Hebr.13:17 "waken over onze zielen, en zullen rekenschap moeten afleggen"Ambtenaar schreef:Ik zie niet in dat een predikant verantwoordelijk is voor zielen die de eeuwigheid tegemoet gaan. Hij is wel verantwoordelijk voor het brengen van de juiste boodschap.Roeline schreef:Ondernemers bijvoorbeeld zitten vaak ook tot over hun oren in het werk. Maar voor een deel de verantwoordelijkheid hebben voor zielen die een eeuwigheid tegemoet gaan...als je dat tot je door laat dringen: dat is een haast ondraaglijke last.
Ondernemers daarentegen zijn verantwoordelijk dat gezinnen iedere maand weer hun gezin kunnen onderhouden.
Gereformeerde Gemeenten
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Acauntend?samanthi schreef:Enerzijds anderzijds, als een acauntend een grote fout maakt betreft het geen mensenlevens, bij een arts ligt dat anders dat kan mensenlevenskosten, als een predikant (pastorale) fouten maakt kan dat zielen voor de eeuwigheid kosten, God heeft dat middel (de prediking van het Woord, of bediening van verzoening) gegeven om mensen tot Christus te brengen.Ambtenaar schreef:Ik zie niet in dat een predikant verantwoordelijk is voor zielen die de eeuwigheid tegemoet gaan. Hij is wel verantwoordelijk voor het brengen van de juiste boodschap.Roeline schreef:Ondernemers bijvoorbeeld zitten vaak ook tot over hun oren in het werk. Maar voor een deel de verantwoordelijkheid hebben voor zielen die een eeuwigheid tegemoet gaan...als je dat tot je door laat dringen: dat is een haast ondraaglijke last.
Ondernemers daarentegen zijn verantwoordelijk dat gezinnen iedere maand weer hun gezin kunnen onderhouden.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ja je ziet duidelijk de verantwoordelijkheid, maar dat geldt denk ik niet alleen voor dominees, maar voor ons allemaal.eilander schreef:Misschien moet je Ezechiël 3 vanaf vers 17 even lezen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
hihi heb het veranderd.stedeling schreef:Acauntend?samanthi schreef:Enerzijds anderzijds, als een acauntend een grote fout maakt betreft het geen mensenlevens, bij een arts ligt dat anders dat kan mensenlevenskosten, als een predikant (pastorale) fouten maakt kan dat zielen voor de eeuwigheid kosten, God heeft dat middel (de prediking van het Woord, of bediening van verzoening) gegeven om mensen tot Christus te brengen.Ambtenaar schreef:Ik zie niet in dat een predikant verantwoordelijk is voor zielen die de eeuwigheid tegemoet gaan. Hij is wel verantwoordelijk voor het brengen van de juiste boodschap.Roeline schreef:Ondernemers bijvoorbeeld zitten vaak ook tot over hun oren in het werk. Maar voor een deel de verantwoordelijkheid hebben voor zielen die een eeuwigheid tegemoet gaan...als je dat tot je door laat dringen: dat is een haast ondraaglijke last.

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gedaan. Daar staat precies wat ik al eerder heb gezegd. Het is aan een predikant om de juiste boodschap te brengen. Hij is niet verantwoordelijk voor de werking van zijn prediking.eilander schreef:Misschien moet je Ezechiël 3 vanaf vers 17 even lezen.
Misschien moet je kanttekening 38 eerst eens lezen.joy schreef:
Hebr.13:17 "waken over onze zielen, en zullen rekenschap moeten afleggen"
Ik heb geen Bijbel met kanttekeningen maar ik heb het op internet opgezocht.Ambtenaar schreef:Misschien moet je kanttekening 38 eerst eens lezen.joy schreef:
En Ambtenaar je hebt inderdaad gelijk een dominee is verantwoordelijk voor zijn boodschap en lering, want daarover moet hij rekenschap afleggen.

Maar wel een zware verantwoording zeg.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
- Wandelende
- Inactief
https://www.gergeminfo.nl/nieuws/ze-had ... eten-nemen
Inbraak in GG Lelystad. Zoals het artikel schrijft komt het mij als een behoorlijke ravage over. Vervelend.
Inbraak in GG Lelystad. Zoals het artikel schrijft komt het mij als een behoorlijke ravage over. Vervelend.

(~)
Klopt. Daarom hebben predikanten een diepe, bevindelijke zondekennis nodig. Meer dan anderen.joy schreef:Ik heb geen Bijbel met kanttekeningen maar ik heb het op internet opgezocht.Ambtenaar schreef:Misschien moet je kanttekening 38 eerst eens lezen.joy schreef:
En Ambtenaar je hebt inderdaad gelijk een dominee is verantwoordelijk voor zijn boodschap en lering, want daarover moet hij rekenschap afleggen.![]()
U bent bevreesd, dat u nooit zulk een diep gevoel van uw zonde en schuld
gehad hebt als vereist wordt om tot Christus te kunnen komen.
Bedenk dan dat God niet iedereen dezelfde mate van werkingen schenkt. Sommigen geeft Hij een dieper gevoel van zonde en anderen minder, overeenkomstig de onderscheiden bezigheden, waartoe Hij hen roept.
Sommigen roept Hij tot het werk der ambtelijke bediening, en dezen behoeven een diepere bevinding. Want veel zielen zijn aan hun zorg toevertrouwd, van welke taak zij rekenschap zullen moeten afleggen. Zij moeten de twijfelingen van velen opklaren, en moeten geoefend worden teneinde bekwaam gemaakt te worden voor hun ambt.
Anderen kennen niet zo’n diep gevoel van hun zonden vanwege de omgeving, waarin zij leven. Werden sommigen even diep geoefend als anderen, dan zouden de mensen, die bij hen wonen, hen voor volslagen krankzinnig aanzien; zij zouden hen niet kunnen verdragen en Gods Naam zou door deze atheïsten ontheiligd worden. Maar wat het gevoel der zonde betreft, vraag ik u, of u er ooit zóveel van gevoeld hebt, dat het u bracht tot een vernedering en verfoeien van uzelf?
William Guthrie - "in tijden van vervolging"
Ik zal het boek eens opzoeken. Wel een mooi citaat.Jeremiah schreef:Klopt. Daarom hebben predikanten een diepe, bevindelijke zondekennis nodig. Meer dan anderen.joy schreef:Ik heb geen Bijbel met kanttekeningen maar ik heb het op internet opgezocht.Ambtenaar schreef:Misschien moet je kanttekening 38 eerst eens lezen.joy schreef:
En Ambtenaar je hebt inderdaad gelijk een dominee is verantwoordelijk voor zijn boodschap en lering, want daarover moet hij rekenschap afleggen.![]()
Bedenk dan dat God niet iedereen dezelfde mate van werkingen schenkt. Sommigen geeft Hij een dieper gevoel van zonde en anderen minder, overeenkomstig de onderscheiden bezigheden, waartoe Hij hen roept.
Sommigen roept Hij tot het werk der ambtelijke bediening, en dezen behoeven een diepere bevinding. Want veel zielen zijn aan hun zorg toevertrouwd, van welke taak zij rekenschap zullen moeten afleggen. Zij moeten de twijfelingen van velen opklaren, en moeten geoefend worden teneinde bekwaam gemaakt te worden voor hun ambt.
Anderen kennen niet zo’n diep gevoel van hun zonden vanwege de omgeving, waarin zij leven. Werden sommigen even diep geoefend als anderen, dan zouden de mensen, die bij hen wonen, hen voor volslagen krankzinnig aanzien; zij zouden hen niet kunnen verdragen en Gods Naam zou door deze atheïsten ontheiligd worden. Maar wat het gevoel der zonde betreft, vraag ik u, of u er ooit zóveel van gevoeld hebt, dat het u bracht tot een vernedering en verfoeien van uzelf?
Ik vind de opmerking van de koster geweldig!Wandelende schreef:https://www.gergeminfo.nl/nieuws/ze-had ... eten-nemen
'De koster heeft nog wel een advies voor de inbrekers. "Ze hadden beter een bijbel mee kunnen nemen. Daar staat precies in wat wel en niet mag in het leven. Dat bespaart een hoop gerommel."
Ter informatie: Noemt Guthrie hierbij ook Bijbelteksten? Of Bijbelse voorbeelden?Jeremiah schreef:Klopt. Daarom hebben predikanten een diepe, bevindelijke zondekennis nodig. Meer dan anderen.
-
Zie: https://www.rd.nl/opinie/voorganger-moe ... -1.1451353
Goed dat ds. de Wit zijn positie verantwoord, maar ik vind dit getuigen van kortzichtigheid en armoede.
1. Dat demonstreren niet in het formulier voor de bevestiging van amtsdragers staat, is natuurlijk een non-argument. Er staan veel meer dingen niet in, die een dominee toch doet, zoals het zitting hebben in besturen, raden van toezicht, boeken schrijven, enz.
2. Echt, blijkbaar is het zingen van een evangelisch lied een argument om niet mee te doen met de Stille mars voor het leven. En het zingen van Christiaan Verwoerd afdoen als een zwoele stem, vind ik erg jammer, dat doet geen recht aan wat zingen is!
3. En die tegenstelling creeren tussen het bidvertrek en de mars voor het leven is ongelukkig. Dat hoeft geen tegenstelling te zijn. En hoewel er zaterdag christenen van allerlei pluimage zijn, is het volgens mij juist een krachtig signaal dat men laat zien temidden van de droevige verdeeldheid: deze abortussen krenken onze harten en hierin willen we eenheid uitstralen naar de samenleving, keer terug naar Gods geboden.
Wat vinden jullie? Graag een inhoudelijke discussie!!
Goed dat ds. de Wit zijn positie verantwoord, maar ik vind dit getuigen van kortzichtigheid en armoede.
1. Dat demonstreren niet in het formulier voor de bevestiging van amtsdragers staat, is natuurlijk een non-argument. Er staan veel meer dingen niet in, die een dominee toch doet, zoals het zitting hebben in besturen, raden van toezicht, boeken schrijven, enz.
2. Echt, blijkbaar is het zingen van een evangelisch lied een argument om niet mee te doen met de Stille mars voor het leven. En het zingen van Christiaan Verwoerd afdoen als een zwoele stem, vind ik erg jammer, dat doet geen recht aan wat zingen is!
3. En die tegenstelling creeren tussen het bidvertrek en de mars voor het leven is ongelukkig. Dat hoeft geen tegenstelling te zijn. En hoewel er zaterdag christenen van allerlei pluimage zijn, is het volgens mij juist een krachtig signaal dat men laat zien temidden van de droevige verdeeldheid: deze abortussen krenken onze harten en hierin willen we eenheid uitstralen naar de samenleving, keer terug naar Gods geboden.
Ik heb je geciteerd in het topic over de Week voor het Leven, omdat ik vind dat je post met het onderwerp van dit topic weinig te maken heeft.
Allereerst de opmerking dat Ds. C. Sonnevelt elders opriep om wel mee te lopen, aangezien het waardige manier is van demonstreren.Schapenkop schreef:Zie: https://www.rd.nl/opinie/voorganger-moe ... -1.1451353
Verder kan ik me grotendeels vinden in je genoemde punten 2 en 3. Het gaat in zo'n mars om hetgeen je bereiken wilt en niet om nog eens de verschillen aan de orde te laten komen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)