DDD schreef:Zeemeeuw schreef:@ DDD. Ik vraag me toch af wat je wilt bereiken met het indelen van predikanten op een links-rechts schaal.
Soms zie je dat op dit forum kandidaten/predikanten tegenover elkaar worden gepositioneerd, terwijl ze in de praktijk de beste vrienden blijken te zijn. Waaraan ik wil toevoegen: gelukkig!
Ik zie geen verband tussen deze twee dingen. Je kunt toch prima goede vrienden zijn als je het niet met elkaar eens bent? Ik zou geen vrienden willen die het voortdurend met mij eens zijn.
Los daarvan vind ik dit allemaal rare vragen. Volgens mij kan iedereen met enig kerkelijk inzicht predikanten indelen op een links-rechtsschaal. En die indeling zal op hoofdlijnen hetzelfde zijn. Vragen daarover vind ik dus vreemd.
Het ging er nu om dat de kerkpolitiek wil dat docenten aan de TS een accent rechts van het midden hebben, maar niet te extreem. Zo werkt dat steeds.
DDD,
Wat je hier nu weer beweert is absoluut geen waar. Als je kijkt naar de gemeenten waar ds. Labee in de achterliggende jaren (dat hij beroepbaar was) werd beroepen, is het absoluut niet zo dat hij in op jouw ideeën en gedachten gebaseerde schaal 'rechts van het midden' valt. Want als je ziet welke gemeenten hem beriepen toen hij in 2011 en 2015 beroepbaar werd, zijn dat (op een paar uitzonderingen na) toch voor het grootste gedeelte gemeenten die in jouw schaal 'links van het midden' moeten vallen (Arnhem, Bodegraven, Dordrecht, Groningen, Lelystad, Oostkapelle, Ridderkerk-Slikkerveer, Rotterdam-Zuidwijk en Woerden). En als deze gemeenten al 'rechts van het midden' vallen, welke gemeente is er dan nog 'links van het midden'? Of is jouw 'midden' zódanig links geworden dat er alleen maar een 'rechts van het midden' overblijft?
Het klopt dus niet dat iedereen predikanten op een links-rechtsschaal hetzelfde indeelt...
Ds. Labee is gewoon een predikant die de volledige breedte van de Ger. Gem. vertegenwoordig
t (Ik schreef het met een d. Maar is het nou met een d of met een t? En waarom? Ik ben het namelijk even kwijt...).
En wat je zegt over dat
de kerkpolitiek wil dat docenten aan de Theologische School een accent rechts van het midden hebben, is ook pertinent onjuist. Het is juist zo mooi dat dit (bijna) allemaal predikanten zijn die de volledige breedte van het kerkverband vertegenwoordigen. Neem nou een predikant als ds. P. Mulder. Als jij zou beweren dat die al te rechts zou zijn, hoor je niet thuis in de Ger. Gem. Want het is gewoon een evenwichtige predikant...!
Als jij ds. Labee (en andere docenten) al te rechts vindt voor het docentschap (zoals duidelijk blijkt uit de ondertoon in jouw reacties), moet je jezelf maar eens afvragen:
Ben ik toch niet te ver naar links afgedwaald???
Ik heb normaliter een gruwelijke hekel aan al die 'links-rechts'- en 'licht-zwaar'-termen, dus vergeef me alstublieft de wat termachtige verwoording van mijn reactie. Ik wil alleen DDD er op wijzen dat wat hij beweert over zijn 'schaalverdeling' (zoals hij dat zelf noemt; hoe langer ik daarover nadenk, hoe erger ik het vind. Want alle predikanten zijn immers door de Heere Zelf geroepen???), van predikanten in de Ger. Gem., in dit geval ds. Labee, niet klopt. Ds. Labee is gewoon een predikant uit de Ger. Gem. die overal mag preken. Dus de beweringen van DDD zijn puur gericht op eigen gedachten en ideeën en aannames.