Evolutie of schepping

parsifal

Re: Evolutie of schepping

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:Overigens wil ik het boek wel lezen. Moet even kijken of het niet ergens te downloaden valt. Het betalen voor boeken van professors die een prima salaris krijgen betaalt uit publieke middelen en in hun - reeds betaalde - tijd boeken schrijven waarvoor ik dan ook nog mag betalen ben ik wel een beetje klaar mee.
Ik mag het hier niet meer over evolutie hebben, maar dit gaat niet inhoudelijk over het boek. Weet je zeker dat de opbrengst van de verkoop van dit boek niet voor het grootste deel naar de uitgever gaat. Ik weet van andere wetenschappelijke boeken dat een auteur vaak niet al te veel terug ziet van zijn werk wat betreft geld.
De uitgevers maken verder natuurlijk ook gewoon kosten die door de verkoop van de boeken moet worden terugverdiend.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Dodo

Bericht door Dodo »

Wim Anker schreef:Overigens wil ik het boek wel lezen. Moet even kijken of het niet ergens te downloaden valt. Het betalen voor boeken van professors die een prima salaris krijgen betaalt uit publieke middelen en in hun - reeds betaalde - tijd boeken schrijven waarvoor ik dan ook nog mag betalen ben ik wel een beetje klaar mee.
Tuurlijk. Gewoon illegaal downloaden. Waarom zou je betalen voor andermans werk? :bobo
Jongere

Bericht door Jongere »

Wim Anker schreef:Heb e.e.a. even opgezocht n.a.v. de auteur, Prof. van der Brink en ook over Prof. Paul, maar zijn beiden op dit terrein niet leken? Het zijn theologen en nergens lees ik iets over hun studie in de (evolutie) biologie.
Om me even te beperken tot prof. van den Brink: dat is inderdaad een leek op dat gebied, maar hij zal ook nooit iets anders willen stellen. Zijn boek is geen wetenschappelijk betoog over de plausibiliteit van de evolutietheorie. Zijn boek gaat uit van de vraag wat het voor de (gereformeerde) dogmatiek betekent áls de evolutietheorie waar zou zijn. Het is dus een dogmatische doordenking en dat is wel degelijk het vakgebied van prof. van den Brink.
Prof. Paul houdt zich veel meer bezig met de aannemelijkheid van de evolutietheorie en heeft daar (dacht ik) ook artikelen over geschreven. Overigens ook over de theologische consequenties daarvan, wat meer zijn vakgebied is (al is prof. Paul geen dogmaticus, maar oudtestamenticus als ik me niet vergis).
huisman

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:Heb e.e.a. even opgezocht n.a.v. de auteur, Prof. van der Brink en ook over Prof. Paul, maar zijn beiden op dit terrein niet leken? Het zijn theologen en nergens lees ik iets over hun studie in de (evolutie) biologie.
Prof. Paul zegt ook regelmatig dat de evolutietheorie niet zijn vakgebied is. Hij zegt over deze kwestie dan ook alleen zaken vanuit zijn vakgebied namelijk Bijbelwetenschap.

In hun tweegesprek zie je dat als dr Paul detailvragen stelt van den Brink geen antwoorden meer heeft.
Bv van den Brink zegt dat ergens bij de overgang tussen aapmens en mens er een mensenpaar was dat Gods beeld kreeg en toen van God afviel.
Op de vraag of er toen meer mensen Gods beeld kregen en hoe die dan af zijn gevallen (Die zijn immers geen verwanten van Adam en Eva volgens van den Brink) kwam een stuntelend en nietszeggend antwoord.

Eigenlijk wel ontluisterend dat je zegt 10 jaar over deze kwestie te hebben nagedacht en dan met zo'n rammelend verhaal komt.

Maar ja de hele evolutietheorie rammelt en gaat uit van aannamen die onbewezen zijn.
Je kunt een miljard jaar een vis op het droge gooien maar elke keer gaat hij dood behalve in de evolutietheorie daar ontwikkeld de vis longen.
Je kunt een miljard jaar een reptiel van boom naar boom laten springen in de evolutietheorie ontwikkeld hij dan holle botten,veren en vleugels.
Als je veren en vleugels bekijkt hoe wonderlijk complex die zijn dan kun je niet geloven dat die door toeval zijn ontstaan uit reptielpoten...hoeveel miljoenen jaren je er ook bij fantaseert.

Aanpassen doen dieren wel en zelfs vrij snel. Een hollands konijnenpaar neerzetten in een veel kouder gebied zie je al bij de tweede generatie een dikkere vacht. Maar het blijft een konijn en wordt nooi een krokodil :slurp
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Aanpassen heeft niets met begrijpen te maken hoor. Kinderen begrijpen de strekking van een verhaal vaak beter dan volwassenen. Die luisteren veel te kritisch.

En wat het laatste betreft: je leest wat je wilt lezen. Ik heb het hier helemaal niet over mijzelf. En normaal gesproken stellen andere mensen het verstand van erudiete mensen inderdaad niet ter discussie. En ik vind mijzelf niet erudiet.

Realiseer jij je dat je met dezelfde verwijten komt als sommige van mijn volkomen ongelovige collega's?

Bijvoorbeeld:
De huismannen van 200 jaar geleden geloofden dat de aarde plat was.

Dit is natuurlijk een zin die bedoeld te zeggen dat mensen die geloven dat God de Schepper is zoals beschreven in Genesis dom zijn.

Mijn collega's gaan dan verder en zeggen dat het ook dom is te geloven in een God die je niet kunt zien. Geloven in een dode Jezus die natuurlijk niet is opgestaan .

Jammer ook dat jij je persoonlijke antipathie jegens mij zo laat blijken in jouw standpunten. Ik zal best schuld hebben aan jouw gedrag door mijn soms irritante wijze van discussiëren maar ik ga uit van het idee dat ik spreek met volwassen mensen die tegen een stootje kunnen.

.......het verlies van het geloof in God de Schepper is het verlies van alles.
Natuurlijk realiseer ik mij dat. Zij hebben op dat punt volkomen gelijk. Je redeneert mijns inziens onlogisch. En voor zover je dat zelf door hebt, zeg je dat dat moet omdat de bijbel anders niet waar zou zijn. Op die manier maak je het Evangelie alleen maar irrelevanter, en bewijs je de zaak van het Koninkrijk Gods bepaald geen dienst.

Prof. De Bruijne noemde dat onlangs in het RD in een zeer terechte column 'makkelijk geneuzel'. Hij had het over mensen die de hermeneutiek die hen niet beviel venijnig en meedogenloos fileerden, terwijl ze zelf de lasten die de ander probeerde te dragen met geen vinger aanraken. De gevolgen daarvan voor eenvoudige gelovigen zijn de reden van mijn ergernis over jouw opmerkingen hierover.

Je brengt mijns inziens eenvoudige gelovigen in verwarring door met bekende klanken onzin te vertellen. En daar reageer ik op.

Ik beweer niet dat ik alles weet. Maar je argumentatie is voor geen enkele buitenstaander overtuigend. Neem nu je punt van de slang. Ik pik er maar een voorbeeld uit. Ik heb geen enkel probleem met het geloof in een sprekende slang, ook voor mijzelf niet. Maar het is toch een kul-argument dat God zich in Genesis 3 niet heeft aangepast aan ons begrippenkader omdat hij spreekt over een sprekende slang. Met heel wat meer recht kun je zeggen dat je een tekst over de sprekende slang in ieder ander boek als figuurlijk spreken zou interpreteren. Daarmee vervalt het hele argument. Met dit soort argumenten help je mensen alleen maar verder het moeras in.

Verder heb je het over een persoonlijke antipathie van mij tegen jou. Ik ben mij daar niet van bewust. Ik ervaar dat precies andersom, en er zijn al heel wat mensen die daar op dit forum op hebben gewezen, ook mensen die het op de discussiepunten totaal niet met mij eens zijn. Ik denk dus dat hier een gesprek met een onafhankelijke coach nodig is. En verder kan ik heel goed tegen een stootje, althans, op dit gebied. Vooralsnog wind ik mij er vooral over op dat iemand zonder verstand van zaken zulke vérstrekkende uitspraken doet. En de verontwaardiging daarover kan best eens doorklinken in mijn verhaal.

@Huisman:
Staat Van den Brink inhoudelijk over zijn boek met een mond vol tanden, of spreekt Paul over onderwerpen waar hij ook niet van beweert, dat hij daar verstand van heeft? Dat vind ik wel twee verschillende dingen.

Dat is in ieder geval het misverstand van Wim Anker: er niets over gelezen, en dan toch beweren dat Van den Brink een leek is. De discussie en het boek van Van den Brink gaat echter niet over evolutie, maar over hermeneutiek en dogmatiek. En theologie is zeker wel zijn vakgebied.
huisman

Bericht door huisman »

@DDD tegen mijn collega's ga ik Gods Woord niet aanpassen. Een collega zij eens tegen mij:Ik zou best willen geloven maar dan moeten al die wonderen in de Bijbel verklaarbaar zijn want in wonderen kan ik niet geloven.

Moet ik dan wonderen gaan verklaren? Zeggen dat Jezus niet echt dood was? Zeggen dat blinden niet echt ziende werden?

Ik zal iets verklappen ook al wordt ik dan voor onnozel versleten.

Ik geloof dat God de hemel en de aarde met alle soortdiversiteit geschapen heeft in zes dagen.Wonderlijk toch?
Dat God zo machtig is dat door Zijn spreken alles is gemaakt.

Wat van den Brink doet bevredigd de evolutie wetenschapper niet en de Bijbelgetrouwe christen niet. Het is een aangepaste boodschap die niet alleen Genesis 1-3 aantast maar de hele Bijbel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
Ik mag het hier niet meer over evolutie hebben, maar dit gaat niet inhoudelijk over het boek. Weet je zeker dat de opbrengst van de verkoop van dit boek niet voor het grootste deel naar de uitgever gaat. Ik weet van andere wetenschappelijke boeken dat een auteur vaak niet al te veel terug ziet van zijn werk wat betreft geld.
De uitgevers maken verder natuurlijk ook gewoon kosten die door de verkoop van de boeken moet worden terugverdiend.
Het lijkt me goed als dat wel duidelijk inzichtelijk wordt gemaakt. Want 23,- EUR voor een paperback en EUR 13,- voor een e-book lijkt me rijkelijk veel bij de hedendaagse publicatie technieken als het enkel uitgeverskosten zijn. Elke universiteit heeft wel een redigeer afdeling v.w.b.t publicaties. De content vervolgens digitaal ter beschikking stellen brengt - vrijwel - geen extra kosten met zich mee.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 07 aug 2017, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Dat is in ieder geval het misverstand van Wim Anker: er niets over gelezen, en dan toch beweren dat Van den Brink een leek is. De discussie en het boek van Van den Brink gaat echter niet over evolutie, maar over hermeneutiek en dogmatiek. En theologie is zeker wel zijn vakgebied.
Er is voor mij verder geen misverstand meer geloof ik. Dit boek gaat dus over hoe de Schrift te lezen in het geval dat "de evolutie toch waar is?" en zit dus op hetzelfde niveau als "Hoe de Schrift te lezen als er toch kabouters bestaan". Prima overigens hoor. Maar laten we dit boek wel even juist positioneren. v.w.b.t de meningsvorming of de evolutietheorie juist is lijkt het me niet zinvol een leek op dit terrein te raadplegen.

Wat voor mij nog wel wetenswaardig is, wat is het doel van prof. van der Brink met dit boek? Wat wil hij bereiken? Blijkbaar kent hij de evolutietheorie een grotere waarde toe dan het idee dat er kabouters bestaan. Waar is die aanname - als leek - dan op gebaseerd?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Er is een grote groep, mijns inziens gepositioneerd aan de linkerkant van de gereformeerde gezindte die steeds meer moeite heeft met het letterlijk nemen van de Bijbelse geschiedenis, met name die zaken die moeilijk te verklaren zijn. Jona in de vis bijvoorbeeld. Deze schrijver bewijst deze mensen een dienst. De Schrift is multi-interpretabel. En niet alleen als het om Genesis 1 gaat. Ook de zondvloed kan een verhaal zijn wat opgetekend is op zo'n manier dat het voor ons te snappen is. Maar dat het echt zo gebeurd is... Dat is onwaarschijnlijk.

Dit bedenk ik me als ik de artikelen lees en deze discussie volg. Me dunkt een buitengewoon gevaarlijk fenomeen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:Er is een grote groep, mijns inziens gepositioneerd aan de linkerkant van de gereformeerde gezindte die steeds meer moeite heeft met het letterlijk nemen van de Bijbelse geschiedenis, met name die zaken die moeilijk te verklaren zijn. Jona in de vis bijvoorbeeld. Deze schrijver bewijst deze mensen een dienst. De Schrift is multi-interpretabel. En niet alleen als het om Genesis 1 gaat. Ook de zondvloed kan een verhaal zijn wat opgetekend is op zo'n manier dat het voor ons te snappen is. Maar dat het echt zo gebeurd is... Dat is onwaarschijnlijk.

Dit bedenk ik me als ik de artikelen lees en deze discussie volg. Me dunkt een buitengewoon gevaarlijk fenomeen.
Gewoon een achterbanpleaser dus?

(ik vind dit relevant, want ik heb niet zoveel zin om een boek te lezen wat verder inhoudelijk niets kan toevoegen aan waarheidsvinding). Hoe A in B in te passen is voor mij pas een vraagstuk als bewezen is dat B waar is en A ook. En ik zoek dus naar het idee van de schrijver - en zijn argumenten - dat de evolutietheorie dermate juist is dat het wel ingepast moet worden in de Schrift).
ejvl

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef: Blijkbaar kent hij de evolutietheorie een grotere waarde toe dan het idee dat er kabouters bestaan. Waar is die aanname - als leek - dan op gebaseerd?
Dat lijkt mij vrij logisch. Een gedeelte van deze theorie is ook zichtbaar en waarneembaar. Bijvoorbeeld dat een dier zich aanpast aan de omgeving, denk aan bepaalde vissen die van kleur kunnen veranderen, of dieren die zich aanpassen naar gelang de omgeving veranderd wat nodig is om te kunnen overleven, het ontstaan van rassen of variëteiten en dergelijken.
En ik ben ook een leek, een grotere dan dhr vd Brink maar ik kan toch zeggen dat gedeelten welke zijn beschreven in de evolutietheorie waarneembaar zijn, in tegenstelling tot kabouters.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Dr. V.d. Brink is zelf als predikant, qua ligging ook veranderd. Hij was een degelijke en behoudende predikant en nu is hij dat duidelijk niet meer.
Dit kun je meen ik niet los zien van zijn visie op Schrift, exegese, manier van de Bijbel lezen en zijn sympathieën voor de evolutietheorie.
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 07 aug 2017, 11:56, 2 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Dubbel.
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 07 aug 2017, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:(ik vind dit relevant, want ik heb niet zoveel zin om een boek te lezen wat verder inhoudelijk niets kan toevoegen aan waarheidsvinding). Hoe A in B in te passen is voor mij pas een vraagstuk als bewezen is dat B waar is en A ook. En ik zoek dus naar het idee van de schrijver - en zijn argumenten - dat de evolutietheorie dermate juist is dat het wel ingepast moet worden in de Schrift).
Dit is een zinvolle vraag. Maar kan het zo zijn dat A en B beiden waar zijn? Nee toch? Als de evolutietheorie helemaal waar is moet je flexibel omgaan met het gezag van de Schrift. Dan gaat alles op de helling. Als de eerste Adam een verhaal is...
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:
Ad Anker schreef:Er is een grote groep, mijns inziens gepositioneerd aan de linkerkant van de gereformeerde gezindte die steeds meer moeite heeft met het letterlijk nemen van de Bijbelse geschiedenis, met name die zaken die moeilijk te verklaren zijn. Jona in de vis bijvoorbeeld. Deze schrijver bewijst deze mensen een dienst. De Schrift is multi-interpretabel. En niet alleen als het om Genesis 1 gaat. Ook de zondvloed kan een verhaal zijn wat opgetekend is op zo'n manier dat het voor ons te snappen is. Maar dat het echt zo gebeurd is... Dat is onwaarschijnlijk.

Gewoon een achterbanpleaser dus?
Ik ben het erg met jullie eens dat dit een gevaarlijk boek kan zijn, al vind ik het wel beter voor de discussie om iemand volstrekt serieus te nemen, en ook diens intenties. Ik geloof niet dat iemand zo'n boek schrijft alleen maar om zijn achterban te pleasen.

De intentie van de schrijver is volgens mij als volgt:
Er zijn zoveel overtuigende bewijzen voor de evolutietheorie dat we zouden moeten proberen te bezien in hoeverre dit verenigbaar is met de Bijbelse gegevens.

Ik vind het ontzettend gevaarlijk, omdat het de deur meer dan wagenwijd openzet om ook de wonderen te gaan 'verklaren'. Water in wijn veranderen is al moeilijk te verklaren, laat staan een opwekking uit de doden. Iemand die dus niet in het wonder van de schepping gelooft, kan toch ook niet in de wonderen van de Heere Jezus geloven, tenzij dat daar een zogenaamd plausibele verklaring voor is?
Plaats reactie