Waarom? Omdat de hervormde gemeente daar de eenheid wilt bewaren. Niet slim, in hervormd Barneveld is dat ook zo. Je kunt beter bij grote hervormde gemeentes niet gezamenlijk optrekken. Ook is in Rijssen één behoudende hervormde gemeente hersteld hervormd geworden.-DIA- schreef:In Rijssen komen de rechtse predikers niet meer op de kansel. Om die reden ontstond in de jaren 50 een breuk in de NHK te Rijssen. Een groep verontrusten vertrokken, en vormden wat nu de OGGiN is.eilander schreef:Nee, ik begrijp wel degelijk wat je daaronder verstaat DIA. Ik vind alleen wel dat je - als je het over de uiterst techtse predikanten van destijds hebt - je ook wel die vergelijking eerlijk moet maken. En als je dan eerst aangeeft dat je eigenlijk alleen in Rijssen luistert, geef ik je een tip.
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Ik zou er wel iets over kunnen zeggen, maar doe het niet, gezien dat er ook ex-hervormden uit onze stad hier op het forum zitten. En ik wil en kan de confrontatie nu niet meer aan. Alleen dit dan: De plaatselijke HHK is om zo te zeggen 'links van de GG' gesitueerd. Daar zouden de Oud Gereformeerden zich hier niet thuis voelen. Het ademt daar een heel andere sfeer. De HHK is trouwens veel later ontstaan, de OGG ontstond in de jaren 50. Niet geheel te begrijpen waarom men zich toentertijd niet bij een van de bestaande kerken aansloot.Paul schreef:Waarom? Omdat de hervormde gemeente daar de eenheid wilt bewaren. Niet slim, in hervormd Barneveld is dat ook zo. Je kunt beter bij grote hervormde gemeentes niet gezamenlijk optrekken. Ook is in Rijssen één behoudende hervormde gemeente hersteld hervormd geworden.-DIA- schreef:In Rijssen komen de rechtse predikers niet meer op de kansel. Om die reden ontstond in de jaren 50 een breuk in de NHK te Rijssen. Een groep verontrusten vertrokken, en vormden wat nu de OGGiN is.eilander schreef:Nee, ik begrijp wel degelijk wat je daaronder verstaat DIA. Ik vind alleen wel dat je - als je het over de uiterst techtse predikanten van destijds hebt - je ook wel die vergelijking eerlijk moet maken. En als je dan eerst aangeeft dat je eigenlijk alleen in Rijssen luistert, geef ik je een tip.
Waarschijnlijk was dat om het oude OGG standpunt dat zij zich als een 'noodkerkverband' gevoelden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
We kunnen rustig stellen dat er veel zegen op heeft gerust in Rijssen. De Oranjekerk (OGGiN) is nagenoeg leeg en men is verspreid over vele andere gemeenten. De een is naar de Noorderkerk gegaan, de ander naar de Zuiderkerk en een groot deel uit de kerk.
Afscheiding kan nooit de bedoeling zijn!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat noem jij veel zegen?Bijdrager schreef:We kunnen rustig stellen dat er veel zegen op heeft gerust in Rijssen. De Oranjekerk (OGGiN) is nagenoeg leeg en men is verspreid over vele andere gemeenten. De een is naar de Noorderkerk gegaan, de ander naar de Zuiderkerk en een groot deel uit de kerk.
- Niet meer zo actief -
Enig cynisme in dit soort casuïstieken houd me op de been
- Wandelende
- Inactief
Vreemd soort cynisme dan. Het gaat over eeuwig wel of eeuwig wee.Bijdrager schreef:Enig cynisme in dit soort casuïstieken houd me op de been
(~)
Dat hangt niet van kerkverbanden af, niet van links of rechts, niet van licht of zwaar, niet van ons als mens.
- Wandelende
- Inactief
Dat is helemaal waar. Betekent nog niet dat er met dit soort cynisme wel zegen op rust. Cynisme heeft namelijk iets weg van een spottende en wantrouwende houding.Bijdrager schreef:Dat hangt niet van kerkverbanden af, niet van links of rechts, niet van licht of zwaar, niet van ons als mens.
(~)
Wandelende schreef:Vreemd soort cynisme dan. Het gaat over eeuwig wel of eeuwig wee.Bijdrager schreef:Enig cynisme in dit soort casuïstieken houd me op de been
Spijker - kop.Bijdrager schreef:Dat hangt niet van kerkverbanden af, niet van links of rechts, niet van licht of zwaar, niet van ons als mens.
Inderdaad wantrouwend, ik ben zeer wantrouwend mbt tot allerlei menselijke overwegingen, theorieën, bevindingen, gevoelens zonder dat het fundament wordt genoemd.
- Wandelende
- Inactief
Dan zien we vast en zeker goede bijdragen van jou voorbij komen in de komende tijd. Bijdragen waarin Hét Fundament wordt genoemd. Ik zal ze zonder wantrouwen tegemoet zien.Bijdrager schreef:Inderdaad wantrouwend, ik ben zeer wantrouwend mbt tot allerlei menselijke overwegingen, theorieën, bevindingen, gevoelens zonder dat het fundament wordt genoemd.
(~)
De lat ligt hoog maar dat schijnt ook een kenmerk van het ware te zijn!
Cynisme is heel menselijk, maar ģeen vrucht van de Geest.Bijdrager schreef:Enig cynisme in dit soort casuïstieken houd me op de been
- Niet meer zo actief -
Elkaar de maat nemen, millimeteren op theologisch gebied, nog meer, nog dieper, nog...... allemaal vruchten van onze geest.
Volgens mij is enig cynisme over het falende menselijk handelen in het kerkelijke gebeuren wel op zijn plaats. Zelfspot is in dat kader geschikter.Mannetje schreef:Cynisme is heel menselijk, maar ģeen vrucht van de Geest.Bijdrager schreef:Enig cynisme in dit soort casuïstieken houd me op de been