GerGem Kruiningen

Christa

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Christa »

Jeremiah schreef:http://www.ad.nl/zeeland/zeeuwse-domine ... ~a5e05148/

Zeeuwse dominee treft afluisterapparatuur aan onder zijn auto

Dominee Gerrit Bredeweg van de Gereformeerde Gemeente in het Zeeuwse Kruiningen heeft vandaag apparatuur onder zijn auto aangetroffen. Volgens zijn advocaat Peter den Boef gaat het vermoedelijk om afluister- en/of volgapparatuur. ,,Dit zijn maffiatoestanden'', stelt hij.

Bizar. Dit is volledig uit de hand gelopen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Christa schreef:
Jeremiah schreef:http://www.ad.nl/zeeland/zeeuwse-domine ... ~a5e05148/

Zeeuwse dominee treft afluisterapparatuur aan onder zijn auto

Dominee Gerrit Bredeweg van de Gereformeerde Gemeente in het Zeeuwse Kruiningen heeft vandaag apparatuur onder zijn auto aangetroffen. Volgens zijn advocaat Peter den Boef gaat het vermoedelijk om afluister- en/of volgapparatuur. ,,Dit zijn maffiatoestanden'', stelt hij.

Bizar. Dit is volledig uit de hand gelopen.
En niemand lijkt het op te merken...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jongere

Bericht door Jongere »

Nog los van de inhoud van de hele situatie (waarvoor bizar inderdaad een goed woord is), vind ik het vooral bijzonder verdrietig dat de kerk voortdurend op deze wijze in het nieuws komt - al dan niet zelf gezocht. Daarmee wordt zo ontzettend veel schade gedaan. Nog los van de reacties onder dit soort artikelen uit het hele land (die zijn doorgaans al niet zo vriendelijk als het over de kerk gaat) - hoe kun je nu binnen de eigen omgeving nog met vrucht als kerk missionair aanwezig zijn? Daarom gaat de situatie ook ons als buitenstaanders aan, het zou ons tenminste tot gebed moeten brengen voor de 'zaak van de Koning' in Kruiningen.
DDD

Bericht door DDD »

Kennelijk vertrouwt niet iedereen er op dat de predikant altijd de waarheid spreekt. Ik betwijfel of het koninkrijk van God er mee gediend wordt om zo'n uitwas af te doen als mafiapraktijken.

Ik ben het eens met Jongere. Ik kan mij niet voorstellen dat bij een werkelijk christelijke gezindheid binnen de kerkenraad deze ontwikkelingen denkbaar zijn.

Zelfs als álles wat tegen de dominee wordt ingebracht, gelogen zou zijn, dan nog is het mijns inziens evident dat als iemand de zaak van God op het oog heeft, hij zou aftreden en schuld belijden, al was het maar dat het hem niet gelukt is om alle schapen van Gods kudde bij elkaar te houden. Uit het feit dat de predikant blijft voorgaan, blijkt mijns inziens op zichzelf genomen al, dat de gezindheid van Christus niet in hem is.
Laatst gewijzigd door DDD op 31 jul 2017, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Christa schreef:Bizar. Dit is volledig uit de hand gelopen.
Het lijkt me in alle gevallen goed, maar zeker ook hier, om de kalmte te bewaren. Er is nog niet bevestigd dat het inderdaad om dergelijke apparatuur gaat. En daarnaast is - als dit wél zo is, ik sluit het zeker niet uit - het nog helemaal niet duidelijk wie hier achter zit.
Ik wens alle betrokkenen veel wijsheid en genade toe.
Christa

Bericht door Christa »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
Het lijkt me in alle gevallen goed, maar zeker ook hier, om de kalmte te bewaren. Er is nog niet bevestigd dat het inderdaad om dergelijke apparatuur gaat. En daarnaast is - als dit wél zo is, ik sluit het zeker niet uit - het nog helemaal niet duidelijk wie hier achter zit.
Je hebt gelijk. Overigens vind dat ik het alleen al triest dat dit zo in het nieuws komt. Ongeacht of het wel of geen afluisterapparatuur is.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Christa schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:
Je hebt gelijk. Overigens vind dat ik het alleen al triest dat dit zo in het nieuws komt. Ongeacht of het wel of geen afluisterapparatuur is.
Daarom vond ik het hele sensatieverhaal in Trouw ik afkeurenswaardig. Dat zag blijkbaar ook niemand.
Onbemind

Bericht door Onbemind »

Ik denk pownews.. Maar zonder gekheid, mogen ze de dominee tijdelijk uit het ambt plaatsen of verbieden om tijdelijk voor te gaan in Kruiningen. Maar op andere plaatsen wel. Lijkt me goed dat er een soort time-out komt..
Ignoti nulla cupido.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Onbemind schreef:Ik denk pownews.. Maar zonder gekheid, mogen ze de dominee tijdelijk uit het ambt plaatsen of verbieden om tijdelijk voor te gaan in Kruiningen. Maar op andere plaatsen wel. Lijkt me goed dat er een soort time-out komt..
Dat is meer gebeurt. Denk aan de GGiN in Chilliwack, waar een onwerkbare situatie ontstond tussen predikant en gemeente. Hij is tijdelijk 'afgezet', maar toen hij weer beroepbaar was trok hij zichzelf terug. En er zijn meer dergelijke voorbeelden. Het gebeurt niet vaak, maar het gebeurt wel een enkele keer.
zwaluw

Bericht door zwaluw »

[knip] We houden het hier bij de (verifieerbare) feiten!
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Een vreemd bericht. Waarom iemand in zijn auto afluisteren? Waarom als advocaat van een predikant al duidelijk benadrukken dat je weet vanuit welke hoek dit komt? En dat weer zonder hoor- en wederhoor.
eilander schreef:Het lijkt me in alle gevallen goed, maar zeker ook hier, om de kalmte te bewaren. Er is nog niet bevestigd dat het inderdaad om dergelijke apparatuur gaat. En daarnaast is - als dit wél zo is, ik sluit het zeker niet uit - het nog helemaal niet duidelijk wie hier achter zit.
De politie kan het inderdaad nog niet bevestigen. En, mocht het zo zijn dat het afluisterapparatuur is, kan dat ook komen door een paar kwajongens die aan de zijde van dhr. J. staan. De gemeente is immers in twee stukken verdeeld, het is niet meer het oorspronkelijke probleem tussen ds. Bredeweg en de appellant. Het probleem is veel breder.
eilander schreef:Ik wens alle betrokkenen veel wijsheid en genade toe.
Juist!
Dodo

Bericht door Dodo »

Maar alleen de politie mag toch iemand afluisteren? Als iemand anders het doet, kan volgens mij het "bewijs" toch niet gebruikt worden, omdat het onrechtmatig is verkregen.
Evengoed een heel vreemde gang van zaken allemaal. Ik denk dat er veel mensen van wakker liggen, en hopelijk hun zorg bij God brengen.
DDD

Bericht door DDD »

Volgens mij kan onrechtmatig bewijs wel degelijk als bewijs dienen. Als uit gesprekken van een predikant onomstotelijk zou vaststaan dat hij een leugenaar is, kan de kerkenraad hem natuurlijk niet als predikant handhaven, ook al is dat bewijs nog zo onbehoorlijk of onrechtmatig verkregen.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Christa schreef:
Daarom vond ik het hele sensatieverhaal in Trouw ik afkeurenswaardig. Dat zag blijkbaar ook niemand.
Nee. Want jij veroordeelt de boodschapper. Terwijl het probleem niet de krant is, maar de ongeestelijke strijd die de kerkenraad voert, kennelijk tegen een aanzienlijk deel van de schapen van hun kudde in. Iedereen die daar van een afstand naar kijkt, kan met eigen ogen zien dat daarin Gods Naam geen prioriteit heeft. Daar hoef je feitelijk niets voor te weten van de oorsprong van het conflict. Het blijkt al uit de vruchten, de woorden van de advocaat niet in de laatste plaats.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Om bij de feiten te blijven:
- een lid van de kerkenraad uit kritiek op functioneren van ds, onder vier ogen
- kennelijk loopt het gesprek nogal stroef
- betreffend persoon wordt vervolgens beschuldigd van ernstige zonden
- als gevolg daarvan wordt persoon in kwestie onder curatele gesteld
- de rechtbank acht dat onterecht en legt intrekking van de maatregel op
- dit alles splijt de gemeente in twee kampen, waarbij de strijd steeds meer op "wereldse" wijze gevoerd wordt

Om heel eerlijk te zijn ontstaat op basis van dit feitenrelaas (waargenomen door een buitenstaander) toch het idee dat iemand niet tegen kritiek kan en daarom de tegenpartij maar pootje gaat lichten, geholpen door een bepaalde positie en wellicht het vertrouwen dat allerlei organen die positie respecteren.
Plaats reactie