Kwestie Opheusden

Laag

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Laag »

Wat ook niet valt te controleren, is mensen die van alles beweren, die iets gehoord hebben, die menen iets te weten.
Wie zegt mij dat er kerkenraadsleden gekapt hebben? Er wordt meer kapot gemaakt door mensen die van alles beweren, zonder het rechte te weten, dan door een zwijgende kerkenraad. Anderzijds denk ik dat, als er geklapt is, de gehele kerkenraad moet opstappen, nieuwe verkiezingen, voor het behoud van de gemeente.
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Gerson schreef:Dan hier nog een feit die deze zaak alleen maar onduidelijker maakt.
- als ds van Voorden voor 1 Juni een beroep aanneemt naar een andere plaats, gaat de losmaking niet door.
Dit is een van de besluiten van de classis in deze zaak, en medegedeeld op de gemeenteavond vorige week in Opheusden.
Dat kan geen officieel "besluit" geweest zijn, maar slechts een uitspraak. De predikant was al beroepbaar en blijft dat, zolang de classis geen ander besluit neemt.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Voor mij is de hele kwestie Opheusden helemaal niet zo onvoorstelbaar. Ook daar zitten mensen en als ik hier op dit forum de reacties lees, snap ik hoe zo iets heeft kunnen gebeuren.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:Voor mij is de hele kwestie Opheusden helemaal niet zo onvoorstelbaar. Ook daar zitten mensen en als ik hier op dit forum de reacties lees, snap ik hoe zo iets heeft kunnen gebeuren.
Als we het zo bezien... dan kan ik alles ook wel begrijpen. Mensen zijn immers vijanden van God en de naasten? En het is toch weerhoudende genade dat we elkaar nog niet vermoorden. Hoe vaak werd dit vroeger niet opgemerkt: Als God Zijn algemene genade een ogenblik zou inhouden dan zouden we elkaar allemaal vermoorden. Dat hoor je weinig meer, en men gelooft het ook niet meer.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 28 mar 2018, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Als we het zo bezien... dan kan ik alles ook wel begrijpen. Mensen zijn immers vijanden van God en de naasten? En het is toch weerhoudende genade dat we elkaar nog niet vermoorden. Hoe vaak werd dit vroeger niet opgemerkt: Als God Zijn algemene genade een ogenblik zou inhouden dan zouden we allemaal elkaar vermoorden. Dat hoor je weinig meer, en men gelooft het ook niet meer.
Staat dat in de Bijbel dan?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Als we het zo bezien... dan kan ik alles ook wel begrijpen. Mensen zijn immers vijanden van God en de naasten? En het is toch weerhoudende genade dat we elkaar nog niet vermoorden. Hoe vaak werd dit vroeger niet opgemerkt: Als God Zijn algemene genade een ogenblik zou inhouden dan zouden we allemaal elkaar vermoorden. Dat hoor je weinig meer, en men gelooft het ook niet meer.
Ja. De HEERE heeft neergezien uit de hemel enz. We kunnen het vermeerderen, en de bevinding bevestigd dit. De mens is gevallen. Actief dood, niet halfdood zoals we dat nu denken. We kunnen elkaar zo kwetsen dat een blik al kan doden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
gallio

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
Ja. De HEERE heeft neergezien uit de hemel enz. We kunnen het vermeerderen, en de bevinding bevestigd dit. De mens is gevallen. Actief dood, niet halfdood zoals we dat nu denken. We kunnen elkaar zo kwetsen dat een blik al kan doden.
Er zijn ook mensen die niet meer dood zijn maar die levend gemaakt zijn. Ipv vijanden van God zijn het vrienden van God geworden. En dat hoort zijn uitwerking ook te hebben als er een kerkelijke onenigheid voordoet.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Het ging mij meer om de opmerking dat als God zijn genade inhoudt, de mensen elkaar zouden vermoorden. Dat was nieuw voor mij.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jeschurun schreef:
Luther schreef: Akkoord, maar ik stoor me enorm aan de grote woorden die hier gebezigd worden richting ds. Van Voorden, m.n. door Jeschurun.
Zucht, velen storen zich enorm aan de grote woorden die hier gebezigd worden richting kerkenraad, m.n. door Luther.
Grote woorden heb ik vooral in kerkordelijke zin gesproken, en die zijn - acheraf bezien - ook juist geweest. De classis heeft de handelwijze van kerkenraad en consulent in deze zaak ook gewezen op de onjuiste handelwijze in kerkordelijk opzicht. De classis heeft vervolgens het kerkrecht wél goed toegepast, en dat is een goede zaak.

Bovendien is niet alles geheim: er zijn in het openbaar brieven voorgelezen, en toespraken gehouden. Ook daarover heb ik wel stevige dingen gezegd. En die houd ik nog steeds staande.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JvdK

Bericht door JvdK »

Ambtenaar schreef:
De HEERE geeft het ons te kennen bij de monde van Jeremia; 'Arglistig is het hart, meer dan enig ding. Ja dodelijk is het, wie zal het kennen.....?'
DDD

Bericht door DDD »

Sorry hoor, maar dat is een redenering van niets.
JvdK

Bericht door JvdK »

DDD schreef:Sorry hoor, maar dat is een redenering van niets.
Ik denk dat deze bijbeltekst er precies op wijst hoe het gesteld is bij een ieder van ons van binnen; wat er van binnen leeft. En het feit is dat het er bij iedereen (nog) niet altijd evenveel uitkomt, dus uit wordt geleefd; want niet iedereen is in de uitleving een dief / leugenaar / doodslager. Mag ik jou dan vragen DDD; waar hebben we dat aan te danken; dat we dat nog niet uitgeleefd hebben? Aan onze eigen goedheid of aan Gods goedheid?
DDD

Bericht door DDD »

Dat hebben we te danken aan Gods goedheid. Maar dat volgt niet uit deze bijbeltekst.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

-DIA- schreef:
Piet Puk schreef:Voor mij is de hele kwestie Opheusden helemaal niet zo onvoorstelbaar. Ook daar zitten mensen en als ik hier op dit forum de reacties lees, snap ik hoe zo iets heeft kunnen gebeuren.
Als we het zo bezien... dan kan ik alles ook wel begrijpen. Mensen zijn immers vijanden van God en de naasten? En het is toch weerhoudende genade dat we elkaar nog niet vermoorden. Hoe vaak werd dit vroeger niet opgemerkt: Als God Zijn algemene genade een ogenblik zou inhouden dan zouden we elkaar allemaal vermoorden. Dat hoor je weinig meer, en men gelooft het ook niet meer.
Eens hoor; we hoeven niet boven een David te gaan staan. Een man naar Gods hart die niet schroomde zijn tegenstander om te leggen. Het is genade als we daar van weerhouden worden. Van één en dezelfde lap gescheurd.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ontopic, aub
Gesloten