Gelezen, gedacht, gehoord...

Jongere

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jongere »

Dan zou ik eerst "Is God terug?" lezen. Heb je in één klap (en één zondagmiddag ;) ) kennis gemaakt. En in dat boekje zit heel veel overlap met de dingen die ik las rond zijn laatste boek.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik snap niet zo goed dat de aanduidingen 'niet behoudend, laat staan gereformeerd' een aanbeveling kunnen inhouden om boeken van Van de Beek te gaan lezen.
Jongere

Bericht door Jongere »

eilander schreef:Ik snap niet zo goed dat de aanduidingen 'niet behoudend, laat staan gereformeerd' een aanbeveling kunnen inhouden om boeken van Van de Beek te gaan lezen.
Die aanduidingen bedoel ik niet als aanbeveling, maar als belangrijke kanttekening, maar dat begreep je wel.
Dat ik daarnaast tóch aanbeveel, komt in de eerste plaats omdat ik me in het lezen (ook van theologie) niet beperk tot datgene waarvan ik geloof dat het volledig binnen deze kaders (behoudend en gereformeerd) valt. Dat geldt ook voor bijv. literatuur die niet christelijk is, maar daar hebben we vaker discussie over gehad. Ik geloof (met Calvijn) dat de Heere in Zijn algemene genade ook veel wijsheid heeft gelegd in niet-christelijke schrijvers. Laat staan een christelijke theoloog.
Dat betekent niet dat er helemaal geen grenzen zijn. Iemand als Kuitert heb ik gelezen, maar ook snel genoeg van gekregen. Er zijn ook boeken waaraan ik bij voorbaat weet dat ik er nooit aan zal beginnen. Van de Beek is een totaal andere categorie. Hij laat de Schrift uitgebreid aan het woord, is altijd intensief 'in gesprek' met de vroege kerkvaders. Hij heeft zo'n scherp verstand en inzicht gekregen, dat hij in zijn theologie mij voortdurend onrustig weet te maken, om terug te gaan naar de Schrift en kritisch te kijken naar mijn eigen theologie, godsbeeld en wereldbeeld. En dat is niet onvruchtbaar, integendeel.

Maar misschien moet ik ook het woord 'aanbevelen' nog nuanceren. Ik weet niet of ik het mensen aanbeveel deze theologie te lezen. Huisman vroeg naar een tip en ik weet dat hij met onderscheid leest en brede interesse heeft. Voor anderen is het wellicht beter om gewoon goud te delven in dat wat beproefd is en waar weinig kanttekeningen bij te plaatsen zijn.
huisman

Bericht door huisman »

eilander schreef:Ik snap niet zo goed dat de aanduidingen 'niet behoudend, laat staan gereformeerd' een aanbeveling kunnen inhouden om boeken van Van de Beek te gaan lezen.
Het is de interesse in theologie breder dan alleen de eigen kring. Zo heb ik bv ook de boeken van Paus Benedictus XVI over Jezus gelezen.

De gereformeerde theologie wordt "houdbaarder" als je ook je laat informeren door theologie buiten de gereformeerde kring.

Kuitert en co heb ik niet gelezen maar zoals Jongere zegt is prof A van de Beek van een totaal andere categorie.

Dichter bij huis en bij mijn eigen beleving is een nieuwe uitgave van Samuel Rutherford :Beproeving en overwinning van het geloof.
Ben er deze avond in begonnen. (gekregen van sinterkl......eh pakjesavond :OO3 )
Het boek Beproeving en overwinning van het geloof is het eerste deel van een reeks met devotionele teksten van de welbekende Schotse puritein Samuel Rutherford (1600-1661). Uitgangspunt voor dit boek is de geschiedenis van de Kananese vrouw. In zijn behandeling van dit gedeelte biedt Rutherford veel geestelijk onderwijs.
Rutherford stelt onderwerpen aan de orde zoals het verschil tussen ware verootmoediging en ootmoedige hoogmoed en in hoeverre de bewustheid van ellende iemand kan hinderen om tot Christus te komen. Ook vandaag mag het onderwijs in de voor hem kenmerkende beeldende taal tot richting en stichting zijn. Zijn brede lezerspubliek laat iets zien van het katholieke en tijdoverstijgende in zijn vroomheid.
De nieuwe vertaling van dit werk wordt in deze uitgave extra toegankelijk gemaakt door een ‘lezersgids’, waarin de lezer stap voor stap langs ieder hoofdstuk geleid wordt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jongere schreef:Maar misschien moet ik ook het woord 'aanbevelen' nog nuanceren. Ik weet niet of ik het mensen aanbeveel deze theologie te lezen. Huisman vroeg naar een tip en ik weet dat hij met onderscheid leest en brede interesse heeft. Voor anderen is het wellicht beter om gewoon goud te delven in dat wat beproefd is en waar weinig kanttekeningen bij te plaatsen zijn.
Dank voor je toelichting. Deze laatste zinnen begrijp ik heel goed. Voor mij is het oude goud beter...
helma

Bericht door helma »

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-p-den ... -1.1454386

Mooi interview.
Zijn boek is een aanrader!
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-p-den ... -1.1454386

Mooi interview.
Zijn boek is een aanrader!
Ach, wat is hij oud geworden. :ouin
Een markante verschijning op de kansel, spierwit overhemd met witte stropdas. Het was één van de eerste CGK predikanten die mijn man hoorde destijds. Hij hoorde hem graag, helaas is het lang geleden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Wij hadden gisteren ds J.C. Maris.
Het was goed om hem in ons midden te hebben.
Een markante man en voor zijn leeftijd zéér vitaal!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
samanthi

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:Wij hadden gisteren ds J.C. Maris.

Wehebben um niet gehoord we lagen toen in de kreukels op het fietspad, maar hoop um zeker te gaan luisteren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
helma

Bericht door helma »

samanthi schreef:

Wehebben um niet gehoord we lagen toen in de kreukels op het fietspad, maar hoop um zeker te gaan luisteren.
Oh oh....samen? Beterschap!!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Jaja, het is wat: Samanthus en Samanthy, we schrokken best!
Hopelijk mogen jullie snel weer wat opknappen!
Het is zéker de moeite waard om.de preek van zondagochtend na te luisteren! :-)

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wel de goede voorletters gebruiken. J.W. Maris zal je bedoelen.
Mara

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Wehebben um niet gehoord we lagen toen in de kreukels op het fietspad, maar hoop um zeker te gaan luisteren.
O help, niets gebroken hoop ik? Je kan een flinke smak maken zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

Ds J.C. Maris is op 14 febr 2000 overleden. Je bedoeld prof.dr J.W. Maris emeritus hoogleraar TUA.
Niet echt een predikant voor een HHK kansel. Was altijd meer bezig met de GKv en NGK.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
samanthi

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Wehebben um niet gehoord we lagen toen in de kreukels op het fietspad, maar hoop um zeker te gaan luisteren.
O help, niets gebroken hoop ik? Je kan een flinke smak maken zo.
Ik heb gekneusde ribben en Samanthus z'n arm was uit de kom, die kregen ze na 4 pogingen er niet in, toen hebben ze het onder narcose gedaan.
Hij moet volgende week terugkomen en ik moet rust en bewegen afwisselen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie