Kwestie Opheusden

Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wet en Evangelie »

Framboos schreef:
Bruna schreef:
Framboos schreef:On topic dan maar weer: De kerkenraad heeft vanavond afgekondigd dat ze, met het oog op het behoud van de gemeente, in het geheel aftreedt
Gefaseerd neem ik aan?
Nee, gezien de onrust niet gefaseerd


Ik veronderstel dat er D.V. volgende week in het kerkblad van de GGiN in Opheusden wel nadere mededelingen komen te staan.
D.V. maandag 9 april is er een ledenvergadering. Is dit de reguliere voorjaarsledenvergadering of worden dan alleen de nieuwe
kerkenraadsleden leden gekozen? Ik neem aan dat de aftredende kerkenraadsleden weer herkiesbaar zijn althans de meerderheid.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Moderamen »

Dan is het aftreden dus louter symbolisch?
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wet en Evangelie »

Moderamen schreef:Dan is het aftreden dus louter symbolisch?
Misschien is dat ook wel zo maar het is natuurlijk niet zeker dat zij weer herkozen worden. Gezien de kritiek die er ook op de kerkenraad geweest is lijkt mij dit lang niet zeker.
Ik ben benieuwd naar de procedure van (her)verkiezing.
2000
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jan 2015, 14:58

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door 2000 »

Gijs Diederik
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2017, 10:47

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Gijs Diederik »

Piet Puk schreef:
anti-synodaal schreef:
Herman schreef:
Piet Puk schreef:Treedt de kerkenraad nu ook af, zoals eerder gemeld?
De vraag die nog open ligt, is of de kerkenraad in zijn geheel gefaseerd aftreedt. Of niet. Daar wordt op een classisvergadering in mei verder over nagedacht.
Waarschijnlijk niet omdat in de kerkraad een aantal leden van het curatorium zitten.
Geen curatorium dit jaar?
Natuurlijk wel. Als het goed is heeft het curatorium ook leden die als secundus zijn gekozen. Zijn zullen dus de opengevallen plaatsen innemen. Dan heeft het curatorium geen vacatures.
Dat er veel leden uit de Opheusense kerkenraad in het curatorium zitting hebben is niet vanzelfsprekend. Dat was nu dan misschien zo, maar sinds vrijdag dus niet meer. Geen probleem. Het zij zo.

In de kerkorde staat iets over heerschappen voeren en zo, daarom aftreden. Soms 1 per jaar en nu dan even een aantal tegelijk. ik zie het probleem niet. Aan plucheplakkers heeft niemand iets. Niet in politiek, staatsbestuur, kerkbestuur en schoolbestuur. plucheplakken geeft alleen maar problemen.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door heusden-op »

ik wenste wel, mijn vrind, dat u met iets meer respect sprak over kerkenraadsleden
dam-leer
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wandelende »

Moderamen schreef:Dan is het aftreden dus louter symbolisch?
Dat niet. Je dient in ieder geval weer het vertrouwen van de meerderheid te krijgen. Draagvlak dus.
Overigens ben ik van mening dat bij het bekend maken van terugtreden er ook een schuldbelijdenis gedaan dient te worden. Is dat door de kerkenraad publiekelijk gedaan? Anders is er, lijkt me, ook geen reden om je plaats af te staan.
(~)
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Kwestie Opheusden

Bericht door Tom »

Gijs Diederik schreef: Natuurlijk wel. Als het goed is heeft het curatorium ook leden die als secundus zijn gekozen.
Is dat zo? Bij de synode ggin heeft men dat inderdaad, curatorium vraag ik me af. Weet iemand dat?
Piet Puk
Berichten: 5537
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

Tom schreef:
Gijs Diederik schreef: Natuurlijk wel. Als het goed is heeft het curatorium ook leden die als secundus zijn gekozen.
Is dat zo? Bij de synode ggin heeft men dat inderdaad, curatorium vraag ik me af. Weet iemand dat?
Heb al eerder geschreven dat dit bij curatorium niet zo is. Verschil is dat synodeleden classis vertegenwoordigen. Bij curatorium is dat niet zo. Zij worden door synode benoemd. Daar worden geen Secundus benoemd
Piet Puk
Berichten: 5537
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

Piet Puk schreef:
Tom schreef:
Gijs Diederik schreef: Natuurlijk wel. Als het goed is heeft het curatorium ook leden die als secundus zijn gekozen.
Is dat zo? Bij de synode ggin heeft men dat inderdaad, curatorium vraag ik me af. Weet iemand dat?
Heb al eerder geschreven dat dit bij curatorium niet zo is. Verschil is dat synodeleden classis vertegenwoordigen. Bij curatorium is dat niet zo. Zij worden door synode benoemd. Daar worden geen Secundus benoemd
Overigens is dit bij curatorium GG wel zo geregeld. Dus met Secundus
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door refo »

Wet en Evangelie schreef:
Moderamen schreef:Dan is het aftreden dus louter symbolisch?
Misschien is dat ook wel zo maar het is natuurlijk niet zeker dat zij weer herkozen worden. Gezien de kritiek die er ook op de kerkenraad geweest is lijkt mij dit lang niet zeker.
Ik ben benieuwd naar de procedure van (her)verkiezing.
Ze zijn dus helemaal nog niet afgetreden. Anders zou er ook niemand kandidaten kunnen stellen.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Refoforum2017 »

Als de hele kerkenraad aftredend en herkiesbaar is, moeten er evenveel mannen als kerkenraadsleden kandidaat worden gesteld. Dat is toch onmogelijk? Het is een zeer grote gemeente, dus er moeten minstens 25 ambtsdragers zijn. Dan staan er 50 mannen kandidaat. Als er minder tegenkandidaten zijn, dan kerkenraadsleden, klopt de procedure niet, want dan is niet te voorkomen dat een deel van de kerkenraad terugkeert en dat zou wel tot de mogelijkheden moeten behoren.

Hoeveel ouderlingen en diakenen heeft de gemeente?
Piet Puk
Berichten: 5537
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

refo schreef:
Wet en Evangelie schreef:
Moderamen schreef:Dan is het aftreden dus louter symbolisch?
Misschien is dat ook wel zo maar het is natuurlijk niet zeker dat zij weer herkozen worden. Gezien de kritiek die er ook op de kerkenraad geweest is lijkt mij dit lang niet zeker.
Ik ben benieuwd naar de procedure van (her)verkiezing.
Ze zijn dus helemaal nog niet afgetreden. Anders zou er ook niemand kandidaten kunnen stellen.
Het ligt voor de hand dat een vrije stemming wordt gehouden.
Piet Puk
Berichten: 5537
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

Refoforum2017 schreef:Als de hele kerkenraad aftredend en herkiesbaar is, moeten er evenveel mannen als kerkenraadsleden kandidaat worden gesteld. Dat is toch onmogelijk? Het is een zeer grote gemeente, dus er moeten minstens 25 ambtsdragers zijn. Dan staan er 50 mannen kandidaat. Als er minder tegenkandidaten zijn, dan kerkenraadsleden, klopt de procedure niet, want dan is niet te voorkomen dat een deel van de kerkenraad terugkeert en dat zou wel tot de mogelijkheden moeten behoren.

Hoeveel ouderlingen en diakenen heeft de gemeente?
Verwacht dat een vrije stemming wordt gehouden, waarin de huidige kerkenraadsleden ook te verkiezen zijn. En dus niet dat zij zich uitsluitend om herkozen te worden
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Laag »

En wie leidt de ledenvergadering?
Gesloten