Kwestie Opheusden

heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door heusden-op »

Als dit in het belang is van de zaak van Gods Koninkrijk, is het goed dat de kerkenraad daartoe besloten heeft en besluiten moest. Met veel pijn.
dam-leer
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door JCRyle »

Vorst schreef:Liturgische onnondigheid :nonnon :ouin .
Wees blij dat ik het onnodigheid noemde. Ik had eigenlijk andere terminologie in gedachten, maar dan zou ik waarschijnlijk weer heel of halve forum over me heen krijgen. :hum
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door heusden-op »

En dan moeten we maar niet te veel nadruk leggen op de dag waarop dit bekend gemaakt werd. Het is voor de kerkenraad al moeilijk genoeg. En als het eens in waarheid betaaldag mocht worden in de toepassing bij God vandaan, zal geen mededeling dat ongedaan kunnen maken of kunnen verhinderen. En alle tijdelijke indrukken gaan toch weer weg, hoor.
dam-leer
DDD
Berichten: 29038
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door DDD »

Ik vind anders de Goede Vrijdag bij uitstek de dag om zo´n mededeling te doen. Lees de geschiedenis van de voetwassing nog maar eens door.

Verder vind ik Goede Vrijdag niet echt een moment om daarover onenigheid te hebben, maar dat is wellicht persoonlijk.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door heusden-op »

dat is ook waar
dam-leer
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Roos2017 »

Roos2017 schreef:
zondaar schreef: De uitdrukking 'algemene genade' is onbijbels, tenminste het komt in de hele Bijbel niet voor. Het woordje 'genade' wordt vaak veel te gemakkelijk gebruikt en daarmee verliest het haar ware betekenis.

Ik denk dat 'Gods goedheid' wordt bedoeld, één van Gods deugden, die Hem toekomt omdat Hij God is.
Het woord "genade" in het OT heeft meerdere betekenissen, bijvoorbeeld:
Gen. 6: 8: genade --> chen (חֵ֖ן)
Jes 26: 10: gerechtigheid --> tsedeq (צֶ֔דֶק ) (in de SV vertaald met "genade")
Job 9 : 15: ik zal om genade bidden --> etchanan (אֶתְחַנָּֽן).

Niet elk woord staat letterlijk in de Bijbel, dat geldt voor "algemene genade", maar ook het woord "voorzienigheid" komt er niet in voor, terwijl we allemaal weten wat daarmee wordt bedoeld.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wandelende »

De mededeling heeft er in ieder geval voor gezorgd dat op Goede Vrijdag refoforum wel in rep en roer was.
(~)
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door coco »

Dat het wat bijzonder is om zo'n mededeling op goede vrijdag te doen, daar ben ik het zeker mee eens. Maar om daar de avond van goede vrijdag op refoforum over te discussiëren en speculeren lijkt me ook niet geheel nuttig of stichtelijk.
:hi
Bruna
Berichten: 1751
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Bruna »

coco schreef:Dat het wat bijzonder is om zo'n mededeling op goede vrijdag te doen, daar ben ik het zeker mee eens. Maar om daar de avond van goede vrijdag op refoforum over te discussiëren en speculeren lijkt me ook niet geheel nuttig of stichtelijk.
Inderdaad. Laten we voortaan in de stille week refoforum dichtzetten.
Bruna
Berichten: 1751
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Bruna »

Framboos schreef:On topic dan maar weer: De kerkenraad heeft vanavond afgekondigd dat ze, met het oog op het behoud van de gemeente, in het geheel aftreedt
Gefaseerd neem ik aan?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door JCRyle »

Bruna schreef:
coco schreef:Dat het wat bijzonder is om zo'n mededeling op goede vrijdag te doen, daar ben ik het zeker mee eens. Maar om daar de avond van goede vrijdag op refoforum over te discussiëren en speculeren lijkt me ook niet geheel nuttig of stichtelijk.
Inderdaad. Laten we voortaan in de stille week refoforum dichtzetten.
Wat een onzin. Als je niet reageren wil, dan blijf je een week van je PC af. :)
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Framboos »

Bruna schreef:
Framboos schreef:On topic dan maar weer: De kerkenraad heeft vanavond afgekondigd dat ze, met het oog op het behoud van de gemeente, in het geheel aftreedt
Gefaseerd neem ik aan?
Nee, gezien de onrust niet gefaseerd
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4032
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Terri »

Wandelende schreef:De mededeling heeft er in ieder geval voor gezorgd dat op Goede Vrijdag refoforum wel in rep en roer was.
Dat viel toch nog wel wat mee? :)
Piet Puk
Berichten: 5537
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

anti-synodaal schreef:
Herman schreef:
Piet Puk schreef:Treedt de kerkenraad nu ook af, zoals eerder gemeld?
De vraag die nog open ligt, is of de kerkenraad in zijn geheel gefaseerd aftreedt. Of niet. Daar wordt op een classisvergadering in mei verder over nagedacht.
Waarschijnlijk niet omdat in de kerkraad een aantal leden van het curatorium zitten.
Geen curatorium dit jaar?
Bruna
Berichten: 1751
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Bruna »

Piet Puk schreef:
anti-synodaal schreef:
Herman schreef:
Piet Puk schreef:Treedt de kerkenraad nu ook af, zoals eerder gemeld?
De vraag die nog open ligt, is of de kerkenraad in zijn geheel gefaseerd aftreedt. Of niet. Daar wordt op een classisvergadering in mei verder over nagedacht.
Waarschijnlijk niet omdat in de kerkraad een aantal leden van het curatorium zitten.
Geen curatorium dit jaar?
Uiteraard wel.
Staat er ergens dat je lid van een kerkenraad moet zijn om in curatorium zitting te hebben?
Gesloten