Buigen onder Gods recht

jacob

Bericht door jacob »

ds CG Vreugdenhil
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Oorspronkelijk gepost door jacob
jullie moeten als een speer allemaal Alles uit Hem gaan lezen.
Van welke schrijver is dat Jacob?

Of Levend Geloof (van dezelfde schrijver!).

Met het hoofdstuk 'Groeiremmers en Groeibevorderaars'..........
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
england

Bericht door england »

Idd, Rhode...nobody shall pluck them out of My Father's Hand...
Sorry, heb geen Bijbel/nederlandse Bijbel bij de hand, maar jullie vatten em wel...
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
betekent dat je dan als kind van God niet verzekert bent van de Zaligheid Adrianus.

Mag ik daar aub een bijbels gefundeerd (en eff niet met oudvaders) onderbouwing van. Volgens mij is dat namelijk een grote dwaling.
Jacob, lees de christinnereis eens....

Eenmaal door God vrij gesproken is altijd door God vrijgesproken. En dat lees ik ook in de Christenreis.

we moeten aanvechtingen en het geloof in Christus niet door elkaar gooien.

Geloof je dan mag (nee dat moet je, en kan je niet anders) dat zeker zijn van je geloof. Zoals door paulus beschreven. Wie kan mij het geloof afnemen. Niets en niemand.

geen vroom geklets. Kijk het maar eens goed na zou ik zeggen.
Jij gooit hier anders wel geloof in Jezus en verzekering doorelkaar....
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Kennen jullie het verschil tussen buigen onder Gods recht en verloren gaan onder het recht? Het laatste is een nadere weldaad die voorafgaat aan de vrijspraak in de vierschaar der conscientie.
Als ik me niet bedrieg is er wat dat laatste betreft weinig doorbrekend werk in onze tijd.
Is dit de samenvatting van de preek van afgelopen zondag?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Nee, Pim, dit is echt geen vage klacht. Dit wordt in alle verslagen van visitaties binnen (o.a.) de GG vastgesteld en ik hoor diverse predikanten er en plein public over de kansel over klagen.

Laten we elkaar niet voor de gek houden, er zijn weleens jongeren die zich afvragen naar wie ze dan toe moeten als ze aangespoord worden om een kind van God eens te vragen hoe de zielsbevindelijke leidingen van de Heere persoonlijk ervaren worden.
Zou het niet een gevolg kunnen zijn van hoe er gepreekt wordt? Iets wat constant gezegd wordt, wordt eens gelooft en nagevolgt en als er in de prediking niet wordt opgeroepen tot bekering moet men niet klagen dat er geen mensen meer bekeert worden dan moet je eerlijk zijn en zeggen na zo'n visitatie "onze prediking heeft vrucht!" en op je laatste opmerking ingaand, als er mensen aan het avondmaal gaan die niet volgens de 'kerkelijke weg' bekeert zijn, worden deze genegeerd en niet aangemerkt als 'Gods kind' en dus niet als referentiepunt en ja dan mag je niet klagen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Graag zou ik weer on-topic gaan en inhoudelijke discussie willen in plaats van met bijbelteksten smijten en simpele oneliners.

Niemand heeft mij nu helder op Bijbelse gronden het verschil tussen buigen en verloren gaan onder het recht van God uitgelegd en hoe dat in mijn ziel zou moeten toegaan.
refo

Bericht door refo »

Ik heb het even nagelezen, maar we zijn nog steeds on-topic. Dat je geen antwoord krijgt is niet waar. Tussen de regels door lees je dat de meeste scribenten het met de term niet eens zijn.

Zou ook wat moois wezen zeg! Verloren gáán als weldaad. 't Moet niet gekker worden!
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De HC heeft het over dat de gelovige 'Christus en al Zijn weldaden deelachtig wordt'.

Wie die gelovige is vindt men in Zondag 7. Nu ben ik wel nieuwsgierig of dan 'verloren onder het recht' een weldaad is uit de HC.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
De HC heeft het over dat de gelovige 'Christus en al Zijn weldaden deelachtig wordt'.

Wie die gelovige is vindt men in Zondag 7. Nu ben ik wel nieuwsgierig of dan 'verloren onder het recht' een weldaad is uit de HC.

Groeten,
Nou, kom op Adrianus. Jij hebt nogal GerGem-letters gegeten. Leg jij dat nou eens uit!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar

Groeten,
Natuurlijk wel; in de HC vindt men dat de zekerheid samenhangt met de mate van het geloof in het aannemen van de weldaden van Christus (zondag 23) en ook vinden we duidelijk in de HC dat er een sterven aan zichzelf aan verbonden is. Eén plant in Zijn lijden en sterven en één plant in Zijn opstanding.
Daarnaast moeten we beseffen dat de zielsbevindelijke leidingen des Heeren nader uitgewerkt zijn (theologisch gezien) vanaf de Nadere Reformatie. Lees bijvoorbeeld Teellinck, Saldenus en Comrie. Dus het onderscheid tussen zekerheid van het geloof en zekerheid van het gevoel zul je tevergeefs in geschriften van rond de Reformatie (zoals de HC) zoeken.
Wil niet zeggen dat het niet onderwijzend kan zijn in de nadere oefeningen om dit wel aan te stippen. Een Bijbels voorbeeld vinden we overigens in het nachtgezicht van Zacharia aangaande Jozua de hogepriester (het gaat daar ook uitdrukkelijk over vrijspraak in het gericht). Als hij aangeklaagd wordt door de Satan, zegt hij niets terug. Vlucht ook niet tot Jezus. Maar moet instemmen met het vonnis en verloren gaan.
Maar dan is er de tussentreding van de Borg "De Heere schelde u, gij satan".
Bij de moordenaar aan het kruis zien we wel het buigen onder Gods recht (hij erkent strafwaardig te zijn) maar tegelijk het vluchten tot Jezus. Het verloren gaan onder het recht gaat dieper, dan is de zondaar passief en moet verloren gaan in de inleving. Maar zal dan ervaren opgevangen te worden vanonder eeuwige armen.

[Aangepast op 28/4/04 door Orckie]
Plaats reactie