Zeg dat...samanthi schreef:Tja...Klavart schreef:Dat is dan een onjuiste beeldvorming, want de GG is in veel plaatsen juist 'extremer' dan de HHK.DDD schreef:Los daarvan is de HHK in veel plaatsen extremer dan de GG. Dat ook voor de juiste beeldvorming.
Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])
citaat DDD
Bewijs, welke gemeenten dus?
Onderbouwing, wat is er dan extremer dan in de meeste Gergem gemeenten?
En dat even voor de juiste beeldvorming, dat geheel terzijde...
Want kennelijk bezoek je wekelijks alle gemeenten van de HHK. En heb je alle predikanten al eens gehoord?
En vind je de Gergem kennelijk al extreem, omdat de HHK in jouw ogen extremer is? Anders hoef je die vergelijking niet zo te maken...
En als DDD zou staan voor wat de Gergem leert, liever geen kanselruil dan
En wat betreft kanselruil in het algemeen? Hoe kan je kerkelijke tucht uitoefenen op predikanten uit een ander kerkverband? Stel ds B uit Kerverband C komt in de HHK de grootste dwalingen verkondigen die je maar kunt bedenken? Hoe kan je alskerkenraad van de HHK dan de tucht beoefenen? En dat geldt volgens mij voor meerdere kerkverbanden zo.
Wat versta je onder extreem?Los daarvan is de HHK in veel plaatsen extremer dan de GG. Dat ook voor de juiste beeldvorming. Maar goed, ik begrijp de ergernis, want ik zou dat ook erg vervelend vinden.
Bewijs, welke gemeenten dus?
Onderbouwing, wat is er dan extremer dan in de meeste Gergem gemeenten?
En dat even voor de juiste beeldvorming, dat geheel terzijde...
Want kennelijk bezoek je wekelijks alle gemeenten van de HHK. En heb je alle predikanten al eens gehoord?
En vind je de Gergem kennelijk al extreem, omdat de HHK in jouw ogen extremer is? Anders hoef je die vergelijking niet zo te maken...
En als DDD zou staan voor wat de Gergem leert, liever geen kanselruil dan

En wat betreft kanselruil in het algemeen? Hoe kan je kerkelijke tucht uitoefenen op predikanten uit een ander kerkverband? Stel ds B uit Kerverband C komt in de HHK de grootste dwalingen verkondigen die je maar kunt bedenken? Hoe kan je alskerkenraad van de HHK dan de tucht beoefenen? En dat geldt volgens mij voor meerdere kerkverbanden zo.
-
Het kan zo zijn dat sommige hersteld hervormde gemeenten 'extremer' zullen zijn dan sommige gereformeerde gemeenten. Over het algemeen geldt dit niet en plaatselijk kan ik me ook niet zoveel voorbeelden bedenken, Houten misschien. En over die kanselruil, dat moet op basis van vertrouwen gaan. Kerkenraden zullen voorzichtigheid betrachten als ze een dominee uit een ander kerkverband op de kansel vragen. En het is bekend welke predikanten bij de gemeente zullen passen, dat zullen predikanten uit (het midden en de rechterflank van) de gereformeerde bond betreffen. Ik zou het toejuichen, opdat we niet in onze kerkelijke situatie roemen maar zien dat we eigenlijk bij elkaar horen. Als er kanselruil mogelijk is met de Cgk moet dit ook met de hervormd gereformeerde broeders uit de PKN kunnen, waar we voor 2004 nog gezamenlijk mee optrokken.
Laatst gewijzigd door Augustienus op 06 jan 2018, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Nadenken hoe de tucht gehandhaafd kan worden is niet hetzelfde als roemen in je eigen kerkelijke situatie he?Augustienus schreef:Het kan zo zijn dat sommige hersteld hervormde gemeenten 'extremer' zullen zijn dan sommige gereformeerde gemeenten. Over het algemeen geldt dit niet en plaatselijk kan ik me ook niet zoveel voorbeelden bedenken, Houten misschien. En over die kanselruil, dat moet op basis van vertrouwen gaan. Kerkenraden zullen voorzichtigheid betrachten als ze een dominee uit een ander kerkverband op de kansel vragen. En het is bekend welke predikanten bij de gemeente zullen passen, dat zullen predikanten uit het midden en de rechterflank van de gereformeerde bond betreffen. Ik zou het toejuichen, opdat we niet in onze kerkelijke situatie roemen maar zien dat we eigenlijk bij elkaar horen.
En echt ook op basis van vertrouwen kan het helaas mis gaan... en jij als ander kerkverband kan geen tucht uitoefenen dan he? Laat staan hoe lastig dat al is, binnen eigen kerkverband...( zie hier niet het roemen van...)
Het bijelkaar horen zie ik niet zozeer in het bijelkaar op de kansels voorgaan uit div. Kerkverbanden hoor.
En nee, ik ben dus niet blij met het voorgaan ook niet uit de CGk. Niet om de predikanten op zich.... echt niet. Maar om het bovenstaande. En niet om te roemen.... of geen verdriet hebben om verscheurdheid....
En heel eerlijk gezegd geloof ik niet dat het mijn ongelovige buurman ook maar iets kan schelen als predikanten uit verschillende kerkverbanden bij elkaar op de kansel komen.... hij wordt er niet warm of koud van. Misschien dat daar heel andere dingen voor nodig zijn.
Ik heb het niet meer zo helder voor me. Maar hoe ging dat in de oude situatie. Kon er eigenlijk wel tucht uitgeoefend worden binnen de Hervormde kerk? Los van de vraag of dat gedaan werd...
Als predikant sus ineens dwalingen ging verkondigen? En hoe is dat nu? Stel een ds gaat van de een op andere dag God ontkennen op de kansel. Hij komt uit de PKN. In de PKN mag dat verkondigt worden...Jij als HHK er kan dan geen tucht uitoefenen. En kan het sowieso binnen de PKN dan wel?
-
Ik zou het wat ontspannen benaderen. Alsof alleen in de Hhk de leer zuiver gepreekt wordt! Kanselruil, officieel toegestaan of gedoogd, geschiedt al heel lang. Dit is met predikanten uit de rechterkant van de Cgk en de PKN, waar geen leerverschil mee is. En dat bedoel ik met roemen in de kerkelijke situatie: dat we nu als HHK de NHK gezuiverd hebben en alleen bij ons de juiste prediking is te vinden. Misschien is de reden dat het nog niet op grote schaal gebeurd, dat de hervormde kerk plaatselijk gescheurd is en het dan gevoelig ligt dat er een PKN predikant voorgaat in een HHG in een plaats waar ook een PKN gemeente is. Maar de eerder genoemde gemeenten waar wel kanselruil plaatsvind, zijn niet gescheurd en de predikanten uit de PKN komen daar al vele jaren, zijn ze dan nu ineens niet meer welkom? De gemeenten hanteren gewoon hetzeldse uitnodigingsbeleid als voor 2004.
Het is heel simpel: als iemand, inmiddels getrouwd, jaren later een vroegere ex-partner - of wat dan ook - tegenkomt en je raakt daarmee aan de praat kom je er vaak achter hoeveel beide personen veranderd zijn. Heel menselijk.
Gemeenten die gescheurd zijn blijven niet hetzelfde. Het GB deel zal vaak iets naar links opgeschoven zijn, de HHK'ers naar rechts. Dan wordt het lastiger elkaar te herkennen of over te gaan tot kanselruil. Is dat erg? Welnee.
Gemeenten die gescheurd zijn blijven niet hetzelfde. Het GB deel zal vaak iets naar links opgeschoven zijn, de HHK'ers naar rechts. Dan wordt het lastiger elkaar te herkennen of over te gaan tot kanselruil. Is dat erg? Welnee.
-
En predikanten die in 2004 een bepaalde keuze hebben gemaakt, zijn die veranderd in hun prediking en hun leer?
In mijn eerdere post schreef ik al in eigen kerkverband is het al zo moeilijk... ik hoor dus wel degelijk verschillen. En zie dus niet alleen de waarheid in HHK. En ook zeg ik niet omdat iemand in de PKN is meegegaan verandert zou zijn...Augustienus schreef:Ik zou het wat ontspannen benaderen. Alsof alleen in de Hhk de leer zuiver gepreekt wordt! Kanselruil, officieel toegestaan of gedoogd, geschiedt al heel lang. Dit is met predikanten uit de rechterkant van de Cgk en de PKN, waar geen leerverschil mee is. En dat bedoel ik met roemen in de kerkelijke situatie: dat we nu als HHK de NHK gezuiverd hebben en alleen bij ons de juiste prediking is te vinden. Misschien is de reden dat het nog niet op grote schaal gebeurd, dat de hervormde kerk plaatselijk gescheurd is en het dan gevoelig ligt dat er een PKN predikant voorgaat in een HHG in een plaats waar ook een PKN gemeente is. Maar de eerder genoemde gemeenten waar wel kanselruil plaatsvind, zijn niet gescheurd en de predikanten uit de PKN komen daar al vele jaren, zijn ze dan nu ineens niet meer welkom? De gemeenten hanteren gewoon hetzeldse uitnodigingsbeleid als voor 2004.
Ook zei ik dat het mij niet om de cgk predikanten ging, maar om de zaak van oefening tucht. Dat zou je ook op kunnen vatten dat ik zeker weet dat er cgk predikanten zijn die de volle Waarheid verkondigen...

Dus nogmaals het gaat niet om roemen. Maar ook predikanten uit welk kerkverband zijn mensen. Die zondigen, kunnen dwalen... ook als hun preken eerst zuiver klonken. Hoe ga je dan de tucht uitoefenen? En in hoeverre kan de PKN zelf nog tucht uitoefenen? Dat is toch ook de taak van een kerkenraad? En als die betreffende predikant niet tot jouw kerkverband behoort, heb je een probleem.
Ik vraag me dus ook af, en ook al gebeurt het in sommige gemeenten al jaren, of het kerkordelijk mag en kan en had mogen gebeuren...
Dus het gaat mij nog niet ineens zozeer in de eerste plaats om dat ze ineens niet welkom zijn. Het gaat mij erom of en hoe er nagedacht is over de uitoefening van tucht als het onverhoopt ter sprake zou komen?
Op de Veluwe ja.Klavart schreef:Dat is dan een onjuiste beeldvorming, want de GG is in veel plaatsen juist 'extremer' dan de HHK.DDD schreef:Los daarvan is de HHK in veel plaatsen extremer dan de GG. Dat ook voor de juiste beeldvorming.
Tuchtoefening vindt plaats in het kerkverband of kerkgenootschap waar de predikant lid is. Dat is bij kanselruil helemaal geen item. Hij komt alleen preken. Als een kerkenraad van mening is dat hij dwaalt, wordt hij niet meer gevraagd. Het gaat erom dat we met elkaar probereren het verscheuren van het lichaam van Christus te stoppen en de zondigen scheuren die er zijn te herstellen. Kanselruil kan daar een eerste stap in zijn.Sheba schreef:In mijn eerdere post schreef ik al in eigen kerkverband is het al zo moeilijk... ik hoor dus wel degelijk verschillen. En zie dus niet alleen de waarheid in HHK. En ook zeg ik niet omdat iemand in de PKN is meegegaan verandert zou zijn...Augustienus schreef:Ik zou het wat ontspannen benaderen. Alsof alleen in de Hhk de leer zuiver gepreekt wordt! Kanselruil, officieel toegestaan of gedoogd, geschiedt al heel lang. Dit is met predikanten uit de rechterkant van de Cgk en de PKN, waar geen leerverschil mee is. En dat bedoel ik met roemen in de kerkelijke situatie: dat we nu als HHK de NHK gezuiverd hebben en alleen bij ons de juiste prediking is te vinden. Misschien is de reden dat het nog niet op grote schaal gebeurd, dat de hervormde kerk plaatselijk gescheurd is en het dan gevoelig ligt dat er een PKN predikant voorgaat in een HHG in een plaats waar ook een PKN gemeente is. Maar de eerder genoemde gemeenten waar wel kanselruil plaatsvind, zijn niet gescheurd en de predikanten uit de PKN komen daar al vele jaren, zijn ze dan nu ineens niet meer welkom? De gemeenten hanteren gewoon hetzeldse uitnodigingsbeleid als voor 2004.
Ook zei ik dat het mij niet om de cgk predikanten ging, maar om de zaak van oefening tucht. Dat zou je ook op kunnen vatten dat ik zeker weet dat er cgk predikanten zijn die de volle Waarheid verkondigen...![]()
Dus nogmaals het gaat niet om roemen. Maar ook predikanten uit welk kerkverband zijn mensen. Die zondigen, kunnen dwalen... ook als hun preken eerst zuiver klonken. Hoe ga je dan de tucht uitoefenen? En in hoeverre kan de PKN zelf nog tucht uitoefenen? Dat is toch ook de taak van een kerkenraad? En als die betreffende predikant niet tot jouw kerkverband behoort, heb je een probleem.
Ik vraag me dus ook af, en ook al gebeurt het in sommige gemeenten al jaren, of het kerkordelijk mag en kan en had mogen gebeuren...
Dus het gaat mij nog niet ineens zozeer in de eerste plaats om dat ze ineens niet welkom zijn. Het gaat mij erom of en hoe er nagedacht is over de uitoefening van tucht als het onverhoopt ter sprake zou komen?
@Sheba, daarbij gaat het niet om wat mijn onkerkelijke buurman daar van vindt, maar wat Christus wat ons vraagt.
Het is maar een detail. Maar de HHK gemeenten waar ik ben geweest, met leden waar ik mee te maken had in mijn werk, in familie- of vriendenverband of in de buurt van mijn kerk waren toch wel wat scherpslijperig van insteek of zwaarder dan de plaatselijke GG, Capelle aan den IJssel uitgezonderd. Maar dat is van oorsprong ook geen HHK.Augustienus schreef:Het kan zo zijn dat sommige hersteld hervormde gemeenten 'extremer' zullen zijn dan sommige gereformeerde gemeenten. Over het algemeen geldt dit niet en plaatselijk kan ik me ook niet zoveel voorbeelden bedenken, Houten misschien. En over die kanselruil, dat moet op basis van vertrouwen gaan. Kerkenraden zullen voorzichtigheid betrachten als ze een dominee uit een ander kerkverband op de kansel vragen. En het is bekend welke predikanten bij de gemeente zullen passen, dat zullen predikanten uit (het midden en de rechterflank van) de gereformeerde bond betreffen. Ik zou het toejuichen, opdat we niet in onze kerkelijke situatie roemen maar zien dat we eigenlijk bij elkaar horen. Als er kanselruil mogelijk is met de Cgk moet dit ook met de hervormd gereformeerde broeders uit de PKN kunnen, waar we voor 2004 nog gezamenlijk mee optrokken.
Het doet er verder niet toe, maar als veel HHK-mensen zeggen dat het gemiddeld anders is, dan geloof ik dat graag. De GG schuiven ook nogal op naar rechts als je het kerkbreed bekijkt.
Daar ook, ja.DDD schreef:Op de Veluwe ja.Klavart schreef:Dat is dan een onjuiste beeldvorming, want de GG is in veel plaatsen juist 'extremer' dan de HHK.DDD schreef:Los daarvan is de HHK in veel plaatsen extremer dan de GG. Dat ook voor de juiste beeldvorming.
Hier gaan jullie niet uitkomen want dit verschilt écht per gebied.
In veel gemeenten waar een rechtse gemeente is gevestigd, daar is geen GG. Denk aan Gameren. Nederhemert, Maartensdijk, Doornspijk en Staphorst.
In Krimpen is wel een GG. Maar dat is ook een heel zware;-)