Zita schreef:
Ik was jarenlang de enige van mijn leeftijdscategorie in de kerk met hoed. Geen trauma's opgelopen, sorry. Intussen neemt de hoeddragerij iets toe.
Ik heb er ook geen trauma van. Ik zit regelmatig als enige in de kerk met een hoed op.
Maar die meiden willen het niet meer. Oudste zus begint ermee om hem af te laten en dan zie je de rest volgen.
Hoeddragerij zie ik nergens toenemen. Zeker in de rouw- en trouwdiensten neemt het sterk af.
huisman schreef:
Of het is een menselijke instelling en dan heb jij gelijk of het is een voorschrift uit Gods Woord en dan vallen al jouw bezwaren weg.
Ik geloof oprecht het tweede.
Ik heb ook de vrijmoedigheid niet om hem niet meer op te doen, terwijl het allang geen moeten meer is bij ons, ook niet meer bij de bediening van de sacramenten.
En dat is iets dat ik niet kan begrijpen. Die regel was er! En dan komen doopouders opdagen zonder hoed bij zich. Dat is toch provoceren in wezen?
huisman schreef:Ik denk dat het "lijden" door een hoofdbedekking te dragen in een gemeente die daar mee gestopt is nog wel meevalt.....ook als je 18 of 23 bent.
Ze zien het niet als lijden, dat is te sterk uitgedrukt. Maar op die leeftijd wil je niet de enige zijn.
We hebben een gezin nieuw in onze gemeente, moeder en dochtertjes droegen allen een hoedje. Maar bij de meisjes bleef ie binnen de kortste keren af, moeder zet hem nog wel op.