GerGem Kruiningen

DDD
Berichten: 29047
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Tom schreef:Het is opgeblazen door de kerkenraad/predikant, zie de post van Zonderling. Maffiapraktijken... De politiewoordvoerder noemde de uitlatingen zelfs een voorbarige conclusie! Juist een kerkenraad mag zo een fout niet begaan.

Dat neemt niet weg dat de NOS blijkbaar geen contact heeft gehad met Politie Zeeland en dat is zwak. Rectificatie is dan op zijn plaats, maar dat doen ze niet snel. Je kan het natuurlijk proberen, wie weet!!
Ik geloof dat de kerk zich met de keuze van deze advocaat geen dienst heeft bewezen. Wat een rare toestanden.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Desiree »

Was het niet verstandig geweest om de dominee los te maken van zijn gemeente? En misschien dat de kerkenraad ook opstapt? Zodat je opnieuw kan beginnen met een dominee die met een lieve maar rechtvaardige hand de leiding neemt en 'gewoon' weer dominee is?

Ik snap alleen wel dat het praktisch wel moeilijk te realiseren is.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Onbemind »

Stukje van vandaag http://www.pzc.nl/bevelanden/list-en-be ... ~a79b7bbb/. De laatste zinnen in het stukje zeggen iets....
Ignoti nulla cupido.
DDD
Berichten: 29047
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Onbemind schreef:Stukje van vandaag http://www.pzc.nl/bevelanden/list-en-be ... ~a79b7bbb/. De laatste zinnen in het stukje zeggen iets....
Zo zie je maar. Als dit artikel waar is, dan was mijn conclusie deels voorbarig. Al denk ik nog steeds dat voor een dergelijke situatie een interimpredikant heel goed zou zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

Waarom kan de classis eigenlijk niet een noodvergadering beleggen over dit heilloze gebeuren?
Als je kijkt naar de geschiedenis van de Ger. Gem. en ziet hoe in het (recente) verleden predikanten veel eerder werden losgemaakt, zou het veel beter zijn geweest als de classis direct al had beslist dat ds. Bredeweg, al dan niet tijdelijk, losgemaakt zou worden van Kruiningen. Hij kan dan wel nog preken, maar dan in andere, vacante gemeenten.

Ik kan absoluut niet begrijpen dat de classis niets lijkt te (willen) doen. De classis heeft toch in zekere zin ook een verantwoording, als de betrokkenen hier niet meer mee lijken om te kunnen gaan? Waarom neemt zij dan niet het initiatief?

Wat lijken de laatste zinnen van het laatste artikel in de PZC te suggereren?

Ik vind het een buitengewone trieste zaak. Ook al weten wij als mensen ten diepste niet wie er nu daadwerkelijk dé schuldige is, eens zal het openbaar komen, is het niet in de tijd, dan wel in de eeuwigheid. Dit zou men meer moeten beseffen. Dan gaat de hand op de mond, ook al zijn we predikant.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Moderamen »

Omdat we niet weten wie de schuldige is, al krijg ik mijn bedenkingen bij de werkwijze van de kerkenraad na nu weer die foute berichtgeving over afluisterapparatuur, kan er geen predikant losgemaakt worden. Zolang de kerkenraad geen documenten aan de classis vrijgeeft kan die vraag ook niet beantwoord worden, pijnlijk. Volgens mij kan de classis verder ook weinig doen. De discussie over dit onderwerp verloopt al 50 pagina's netjes, uniek voor dit forum. Maar steeds roepen dat een predikant losgemaakt moet worden gaat me net iets te ver. Volgens mij kunnen we prima discussiëren zonder dat te beoordelen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6559
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Posthoorn »

Jantje schreef:Waarom kan de classis eigenlijk niet een noodvergadering beleggen over dit heilloze gebeuren?
Als je kijkt naar de geschiedenis van de Ger. Gem. en ziet hoe in het (recente) verleden predikanten veel eerder werden losgemaakt, zou het veel beter zijn geweest als de classis direct al had beslist dat ds. Bredeweg, al dan niet tijdelijk, losgemaakt zou worden van Kruiningen. Hij kan dan wel nog preken, maar dan in andere, vacante gemeenten.
Toen er in de GG Gouda allerlei gedoe was rond ds. M.J. van Gelder in de 70'er jaren, bleef deze - gelukkig - gewoon doorpreken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5652
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Dodo »

Posthoorn schreef:
Jantje schreef:Waarom kan de classis eigenlijk niet een noodvergadering beleggen over dit heilloze gebeuren?
Als je kijkt naar de geschiedenis van de Ger. Gem. en ziet hoe in het (recente) verleden predikanten veel eerder werden losgemaakt, zou het veel beter zijn geweest als de classis direct al had beslist dat ds. Bredeweg, al dan niet tijdelijk, losgemaakt zou worden van Kruiningen. Hij kan dan wel nog preken, maar dan in andere, vacante gemeenten.
Toen er in de GG Gouda allerlei gedoe was rond ds. M.J. van Gelder in de 70'er jaren, bleef deze - gelukkig - gewoon doorpreken.
Maar door de moderne media is de ophef over dit soort zaken tegenwoordig groter. Ik denk dan ds. van Gelder niet op het acht-uur-nieuws is geweest. Je moet de gevolgen die een en ander heeft, landelijk!, ook meewegen als je maatregelen overweegt.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2898
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door FlyingEagle »

Het komt veel vaker voor in de GG dat er gedoe is met predikanten terwijl die niet eens allemaal losgemaakt zijn. Vaak nemen ze na een paar jaar een beroep aan en keert de rust weer op andere plekken komt er dan weer onrust. Ik maak me daar grote zorgen over, ik heb het idee dat veel predikanten niet goed met verschillen in de gemeente overweg kunnen, dat lijkt me een kwalijke zaak. Is daar op de TS wel aandacht voor?
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Reformer »

Moderamen schreef:Omdat we niet weten wie de schuldige is, al krijg ik mijn bedenkingen bij de werkwijze van de kerkenraad na nu weer die foute berichtgeving over afluisterapparatuur, kan er geen predikant losgemaakt worden. Zolang de kerkenraad geen documenten aan de classis vrijgeeft kan die vraag ook niet beantwoord worden, pijnlijk. Volgens mij kan de classis verder ook weinig doen. De discussie over dit onderwerp verloopt al 50 pagina's netjes, uniek voor dit forum. Maar steeds roepen dat een predikant losgemaakt moet worden gaat me net iets te ver. Volgens mij kunnen we prima discussiëren zonder dat te beoordelen.
Als het over losmaking gaat, moet ook opgemerkt worden dat de DKO, zoals gehanteerd door de GG, deze mogelijkheid niet kent. Ook al werd/wordt art. 11 DKO wel eens voor losmaking gebruikt; formeel kent de DKO deze mogelijkheid niet.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6559
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Posthoorn »

Dodo schreef:Maar door de moderne media is de ophef over dit soort zaken tegenwoordig groter. Ik denk dan ds. van Gelder niet op het acht-uur-nieuws is geweest. Je moet de gevolgen die een en ander heeft, landelijk!, ook meewegen als je maatregelen overweegt.
Het waren toen ook wel 'tumulteuze' jaren, hoor. En er waren toen ook echt wel media. Nee, de NOS heeft ds. Van Gelder nooit gehaald. Maar we moeten ons door de media niet gek laten maken.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1492
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Delftenaar »

FlyingEagle schreef: Ik maak me daar grote zorgen over, ik heb het idee dat veel predikanten niet goed met verschillen in de gemeente overweg kunnen, dat lijkt me een kwalijke zaak. Is daar op de TS wel aandacht voor?
Het curatorium zou eigenlijk, naast zaken als genadestaat en roeping, ook moeten kijken of iemand qua karakter geschikt is voor het predikantschap. Net zoals bij alle andere beroepen heb je voor het predikantschap bepaalde vaardigheden en eigenschappen nodig, zoals bv. goed met mensen om kunnen gaan. Niet iedereen heeft dat. Dat geeft niet, maar dan is het predikant zijn misschien niet de meest ideale functie voor iemand.
zwaluw
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 jul 2017, 23:12

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door zwaluw »

Delftenaar schreef:
FlyingEagle schreef: Ik maak me daar grote zorgen over, ik heb het idee dat veel predikanten niet goed met verschillen in de gemeente overweg kunnen, dat lijkt me een kwalijke zaak. Is daar op de TS wel aandacht voor?
Het curatorium zou eigenlijk, naast zaken als genadestaat en roeping, ook moeten kijken of iemand qua karakter geschikt is voor het predikantschap. Net zoals bij alle andere beroepen heb je voor het predikantschap bepaalde vaardigheden en eigenschappen nodig, zoals bv. goed met mensen om kunnen gaan. Niet iedereen heeft dat. Dat geeft niet, maar dan is het predikant zijn misschien niet de meest ideale functie voor iemand.
Het is een geroepen ambt, geen functie. En ook predikanten blijven mensen dus in dit geval zou het goed zijn als de predikant professionele hulp krijgt van een externe deskundige hoe hij met kritiek kan en moet omgaan.
Bruna
Berichten: 1754
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Bruna »

Delftenaar schreef:
FlyingEagle schreef: Ik maak me daar grote zorgen over, ik heb het idee dat veel predikanten niet goed met verschillen in de gemeente overweg kunnen, dat lijkt me een kwalijke zaak. Is daar op de TS wel aandacht voor?
Het curatorium zou eigenlijk, naast zaken als genadestaat en roeping, ook moeten kijken of iemand qua karakter geschikt is voor het predikantschap. Net zoals bij alle andere beroepen heb je voor het predikantschap bepaalde vaardigheden en eigenschappen nodig, zoals bv. goed met mensen om kunnen gaan. Niet iedereen heeft dat. Dat geeft niet, maar dan is het predikant zijn misschien niet de meest ideale functie voor iemand.
Wordt dit niet gedaan dan? Staat dit niet bij de aanmelding vermeld dat de gemeente die attest geeft dit moet beschrijven? Daarnaast heb je ook verschillende soorten gemeenten. Het is bijvoorbeeld bijzonder dat in Barneveld geen problemen waren en in Kruiningen wel.
DDD
Berichten: 29047
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
Jantje schreef:Waarom kan de classis eigenlijk niet een noodvergadering beleggen over dit heilloze gebeuren?
Als je kijkt naar de geschiedenis van de Ger. Gem. en ziet hoe in het (recente) verleden predikanten veel eerder werden losgemaakt, zou het veel beter zijn geweest als de classis direct al had beslist dat ds. Bredeweg, al dan niet tijdelijk, losgemaakt zou worden van Kruiningen. Hij kan dan wel nog preken, maar dan in andere, vacante gemeenten.
Toen er in de GG Gouda allerlei gedoe was rond ds. M.J. van Gelder in de 70'er jaren, bleef deze - gelukkig - gewoon doorpreken.
Ik was er niet bij. Ik weet alleen dat er een kerkscheuring van kwam. Wat was daar zo gelukkig aan?
Plaats reactie