Nachthutje in den komkommerhof

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Objection
Jesaja; 8+9 En de dochter van Sion is overgebleven als een hutje in den wijngaard, als een nachthutje in den komkommerhof, als een belegerde stad.
Zo niet de HEERE der heirscharen ons nog een weinig overblijfsel had gelaten, als Sodom zouden wij geworden zijn; wij zouden Gomorra gelijk zijn geworden.

Romeinen 29-32
En gelijk Jesaja te voren gezegd heeft: Indien de Heere Sebaoth ons geen zaad had overgelaten, zo waren wij als Sodom geworden, en Gomorra gelijk gemaakt geweest.
Wat zullen wij dan zeggen? Dat de heidenen, die de rechtvaardigheid niet zochten, de rechtvaardigheid verkregen hebben, doch de rechtvaardigheid, die uit het geloof is.
Maar Israel, die de wet der rechtvaardigheid zocht, is tot de wet der rechtvaardigheid niet gekomen.
Waarom? Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet, want zij hebben zich gestoten aan den steen des aanstoots;

De visie van Paulus/de Heilige Geest!
Prima, maar wat bedoel je er mee?
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door england
Geen probleem, Rhode..ik vond het wel grappig! En ik herinner me een vrouw die ooit tegen me zei: nou, en toen voelde ik me een hutje in de komkommerhof...
Ik heb me toen al afgevraagd hoe dat voelde...Heel alleenstaand misschien of zo...?
mensen met het nachthutje in de komkommerhof wordt het overblijfsel naar de genade bedoeld dat er zijn zal tot het einde der dagen, kortom de levende Kerk dus. Dat heeft totaal niets met voelen of bevinding te maken.

Sla de kanttekeneningen er eens bij op en zeur allemaal niet zo.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Oorspronkelijk gepost door england
Geen probleem, Rhode..ik vond het wel grappig! En ik herinner me een vrouw die ooit tegen me zei: nou, en toen voelde ik me een hutje in de komkommerhof...
Ik heb me toen al afgevraagd hoe dat voelde...Heel alleenstaand misschien of zo...?
mensen met het nachthutje in de komkommerhof wordt het overblijfsel naar de genade bedoeld dat er zijn zal tot het einde der dagen, kortom de levende Kerk dus. Dat heeft totaal niets met voelen of bevinding te maken.

Sla de kanttekeneningen er eens bij op en zeur allemaal niet zo.
Nou zeg, niet zo horckerig!

Dus jij zegt: het is geen bevinding.

En OSW-mod zegt: dat we het zielsbevindelijk mee mogen maken.

En nu?
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door OSW Moderator
Beste vrienden,

Zoals beloofd.

Een nachthutje in den komkommerhof.
O, zo ja.
Nou als u de strekking van Openbaringen 7 bedoelt, zijn er meer voor de hand liggende associaties te bedenken dan het nachthutje. Overigens ben ik er niet tegen om het nachthutje als beeld van Christus te duiden, zoals u doet (terwijl er in het tekstverband de Kerk mee bedoeld wordt), want Wie is tenslotte het Hoofd der Kerk? Inderdaad, Christus. In Hem is de Kerk geheel begrepen. De weg van de Borg is dan ook de weg van de kerk.
Maar goed, een meer voor de hand liggende Bijbelplaats om aan te denken zou Ps. 91 zijn, zoals Rhodé al eens aangaf, of wat dacht u van deze zeer belangrijke tekstwoorden:

Jesaja 32:2 En die man zal zijn als een verberging tegen den wind, en een schuilplaats tegen den vloed, als waterbeken in een dorre plaats, als de schaduw van een zwaren rotssteen in een dorstig land.

Mochten we ons allen haasten en spoeden om des levens wil om in Hem gevonden worden!
Christina

Bericht door Christina »

"Vrienden, jullie mogen het verovertrokken vinden, maar is Hij uw Schaduw, is Jezus uw Schaduw? Is de hitte van Gods gramschap geblust? Schuilt u in de wonden van Emmanuël? Ja, dan is de hitte van Gods gramschap geblust, de toorn Gods over de zonden. Rust niet eerder totdat u schuilt de Ark!"

Niks overtrokken. Een nacht in de komkommerhut is een poetische manier om uit te drukken wat de kern van het evangelie eigenlijk is. Bij Jezus schuilen. Ik vond het erg mooi moderator. Ik denk dat ieder hart dat de Heere Jezus kent daar wel amen op kan zeggen.

[Aangepast op 29/5/04 door Christina]
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Persoonlijk vond ik het antwoord van de OSW-Moderator heel mooi. Eigenlijk hoeft daaraan niets toegevoegd te worden vind ik.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door lily

Every night when I go to sleep I know
that I am under his wings, and every morning when I stand up, I know that
I am covered from head to foot with his
righteousness.

[Aangepast op 31/5/04 door lily]
Het is groot als er elke dag dit geloofsvertrouwen mag zijn; aan de andere kant kent Gods volk natuurlijk ook de aanvechting en de strijd hierover. Het is niet altijd zo vanzelfsprekend. Ik las pas nog een mooi stukje van ds. D.J. Budding hierover, hij stelde: waar God werkt, wordt het ook altijd bestreden!
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door OrckieJesaja 32:2 En die man zal zijn als een verberging tegen den wind, en een schuilplaats tegen den vloed, als waterbeken in een dorre plaats, als de schaduw van een zwaren rotssteen in een dorstig land.

Mochten we ons allen haasten en spoeden om des levens wil om in Hem gevonden worden!
Mooie tekst die je daar aanhaalt Orc!

kun je alleen wat concreter zijn i.p.v. je laatste zin? het klinkt zo onbestemd, vaag. de Bijbel zegt het duidelijker dan jij: Gelooft in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.

[Aangepast op 29/5/04 door Rhodé]
De Bijbel zegt het niet duidelijker dan die laatste zin; want die zin is geheel opgebouwd uit Bijbelse uitdrukkingen.
Op meerdere plaasten kunnen we de opwekking vinden om er haast mee te maken en de wens om in Hem gevonden te worden vind je letterlijk in
Filip. 3:9
Christina

Bericht door Christina »

Het is groot als er elke dag dit geloofsvertrouwen mag zijn; aan de andere kant kent Gods volk natuurlijk ook de aanvechting en de strijd hierover. Het is niet altijd zo vanzelfsprekend. Ik las pas nog een mooi stukje van ds. D.J. Budding hierover, hij stelde: waar God werkt, wordt het ook altijd bestreden!
Orckie waar lees je dat in de Bijbel - dat het geloofsvertrouwen er niet altijd zou kunnen zijn? En dat met Pinksteren....
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Christina
Orckie waar lees je dat in de Bijbel - dat het geloofsvertrouwen er niet altijd zou kunnen zijn? En dat met Pinksteren....
Het kan er juist wél zijn als die Pinkstergeest in ons hart getuigt dat we kinderen Gods zijn! (zie Rom. 8)
Maar is ieder kind van God deze weldaad deelachtig? Of kennen ze ook een tijd dat ze niet begrijpen waarom Jezus zegt dat Hij heen moet gaan, opdat er een Andere Trooster komt?
Is het kennen van de derde Persoon (de H.G.) niet iets wat juist in onze tijd al te zeer gemist wordt? Maar weten we dan ook bevindelijk van de andere heilsfeiten die daar aan vooraf gaan?

En moet Paulus zelfs na deze weldaden niet klagen over de strijd? Rom. 7
england

Bericht door england »

Klaagde Paulus omdat hij z'n zaligheid niet geloofde, of zijn zekerheid kwijt was, of omdat hij dingen deed die niet overeenkwamen met die liefde die hij in zijn hart voelde...?

Is God geen Drieeenheid die niet te splitsen is? Zegt de Heere Jezus zelf niet: Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien?
Ik zal niet zeggen dat die zekerheid er altijd is, maar dat komt dan omdat wij niet willen geloven dat alles in de Bijbel waar is! Als wij nou eens wat meer bereidt waren om God onvoorwaardelijk te geloven, dan zouden we weten dat God Alomtegenwoordig is, en dat Hij belooft heeft ons nimmermeer te verlaten nog te begeven....Maar wij willen zien, wij willen bewijs, wij willen iets speciaals, en teken, en niet alleen maar het Woord...
Plaats reactie