GerGem Kruiningen

refo

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door refo »

De kerkpolitiek is dat nu even een paar zondagen een predikant de diensten leidt. Lijkt me om diverse redenen (ook kerkpolitieke) een gezonde politiek. Je laat zo'n gemeente nu toch niet aan z'n lot over?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:De kerkpolitiek is dat nu even een paar zondagen een predikant de diensten leidt. Lijkt me om diverse redenen (ook kerkpolitieke) een gezonde politiek. Je laat zo'n gemeente nu toch niet aan z'n lot over?
Eens.
Ik noem dat geen kerkpolitiek (heeft in mijn ogen per definitie een negatieve connotatie), maar verstandig (geestelijk) leiding geven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

Wel denk ik dat bijvoorbeeld een Reformatorisch Dagblad in de frontlinie van kerkpolitiek is beland. Ik kan dat nergens op baseren. Maar als je kijkt naar een generale synode waar afspraken met het RD worden gemaakt over wat en wanneer te publiceren, dan kan ik me niet aan het vermoeden onttrekken dat er ook nu via het RD aan damage control zal geprobeerd worden te doen voor het aanzien van o.a. de Gereformeerde Gemeenten.
Jantje
Verbannen

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
DDD schreef:Maar veel kerkpolitiek is ook uit oprechte motieven. Maar dan procedureel onzuiver. Kerkpolitiek is de oorzaak van kerkscheuringen geweest. Dus de negatieve klank van het woord kerkpolitiek is misschien terecht. Maar anderzijds is de scheidslijn tussen wijs beleid en kerkpolitiek zeer arbitrair en standplaatsgebonden.
Het ging mij nu even om de suggestie van @keesjanm dat het feit dat ds. De Heer en ds. Van Boven de komende zondagen in Kruiningen voorgaan een teken is van kerkpolitiek. Dat slaat m.i. nergens op.
DDD schreef:Ik kan me voorstellen dat de voormalige dominee dit wel ervaart als kerkpolitiek of oneerlijke concurrentie.
Wat? Dat twee van zijn ambtsbroeders in zijn vorige gemeente voorgaan? Dat geloof ik niet, en dat blijkt al helemaal niet uit zijn ingezonden brief. Dus ook hier past m.i. het woord kerkpolitiek niet op. Ook niet op zijn brief, zoals ik al heb betoogd.
Volgens mij heeft DDD het over ds. Bredeweg en Luther het over ds. Hoogerland...
Als DDD ds. Bredeweg bedoelt, snap ik het wel wát hij bedoelt. Ds. Bredeweg zal waarschijnlijk wél ervaren dat dit tegen hem gebruikt zou kunnen worden. Of dat terecht is, is vers 2, maar dat terzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Je mag van een reformatorische krant verwachten dat ze hierover eerlijk en in liefde berichten.

@Jantje: Volgens mij heeft Luther het over hetzelfde, maar klopt het woord ingezonden brief niet.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jantje schreef:Volgens mij heeft DDD het over ds. Bredeweg en Luther het over ds. Hoogerland...
Als DDD ds. Bredeweg bedoelt, snap ik het wel wát hij bedoelt. Ds. Bredeweg zal waarschijnlijk wél ervaren dat dit tegen hem gebruikt zou kunnen worden. Of dat terecht is, is vers 2, maar dat terzijde.
Haha, ja dat zou kunnen. Zowel ds. Hoogerland als ds. Bredeweg zijn voormalige predikanten van de GG Kruiningen. Ik bedoelde de ingezonden brief van ds. Hoogerland. Ach... en als ds. Bredeweg hier een opvatting over heeft in negatieve zin, is dat voor mij een extra bewijs dat de hele gang die hij nu maakt ongeestelijk en zondig is.
Laatst gewijzigd door Luther op 17 nov 2017, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Ds. Hoogerland is nog steeds predikant. Daar is niets voormalig aan, al begrijp ik inmiddels dat dit ook geen handige uitdrukking is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Nasrani

Bericht door Nasrani »

keesjanm schreef:
Hendrikus schreef:
Delftenaar schreef: En, laten we eerlijk zijn, het RD heeft daar een commercieel belang. Stel je voor dat zij in zo'n gevoeling kwestie als in Kruiningen partij zouden kiezen. Dat kost enkele honderden abonnee's van de tegenpartij.....
Geef je daarmee tevens een schatting van het aantal bezoekers aan het dorpshuis, aanstaande zondag?

Er wordt op hoog niveau kerkpolitiek bedreven. Na een openbrief van de oud predikant ds. Hoogerland, gaat volgende week zondag ds van Boven voor in Kruiningen.
Hij is de laatste jaren verschillende keren daar beroepen.

Ik vermoed niet dat het druk zal zijn in het Dorpshuis. Of het moet de eerste keer uit nieuwsgierigheid zijn.
Daar zou je je nog wel eens in kunnen vergissen. Ik denk dat die ouderling een behoorlijk netwerk heeft, ook door familie. Kijk alleen al naar de rechtszaak van dat bedrijf uit Kruiningen met de ontslagen werknemer. Dat heeft ook alles met deze situatie te maken. En dan zijn er ook altijd nog mensen die onvoorwaardelijk geloven wat ds./dhr. Bredeweg in zijn brief heeft geschreven, want hij is wel de dominee....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Is het gepast om vóóraf na te denken over mogelijke aantallen die wel/niet aanwezig zullen zijn aanstaande zondag? Mij bekruipt een soort “exit-poll-gevoel”.
(~)
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Wandelende schreef:Is het gepast om vóóraf na te denken over mogelijke aantallen die wel/niet aanwezig zullen zijn aanstaande zondag? Mij bekruipt een soort “exit-poll-gevoel”.
Het gaat niet om de aantallen. Ik wil alleen maar aangeven dat er nog best wel een opkomst kan zijn. Niet dat ik dat hoop, maar dit is wat ik hoor van mensen uit Kruiningen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Marion

Bericht door Marion »

Nasrani schreef:
Wandelende schreef:Is het gepast om vóóraf na te denken over mogelijke aantallen die wel/niet aanwezig zullen zijn aanstaande zondag? Mij bekruipt een soort “exit-poll-gevoel”.
Het gaat niet om de aantallen. Ik wil alleen maar aangeven dat er nog best wel een opkomst kan zijn. Niet dat ik dat hoop, maar dit is wat ik hoor van mensen uit Kruiningen.
Het is allemaal koffiedik kijken. Wie enigszins bij zijn verstand te rade gaat, zal zondag gewoon in de kerk zitten en niet in het dorpshuis.
Een kansloos project deze vrije gemeente.
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

Hendrikus schreef:
Delftenaar schreef: En, laten we eerlijk zijn, het RD heeft daar een commercieel belang. Stel je voor dat zij in zo'n gevoeling kwestie als in Kruiningen partij zouden kiezen. Dat kost enkele honderden abonnee's van de tegenpartij.....
Geef je daarmee tevens een schatting van het aantal bezoekers aan het dorpshuis, aanstaande zondag?
Er wordt actief geworven in ieder geval. Vandaag staat er een kerkdienst'schakeltje' in het RD.
Anne
Inactief

Bericht door Anne »

Marion schreef:
Nasrani schreef:
Het is allemaal koffiedik kijken. Wie enigszins bij zijn verstand te rade gaat, zal zondag gewoon in de kerk zitten en niet in het dorpshuis.
Helaas ligt het voor de gemeenteleden zelf wat minder simpel marion. Wat lijkt als een inmiddels uitgemaakte zaak zal nog een verrassend anderen wending kunnen krijgen. Het proces in de classis zal zoals het er nu voor staat tot op de bodem worden uitgezocht door een aantal predikanten. Wat betreft de familie Jansen en aanhang (wat overigens slechts een vrij klein deel van de gemeente is, bestaande uit voornamelijk familie en een aantal gezinnen daarbuiten) omtrent deze familie speelt veel, veel en veel meer dan de buitenwereld weet. En deze geschiedenis gaat ook een stukje verder terug als 2014.

De G.G. in kruiningen zal zoals het er binnen kruiningen uitziet zondag bedroevend leeg zijn. Veel leden zijn radeloos. En een groot deel zal zondag helemaal nergens aanwezig zijn. Niet omdat dat goed is maar omdat ook met alle informatie, gebeurtenissen, opruiingen en dergelijke niet te voorstellen is hoe het voelt voor een binnenstaander om zo naar de kerk te gaan.

De weg die de dominee gaat is inderdaad niet eenvoudig te begrijpen. Eerlijk gezegd ook voor mij niet. Maar stel dat.. Wie kent de wegen van God? Stel dat.. mogen we Zijn project dan kansloos noemen?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Anne schreef:
Marion schreef:
Nasrani schreef:
Helaas ligt het voor de gemeenteleden zelf wat minder simpel marion. Wat lijkt als een inmiddels uitgemaakte zaak zal nog een verrassend anderen wending kunnen krijgen. Het proces in de classis zal zoals het er nu voor staat tot op de bodem worden uitgezocht door een aantal predikanten. Wat betreft de familie Jansen en aanhang (wat overigens slechts een vrij klein deel van de gemeente is, bestaande uit voornamelijk familie en een aantal gezinnen daarbuiten) omtrent deze familie speelt veel, veel en veel meer dan de buitenwereld weet. En deze geschiedenis gaat ook een stukje verder terug als 2014.

De G.G. in kruiningen zal zoals het er binnen kruiningen uitziet zondag bedroevend leeg zijn. Veel leden zijn radeloos. En een groot deel zal zondag helemaal nergens aanwezig zijn. Niet omdat dat goed is maar omdat ook met alle informatie, gebeurtenissen, opruiingen en dergelijke niet te voorstellen is hoe het voelt voor een binnenstaander om zo naar de kerk te gaan.

De weg die de dominee gaat is inderdaad niet eenvoudig te begrijpen. Eerlijk gezegd ook voor mij niet. Maar stel dat.. Wie kent de wegen van God? Stel dat.. mogen we Zijn project dan kansloos noemen?
Ik denk Anne, dat jij wat je schrijft enkel hoopt en héél goed weet, gezien de berichten van o.a. ds. Hoogerland dat het een heilloze en hemeltergende weg is, wat jij als 'Zijn project' noemt. Ik vind het zelfs lastering tegen Gods Naam. Ik zal deze reactie dan ook melden bij het moderatorteam. Zulke lasterlijke en beledigende opmerkingen zijn een christen onwaardig!!! Jij wéét hélemaal niks. Jij hoopt alleen dat er zoveel mogelijk mensen niet naar de Ger. Gem. gaan. Waarom? Omdat je het er niet mee eens ben dat er verzoening van de kerkenraad gekomen is? Waarom schrijf je er niet over dat de classis dit met blijdschap en verwondering mocht ontvangen? Ik snap niet dat mensen zo wíllen denken. Bid liever voor vrede en een terugkeer. Kerkscheuring is nóóit goed. Lees nog eens het stuk van ds. Hoogerland (je oud-dominee?).

Ik ben genoodzaakt zo te reageren. Een PB is helaas niet mogelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Anne
Inactief

Bericht door Anne »

Een kansloos project deze vrije gemeente.[/quote]

De weg die de dominee gaat is inderdaad niet eenvoudig te begrijpen. Eerlijk gezegd ook voor mij niet. Maar stel dat.. Wie kent de wegen van God? Stel dat.. mogen we Zijn project dan kansloos noemen?[/quote]

Ik denk Anne, dat jij wat je schrijft enkel hoopt en héél goed weet, gezien de berichten van o.a. ds. Hoogerland dat het een heilloze en hemeltergende weg is, wat jij als 'Zijn project' noemt. Ik vind het zelfs lastering tegen Gods Naam. Ik zal deze reactie dan ook melden bij het moderatorteam. Zulke lasterlijke en beledigende opmerkingen zijn een christen onwaardig!!! Jij wéét hélemaal niks. Jij hoopt alleen dat er zoveel mogelijk mensen niet naar de Ger. Gem. gaan. Waarom? Omdat je het er niet mee eens ben dat er verzoening van de kerkenraad gekomen is? Ik snap niet dat mensen zo wíllen denken. Bid liever voor vrede en een terugkeer. Kerkscheuring is nóóit goed. Lees nog eens het stuk van ds. Hoogerland (je oud-dominee?).[/quote]

Dat bedoel ik zeer zeker Niet met mijn bericht. Ik denk alleen dat wij over niemand mogen oordelen. Ook niet over Ds. Bredeweg. Ik vind het juist zelf ook erg moeilijk om te geloven dat de weg van een nieuwe gemeente goed kan zijn. Dat geef ik ook aan in mijn bericht. Ik denk dat u me op dit punt verkeerd begrepen hebt. Het artikel van Ds Hoogerland kan ik juist alleen maar onderschrijven. Lees alleen wel ook psalm 74 die hij hierin noemt!
Plaats reactie