Zonderling schreef:zonderling schreef:Wat ik verbazingwekkend vind in deze post van DDD is zijn positionering van 'eenvoudige gelovigen'. Meent DDD werkelijk dat deze eenvoudige gelovigen er behoefte aan hebben om schepping en evolutie met elkaar in overeenstemmng te brengen. Idem om elementen uit Genesis 3 als niet letterlijk te interpreteren? Werpt DDD zich hier op als kampioen voor de 'eenvoudigen' of doet hij dat slechts in zijn eigen geschapen illusie?
Een tweede opvallend punt is dat DDD aan Huisman verwijt onlogisch te redeneren. Terwijl ik van de kant van DDD daar feitelijk niets tegenover gesteld zie. Hij valt Huisman en anderen aan op hun letterlijk lezen van de Bijbel, maar de redenen om niet letterlijk te lezen - en waarom de ene keer wel letterlijk en de andere keer niet - noemt hij niet. Hij vervalt hierdoor consequent in 'onbewezen stellingen', precies datgene wat hij anderen verwijt.
DDD schreef:Het gaat mij er niet om waaraan mensen behoefte hebben, maar om wat goed voor hen is.
Kun je voor alle duidelijkheid één zo'n onbewezen stelling van mij noemen?
Ik neem aan dat dit een reactie was op mijn post, al staat het er niet bij.
Wat het eerste betreft: je meent kennelijk dat het goed is voor de "eenvoudigen" om uitgelegd te krijgen hoe schepping en (macro)evolutie met elkaar in overeenstemming te brengen zijn. Ik kan je antwoord namelijk moeilijk anders interpreteren in het licht van mijn post.
Dat ik het hiermee oneens ben, moge duidelijk zijn. Een wetenschappelijke onderbouwing is werkelijk niet hetgeen de eenvoudigen nodig hebben - en zij hebben er ook werkelijk geen behoefte aan. Daarnaast: Hebreeën 11:3 wijst ons in deze alleen de weg van het geloof en geen andere weg.
(Wanneer mensen werkelijk in gewetensnood komen ten aanzien van de waarheid van de Schrift versus wetenschap, dan mag natuurlijk met zulke mensen hierover gesproken worden; overigens zou ik het lot van zo iemand niet graag in handen leggen van de zogenoemde wetenschappers...)
Wat het tweede betreft. Ik citeerde reeds een heel stuk uit een post van jou, daarin kon je reeds een aantal van deze onbewezen stellingen terugvinden. Maar ik wil ze nog concreter voor je aanwijzen:
1. Richting Huisman: "Je redeneert m.i. onlogisch" (ik heb je letterlijk gequoted in mijn eerste post). Deze stelling onderbouwde je verder niet.
2. Idem richting Huisman: "Je brengt mijns inziens eenvoudige gelovigen in verwarring door met bekende klanken onzin te vertellen.” (Ook dit had ik al gequoted en ook deze stelling heb je niet onderbouwd.)
3. Uit een andere post van vandaag: "Het gaat erom dat er veel aanleiding is om te veronderstellen dat de schepping in letterlijke zin anders is verlopen dan een letterlijke lezing van Genesis 1 impliceert." Ook deze stelling heb je in het geheel niet onderbouwd.
En er zijn er nog veel meer in deze discussie...
Tot zover. Het doel van mijn post was overigens (o.a.) om je een 'spiegel' voor te houden. Wat jij anderen verwijt (namelijk dat zij onbewezen stellingen poneren), geldt even hard of nog veel harder voor jezelf.
En daarnaast is het verwonderlijk dat je je zo zorgen maakt om de eenvoudigen, die je volstrekt niet vertegenwoordigt en die zich in jouw postings volstrekt niet herkennen.