Opwekking?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Opwekking?

Bericht door Pim »

Hoe denken jullie over het volgende:

Er is veel onenigheid in kerkelijk Nederland en er zijn wat stromingen die alleen 'denken de waarheid in pacht te hebben' en de ware gelovigen verengen tot een klein groepje christenen in Nederland.
Anderzijds heb je mensen die over hun eigen kerkmuren heen proberen te kijken en zelfs over de landsgrenzen en spreken van een wereldwijde opwekking. Duizenden die over de wereld tot geloof komen (dit zijn mensen uit meer evangelische stromingen).

Dit staat in tegenstelling met elkaar, dat lijkt me duidelijk. Als ik dan de volgende tekst lees:

"Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?"

Dan is er wat voor te zeggen dat de groep ware gelovigen steeds kleiner lijkt te worden.....

Wat zegt deze tekst jullie? Staan jullie open voor geloofsbelevingen die niet in jullie omgeving gevonden worden? Of zijn jullie bang dat mensen die over een wereldwijde opwekking spreken met (tienduizenden gelovigen bijeen in grote stadions) het bij het verkeerde eind hebben?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Er staat natuurlijk duidelijk in de bijbel dat er een tijd aanbreekt dat elke knie zich voor de Heere zal buigen.

Ik denk persoonlijk op grond van de schrift, dat er wel plaatselijke opwekkingen kunnen plaatsvinden, maar dat we niet moeten moeten verwachten voordat de Messias er Zelf aan te pas komt, dat het beter zal gaan met de Kerk. Je ziet dat de Heere steeds werelddelen bezoekt met Zijn Geest, todat het Evangelie overal een keer is geweest, maar dat de kandelaar iedere keer langzaam weggenomen wordt. Ik denk dat je wel mag pleiten op Joel 2. Een mooi voorbeeld vind ik ook van Koning Hizkia. Het oordeel ie aangekondigd. Ze gaan weldra in ballingschap, maar toch komt het nog tot een opwekking in Zijn tijd.

Persoonlijk denk ik dat het moment van de wederkomst van de Heere inderdaad in vervulling zal gaan wat Hij zegt: 'zal ik nog geloof vinden?'. Dan zijn de Joden echter nog niet massaal bekeerd geweest. Die moeten nog tot de erkenning van de Messias komen. Die kunnen ze pas erkennen als Hij Zich zal openbaren.

En dan zal Zijn Geest uitgestort worden op alle vlees. Dat is de Bloeitijd van de Kerk(lees : heidenen).

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door Pim

Anderzijds heb je mensen die over hun eigen kerkmuren heen proberen te kijken en zelfs over de landsgrenzen
Slik, zelfs over landsgrenzen ??

Als je landgrens (en zeker van zo'n landje als Nederland) al je psychologische barriere is voor de reikwijdte van het Koninkrijk Gods, dan verdenk ik je op slag van een Godsbeeld, dat beperkt is tot de lage landen. Dan lijkt het wel om een stamgod te gaan, die alleen in een afgebakend gebied zeggenschap heeft.

Eigenlijk denk ik niet dat je het zo bedoelde, hoor! Maar toch lijkt zo'n woordje 'zelfs' iets te zeggen van de onbewuste beperking die we soms aan het werk van God in de wereld geven. Alsof het hem alleen maar om ons landje, volkje of kerkje gaat.

Natuurlijk is Gods werk een wereldwijd werk. Hij heeft de wereld lief gehad en geeft ook de opdracht om de wereld in te gaan.

'En waar men ooit de wildste heid'nen vond, zal God ontvangen aanbidding, eer en dank'bre lofgezangen'.

En wat die opwekking betreft: daarover kun je het beste een en ander zelf hebben gezien en meegemaakt. Zo af en toe doet een zendeling eens een manhaftige poging om er iets van te vertellen. Wordt ie vaak mooi glazig aangekeken.

'waar hebt ie het over??'

Korea? Ghana? Brazilië? Nooit van gehoord. Maar God laat zich niet tegenhouden door ons " 't zal wel, hoor!"

[Aangepast op 5/7/04 door gravo]

[Aangepast op 5/7/04 door gravo]
xgnoom
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 mei 2003, 14:56

Bericht door xgnoom »

Oorspronkelijk gepost door gravo
...wat die opwekking betreft: daarover kun je het beste een en ander zelf hebben gezien en meegemaakt. Zo af en toe doet een zendeling eens een manhaftige poging om er iets van te vertellen. Wordt ie vaak mooi glazig aangekeken.

'waar hebt ie het over??'

Korea? Ghana? Brazilië? Nooit van gehoord. Maar God laat zich niet tegenhouden door ons " 't zal wel, hoor!"
Offtopic:

Intussen twee keer in Korea geweest en daar naar Yoido Full Gospel Church geweest, ze claimen de grootste kerk ter wereld te zijn... http://www.fgtv.com/

Eventually, Yoido Full Gospel Church grew to become the largest church in the world with over 763,000 members.

Our church sends out about 600 missionaries to preach the gospel of Jesus all over the world. Also it makes great efforts to evangelize Koreans as well, currently working on its goal of establishing 500 new churches.


Zo te horen doen ze meer aan zending dan wij...
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Grace
Er staat natuurlijk duidelijk in de bijbel dat er een tijd aanbreekt dat elke knie zich voor de Heere zal buigen.
Wordt daarmee niet de oordeelsdag bedoelt? Dat iedere knie zich dan zal buigen, maar dan is het te laat!
Ik denk persoonlijk op grond van de schrift, dat er wel plaatselijke opwekkingen kunnen plaatsvinden, maar dat we niet moeten moeten verwachten voordat de Messias er Zelf aan te pas komt, dat het beter zal gaan met de Kerk. Je ziet dat de Heere steeds werelddelen bezoekt met Zijn Geest, todat het Evangelie overal een keer is geweest, maar dat de kandelaar iedere keer langzaam weggenomen wordt. Ik denk dat je wel mag pleiten op Joel 2. Een mooi voorbeeld vind ik ook van Koning Hizkia. Het oordeel ie aangekondigd. Ze gaan weldra in ballingschap, maar toch komt het nog tot een opwekking in Zijn tijd.

Persoonlijk denk ik dat het moment van de wederkomst van de Heere inderdaad in vervulling zal gaan wat Hij zegt: 'zal ik nog geloof vinden?'. Dan zijn de Joden echter nog niet massaal bekeerd geweest. Die moeten nog tot de erkenning van de Messias komen. Die kunnen ze pas erkennen als Hij Zich zal openbaren.

En dan zal Zijn Geest uitgestort worden op alle vlees. Dat is de Bloeitijd van de Kerk(lees : heidenen).

mvrgr, Grace
Misschien is mijn vraag wel te breed hoor om zo even simpel te beanwoorden, maar hoe combineer je jouw gedachtengang (die ik goed kan volgen) met de aangehaalde tekst: "Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?"

Hier wordt toch gesproken over het komen van de Zoon als rechter?

[Aangepast op 6/7/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door gravo
Oorspronkelijk gepost door Pim

Anderzijds heb je mensen die over hun eigen kerkmuren heen proberen te kijken en zelfs over de landsgrenzen
Slik, zelfs over landsgrenzen ??

Als je landgrens (en zeker van zo'n landje als Nederland) al je psychologische barriere is voor de reikwijdte van het Koninkrijk Gods, dan verdenk ik je op slag van een Godsbeeld, dat beperkt is tot de lage landen. Dan lijkt het wel om een stamgod te gaan, die alleen in een afgebakend gebied zeggenschap heeft.

Eigenlijk denk ik niet dat je het zo bedoelde, hoor! Maar toch lijkt zo'n woordje 'zelfs' iets te zeggen van de onbewuste beperking die we soms aan het werk van God in de wereld geven. Alsof het hem alleen maar om ons landje, volkje of kerkje gaat.

Natuurlijk is Gods werk een wereldwijd werk. Hij heeft de wereld lief gehad en geeft ook de opdracht om de wereld in te gaan.

'En waar men ooit de wildste heid'nen vond, zal God ontvangen aanbidding, eer en dank'bre lofgezangen'.

En wat die opwekking betreft: daarover kun je het beste een en ander zelf hebben gezien en meegemaakt. Zo af en toe doet een zendeling eens een manhaftige poging om er iets van te vertellen. Wordt ie vaak mooi glazig aangekeken.

'waar hebt ie het over??'

Korea? Ghana? Brazilië? Nooit van gehoord. Maar God laat zich niet tegenhouden door ons " 't zal wel, hoor!"
Beste Gravo,

Misschien moet je even heel de openingstopic doorlezen voordat je in de pen klimt na het lezen van 1 zinnetje en mij gelijk in een hokje plaatst van mensen die zendelingen glazig aankijken etc. Ik zeg niet dat God niet wereldwijd werkt. Maar er is maar zo'n klein gedeelte wereldwijd wat herkenning heeft in de gereformeerde leer. Ik heb een dominee uit Ecuador daarover horen vertellen en die was erg bang voor de oppervlakkigheid van de charismatische bewegingen die duizenden en duizenden volgelingen hebben in dat soort landen.

Misschien kan je je visie geven op de door mij aangehaalde tekst? Dat was namelijk de vraag van deze topic.

Voor de duidelijkheid ik zeg niet dat de gereformeerde leer en belijdenissen de enige bijbelse leer is, maar de openheid naar andere belevingsvormen die ik in mezelf en mijn omgeving bemerk wordt geremd door zo'n uitspraak van die ds uit Ecuador en de door mij aangehaalde bijbeltekst.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door gravo
Oorspronkelijk gepost door Pim

Anderzijds heb je mensen die over hun eigen kerkmuren heen proberen te kijken en zelfs over de landsgrenzen
Slik, zelfs over landsgrenzen ??

Als je landgrens (en zeker van zo'n landje als Nederland) al je psychologische barriere is voor de reikwijdte van het Koninkrijk Gods, dan verdenk ik je op slag van een Godsbeeld, dat beperkt is tot de lage landen. Dan lijkt het wel om een stamgod te gaan, die alleen in een afgebakend gebied zeggenschap heeft.

Eigenlijk denk ik niet dat je het zo bedoelde, hoor! Maar toch lijkt zo'n woordje 'zelfs' iets te zeggen van de onbewuste beperking die we soms aan het werk van God in de wereld geven. Alsof het hem alleen maar om ons landje, volkje of kerkje gaat.

Natuurlijk is Gods werk een wereldwijd werk. Hij heeft de wereld lief gehad en geeft ook de opdracht om de wereld in te gaan.

'En waar men ooit de wildste heid'nen vond, zal God ontvangen aanbidding, eer en dank'bre lofgezangen'.

En wat die opwekking betreft: daarover kun je het beste een en ander zelf hebben gezien en meegemaakt. Zo af en toe doet een zendeling eens een manhaftige poging om er iets van te vertellen. Wordt ie vaak mooi glazig aangekeken.

'waar hebt ie het over??'

Korea? Ghana? Brazilië? Nooit van gehoord. Maar God laat zich niet tegenhouden door ons " 't zal wel, hoor!"
Beste Gravo,

Misschien moet je even heel de openingstopic doorlezen voordat je in de pen klimt na het lezen van 1 zinnetje en mij gelijk in een hokje plaatst van mensen die zendelingen glazig aankijken etc. Ik zeg niet dat God niet wereldwijd werkt. Maar er is maar zo'n klein gedeelte wereldwijd wat herkenning heeft in de gereformeerde leer. Ik heb een dominee uit Ecuador daarover horen vertellen en die was erg bang voor de oppervlakkigheid van de charismatische bewegingen die duizenden en duizenden volgelingen hebben in dat soort landen.

Misschien kan je je visie geven op de door mij aangehaalde tekst? Dat was namelijk de vraag van deze topic.

Voor de duidelijkheid ik zeg niet dat de gereformeerde leer en belijdenissen de enige bijbelse leer is, maar de openheid naar andere belevingsvormen die ik in mezelf en mijn omgeving bemerk wordt geremd door zo'n uitspraak van die ds uit Ecuador en de door mij aangehaalde bijbeltekst.
Dag Pim,

Ik heb er alleen maar op willen wijzen dat, hoewel we menen dat we ruimdenkend zijn en de kerk wereldwijd niet uit het oog willen verliezen, we toch vaak (nogmaals: onbewust) met een westerse of gereformeerde bril kijken naar het christendom uit andere werelddelen. We nemen hen nog vaak de maat met behulp van onze belijdenissen en normen. Terwijl het zwaartepunt van het christendom momenteel niet bij ons, maar bij hen ligt. Wellicht interpreteren we andere, voor ons vreemde vormen van christendom wel verkeerd.

Op je vraag hoe aan te kijken tegen de vraag of de Zoon des mensen nog geloof zal vinden op aarde, zou ik zeggen: lees die passage allereerst als vraag. Er staat niet : de Zoon des mensen zal geen geloof meer vinden op aarde. het zal de vraag zijn of er nog geloof wordt gevonden. Ik zie daarin een oproep om het geloof niet te veronachtzamen, maar wetende van de komst van Christus, des te vuriger te hopen en te verwachten dat dit geloof gepredikt zal worden en beoefend zal worden. Is er ook niet een kans dat de vraag met 'ja' kan worden beantwoord: Ja, de Zoon des mensen zal nog geloof vinden op de aarde!

Het behoedt ons voor een fatalistisch eindtijdgevoel, waarin we ons neerleggen bij een ultieme catastrofe, waarin geen geloof of redding meer zal bestaan. De wederkomst heeft voor mij ook te maken met de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.

Gravo
Adryan

Bericht door Adryan »

Oorspronkelijk gepost door gravo

Op je vraag hoe aan te kijken tegen de vraag of de Zoon des mensen nog geloof zal vinden op aarde, zou ik zeggen: lees die passage allereerst als vraag. Er staat niet : de Zoon des mensen zal geen geloof meer vinden op aarde. het zal de vraag zijn of er nog geloof wordt gevonden. Ik zie daarin een oproep om het geloof niet te veronachtzamen, maar wetende van de komst van Christus, des te vuriger te hopen en te verwachten dat dit geloof gepredikt zal worden en beoefend zal worden. Is er ook niet een kans dat de vraag met 'ja' kan worden beantwoord: Ja, de Zoon des mensen zal nog geloof vinden op de aarde!

Het behoedt ons voor een fatalistisch eindtijdgevoel, waarin we ons neerleggen bij een ultieme catastrofe, waarin geen geloof of redding meer zal bestaan. De wederkomst heeft voor mij ook te maken met de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.

Gravo
Toch moet het antwoord weinigen zijn.

Als we luk18 lezen zien we:
-gelijkenis onrechtvaardige rechter-
7 Zal God dan geen recht doen Zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen, hoewel Hij lankmoedig is over hen?
8 Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal. Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?

Dus staat er zoals de onrechtvaardige rechter recht deed aan haar die onophoudelijk aanhield zo zal God ook recht doen die dag en nacht tot Hem roepen. Maar daarvoor moet dus geloof zijn. Vervolgens staat er Doch... Dat houdt dan toch de tegenstelling in.

Vergelijk dit met Abraham die aan de Heere vroeg of hij de stad om de 10 rechtvaardigen zou sparen. Waarbij de Heere aangaf dat zeker te zullen doen. Maar die werden niet gevonden. Nochtans spaarde God de ene rechtvaardige in de stad wel.
Sabra

Bericht door Sabra »

Volgens mij is er in Rotterdam ook een opwekking gaande. Ik ben jaren lid geweest van NSR, een missionaire, christelijke studentenvereniging. Sinds enige jaren worden daar de ALFA en BETA kringen druk bezocht door mensen die niets van het geloof wisten. Dit gaat om zo'n 30-50 mensen per halfjaarlijkse kring.

Tevens wordt NSR bij andere grote studentenverenigingen in Rotterdam gevraagd om avonden te organiseren waarin het geloof centraal staat. Deze verenigingen zijn: Laurentius, RSC, RVSV, RSG en SSR-R. Dit is een goede ontwikkeling, mijns inziens. Het geloof wordt uitgedragen en veel mensen tonen hun interesse.

Dit is een voorbeeld van Opwekking in Nederland.

Over Opwekking gesproken, ook tijdens de jaarlijkse Opwekking-conferentie bij Six-flags komen jaarlijks meer mensen. Dit jaar waren daar 50.000 mensen die daar een dag of langer verbleven, om samen God groot te maken en te leren over God. Dat zegt mijns inziens genoeg over het werk dat God nog steeds doet in Nederland.

Op deze conferentie heb ik veel jongeren uit de reformatorische kring ontmoet, is dat een veeg teken?

Ik wil u vragen om niet neerbuigend te doen over deze conferentie mocht u hierop reageren.
Adorote

Bericht door Adorote »

Sabra hen die hier neerbuigend over zouden doen,hebben het niet helemaal begrepen schijnbaar.

Ook ik zie dat veel jonge mensen uit de richting gereformeerde gezindte verschijnen in diverse andere christelijke verbanden . De werking van de Heilige Geest gaat door alle kerkmuren heen.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Sabra
Volgens mij is er in Rotterdam ook een opwekking gaande. Ik ben jaren lid geweest van NSR, een missionaire, christelijke studentenvereniging. Sinds enige jaren worden daar de ALFA en BETA kringen druk bezocht door mensen die niets van het geloof wisten. Dit gaat om zo'n 30-50 mensen per halfjaarlijkse kring.

Tevens wordt NSR bij andere grote studentenverenigingen in Rotterdam gevraagd om avonden te organiseren waarin het geloof centraal staat. Deze verenigingen zijn: Laurentius, RSC, RVSV, RSG en SSR-R. Dit is een goede ontwikkeling, mijns inziens. Het geloof wordt uitgedragen en veel mensen tonen hun interesse.

Dit is een voorbeeld van Opwekking in Nederland.

Over Opwekking gesproken, ook tijdens de jaarlijkse Opwekking-conferentie bij Six-flags komen jaarlijks meer mensen. Dit jaar waren daar 50.000 mensen die daar een dag of langer verbleven, om samen God groot te maken en te leren over God. Dat zegt mijns inziens genoeg over het werk dat God nog steeds doet in Nederland.

Op deze conferentie heb ik veel jongeren uit de reformatorische kring ontmoet, is dat een veeg teken?

Ik wil u vragen om niet neerbuigend te doen over deze conferentie mocht u hierop reageren.
ik wil u vragen om niet neerbuigend te doen over "de reformatorische kring"
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Sabra hen die hier neerbuigend over zouden doen,hebben het niet helemaal begrepen schijnbaar.

Ook ik zie dat veel jonge mensen uit de richting gereformeerde gezindte verschijnen in diverse andere christelijke verbanden . De werking van de Heilige Geest gaat door alle kerkmuren heen.
Dat laatste klopt, maar dat is niet het hele verhaal. Ook het werk van de duivel gaat door de kerkmuren heen. Als we zien op wat er gebeurt kunnen we niet anders dan met Paulus vaststellen dat ook hier geldt: die zijn niet allen Israel, die uit Israel zijn .
xgnoom
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 mei 2003, 14:56

Bericht door xgnoom »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Sabra...

Op deze conferentie heb ik veel jongeren uit de reformatorische kring ontmoet, is dat een veeg teken?

Ik wil u vragen om niet neerbuigend te doen over deze conferentie mocht u hierop reageren.
ik wil u vragen om niet neerbuigend te doen over "de reformatorische kring"
Kennelijk is het nodig uit voorzorg bepaalde dingen erbij te zeggen, sommige mensen hebben hier wel erg alnge tenen. Sabra heeft toch niets verkeerds gezegd over de reformatorischen?
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door xgnoom
Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Sabra...

Op deze conferentie heb ik veel jongeren uit de reformatorische kring ontmoet, is dat een veeg teken?

Ik wil u vragen om niet neerbuigend te doen over deze conferentie mocht u hierop reageren.
ik wil u vragen om niet neerbuigend te doen over "de reformatorische kring"
Kennelijk is het nodig uit voorzorg bepaalde dingen erbij te zeggen, sommige mensen hebben hier wel erg alnge tenen. Sabra heeft toch niets verkeerds gezegd over de reformatorischen?
Dat er jongeren uit "de reformatorische kring" deze evenementen bezoeken wordt een "veeg teken" genoemd. Da's een negatieve kwalificatie richting de gereformeerde gezindte. En in de zin erna lees ik dan de vraag of diezelfde gereformeerde gezindte maar niet neerbuigend wil doen. En daar reageer ik op. Begin zelf met het goede voorbeeld te geven, denk ik dan.
xgnoom
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 mei 2003, 14:56

Bericht door xgnoom »

Ok, hoewel er wel een vraagteken achter stond.

Ik moet toegeven dat ik met dezelfde terughoudendheid gepost heb over Korea hierboven. Niet alles zal door de reformatorische beugel kunnen (ze hebben oa een eigen tv-kanaal). Een andere succesvolle opwekkingskerk met een duidelijk gerefomeerde achtergrond is Redeemer in New York, in dit topic staat daar een verhaal over.

PS: op de site van Redeemer zijn een heel aantal preken te downloaden, onder Vision and values. Luister en oordeel zelf...
[Aangepast op 7/7/04 door xgnoom]

[Aangepast op 7/7/04 door xgnoom]
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande
Plaats reactie