft rond de HSV ook diverse uitlatingen gedaan die op z'n hoogst bedenkelijk zijn. (HSV vertaling vanuit de hel)
Als je in de openbrief leest over bijv. zijn rondgang langs zijn kinderen en de zaligheid. (huiveringwekkend) of de uitlatingen in Harderwijk
Hoe moet je dan zijn uitlatingen over ds. Harinck plaatsen?
Even over ds. Van Voordens uitlatingen m.b.t. ds. C. Harinck:
Ds. Van Voorden vond het onbegrijpelijk dat dominee Harinck de leer van dr. Steenblok aanviel. Het feit dat ds. C. Harinck m.b.t. dr. Steenblok spreekt van hypercalvinisme is immers ook niet terecht! Dat bedoelde ds. Van Voorden ook te zeggen. Mag dat dan niet als Ger. Gem. in Ned.-predikant? Mag ds. Harinck dan wel dr. Steenblok van hypercalvinisme betichten en dat onterecht (heeft hij ooit een goede studie gemaakt van de preken van dr. Steenblok?)
Er gaan ook verhalen de ronde dat wijlen ds. Mallan ds. Harinck geen hand wilde geven ten tijde dat Harinck in Terneuzen stond, omdat Mallan hem niet als broeder zag. Het moge duidelijk zijn dat GGiN geen geestelijke verwantschap voelt met de predikant Harinck.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Refoforum2017 »

Piet Puk schreef:
Er gaan ook verhalen de ronde dat wijlen ds. Mallan ds. Harinck geen hand wilde geven ten tijde dat Harinck in Terneuzen stond, omdat Mallan hem niet als broeder zag. Het moge duidelijk zijn dat GGiN geen geestelijke verwantschap voelt met de predikant Harinck.
En jij hebt daar verder geen moeite mee?
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Gerson »

Refoforum2017 schreef:
Piet Puk schreef:
Er gaan ook verhalen de ronde dat wijlen ds. Mallan ds. Harinck geen hand wilde geven ten tijde dat Harinck in Terneuzen stond, omdat Mallan hem niet als broeder zag. Het moge duidelijk zijn dat GGiN geen geestelijke verwantschap voelt met de predikant Harinck.
En jij hebt daar verder geen moeite mee?
Of dit verhaal wat de ronde doet waar is weet ik niet, maar ds Harinck voelt zelf net zo weinig (of geen) verwantschap met de GGiN als de GGiN met ds Harinck .
Hij doet zelf ook nergens moeite om dat te verbergen.
Men leze zijn boek “De prediking van het evangelie”
Piet Puk
Berichten: 5555
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

Refoforum2017 schreef:
Piet Puk schreef:
Er gaan ook verhalen de ronde dat wijlen ds. Mallan ds. Harinck geen hand wilde geven ten tijde dat Harinck in Terneuzen stond, omdat Mallan hem niet als broeder zag. Het moge duidelijk zijn dat GGiN geen geestelijke verwantschap voelt met de predikant Harinck.
En jij hebt daar verder geen moeite mee?
Volgens mij is die vraag niet aan de orde, wat ik daar van vindt
Tuinman
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:24

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Tuinman »

Gerson schreef:maar ds Harinck voelt zelf net zo weinig (of geen) verwantschap met de GGiN als de GGiN met ds Harinck .
Terzijde: Ik ben lid van een GGiN-gemeente en voel veel verwantschap met ds. C. Harinck. Het ageren van diverse personen uit de GGiN tegen deze predikant laat niet de beste kant van de GGiN zien, mijns inziens. Met andere woorden: In de GGiN kun je, je ook verwant voelen met ds. Harinck.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Marion »

Gerson schreef:
Refoforum2017 schreef:
Piet Puk schreef:
Er gaan ook verhalen de ronde dat wijlen ds. Mallan ds. Harinck geen hand wilde geven ten tijde dat Harinck in Terneuzen stond, omdat Mallan hem niet als broeder zag. Het moge duidelijk zijn dat GGiN geen geestelijke verwantschap voelt met de predikant Harinck.
En jij hebt daar verder geen moeite mee?
Of dit verhaal wat de ronde doet waar is weet ik niet, maar ds Harinck voelt zelf net zo weinig (of geen) verwantschap met de GGiN als de GGiN met ds Harinck .
Hij doet zelf ook nergens moeite om dat te verbergen.
Men leze zijn boek “De prediking van het evangelie”
De intenties van ds. Harinck zijn ongetwijfeld goed geweest. Het zal hem oprecht om de zuiverheid van de prediking gegaan zijn. Maar hij heeft niet altijd handig geformuleerd. En zelfs niet geschuwd in publicaties om eigen broeders een dolk in de rug te steken, bijv. ds. Moerkerken. Vervolgens is hij mijns inziens ook reactionair gaan preken. En is het evenwicht in zijn preken ook wel eens zoek.
Persoonlijk vind ik zijn preken over Moeders van Christus, uit zijn eerste tijd in Utrecht, nog het mooist!! Jammer dat hij dat nu helemaal losgelaten heeft. Hoewel....., in zijn boekje over Maria Magdalena vind je toch weer hele mooie, diep bevindelijke lessen terug over bijvoorbeeld de kennis van de Vader.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: RE: Re: Kwestie Opheusden

Bericht door refo »

Orchidee schreef:
JCRyle schreef:
Orchidee schreef:Geestelijke wapenrusting is niet nodig! Afbeelding
Niet voor de onbekeerden. Die moeten eerst leren dat ze ongeestelijk zijn. Zij weten niet hoe ze die wapens moeten gebruiken, dat gaat de Heilige Geest onderwijzen door Woord en Geest nadat men van zichzelf is afgebracht en opgericht in Christus.
Fijn @JCRyle dat jij alles zo goed weet! Afbeelding
En al die mensen die van zichzelf zijn afgebracht hebben de kwestie Opheusden veroorzaakt. Momenteel weet niemand meer van het nut van de geestelijke wapenrusting. Geestelijke boosheden in de lucht? Wat zouden dat zijn?
We zijn volgelingen van Sartre geworden: l'enfer c'est les autres.
Gijs Diederik
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2017, 10:47

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Gijs Diederik »

kerkespraek schreef:
Gijs Diederik schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Wat? Iemand uit het midden van de GG afzetten? Is dat serieus ooit ergens besproken? Wat een gekkigheid.
Er wordt beweert dat hij niet begreep dat men ds. C. Harinck niet afzette. Maar ik begrijp dat niet. Want is daar dan ooit sprake van geweest of was hij het niet met de prediking/standpunten van ds. Harinck eens?

Ik ben het overigens zeer eens. Als er iemand evenwichtig preekt, is het ds. Harinck wel.
Predikant, die in dit topic de hoofdrol is, maakt preken die samenhangen van rechtzinnige termen en uitdrukkingen, citaten van andere predikanten en ideeën als ware gebeurtenissen aanhaalt.
Heeft rond de HSV ook diverse uitlatingen gedaan die op z'n hoogst bedenkelijk zijn. (HSV vertaling vanuit de hel)
Als je in de openbrief leest over bijv. zijn rondgang langs zijn kinderen en de zaligheid. (huiveringwekkend) of de uitlatingen in Harderwijk
Hoe moet je dan zijn uitlatingen over ds. Harinck plaatsen?
Even over ds. Van Voordens uitlatingen m.b.t. ds. C. Harinck:
Ds. Van Voorden vond het onbegrijpelijk dat dominee Harinck de leer van dr. Steenblok aanviel. Het feit dat ds. C. Harinck m.b.t. dr. Steenblok spreekt van hypercalvinisme is immers ook niet terecht! Dat bedoelde ds. Van Voorden ook te zeggen. Mag dat dan niet als Ger. Gem. in Ned.-predikant? Mag ds. Harinck dan wel dr. Steenblok van hypercalvinisme betichten en dat onterecht (heeft hij ooit een goede studie gemaakt van de preken van dr. Steenblok?)
Waarom reageren GGiN-ers altijd zo gestrest als iemand dr. Steenblok kwaliteiten toedicht die niet in het GGiN straatje passen? Als je dr. Steenblok autistisch of hyper calvinistisch noemt gaan ze direct om zich heen slaan en de ander helemaal afbranden. Maar dit terzijde.

Het gaat mij erom dat je elkaar respectvol behandelt. Ook als ds. Van Voorden of ds. Mallan.
En dat is ook een punt waar in dit geval misschien wel de oorzaak ligt.

in GGiN kringen, maar ook OGG en zeer rechts GG durft men niet tegen een predikant in te gaan. Terwijl dat wel nodig is. Daar is een ouderling voor. Bevestigingsformulier ouderling: ...ten derde is hun ambt, inzonderheid mede toezicht te nemen op de lering en den wandel der dienaars des Woords, teneinde alles tot stichting der Kerk gericht moge worden, en dat geen vreemde leer worde voorgesteld, volgens hetgeen wij lezen Hand. 20:28, waar de apostel vermaant een naarstige wacht te houden tegen de wolven....

Het moet toch kunnen dat een ouderling zegt: zeg dominee hoe kunt u nu doe of dat doen, zeggen of vinden. Zonder dat deze ouderling bang hoeft te zijn voor zijn ambt. Nu werkt dat blijkbaar niet zo.
Want wee de ouderling die gezegd zou hebben: Beste dominee Mallan, geen hand willen schudden dat kunt u niet maken, hier in deze gemeente tonen wij respect. Wilt u deze broeder een hand geven?

Je hoort vaak. De mens van tegenwoordig laat zich niet gezeggen. Maar de dominee van tegenwoordig ook niet. Blijkt.
Gesloten