Ditbenik schreef:Sheba schreef:Augustienus schreef:Ik zou het wat ontspannen benaderen. Alsof alleen in de Hhk de leer zuiver gepreekt wordt! Kanselruil, officieel toegestaan of gedoogd, geschiedt al heel lang. Dit is met predikanten uit de rechterkant van de Cgk en de PKN, waar geen leerverschil mee is. En dat bedoel ik met roemen in de kerkelijke situatie: dat we nu als HHK de NHK gezuiverd hebben en alleen bij ons de juiste prediking is te vinden. Misschien is de reden dat het nog niet op grote schaal gebeurd, dat de hervormde kerk plaatselijk gescheurd is en het dan gevoelig ligt dat er een PKN predikant voorgaat in een HHG in een plaats waar ook een PKN gemeente is. Maar de eerder genoemde gemeenten waar wel kanselruil plaatsvind, zijn niet gescheurd en de predikanten uit de PKN komen daar al vele jaren, zijn ze dan nu ineens niet meer welkom? De gemeenten hanteren gewoon hetzeldse uitnodigingsbeleid als voor 2004.
In mijn eerdere post schreef ik al in eigen kerkverband is het al zo moeilijk... ik hoor dus wel degelijk verschillen. En zie dus niet alleen de waarheid in HHK. En ook zeg ik niet omdat iemand in de PKN is meegegaan verandert zou zijn...
Ook zei ik dat het mij niet om de cgk predikanten ging, maar om de zaak van oefening tucht. Dat zou je ook op kunnen vatten dat ik zeker weet dat er cgk predikanten zijn die de volle Waarheid verkondigen...
Dus nogmaals het gaat niet om roemen. Maar ook predikanten uit welk kerkverband zijn mensen. Die zondigen, kunnen dwalen... ook als hun preken eerst zuiver klonken. Hoe ga je dan de tucht uitoefenen? En in hoeverre kan de PKN zelf nog tucht uitoefenen? Dat is toch ook de taak van een kerkenraad? En als die betreffende predikant niet tot jouw kerkverband behoort, heb je een probleem.
Ik vraag me dus ook af, en ook al gebeurt het in sommige gemeenten al jaren, of het kerkordelijk mag en kan en had mogen gebeuren...
Dus het gaat mij nog niet ineens zozeer in de eerste plaats om dat ze ineens niet welkom zijn. Het gaat mij erom of en hoe er nagedacht is over de uitoefening van tucht als het onverhoopt ter sprake zou komen?
Tuchtoefening vindt plaats in het kerkverband of kerkgenootschap waar de predikant lid is. Dat is bij kanselruil helemaal geen item. Hij komt alleen preken. Als een kerkenraad van mening is dat hij dwaalt, wordt hij niet meer gevraagd. Het gaat erom dat we met elkaar probereren het verscheuren van het lichaam van Christus te stoppen en de zondigen scheuren die er zijn te herstellen. Kanselruil kan daar een eerste stap in zijn.
@Sheba, daarbij gaat het niet om wat mijn onkerkelijke buurman daar van vindt, maar wat Christus wat ons vraagt.
Een kenmerk van de ware kerk is het uitoefenen van tucht. Of niet soms?
Een predikant niet meer uitnodigen van welk kerkverband ook is m.i. geen uitoefening van de tucht. Ook niet als het binnen het eigen kerkverband speelt.
Zodra je predikanten uit een ander kerkverband toelaat. Kan je om dwalingen te weren: alze niet meer uitnodigen. Maar dat is geen tucht! Tucht is dus bij voorbaat uitgesloten!
En natuurlijk weet ik dat sommige predikanten binnen eigen kerkverband niet gevraagd worden. En dat dat soms gaat over meer dan wat bijzaken... en je kunt je dan m.i. ook oprecht afvragen of dat uitoefenen van tucht is. Wanneer er zaken verkondigt worden die niet naar de schrift zijn moet men daarop aangesproken, gecorrigeerd worden.
En als Hervormd kerklid in de oude situatie voor de scheuring vroeg en vraag ik mij af in hoeverre er inderdaad nog sprake was van tuchtoefening binnen de toenmalige Hervormde Kerk. ( ik vond en vind dat nog steeds een lastig punt)
Als ik het goed heb. Maar als het anders is, corrigeren jullie me maar...
Gaat het nu in de PKN en in de oude situatie als volgt.
Ds A staat in gemeente B. Een gemeente, bijbels, gereformeerd.
De 3 formulieren... etc.
Ds A. Komt tot andere inzichten. En wordt in zijn leer vrijzinnig.
Daar heeft de kerkenraad van gemeente B terecht moeite mee. Gesprekken, gedoe. Toen( oude situatie) en nu (PKN) jan alleen zo’n predikant losgemaakt worden van gemeente B. Maar niet uit zijn ambt worden ontzet. Ondanks dat hij de grootste dwalingen verkondigt. Want daar is ruimte voor in de toenmalige Hervormde Kerk en nu in de PKN. Zo’n predikant werd losgemaakt en was en is beroepbaar in een vrijzinnige gemeente binnen dezelfde kerk!
En wanneer je dus als HHK predikanten op je kansel toelaat die PKN zijn zit je dus al met twee vragen.
1) Kennelijk kan je dus een predikant op je kansel laten spreken die wel kan instemmen met de belijdenisgeschriften van de PKN. Laat dat nu juist de reden zijn voor het achterblijven van de Hervormden in wat de HHK genoemd moest worden... ( en uiteraard zijn er met worsteling binnen de PKN meegegaan, maar ondertussen dus lid en stemmen dus in met die belijdenisgeschriften die de grondslag van die kerk vormen)
2) hoe kan je een predikant op je kansel laten spreken die lid is van een kerk waar geen tucht uitgeoefend KAN worden. En waar je zelf ook geen tucht op KAN uitoefenen? Dan is de chaos toch compleet?
Even concreet. Jij kan als kerkenraad wel zeggen in onze gemeente komt hij niet meer. Maar een andere gemeente binnen het kerkverband kan inmiddels zo aan het schuiven zijn, dat zij geen probleem hebben om die betreffende predikant toch te vragen met zijn dealingen.... Tucht kan niet worden uitgeoefend, want hij is van een andere kerk. Jij maakt als plaatselijke gemeente onderdeel uit van de landelijke kerk...
Uiteraard gaat het mij er niet om wat de onkerkelijke buurman ervan vindt. Toch wordt te vaak de kerkelijke verdeeldheid aangewezen als het obstakel voor die kerkelijke buurman. Tegen die achtergrond moet je mijn opmerking zien.
En natuurlijk gaat het erom wat Christus er van vindt. En dan vraag ik mij in alle eerbied af of het Christus wil is, als er “slordig” met de tucht wordt omgegaan. Of dat die weg zelfs bij voorbaat afgesneden wordt.
Is er geen herkenning over kerkmuren heen? Zeker wel.
Maar het openstellen van kansels voor andere kerkverbanden laat ruimte om geen tucht uit te oefenen. Dat is een punt. Of kan er wel tucht worden uitgeoefend?
En in feite is het een schijneenheid. Want die kerkelijke verdeeldheid in de naam van kerken blijft. Maar ook in de praktijk. Kijk maar naar tucht.... De eenheid wordt gevonden in het geloof, dwars door kerkmuren heen.
Straks zal niet gevraagd worden van welke kerk was je lid? En was je lid van de kerk van “eenheid?” Maar kent u Mij?
En doet die verdeeldheid me niets? Nou echt wel... maar eenheid mag niet ten koste gaan van om de zaken ordelijk in de kerk te laten verlopen.
En helaas, helaas. Is de verdeeldheid er niet alleen in kerknamen. Maar al binnen een landelijk kerkverband, zelfs binnen een kerkelijke gemeente.