Op jouw standpunt dat je God meer gehoorzaam moet zijn dan mensen als het gaat om huwelijk tussen neef en nicht.CvdW schreef:Op wie reageert u?
En wat bedoelt u?
Wat vinden wij van lijfstraf?
Re: Wat vinden wij van lijfstraf?
Tuchtigen heeft in de Bijbel met liefde te maken. Dat mag je nu niet meer zo zeggen misschien, maar ik zeg het toch: een pak slaag geven aan een kind (mits terecht, en mits het geen mishandeling is!!) is dan liefdevoller dan een kind alles maar geven wat z'n hartje begeert.
En sterker nog: ... is liefdevoller dan een kind niet het Woord van God doorgeven.
En sterker nog: ... is liefdevoller dan een kind niet het Woord van God doorgeven.
Het is natuurlijk niet zo dat 'een pak slaag' meteen tegenover 'alles maar geven wat z'n hartje begeert' staat. Daar zit een wereld van mogelijkheden tussen.eilander schreef:Tuchtigen heeft in de Bijbel met liefde te maken. Dat mag je nu niet meer zo zeggen misschien, maar ik zeg het toch: een pak slaag geven aan een kind (mits terecht, en mits het geen mishandeling is!!) is dan liefdevoller dan een kind alles maar geven wat z'n hartje begeert.
Uiteraard, dat stel ik expres even wat scherp, ook om aan te geven dat de Bijbelse boodschap haaks staat op de denkwereld van veel mensen.Vorst schreef:Het is natuurlijk niet zo dat 'een pak slaag' meteen tegenover 'alles maar geven wat z'n hartje begeert' staat. Daar zit een wereld van mogelijkheden tussen.eilander schreef:Tuchtigen heeft in de Bijbel met liefde te maken. Dat mag je nu niet meer zo zeggen misschien, maar ik zeg het toch: een pak slaag geven aan een kind (mits terecht, en mits het geen mishandeling is!!) is dan liefdevoller dan een kind alles maar geven wat z'n hartje begeert.
Wat mij betreft zit het in het goed stellen van regels en die consequent handhaven. Daarmee leer je je kinderen discipline en dan hoeft er niet veel correctie plaats te vinden (De bescheiden mening van een vader van twee zeer gehoorzame peuters).
Gehoorzame peuters nog wel. Waar gaat het bij ons misHerman schreef:Wat mij betreft zit het in het goed stellen van regels en die consequent handhaven. Daarmee leer je je kinderen discipline en dan hoeft er niet veel correctie plaats te vinden (De bescheiden mening van een vader van twee zeer gehoorzame peuters).

Wij moeten bij tijd en wijle behoorlijk corrigeren, maar onze kinderen zijn ook behoorlijk eigenzinnig

- Dodo
Er is geen "one size fits all". Sommige kinderen zijn moeilijker om in het gareel te houden, bij anderen gaat het "vanzelf".
Dat mag volgens de Nederlandse wet wel: trouwen van neef en nicht. Zelfs neef/neef en nicht/nicht mag tegenwoordig.CvdW schreef:Laten we gewoon de Bijbel volgen.
Even een ander voorbeeld: Volgens Nederlandse wet mogen neef en nicht niet (meer) met elkaar trouwen. Volgens de Bijbel wel.
In deze moeten we God meer gehoorzamen dan de overheid.
- Maanenschijn
Ik zal niet ontkennen dat ik in een zeldzaam geval een keer gebruik heb gemaakt van de corrigerende tik(ken). Wij mogen ons rijk rekenen met een zestal zeer eigenzinnige kinderen, waarvan nu het merendeel pubers zijn. Bij deze laatste categorie is het afnemen van de mobiele telefoon een zwaardere straf als menig ander correctiemiddel, overigens.
Onze straf bij de kleinere kinderen is vaak een moment plaats laten nemen op de trap. Waarbij ik dan vaak zelf ook moet gaan zitten, om te zorgen dat de straf daadwerkelijk uitgevoerd wordt
. Dit geeft dan ook gelegenheid om uit te leggen waarom er straf wordt gegeven. Een aantal van onze kinderen heeft kenmerken van autisme, in meer of mindere mate, zodat het erg belangrijk is om oorzaak en gevolg met elkaar te verbinden.
Gelukkig hen ik veel geduld en ben helemaal niet driftig. De enkele keer dat ik dus een daadwerkelijk pak slaag heb gegeven, was zeker niet uit drift, onmacht of anderszins, maar simpelweg omdat het op dat moment nodig was. En, voor zover ik kan beoordelen, heeft dat wel indruk gemaakt, maar geen blijvende schade opgeleverd.
Ik ben het met @Herman eens dat vooral consequent zijn erg belangrijk is. Maar consequent is ook: de aangekondigde strafmaatregel uitvoeren. Het is dus belangrijk vooraf na te denken over een eventuele straf.
Onze straf bij de kleinere kinderen is vaak een moment plaats laten nemen op de trap. Waarbij ik dan vaak zelf ook moet gaan zitten, om te zorgen dat de straf daadwerkelijk uitgevoerd wordt

Gelukkig hen ik veel geduld en ben helemaal niet driftig. De enkele keer dat ik dus een daadwerkelijk pak slaag heb gegeven, was zeker niet uit drift, onmacht of anderszins, maar simpelweg omdat het op dat moment nodig was. En, voor zover ik kan beoordelen, heeft dat wel indruk gemaakt, maar geen blijvende schade opgeleverd.
Ik ben het met @Herman eens dat vooral consequent zijn erg belangrijk is. Maar consequent is ook: de aangekondigde strafmaatregel uitvoeren. Het is dus belangrijk vooraf na te denken over een eventuele straf.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Soms werkt het ene kind als katalysator van de andere.merel schreef: Wij moeten bij tijd en wijle behoorlijk corrigeren, maar onze kinderen zijn ook behoorlijk eigenzinnig

Voorzover ik me kan herinneren heb ik één keer geslagen, dat was uit drift en omdat ik zwaar vermoeid en gestresst was.
Ik heb me daar dagenlang zo verdrietig onder gevoeld.
Anderzijds ben ik ook geen eindeloos-onderhandelmoeder.
Maar lijfstraffen zijn wat mij betreft echt fout. Je slaat het kwaad er eerder in dan uit en een kind gaat dan alleen gehoorzamen uit angst voor klappen. En leert het dus niet echt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik vind het wel knap als mensen nooit slaan of iets dergelijks, ik dacht dat dat alleen in boekjes te lezen was.
http://www.rechtblog.nl/2014/tweede-kam ... -en-nicht/refo schreef:Dat mag volgens de Nederlandse wet wel: trouwen van neef en nicht. Zelfs neef/neef en nicht/nicht mag tegenwoordig.CvdW schreef:Laten we gewoon de Bijbel volgen.
Even een ander voorbeeld: Volgens Nederlandse wet mogen neef en nicht niet (meer) met elkaar trouwen. Volgens de Bijbel wel.
In deze moeten we God meer gehoorzamen dan de overheid.
Is bovenstaande niet aangenomen in de Eerste Kamer?
In boekjes wordt juist vaak geslagen. Tenminste, in de oudere boekjes.eilander schreef:Ik vind het wel knap als mensen nooit slaan of iets dergelijks, ik dacht dat dat alleen in boekjes te lezen was.
Ik ben ook nooit geslagen door mijn ouders. Niet omdat ik zo'n braafje was, integendeel.
Maar ik kreeg een passende straf.
Ook bepaalde andere straffen die ik weleens hoorde, vind ik gruwelijk.
Zoals een vader die een tijd instelde van thuiskomen, was een kind 2 minuten te laat, vond het de deur op slot en kon het in de schuur gaan zitten die hele nacht.
Ik denk dat dit dan één van de keren zou zijn waarmee ik tegen mijn man in zou gaan.
Een kind dat een regel negeert, bijv. naar de kermis gaan terwijl je dit verboden had, straf je meer door hem daar op te halen voor het oog van zijn vriendjes, dan wachten tot ie thuiskomt en daar een draai om zn oren geeft.
In welke situatie zou jij slaan dan een passende straf vinden, kun je daar een voorbeeld van geven?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik heb waarschijnlijk nog makkelijk praten omdat de kinderen 10 of jonger zijn, maar 1 blik met m'n ogen of 1 woord is voldoende om ze te laten gehoorzamen. En dat doen ze niet uit angst voor consequenties, want die zijn er zelden, alleen als het te gek wordt.eilander schreef:Ik vind het wel knap als mensen nooit slaan of iets dergelijks, ik dacht dat dat alleen in boekjes te lezen was.
Maar inderdaad worden ze wel zeer consequent opgevoed.
Ik zie om mij heen wel eens het volgende gebeuren, als voorbeeld:
Kind zit op computer, er is iemand op bezoek. Moeder zegt, ga eens van de computer af! Kind zegt ja, en gaat gewoon door. Moeder klets verder met bezoek. 5 minuten later precies hetzelfde verhaal. (Moeder kan ook vader zijn natuurlijk).
Ik zeg het een keer, daarna gaat binnen 1 minuut de stekker eruit.
Niet omdat ik (wij) goed zijn want er zijn heel veel tekortkomingen in de opvoeding, maar zeer consequent zijn, en ook doen wat je zegt, helpt absoluut ten goede. Duidelijke grenzen waar niet overheen wordt gegaan.
Maar zoals ik al zei, waarschijnlijk heb ik makkelijk praten.

Ik bedoelde de boekjes over opvoeden. Een kind een nacht in de schuur laten zitten vind ik misdadig.Mara schreef:In boekjes wordt juist vaak geslagen. Tenminste, in de oudere boekjes.eilander schreef:Ik vind het wel knap als mensen nooit slaan of iets dergelijks, ik dacht dat dat alleen in boekjes te lezen was.
Ik ben ook nooit geslagen door mijn ouders. Niet omdat ik zo'n braafje was, integendeel.
Maar ik kreeg een passende straf.
Ook bepaalde andere straffen die ik weleens hoorde, vind ik gruwelijk.
Zoals een vader die een tijd instelde van thuiskomen, was een kind 2 minuten te laat, vond het de deur op slot en kon het in de schuur gaan zitten die hele nacht.
Ik denk dat dit dan één van de keren zou zijn waarmee ik tegen mijn man in zou gaan.
Een kind dat een regel negeert, bijv. naar de kermis gaan terwijl je dit verboden had, straf je meer door hem daar op te halen voor het oog van zijn vriendjes, dan wachten tot ie thuiskomt en daar een draai om zn oren geeft.
In welke situatie zou jij slaan dan een passende straf vinden, kun je daar een voorbeeld van geven?
Als een kind duidelijk en heel bewust iemand anders pijn doet, laat struikelen bijvoorbeeld, kan hij van mij een pak slaag krijgen. Kán, zeg ik. Ik heb geen standaardstraffen ofzo.
@ejvl, boven de tien jaar (of iets dergelijks) sla ik helemaal niet. Dan is het eerder minder computertijd, een avond of middag niet meer naar buiten. En als ze nog ouder worden, helemaal geen straf meer.