Kinderdoop soms inruilen voor 'opdragen'

eilander
Moderator

Re: Kinderdoop soms inruilen voor 'opdragen'.

Bericht door eilander »

Ik denk toch dat niemand naar z'n kerkenraad toegaat met de eis: óf je vertelt nooit meer dat Paulus de Hebreeënbrief heeft geschreven, óf ik vertrek uit de gemeente.
En dát is de kwestie waar deze discussie mee begon: de eis van ouders dat kinderen ook opgedragen mogen worden in plaats van de kinderdoop, op straffe van vertrek.
parsifal

Bericht door parsifal »

eilander schreef:Ik denk toch dat niemand naar z'n kerkenraad toegaat met de eis: óf je vertelt nooit meer dat Paulus de Hebreeënbrief heeft geschreven, óf ik vertrek uit de gemeente.
En dát is de kwestie waar deze discussie mee begon: de eis van ouders dat kinderen ook opgedragen mogen worden in plaats van de kinderdoop, op straffe van vertrek.
Weet je zeker dat dit het geval is? Was het een eis (met een gevolg), of een vraag of het kon zonder de kerkenraad voor het blok te zetten?

Als het inderdaad de kerkenraad zo voor het blok zetten was, dan kan ik me wel voorstellen dat er tucht wordt toegepast (maar dan gaat het niet meer over het doopstandpunt).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

parsifal schreef:
eilander schreef:Ik denk toch dat niemand naar z'n kerkenraad toegaat met de eis: óf je vertelt nooit meer dat Paulus de Hebreeënbrief heeft geschreven, óf ik vertrek uit de gemeente.
Weet je zeker dat dit het geval is? Was het een eis (met een gevolg), of een vraag of het kon zonder de kerkenraad voor het blok te zetten?

Als het inderdaad de kerkenraad zo voor het blok zetten was, dan kan ik me wel voorstellen dat er tucht wordt toegepast (maar dan gaat het niet meer over het doopstandpunt).
Vandaar dat ik dit vanmorgen schreef:
eilander schreef:Ik verschil van mening met diversen hier, dat is op zichzelf niet erg. Waar ik wél bezwaar tegen maak, is dat mijn mening in deze niet compleet wordt weergegeven. Ik maak nadrukkelijk onderscheid tussen
(1) mensen die in een gemeente belijdenis hebben gedaan waar ze hebben beleden dat daar de leer (belijdenisgeschriften HC/NGB/DL) naar Gods Woord was, en met een eed hebben beloofd bij die leer te zullen blijven - en daarna op zo'n belangrijk onderwerp gaan afwijken en de kerkenraad vragen om hun afwijking toe te staan
(2) alle anderen.
Het begon met deze casus van @Mara:
Maar wat in deze kerk gebeurt is dat een aantal leden dit nu eist en anders vertrekken.
Blijkbaar vond de k.r. die groep te groot en heeft toegegeven aan hun eis.
En ik denk dat dit soort maatregelen steeds vaker gaan gebeuren, een aantal leden maakt de dienst uit.
Dodo

Re: Kinderdoop soms inruilen voor 'opdragen'

Bericht door Dodo »

Mara heeft het verhaal uit de tweede of derde hand, dus ik zou met zo'n verhaal wat voorzichtig omspringen.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Mara heeft het verhaal uit de tweede of derde hand, dus ik zou met zo'n verhaal wat voorzichtig omspringen.
Excuseer. :bobo
Dit vind ik een nare opmerking.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef: En dát is de kwestie waar deze discussie mee begon: de eis van ouders dat kinderen ook opgedragen mogen worden in plaats van de kinderdoop, op straffe van vertrek.
O nee?
Neem van mij maar aan dat het waar is. Zeker als het een grotere groep is. Mensen zijn niet meer zo honkvast.
Ik denk echter wel dat de k.r. dit misschien als een bijzaak beschouwt (is gaan beschouwen).
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: En dát is de kwestie waar deze discussie mee begon: de eis van ouders dat kinderen ook opgedragen mogen worden in plaats van de kinderdoop, op straffe van vertrek.
O nee?
Neem van mij maar aan dat het waar is. Zeker als het een grotere groep is. Mensen zijn niet meer zo honkvast.
Ik denk echter wel dat de k.r. dit misschien als een bijzaak beschouwt (is gaan beschouwen).
Op wie reageer je nu?
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
O nee?
Op wie reageer je nu?
Op jou, onder meer op deze zin, maar die klopte niet helemaal, vandaar.
eilander schreef:Ik denk toch dat niemand naar z'n kerkenraad toegaat met de eis:
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Je leest niet goed.
parsifal

Bericht door parsifal »

eilander schreef:Vandaar dat ik dit vanmorgen schreef:
eilander schreef:Ik verschil van mening met diversen hier, dat is op zichzelf niet erg. Waar ik wél bezwaar tegen maak, is dat mijn mening in deze niet compleet wordt weergegeven. Ik maak nadrukkelijk onderscheid tussen
(1) mensen die in een gemeente belijdenis hebben gedaan waar ze hebben beleden dat daar de leer (belijdenisgeschriften HC/NGB/DL) naar Gods Woord was, en met een eed hebben beloofd bij die leer te zullen blijven - en daarna op zo'n belangrijk onderwerp gaan afwijken en de kerkenraad vragen om hun afwijking toe te staan
(2) alle anderen.
Het begon met deze casus van @Mara:
Maar wat in deze kerk gebeurt is dat een aantal leden dit nu eist en anders vertrekken.
Blijkbaar vond de k.r. die groep te groot en heeft toegegeven aan hun eis.
En ik denk dat dit soort maatregelen steeds vaker gaan gebeuren, een aantal leden maakt de dienst uit.
Maar wat de mensen uit groep (1) doen, lijkt me acceptabel. Ze hebben een andere mening over de kinderdoop, ze gaan daarmee naar de kerkenraad en vragen of de kinderen opgedragen mogen worden in plaats van gedoopt. Ze vragen niet om helemaal geen kinderen meer te dopen (of om een overdoop). De kerkenraad is hiermee akkoord gegaan.

Dit lijkt me een heel andere houding dan naar de kerkenraad gaan en zeggen dat je vertrekt als de kinderen niet opgedragen kunnen worden, of als je kinderen gedoopt moeten!! worden, om lid te blijven van de gemeente.

Om eerlijk te zijn ging ik er ook vanuit dat dit de gegevens waren en dat de rest over dreiging van vertrekken e.d. meer een aanname was dan iets wat vaststaat.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

parsifal schreef:Maar wat de mensen uit groep (1) doen, lijkt me acceptabel. Ze hebben een andere mening over de kinderdoop, ze gaan daarmee naar de kerkenraad en vragen of de kinderen opgedragen mogen worden in plaats van gedoopt. Ze vragen niet om helemaal geen kinderen meer te dopen (of om een overdoop). De kerkenraad is hiermee akkoord gegaan.
Dat zijn we dan niet eens. Verre van dat zelfs.
Mara

Bericht door Mara »

parsifal schreef: Om eerlijk te zijn ging ik er ook vanuit dat dit de gegevens waren en dat de rest over dreiging van vertrekken e.d. meer een aanname was dan iets wat vaststaat.
Nee echt niet, het is geen aanname. Het heeft tijdens een gemeentevergadering pittige discussies opgeleverd.
Wellicht mede omdat in andere PKN kerken inmiddels ook opgedragen kan worden. Dat zou dan een argument kunnen zijn.
eilander schreef:Je leest niet goed.
Ik begrijp niet wat ik verkeerd gelezen heb. :sweat
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Je leest niet goed.
Ik begrijp niet wat ik verkeerd gelezen heb. :sweat
De complete quote is:
Ik denk toch dat niemand naar z'n kerkenraad toegaat met de eis: óf je vertelt nooit meer dat Paulus de Hebreeënbrief heeft geschreven, óf ik vertrek uit de gemeente.
Als je dan even terugleest, zul je begrijpen waarom ik dit zo schreef. In elk geval heb ik geen enkele twijfel aan jouw verhaal willen uiten.
parsifal

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
parsifal schreef:Maar wat de mensen uit groep (1) doen, lijkt me acceptabel. Ze hebben een andere mening over de kinderdoop, ze gaan daarmee naar de kerkenraad en vragen of de kinderen opgedragen mogen worden in plaats van gedoopt. Ze vragen niet om helemaal geen kinderen meer te dopen (of om een overdoop). De kerkenraad is hiermee akkoord gegaan.
Dat zijn we dan niet eens. Verre van dat zelfs.
Maar wat is het alternatief? Mensen die hun kinderen niet laten dopen voor de keus stellen: Verander van gedachte of kom onder tucht te staan? Of laat je kind toch dopen ondanks dat je gelooft dat dit niet de juiste weg is.

Ik heb veel boeken gelezen over de kinderdoop en veelal konden de argumenten me niet overtuigen (en nog steeds denk ik dat veel van de argumenten erg zwak zijn, hoewel ik de conclusie deel).
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik ga niet steeds mezelf herhalen, @parsifal. Je kunt inmiddels voldoende mijn standpunt hierover weten uit dit topic.
Plaats reactie