Kerkgebouwen

zonnebloem96

Re: RE: Re: Kerkgebouwen

Bericht door zonnebloem96 »

Roeline schreef:
Mister schreef:13.000.000 euro. Wat een sloot geld. Of ben ik misschien de enige die dit denkt?
Op twitter zag ik n.a.v. van dit nieuws een Poll langskomen: Wat zou de Heere Jezus gedaan hebben met € 13.000.000?

1. Een megakerk bouwen
2. Hongerigen voeden

Van de weinige stemmen die tot nu uit zijn gebracht (10) stemt 80% voor antwoord 2.

Het gaat natuurlijk ook om de discussie: een Huis voor de Heere mag veel kosten slash: Christelijke eenvoud en ootmoed.
Tsja, Salomo dacht zeker ook toen hij materialen inzamelde voor de tempel: ''Dat mag niet teveel kosten.''
Idem voor de tabernakelbouw, waarbij de Heere Zelf bepaald heeft waarvan en hoe deze gemaakt moest worden, dus ook dat er goud e.d. gebruikt moest worden.
(Nou weet ik heus wel dat veel daarvan diende voor de schaduwendienst, maar toch).
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
Vorst
Verbannen

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Vorst »

Manke vergelijkingen. Daarnaast: met al die (lelijke) nieuwbouw wordt totaal geen aandacht gegeven aan duurzaamheid.
Ouddorp

Bericht door Ouddorp »

Nog een toevoeging over het aantal parkeerplaatsen. Dat zijn gewoon normen waar je bij nieuwbouw aan moet voldoen. Een openbaar gebouw met een x aantal bezoekers moet een y aantal parkeerplaatsen hebben. En er wordt daarbij nog onderscheid gemaakt tussen binnen en buiten de bebouwde kom. Dat was bij de nieuwbouw van onze kerk een meevaller omdat we anders niet op het perceel hadden gepast waar onze nieuwe kerk is gebouwd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

M.i. mag een zitplaats circa 2.000 per stuk kosten. Dan is 13 m wel wat veel.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Roeline schreef:
Mister schreef:13.000.000 euro. Wat een sloot geld. Of ben ik misschien de enige die dit denkt?
Op twitter zag ik n.a.v. van dit nieuws een Poll langskomen: Wat zou de Heere Jezus gedaan hebben met € 13.000.000?

1. Een megakerk bouwen
2. Hongerigen voeden

Van de weinige stemmen die tot nu uit zijn gebracht (10) stemt 80% voor antwoord 2.

Het gaat natuurlijk ook om de discussie: een Huis voor de Heere mag veel kosten slash: Christelijke eenvoud en ootmoed.
Wat een verschrikkelijk fout poll. Met het eerste dien je de Heere met je gaven en met het andere ook.
samanthi

Bericht door samanthi »

Herman schreef:
Roeline schreef:

1. Een megakerk bouwen
2. Hongerigen voeden

Wat een verschrikkelijk fout poll. Met het eerste dien je de Heere met je gaven en met het andere ook.
Pardon?
Ik hout en steen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Herman schreef:M.i. mag een zitplaats circa 2.000 per stuk kosten. Dan is 13 m wel wat veel.
Ik weet niet waar je dit bedrag op baseert. Maar ik heb even een klein zoektochtje gedaan en kom met vijf kerken aan een gemiddelde van € 5.800 per zitplaats, met als minimum € 4.000 (casco oplevering, rest met vrijwilligers!) en maximum € 7.000. GG Yerseke zit wat dat betreft met € 6.500 niet heel ver boven het gemiddelde.

Maar dan nog mag je € 13 mln. wel veel vinden natuurlijk - en mag je bepalen dat € 2.000 per zitplaats genoeg is. Ik zie alleen nog niet gebeuren dat dat ook lukt in Nederland.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
Herman schreef:Wat een verschrikkelijk fout poll. Met het eerste dien je de Heere met je gaven en met het andere ook.
Pardon?
Ik hout en steen?
Ja, is dat nieuw voor een bijbellezer?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Roeline schreef:

1. Een megakerk bouwen
2. Hongerigen voeden

Zijn dat dezelfde makers van de poll in Mattheüs 26: Wat zou de Heere Jezus gedaan hebben met een fles zeer kostelijke zalf?
1. Uit laten gieten over Zijn hoofd.
2. Verkopen en aan de armen geven.

Daar was ook ruim 80% voor antwoord 2.
samanthi

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
Herman schreef:Wat een verschrikkelijk fout poll. Met het eerste dien je de Heere met je gaven en met het andere ook.
Pardon?
Ik hout en steen?
Ja, is dat nieuw voor een bijbellezer?
Nee net zo min als de kostbare zalf, tochhebik hier heel veel bedenkingen. Deze kerk kun je niet vergelijken met de tempel.
Is het bedrag echt nodig om zo'n grote kerk te bouwen? Kan het echt niet met minder? Maar daar heb ik al eerder over geschreven, de kostbare zalf is er ook niet mee te vergelijken dat staat in een andere context.
Tja wat blijft er dan nog over?

Het straalt iig geen ootmoed uit.
Laatst gewijzigd door samanthi op 12 jul 2017, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
helma

Bericht door helma »

Ach..het gaat om het hart. Is er een verlangen om het aan de Heere te geven.
Het mag niet zo zijn dat we zelf in riante woningen wonen met alle luxe erbij; en als we een kerk gaan bouwen ineens aan alle armen denken die honger hebben.
En ik denk dat er in Yerseke geld genoeg is om zowel de kerk te bouwen als de armen te gedenken.
(En aan de JBGG)
De mens ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

samanthi schreef:Nee net zo min als de kostbare zalf, tochhebik hier heel veel bedenkingen. Deze kerk kun je niet vergelijken met de tempel.
Is het bedrag echt nodig om zo'n grote kerk te bouwen? Kan het echt niet met minder? Maar daar heb ik al eerder over geschreven, de kostbare zalf is er ook niet mee te vergelijken dat staat in een andere context.

Wat is je voorstel? Een bedrijfsloods met klapstoelen?
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Jongere schreef:
Nee hoor, ik denk het ook. En de JBGG ieder jaar maar moeite doen om de begroting rond te krijgen...

Maar goed, ik heb eigenlijk ook geen enkel verstand van kerkbouw en bijbehorende prijslijsten. Misschien vergis ik me daarin.
Klopt. En wat denk je van de evangelisatie? Dat is ook geen vetpot.
Maar goed in Yerseke moet alles groter dan ergens anders. Zelfs het salaris van de predikant...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Nasrani schreef:Klopt. En wat denk je van de evangelisatie? Dat is ook geen vetpot.
Maar goed in Yerseke moet alles groter dan ergens anders. Zelfs het salaris van de predikant...
Dit klopt dus gewoon niet, Yerseke zit wel boven het gemiddelde, maar is niet de duurste kerk als je het per zitplaats bekijkt.
In mijn onderzoekje (7 kerken inmiddels) zit Yerseke 15% boven het gemiddelde.
samanthi

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:Nee net zo min als de kostbare zalf, tochhebik hier heel veel bedenkingen. Deze kerk kun je niet vergelijken met de tempel.

Wat is je voorstel? Een bedrijfsloods met klapstoelen?
Desnoods
Plaats reactie