Kwestie Opheusden

Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Gerson »

Gijs Diederik schreef:
Predikant, die in dit topic de hoofdrol is, maakt preken die samenhangen van rechtzinnige termen en uitdrukkingen, citaten van andere predikanten en ideeën als ware gebeurtenissen aanhaalt.
Heeft rond de HSV ook diverse uitlatingen gedaan die op z'n hoogst bedenkelijk zijn. (HSV vertaling vanuit de hel)
Als je in de openbrief leest over bijv. zijn rondgang langs zijn kinderen en de zaligheid. (huiveringwekkend) of de uitlatingen in Harderwijk
Hoe moet je dan zijn uitlatingen over ds. Harinck plaatsen?
Waar deed ds van Voorden deze uitspraak? (Vertaling uit de hel) Volgens mij is het een uitspraak van ds Kort.

Dat hij preken maakt die “samenhangen van rechtzinnige termen en uitdrukkingen”
is gewoon lasterlijk. De mensen achter de open brief hebben alles uit de kast gehaald om ds van Voorden maar zo zwart mogelijk af te schilderen.
Er zijn meerdere prekenbundels van hem in de omloop, toon zo’n verstrekkende bewering dan aan.

De uitdrukkingen in Harderwijk en wat betreft zijn kinderen zijn misschien wat ongelukkig uitgedrukt maar ik vind het bijna zielig dat de mensen achter de open brief deze dingen uit zijn preken hebben gevist. Blijkbaar konden ze niks beters vinden. Als je in rechts reformatorische kring bent opgegroeid kan je echt wel plaatsen hoe iemand zo’n uitdrukking bedoeld.

Vindt het ook niet zo netjes dat deze open brief anoniem verspreid wordt en door iemand die daar (bewust even ?) lid voor wordt van dit forum hier zo’n epistel dumpt en zich verder niet meer in de discussie mengt.

De heer Boeder, de man achter de ‘Kleine fluit’ strijdt tenslotte toch ook met open vizier.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 923
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Adagio »

Citaat van CIP.nl: "Het werk van de dominee is de laatste jaren veranderd stelt Willem van 't Spijker in het Nederlands Dagblad. "In mijn tijd was men dag en nacht dominee. Mijn studeerkamer stond in de pastorie en die is van de gemeente. Tegenwoordig hebben sommige dominees een werkadres en -telefoonnummer; dan vraag ik me af hoe zoiets werkt. Misschien ben ik ouderwets, maar ik vind dat een dominee er altijd moet zijn voor de gemeente. Dat zag ik bij mijn schoonvader ook. Die vond het pastorale werk heel belangrijk. 'De herder wint het van de leraar', zei hij".
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Herman »

Dat lijkt me meer een citaat voor elders op het forum, als ik zo vrij mag zijn.
Jason
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2018, 22:49
Locatie: Schoonhoven

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Jason »

eens
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Gerson »

Ouderling R.A. van der Garde (demissionair lid van de kerkenraad GGN te Opheusden)
schreef het volgende in een voorwoord bij een preken bundel van ds van Voorden:

“......Zo heeft ook ds van Voorden de gemeente te Opheusden in een achttal preken de gemeente bepaald bij de zaligsprekingen. Hij deed dat op de hem zo kenmerkende wijze: ernstig en bewogen. We hoeven daarvoor alleen maar te verwijzen naar de negende in dit boek opgenomen predicatie die werd uitgesproken tijdens een oudejaarsavonddienst.

De preken zijn ontdekkend, bestraffend, vermanend en vertroostend voor Gods volk en zijn waarschuwend voor de onbekeerden. De hoorders worden gewezen op de enige Naam die onder de hemel is gegeven tot zaligheid. De verantwoordelijkheid van de mens die geworteld is in zijn volmaakte schepping en die groter wordt naarmate hij in de mogelijkheid verkeert Gods Woord te horen, komt in deze preken in het juiste licht te staan.

Het is bovendien zo noodzakelijk om onderscheidend te preken. Steeds moet klinken: Zegt de rechtvaardige , dat het hem welgaan zal; dat zij de vrucht hunner werken eten. Wee de goddeloze, het zal hem kwalijk gaan; want de vergelding zijner handen zal hem geschieden. (Jes3:10en11) Christus zelf heeft niet anders gesprokenen Zijn onderherders worden geroepen in zijn voetsporen te gaan.
Dat vinden we ook in deze prekenserie terug.......”
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door JCRyle »

Gerson schreef:Ouderling R.A. van der Garde (demissionair lid van de kerkenraad GGN te Opheusden)
:humhihi
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat iemand de waarheid preekt, wil nog niet zeggen dat al zijn uitspraken deugen of ter zake zijn, natuurlijk.
Precies. Ook al ben je predikant, dan nog heb je niet het recht om een mededienaar des Woords zwart te maken. Ds. Harincks boeken zijn gewoon zuiver. De één preekt van uit de Wet en de ander vanuit het Evangelie. Maar als je dan anderen zo openlijk bekritiseert, is dat fout.

Ik ben het overigens absoluut niet eens met de wijze waarop de kerkenraad van Opheusden de achterliggende tijd gehandeld heeft, ik denk dat de schuld ergens in het midden ligt, in dit geval.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wet en Evangelie »

Gerson schreef:Ouderling R.A. van der Garde (demissionair lid van de kerkenraad GGN te Opheusden)
schreef het volgende in een voorwoord bij een preken bundel van ds van Voorden:

“......Zo heeft ook ds van Voorden de gemeente te Opheusden in een achttal preken de gemeente bepaald bij de zaligsprekingen. Hij deed dat op de hem zo kenmerkende wijze: ernstig en bewogen. We hoeven daarvoor alleen maar te verwijzen naar de negende in dit boek opgenomen predicatie die werd uitgesproken tijdens een oudejaarsavonddienst.

De preken zijn ontdekkend, bestraffend, vermanend en vertroostend voor Gods volk en zijn waarschuwend voor de onbekeerden. De hoorders worden gewezen op de enige Naam die onder de hemel is gegeven tot zaligheid. De verantwoordelijkheid van de mens die geworteld is in zijn volmaakte schepping en die groter wordt naarmate hij in de mogelijkheid verkeert Gods Woord te horen, komt in deze preken in het juiste licht te staan.

Het is bovendien zo noodzakelijk om onderscheidend te preken. Steeds moet klinken: Zegt de rechtvaardige , dat het hem welgaan zal; dat zij de vrucht hunner werken eten. Wee de goddeloze, het zal hem kwalijk gaan; want de vergelding zijner handen zal hem geschieden. (Jes3:10en11) Christus zelf heeft niet anders gesprokenen Zijn onderherders worden geroepen in zijn voetsporen te gaan.
Dat vinden we ook in deze prekenserie terug.......”
Wie weet wanneer deze prekenbundel het licht zag?
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Gerson »

Wet en Evangelie schreef:
Gerson schreef:Ouderling R.A. van der Garde (demissionair lid van de kerkenraad GGN te Opheusden)
schreef het volgende in een voorwoord bij een preken bundel van ds van Voorden:

“......Zo heeft ook ds van Voorden de gemeente te Opheusden in een achttal preken de gemeente bepaald bij de zaligsprekingen. Hij deed dat op de hem zo kenmerkende wijze: ernstig en bewogen. We hoeven daarvoor alleen maar te verwijzen naar de negende in dit boek opgenomen predicatie die werd uitgesproken tijdens een oudejaarsavonddienst.

De preken zijn ontdekkend, bestraffend, vermanend en vertroostend voor Gods volk en zijn waarschuwend voor de onbekeerden. De hoorders worden gewezen op de enige Naam die onder de hemel is gegeven tot zaligheid. De verantwoordelijkheid van de mens die geworteld is in zijn volmaakte schepping en die groter wordt naarmate hij in de mogelijkheid verkeert Gods Woord te horen, komt in deze preken in het juiste licht te staan.

Het is bovendien zo noodzakelijk om onderscheidend te preken. Steeds moet klinken: Zegt de rechtvaardige , dat het hem welgaan zal; dat zij de vrucht hunner werken eten. Wee de goddeloze, het zal hem kwalijk gaan; want de vergelding zijner handen zal hem geschieden. (Jes3:10en11) Christus zelf heeft niet anders gesprokenen Zijn onderherders worden geroepen in zijn voetsporen te gaan.
Dat vinden we ook in deze prekenserie terug.......”
Wie weet wanneer deze prekenbundel het licht zag?
De zaligsprekingen. Uitgave gebr. Koster 2014
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wet en Evangelie »

Gerson schreef:
Wet en Evangelie schreef:
Gerson schreef:Ouderling R.A. van der Garde (demissionair lid van de kerkenraad GGN te Opheusden)
schreef het volgende in een voorwoord bij een preken bundel van ds van Voorden:

“......Zo heeft ook ds van Voorden de gemeente te Opheusden in een achttal preken de gemeente bepaald bij de zaligsprekingen. Hij deed dat op de hem zo kenmerkende wijze: ernstig en bewogen. We hoeven daarvoor alleen maar te verwijzen naar de negende in dit boek opgenomen predicatie die werd uitgesproken tijdens een oudejaarsavonddienst.

De preken zijn ontdekkend, bestraffend, vermanend en vertroostend voor Gods volk en zijn waarschuwend voor de onbekeerden. De hoorders worden gewezen op de enige Naam die onder de hemel is gegeven tot zaligheid. De verantwoordelijkheid van de mens die geworteld is in zijn volmaakte schepping en die groter wordt naarmate hij in de mogelijkheid verkeert Gods Woord te horen, komt in deze preken in het juiste licht te staan.

Het is bovendien zo noodzakelijk om onderscheidend te preken. Steeds moet klinken: Zegt de rechtvaardige , dat het hem welgaan zal; dat zij de vrucht hunner werken eten. Wee de goddeloze, het zal hem kwalijk gaan; want de vergelding zijner handen zal hem geschieden. (Jes3:10en11) Christus zelf heeft niet anders gesprokenen Zijn onderherders worden geroepen in zijn voetsporen te gaan.
Dat vinden we ook in deze prekenserie terug.......”
Wie weet wanneer deze prekenbundel het licht zag?
De zaligsprekingen. Uitgave gebr. Koster 2014
Bedankt!
GGotK
Berichten: 2213
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
DDD schreef:Wat? Iemand uit het midden van de GG afzetten? Is dat serieus ooit ergens besproken? Wat een gekkigheid.
Er wordt beweert dat hij niet begreep dat men ds. C. Harinck niet afzette. Maar ik begrijp dat niet. Want is daar dan ooit sprake van geweest of was hij het niet met de prediking/standpunten van ds. Harinck eens?

Ik ben het overigens zeer eens. Als er iemand evenwichtig preekt, is het ds. Harinck wel.
Als je kijkt naar de (zeer kleine) stroming van predikanten in de GG die in de lijn prediken van met name de Schotse predikers, past(e) het woord evenwichtig beter bij de preken van ds. van Gelder dan ds. Harinck. Ds. Harink zet zich bovendien met name de laatste 10 jaar erg af tegen de hoofdstroming binnen de GG. Nu kan dat af en toe zeker geen kwaad, maar hij heeft hierdoor juist het tegenovergestelde effect bereikt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10479
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Orchidee »

Ik mis de oproep tot bekering!
Waarschuwen is goed maar de Enige Weg wijzen is beter!
Gods volk heeft voeding nodig!
De onbekeerden handvatten!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Gerson »

ouderling J.H.J Eerbeek (ook uit Opheusden) schreef een voorwoord in een prekenbundel van
ds van Voorden:
“.........Onze geliefde herder en leraar ds van Voorden, heeft deze preken in 2013 en 2014 uitgesproken in onze gemeente Opheusden. Bij het doorlezen ervan viel het ons gelijk weer op welke zuivere , Schriftuurlijke en zielsbevindelijke prediking we nog onder ons mogen hebben !....

....Daarin word verklaard onze groote ellendestaat vanwege onze diepe val in het paradijs, waardoor we door eigen schuld in een vijandige doodstaat zijn terechtgekomen, waaruit we ons niet willen en kunnen verlossen....

.....wordt ook verklaard, o, eeuwig wonder van vrije en souvereine genade, dat de Heere zelf een weg heeft uitgedacht in de stilte der nooit begonnen eeuwigheid , in de stille vrederaad, hoe een verloren doch verkoren zondaar uit deze macht der zonde gered kan worden ! Waar die dierbare Persoon des Middelaars, Jezus Christus, zich bereid verklaard heeft om naar deze om der zonde wil vervloekte aarde te komen, om te zoeken en zalig te maken dat verloren is!......

...we vinden in deze preken verder ook zo zuiver de standen in het genadeleven verklaard...

....beving moet ons ook wel aangrijpen als we na het lezen van deze preken nog moeten zeggen er een vreemdeling van te zijn!....

...o, hoe ernstig worden we telkens weer gewaarschuwd en dat naar de woorden van de apostel Paulus (..) Wij dan wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof (...) Want de liefde van Christus dringt ons....

Uit: De nachtgezichten van Zacharia. Uitgave gebr. Koster 2016
jmgerritsen
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2018, 12:10

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door jmgerritsen »

Met kromme tenen lees ik de brief ---knip-- .deze brief is opgesteld na overleg met derde persoon zonder ondertekening van deze
Er is genoeg verwarring helemaal voor de jeugd graag zou ik zien dat de brief verwijderd wordt daar ik het als valse brief betitel
Comissie heeft gadviseerd en kerkenraad heeft een besluit genomen laten we dv 9 april afwachten
Tom
Berichten: 435
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Tom »

Wat is er 9 april?
Gesloten