maar dat is niet de definitie die Voetius van wonder heeft. Zelf denk ik ook dat dit verder niet heel relevant is, buiten een illustratie van hoe belangrijk definities zijn. Een zelfde discussie kun je houden over of bijvoorbeeld het huwelijk een sacrament is. Dat hangt erg van je definitie van sacrament af.Herman schreef:En het valt me nu pas op. Maar wat betekent 'gans bovennatuurlijke werking' is deze discussie? Dat betekent toch een ingrijpen of oorzaak tegen de natuurlijke orde?huisman schreef:Eens. Laten wij maar blijven bij wat de DL zeggen:Maar het is een gans bovennatuurlijk, zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderbare verborgene en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis van de Schrift,( die van de Auteur van deze werking is ingegeven) in haar kracht niet minder is noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden.Ad Anker schreef:Ik probeerde het wat afwachtender te benaderen, maar ben het met je eens. Het wonder wegredeneren, in dit geval omdat het niet aan de definitie wonder voldoet, is een hachelijke onderneming.Herman schreef: Volgens mij is hier iemand bezig om allerlei heilige huisjes omver te halen. Ik heb daar gevoelsmatig aversie tegen en ben altijd op mijn hoede als ik wat van de geachte dr lees. Als een mens van dood levend wordt, dan is dat gewoon een wonder. Dat het zichtbare element in eerste instantie ontbreekt, doet daar niets aan af.
Waarom wil deze predikant dit nuanceren?
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Het gaat er niet om hoe wij iets noemen of een synode, maar hoe de Schrift er over spreekt.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Het is inderdaad heel belangrijk om dezelfde betekenis aan begrippen te geven als dat de Bijbel doet. Het is daarom ook belangrijk om ons er van bewust te zijn dat in ons dagelijks taalgebruik we soms andere definities gebruiken. En soms is de Bijbel niet eenduidig in de betekenis van begrippen en het is belangrijk om dat te weten.refo schreef:Het gaat er niet om hoe wij iets noemen of een synode, maar hoe de Schrift er over spreekt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
"(...) Versta dus goed dat de gestalte zelf de hemel niet bewegen kan. Wie dat probeert, komt in het duister. De ootmoed bestaat hierin: alleen van genade afhankelijk te zijn. En dan mogen er veel gebeden zijn die niet worden verhoord, maar een gebed om genade is nog nooit afgewezen. De tollenaar heeft het ervaren, want hij ging gerechtvaardigd naar zijn huis. Vraag nu niet: Was hij dan zo gauw gerechtvaardigd? Want in de genade ligt alles, hetzij dat er voor de eerste maal een kruimel genade uit de hemel valt, hetzij dat er bij voortgang meer van geleerd wordt. Zo valt hier dan te leren dat er ten slotte maar om één ding te smeken valt: om genade. Vóór alle dingen: genade. Is dat ook uw gebed geworden? (...)"
Uit: Gebedsgestalten van Ds. F. Bakker over "Ootmoedig bidden".
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Helder antwoord van dominee PIeters op Refoweb: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25735/onwilligheid/
Je merkt tegenwoordig dat steeds meer mensen in de knoop raken omdat de rechtvaardiging van de goddeloze/zondaar niet altijd meer even duidelijk wordt verkondigd.
Zie bijvoorbeeld deze vraag: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25738/helwaardige/
Je merkt tegenwoordig dat steeds meer mensen in de knoop raken omdat de rechtvaardiging van de goddeloze/zondaar niet altijd meer even duidelijk wordt verkondigd.
Zie bijvoorbeeld deze vraag: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25738/helwaardige/
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
KloptPanny schreef:Helder antwoord van dominee PIeters op Refoweb: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25735/onwilligheid/
Je merkt tegenwoordig dat steeds meer mensen in de knoop raken omdat de rechtvaardiging van de goddeloze/zondaar niet altijd meer even duidelijk wordt verkondigd.
Zie bijvoorbeeld deze vraag: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25738/helwaardige/
Of het allemaal Bijbels is, dat is de vraag. Waar hoor je van het doorbrekende genadewerk? Waar hoor je van een verloren zondaar, een door God gearresteerde zondaar. Ik bedoel niet de algemene overtuigingen want die zijn er nog wel, ook al wordt ook dat minder. Zondag 23 wordt bijna nergens meer verklaard, omdat er geen weet meer van is. Het geslacht dat dit kende word klein. Een hutje in de komkommerhof. De bevinding wordt niet met ons verstand gevat, en ons bestaan wil niet sterven. We vechten maar om in leven te blijven.
En verder kan iedereen het wel opmerken.
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Bevinding kan ook enorm in de weg zitten. Het gaat dan vooral over de mens. Het gevaar is ook dat het Evangelie dan vermengt wordt met de Wet: een wettisch Evangelie. Geen Evangelie voor dode zondaren maar een Evangelie voor mensen met allerlei gevoelens en ervaringen. Een mens moet dan opeens weer van alles: eerst dit, dan dat om zo steeds een stapje dichterbij Christus te komen en uiteindelijk zalig te kunnen worden.-DIA- schreef:KloptPanny schreef:Helder antwoord van dominee PIeters op Refoweb: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25735/onwilligheid/
Je merkt tegenwoordig dat steeds meer mensen in de knoop raken omdat de rechtvaardiging van de goddeloze/zondaar niet altijd meer even duidelijk wordt verkondigd.
Zie bijvoorbeeld deze vraag: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25738/helwaardige/
Of het allemaal Bijbels is, dat is de vraag. Waar hoor je van het doorbrekende genadewerk? Waar hoor je van een verloren zondaar, een door God gearresteerde zondaar. Ik bedoel niet de algemene overtuigingen want die zijn er nog wel, ook al wordt ook dat minder. Zondag 23 wordt bijna nergens meer verklaard, omdat er geen weet meer van is. Het geslacht dat dit kende word klein. Een hutje in de komkommerhof. De bevinding wordt niet met ons verstand gevat, en ons bestaan wil niet sterven. We vechten maar om in leven te blijven.
En verder kan iedereen het wel opmerken.
Dit is een prediking die geen kracht doet.
Er is van ons buiten Christus ook helemaal niets goeds meer te verwachten. Geen enkele goede vrucht. We kunnen alleen als een groot zondaar met niets anders dan met onze zonden tot Christus gaan.
En God vraagt ook niets anders van ons. God vraagt niet naar gevoelens en ervaringen. Alleen God kan onze zonden vergeven, wij kunnen daar helemaal niets bij aanbrengen.
Want het zal buiten de Zaligmaker nooit beter met ons worden.
-
- Verbannen
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 26 feb 2018, 18:48
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
@DIA: Bij ons kom je ook steeds minder catechismusprediking tegen. Ik begrijp dus je punt over zondag 23 en de andere zondagen. Maar er zijn nog wel Gereformeerde Kerken waar de catechismus "in de dadelijkheid" (zoals jullie dat zo uitdrukken) wordt gepreekt. Gelukkig!
Het schrijfsel van ds. Harinck is inderdaad erg moeilijk; dat ben ik met je eens. Is het trouwens echt zo dat in jullie kerken maar weinig kerken zijn die de eenvoudige bijbelse leer aanhouden? Ik ken de Ger. Gem. niet zo.
Het schrijfsel van ds. Harinck is inderdaad erg moeilijk; dat ben ik met je eens. Is het trouwens echt zo dat in jullie kerken maar weinig kerken zijn die de eenvoudige bijbelse leer aanhouden? Ik ken de Ger. Gem. niet zo.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Het is niet de oude leer, laten we het zo zeggen. Ik wil me niet weer in een wespennest steken, maar soms zie je zaken waarom je niet stil kunt zijn. De Gereformeerde Gemeenten hebben vanouds zich achter het Woord (in de Statenvertaling) en de Drie Formulieren van Enigheid geschaard. Dat wensen we nog te doen.GKVerontrust schreef:@DIA: Bij ons kom je ook steeds minder catechismusprediking tegen. Ik begrijp dus je punt over zondag 23 en de andere zondagen. Maar er zijn nog wel Gereformeerde Kerken waar de catechismus "in de dadelijkheid" (zoals jullie dat zo uitdrukken) wordt gepreekt. Gelukkig!
Het schrijfsel van ds. Harinck is inderdaad erg moeilijk; dat ben ik met je eens. Is het trouwens echt zo dat in jullie kerken maar weinig kerken zijn die de eenvoudige bijbelse leer aanhouden? Ik ken de Ger. Gem. niet zo.
Wat de laatste vraag aangaat: Dat is wel te horen in de prediking. Er staat nu een preek over Zondag 23 op YouTube van ds. Chr. van der Poel (niet te verwarren met ds. Joh.van der Poel).
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Dit klopt niet DIA, er is gelukkig nog heel veel doorbrekend genadewerk. Misschien niet in onze refo bolwerken, maar Gods werk staat niet stil, nooit.-DIA- schreef:KloptPanny schreef:Helder antwoord van dominee PIeters op Refoweb: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25735/onwilligheid/
Je merkt tegenwoordig dat steeds meer mensen in de knoop raken omdat de rechtvaardiging van de goddeloze/zondaar niet altijd meer even duidelijk wordt verkondigd.
Zie bijvoorbeeld deze vraag: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25738/helwaardige/
Of het allemaal Bijbels is, dat is de vraag. Waar hoor je van het doorbrekende genadewerk? Waar hoor je van een verloren zondaar, een door God gearresteerde zondaar. Ik bedoel niet de algemene overtuigingen want die zijn er nog wel, ook al wordt ook dat minder. Zondag 23 wordt bijna nergens meer verklaard, omdat er geen weet meer van is. Het geslacht dat dit kende word klein. Een hutje in de komkommerhof. De bevinding wordt niet met ons verstand gevat, en ons bestaan wil niet sterven. We vechten maar om in leven te blijven.
En verder kan iedereen het wel opmerken.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Dit doet mij verdriet. Is dan de hand des Heeren verkort? Verwachten het wij van onze bevinding.-DIA- schreef:KloptPanny schreef:Helder antwoord van dominee PIeters op Refoweb: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25735/onwilligheid/
Je merkt tegenwoordig dat steeds meer mensen in de knoop raken omdat de rechtvaardiging van de goddeloze/zondaar niet altijd meer even duidelijk wordt verkondigd.
Zie bijvoorbeeld deze vraag: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25738/helwaardige/
Of het allemaal Bijbels is, dat is de vraag. Waar hoor je van het doorbrekende genadewerk? Waar hoor je van een verloren zondaar, een door God gearresteerde zondaar. Ik bedoel niet de algemene overtuigingen want die zijn er nog wel, ook al wordt ook dat minder. Zondag 23 wordt bijna nergens meer verklaard, omdat er geen weet meer van is. Het geslacht dat dit kende word klein. Een hutje in de komkommerhof. De bevinding wordt niet met ons verstand gevat, en ons bestaan wil niet sterven. We vechten maar om in leven te blijven.
En verder kan iedereen het wel opmerken.
Er wordt zo weinig goeds gesproken van Heere en Zaligmaker, Jezus Christus.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Dit doet mij verdriet. Is dan de hand des Heeren verkort? Verwachten het wij van onze bevinding.-DIA- schreef:KloptPanny schreef:Helder antwoord van dominee PIeters op Refoweb: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25735/onwilligheid/
Je merkt tegenwoordig dat steeds meer mensen in de knoop raken omdat de rechtvaardiging van de goddeloze/zondaar niet altijd meer even duidelijk wordt verkondigd.
Zie bijvoorbeeld deze vraag: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25738/helwaardige/
Of het allemaal Bijbels is, dat is de vraag. Waar hoor je van het doorbrekende genadewerk? Waar hoor je van een verloren zondaar, een door God gearresteerde zondaar. Ik bedoel niet de algemene overtuigingen want die zijn er nog wel, ook al wordt ook dat minder. Zondag 23 wordt bijna nergens meer verklaard, omdat er geen weet meer van is. Het geslacht dat dit kende word klein. Een hutje in de komkommerhof. De bevinding wordt niet met ons verstand gevat, en ons bestaan wil niet sterven. We vechten maar om in leven te blijven.
En verder kan iedereen het wel opmerken.
Er wordt zo weinig goeds gesproken van Heere en Zaligmaker, Jezus Christus.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Nee, de hand des Heeren is niet verkort! Zolang het Woord Gods nog gepreekt mag worden, zolang mogen we verwachting van Hem hebben.CvdW schreef:Dit doet mij verdriet. Is dan de hand des Heeren verkort? Verwachten het wij van onze bevinding.
Er wordt zo weinig goeds gesproken van Heere en Zaligmaker, Jezus Christus.
Ik word er ook verdrietig van. Onlangs nog meegemaakt dat mensen vanuit de rechterzijde van onze gezindte zeiden dat God geen mensen meer bekeert in onze tijd. Precies diezelfde mensen zeiden tegen iemand die inderdaad vertelde dat ze de Heere Jezus had mogen leren kennen: 'maar dat gaat zo makkelijk niet'.
Ik begrijp niet zo goed dat ze dan niet wat voorzichtiger zijn, en wat hoopvoller. Als je inderdaad meent dat je in zo'n donkere tijd leeft dat de Heere niet meer in ons land, en inderdaad daarom meent dat je zelf voor eeuwig verloren zal moeten gaan (grijpt ons dat niet meer aan...?), dan zou je toch een gat in de lucht springen als je dan iemand ontmoet die toch iets vertelt over een bekering?
Je hoeft van mij echt niet iedereen de handen op te leggen die iets vertelt. Maar afbranden is wel de andere kant.
En stel dat het nu wel een waar werk van de Heere is: dan mogen anderen toch ook moed scheppen?
Zoals @CvdW zegt: spreek goed van de Heere, we kunnen het werk gerust in Gods handen laten.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Ik zou zeggen: Luister de preek van ds. Chr. van der Poel maar eens. Ook nu zijn er nog predikanten die het recht verklaren, denk aan de oude ds. Blok, en meer. Ik ga niet meer twisten over deze zaken. Luister, en lees vooral en vergelijk dan ook eens de manier van uitleg en toepassing van de 'oude leer' en de meer modernere leer, waarin merkbaar meer aan de oppervlakte gebleven wordt. Sommige dominees weten zelfs geen raad met Zondag 23. Ik wil (positief bedoeld!) een voorbeeld uit onze gemeenten geven. Een dominee moest over Zondag 23 preken. Hij had het moeilijk en smeekte kinderlijk en bewogen of de Heere hem wilde leren en helpen. Halverwege de preek snikte hij (en het was oprecht): Gemeente, ik kan hierover niet preken. Dat was eerlijk, en dwingt respect af in zekere zin. En dit zeg ik ook niet om het voor onwetendheid op te nemen.CvdW schreef:Dit doet mij verdriet. Is dan de hand des Heeren verkort? Verwachten het wij van onze bevinding.-DIA- schreef:KloptPanny schreef:Helder antwoord van dominee PIeters op Refoweb: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25735/onwilligheid/
Je merkt tegenwoordig dat steeds meer mensen in de knoop raken omdat de rechtvaardiging van de goddeloze/zondaar niet altijd meer even duidelijk wordt verkondigd.
Zie bijvoorbeeld deze vraag: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25738/helwaardige/
Of het allemaal Bijbels is, dat is de vraag. Waar hoor je van het doorbrekende genadewerk? Waar hoor je van een verloren zondaar, een door God gearresteerde zondaar. Ik bedoel niet de algemene overtuigingen want die zijn er nog wel, ook al wordt ook dat minder. Zondag 23 wordt bijna nergens meer verklaard, omdat er geen weet meer van is. Het geslacht dat dit kende word klein. Een hutje in de komkommerhof. De bevinding wordt niet met ons verstand gevat, en ons bestaan wil niet sterven. We vechten maar om in leven te blijven.
En verder kan iedereen het wel opmerken.
Er wordt zo weinig goeds gesproken van Heere en Zaligmaker, Jezus Christus.
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)